Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:03

ElCamino schreef:
ik lees vooral in de OP dat er door TS de eerste tijd met name grondwerk is gedaan, dus niet erop gezeten (denk ik dan....)
Wanneer zo'n jong dier bij een stal vandaan komt waar het gereden wordt , dan gaat verhuizen en die regelmaat van rijden wegvalt wat nog niet bevestigd is..... tja, dan is "opeens " weer erop na een tijd grondwerk best weer spannend lijkt me. Misschien gaat het daar ook mis,

En is er eindelijk een keer een bedrijf wat met 6 jaar iets gaat doen is het wéér niet goed hier op bokt..... er word hier echt altijd overal wat van gevonden..... ( sorry)

Niet dat het niet goed is hoor. Maar het is vreemd omdat de meeste fokkers gewoon hun jonge dieren zo snel mogelijk te gelde willen maken en officieel hun je met 3 jaar beginnen met de training. Bij Ijslanders met 5 jaar maar nergens staat dat het een Ijslander of ander bijzonder laat rijp ras is.Dus als ze wachten tot een paard 6 is dan is dat apart. En zou er iets achter kunnen zitten.

DuoPenotti

Berichten: 29511
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:11

Het heeft niets te maken met dat bokt het nooit goed vind.
het heeft er mee te maken hoe ze het omschreven... paard heeft tijd nodig, maar ook geen goede ruiter, gevoelig paard.
Dat hele plaatje maakt duidelijk om wat voor paard het gaat.
En dan moet jeje als koper afvragen, ben ik de persoon die een dergelijk paard de begeliding kan geven die het nodig heeft.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:14

Ik heb ook twee paarden onder het zadel die met 5 ingereden zijn. 1 begin van jaar en de ander eind. Omdat ik zwanger was en de stal in aanbouw. De merrie heeft veulens gehad en de ruin. Tja. Kon niet :+
Maar goed. Prima dus.
Hun verhaal geeft echter al wel een riller karakter aan, ze zeggen dat bijna letterlijk dat hij daarom is blijven staan..

Lastig hoor. Angst is heel lastig. Ik zou daarom zeggen laat hem rijden op jou locatie door en handig iemand. Misschien je instructie? En dan kun je samen hem vaker zelf pakken met die begeleiding.

SjonnieZ

Berichten: 2323
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:25

Elli99 schreef:
Sababber schreef:
Ik vind het wel bijzonder dat de fokker zo laat pas aan de slag is gegaan met dit paard. De meeste fokkers houden een paard niet zo lang aan en beginnen niet zo laat met inrijden. Is er een reden waarom dit paard zo laat pas is begonnen? Is het paard gekeurd voor aankoop?


Ze fokken meer voor de lol en stoppen de paarden in een natuurgebied tot ze denken dat ze er aan toe zijn om ingereden te worden. Bij hem hadden ze heel lang zoiets van hij is mentaal nog te jong om aan het werk te gaan. Ze hadden ook destijds geen passende ruiter voor hem omdat hij blijkbaar een andere aanpak nodig had en niet binnen een paar week kon worden ingereden; gevoeliger paard, heeft meer rust nodig tussendoor en is heel intelligent…

In het begin vond ik het een mooi concept, lekker uit laten groeien etc. Maar nu denk ik zou er dan toch een andere reden zijn geweest? Ik heb hem laten keuren met been foto’s.



Dat concept is prima, en dan zijn de problemen waar je nu tegenaan loopt ook wel te begrijpen.
Denk eerder dat jij zelf nog wat te groen bent voor dit paard op dit moment.
Ik zou dit paard dan ook meer tijd gunnen. In 1e instantie door een ervaren en rustige ruiter laten rijden. Evt kun je dan na een paar weken halverwege het rij moment er zelf op.
En afwisselen, niet alleen rijden maar ook grondwerk, longeren, wandelen lekker poetsen enz.

Met geduld kom je een heel eind.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:30

Buitenbak is natuurlijk wel wezenlijk anders dan binnenbak. En inmiddels heeft hij er wellicht namelijk nog een angst bij, namelijk de angst voor de vallende ruiter. Onderschat het niet hoe eng sommige paarden dit vinden. Want je raakt ze tijdens het bijna eraf vallen aan op plekken waar je ze normaal niet zou aanraken, misschien hard in de flank bijvoorbeeld, je hangt scheef op hun rug, brengt ze uit balans, trekt misschien wel heel hard aan de teugels vóór, tijdens of na de val, je jas of bodyprotector maakt misschien wel ritselende geluiden, enz enz.
Ik denk dat er vooral even een hele tijd niemand meer af moet vallen en het kan heel lang duren om dit op te lossen. Misschien idd eerst een professional maar daarna zal je zelf ook hulp nodig hebben en de vraag is of je het eigenlijk nog wel leuk vindt om op te stappen zonder dat je redelijk zeker weet dat je vrijwillig weer afstapt op een door jou gekozen moment.
Het is je hobby dus ik zou het heel goed snappen als je besluit dat dit paard en deze situatie een stapje te hoog gegrepen is. Zou ik zelf ook doen

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:55

He TS,

er komen hier best veel doom scenarios voorbij. Voor mij klinkt het als
- "Jong" paard
- Moet nog erg wennen aan z'n nieuwe omgeving
- ruiter niet heel ervaren met doorrijden van jonge dieren ( al zegt dat lang niet altijd iets hoor)
- buitenbak ipv binnenbak .... dat scheelt zo ontzettend veel weet ik uit ervaring

Dus niet de moed opgeven, fijn zo doorgaan met instructrice, samen vertrouwen opbouwen.

Vooral niet teveel van jezelf eisen en daardoor over jou en misschien ook zijn grenzen heen gaan.

Niet dat je daar iets over zei, maar wij als mens willen graag dat het goed gaat, zeker als het bij de fokker wel goed ging, dus dan moet dat nu ook, waardoor je jezelf forceert .
Dan gaat de lol eraf en wordt het vertrouwen ook nog minder.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 14:05

Cioccolato schreef:
Ik heb ook twee paarden onder het zadel die met 5 ingereden zijn. 1 begin van jaar en de ander eind. Omdat ik zwanger was en de stal in aanbouw. De merrie heeft veulens gehad en de ruin. Tja. Kon niet :+
Maar goed. Prima dus.
Hun verhaal geeft echter al wel een riller karakter aan, ze zeggen dat bijna letterlijk dat hij daarom is blijven staan..

Lastig hoor. Angst is heel lastig. Ik zou daarom zeggen laat hem rijden op jou locatie door en handig iemand. Misschien je instructie? En dan kun je samen hem vaker zelf pakken met die begeleiding.


Ja dat je als kleinschalige fokker er niet aan toe komt om ze met 3-4-5 in te rijden is zo gek nog niet, maar de uitleg erbij is IMO wat het ineens toch wat verdacht maakt. Want de tijd en de ruiter waren er blijkbaar wel, alleen was het paard er te gevoelig en te intelligent voor wat het dan ook mag betekenen :+ en had zodoende flink aangepaste aanpak nodig, nou dat klinkt minder aanmoedigend.

Denk iig ook dat (losgezien van evt medische mankementen) het gedrag nu grotendeels door TS haar angst en gebrek aan wederzijds vertrouwen kan komen, als je eenmaal bang voor je paard bent wordt het al gauw een neerwaartse spiraal en dat is ook niets om je voor te schamen :o komt heel veel ruiters weleens over.

Ik zou dan ook hulp van een meer ervaren ruiter zoeken, al dan niet eigen instructie, die het paard wat meer kan bevestigen en door de spanning heen loodsen voordat TS er weer op gaat. En dan rijden eerst alleen onder begeleiding oppakken en daaruit gaan uitbreiden naarmate er minder spanning in zit.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 14:29

Ik heb er ook ooit een gekocht die tot zin 6 in een natuurgebied had gelopen ,toen aan een handelaar verkocht die hem voor mij zadelmak maakte. Dat was een enorme miskoop want die had helemaal geen zin in zijn nieuwe baan en schopte mij de stal uit. Ik heb hem teruggebracht. :+

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:13

Zou ook maagzweren niet uitsluiten.
Is vaak een nogal lastige cirkel om te doorbreken.
Als een paard stressgevoelig is krijgen ze vaker dan mensen denken maagzweren.
En maagzweren geven op hun beurt weer veel stress.
Wat jij omschrijft zou bij mij direct reden zijn om dat te onderzoeken.
Lopen echt ontzettend veel paarden die afwijkend gedrag vertonen, met maagzweren zonder dat de eigenaar dit weet.
Vaak wordt daar een heel pakket aan paten en peuten op los gelaten terwijl zon dier maar gestrest blijft omdat hij last heeft van zijn maag.
Dat zich dat het meeste uit in beweging aan de hand of onder het zadel is logisch omdat het maagzuur dan in beweging komt tegen de maagwand. En als daar dan zweren zitten worden ze daar ontzetten nerveus van.
Onder het zadel kan het zich uiten in slaan/bijten met aansingelen omdat er dan druk op de maag komt door de singel. Veel paarden gaan er ook echt door bokken omdat het gewoon heel veel zeer doet.
Ik zeg niet dat jouw paard dit heeft.
Maar adviseer wel om het mee te nemen in dingen die je uit wil sluiten.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:42

Eleeke schreef:
He TS,

er komen hier best veel doom scenarios voorbij. Voor mij klinkt het als
- "Jong" paard
- Moet nog erg wennen aan z'n nieuwe omgeving
- ruiter niet heel ervaren met doorrijden van jonge dieren ( al zegt dat lang niet altijd iets hoor)
- buitenbak ipv binnenbak .... dat scheelt zo ontzettend veel weet ik uit ervaring

Dus niet de moed opgeven, fijn zo doorgaan met instructrice, samen vertrouwen opbouwen.

Vooral niet teveel van jezelf eisen en daardoor over jou en misschien ook zijn grenzen heen gaan.

Niet dat je daar iets over zei, maar wij als mens willen graag dat het goed gaat, zeker als het bij de fokker wel goed ging, dus dan moet dat nu ook, waardoor je jezelf forceert .
Dan gaat de lol eraf en wordt het vertrouwen ook nog minder.


Helemaal eens. Twee maanden is kort. Trek er maar rustig een half jaar tot een jaar voor uit om met je paard een 'team' te worden, met communicatie die over en weer begrepen wordt. Jullie zijn beiden nog niet heel ervaren en met goede hulp, instructie, en tijd bouwt het op.
Paard staat wel voldoende buiten? Hoe meer buiten, hoe minder ze reageren op prikkels buiten, het weer, etc.

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:46

Als t kan lekker buiten laten lopen zoveel mogelijk en het de tijd geven. Sommige paarden hebben gewoon wat meer tijd nodig om te landen. Hij heeft zijn hele leven op dezelfde plek gestaan met dezelfde paarden en mensen. Niet raar dat hij even goed van slag is met een nieuwe plek en een nieuw mens die waarschijnlijk ook alles anders vraagt dan wat ie gewend is
Genoeg verwarring voor hem dus. Eerst lekker wandelen, beetje spelen, bij m zitten en ELKAAR leren kennen. Vanuit daar rustig opbouwen.

BeFunny

Berichten: 10537
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:57

Elli99 schreef:
Bielsje schreef:
Ik gooi er nog een vraag bovenop, sorry :')

Aangezien je aangeeft dat je instructrice hem heeft gereden, was zijn gedrag toen anders of exact hetzelfde?


Moment dat zij reed veranderde er wel iets maar op dat moment had ik ook nog veel spanning van mijn val. Zij uiteraard niet, dus je zag wel dat hij anders reageerde op haar en goed naar haar luisterde. Maar heel relaxed liep hij niet. Later toen mijn eigen spanning weer weg was, was hij bij mij ook beter onder het zadel maar alsnog niet zoals het hoort. Echter heeft zij wel iets meer oog voor dingen en tonnen met ervaring, dat mis ik nog wel een beetje.


Jij hebt spanning opgebouwd en dat voelt hij ook.
Ik zou lekker zelf nu even vooral verder gaan met band opbouwen, wandelen, grondwerken. Het rijden aan een ervaren iemand over laten nadat je hem eerst nog even wat laat wennen want het is idd nogal wat zo'n verhuizing. Of iig iemand die stevig in de schoenen staat hem laten rijden. evt zelf stappen naar niet teveel vragen van jezelf en het paard. Als die misschien een tijdje gereden wordt op de plek dat het voor hem wat normaler wordt en dat jij er meer vertrouwen in krijgt en zo ook sterker in je schoenen staat en steeds meer kan vragen.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:05

Misschien over heen gelezen maar hoeveel uur per dag komt hij uit zijn,n stal?

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 17:15

Wat fijn al die reacties en adviezen!! Hier kan ik echt wel wat mee. Ik zag dat Feather Light Academy een korting had dus dat heb ik sowieso voor een kwartaal aangeschaft. Ook ga ik kijken naar zijn voer etc. En had zelf ook al wel gedacht het rijden eerst even te laten om weer terug te gaan naar de basis en zorgen dat ik mij weer comfortabel bij hem voel en we weer het vertrouwen in elkaar krijgen.

Daarnaast lijkt het mij ook niet verkeerd dat een ervaren ruiter eerst een tijd hem gaat rijden.

Hij komt denk ik zo' n 8 uur per dag buiten in de paddock, eind maart / begin april gaan ze de wei weer op.

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 17:19

En nog even over de fokker :)

Om mijn uitleg iets meer context te geven; het is een soort zorgboerderij, ze fokken daarnaast als hobby en laten de veulens in gemengde kuddes los in natuurgebieden. Daar worden ze uiteraard in de gaten gehouden en af en toe terug gehaald voor hoefsmid, even poetsen etc. Op en duur bekijken ze per groep welke paarden er klaar voor zijn om ingereden te worden, degene waarbij ze twijfels hebben of die ze nog qua groei of mentale toestand achterlopen, brengen ze weer terug naar het natuurgebied. Zo hebben ze niet de hele mik mak tegelijk. Hij was blijkbaar één van de laatste uit zijn groep. Wat ik weet is dat ze volgens mij begonnen zijn en besloten hebben hem nog even langer te laten lopen en een half jaar of jaar daarna weer hebben opgepakt. Maar goed, dit heb ik ook alleen maar gehoord.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 17:27

Elli99 schreef:
En nog even over de fokker :)

Om mijn uitleg iets meer context te geven; het is een soort zorgboerderij, ze fokken daarnaast als hobby en laten de veulens in gemengde kuddes los in natuurgebieden. Daar worden ze uiteraard in de gaten gehouden en af en toe terug gehaald voor hoefsmid, even poetsen etc. Op en duur bekijken ze per groep welke paarden er klaar voor zijn om ingereden te worden, degene waarbij ze twijfels hebben of die ze nog qua groei of mentale toestand achterlopen, brengen ze weer terug naar het natuurgebied. Zo hebben ze niet de hele mik mak tegelijk. Hij was blijkbaar één van de laatste uit zijn groep. Wat ik weet is dat ze volgens mij begonnen zijn en besloten hebben hem nog even langer te laten lopen en een half jaar of jaar daarna weer hebben opgepakt. Maar goed, dit heb ik ook alleen maar gehoord.

Uit dit verhaal maak ik op (misschien vergis ik me) dat jouw paard geen KWPN-er is of een dergelijk ras. Wat voor ras\type is het? Omdat ieder ras toch weer eigen karaktereigenschappen heeft.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 17:41

Maar mensen, dit is toch wat men tegenwoordig wil?
Paard laten uitgroeien tot een jaar of 6 a 7 ivm het uitgroeien van het skelet?

Ik heb zelf al veel paarden gezien die op oudere leeftijd zijn ingereden en dat dat echt lastige paarden waren. Daarom ben ik er echt niet op tegen dat paarden met 3 of 3,5 worden ingereden en daarna of weg gezet of zeer licht in het werk worden gehouden. Maar dat ze de basis al gehad hebben en daarna een kwestie van weer even paar passen terug voordat je erop stapt maar dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn.

TS, ik krijg een beetje de rillingen van het verhaal van de fokker, en ik denk dat je zelf misschien toch ook een onderbuik gevoel hebt. Maar daar eindeloos op doorgaan heb je nu niets aan.
Wat ik denk in dit verhaal is dat begeleiding de key is, als hij KS oid had gehad dan had de gene waarvan je hem gekocht hebt er ook wel problemen mee gehad moeten hebben.
Probeer een paar passen terug te doen, alsof je hem weer opnieuw inrijd, en investeer in goede instructie.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:00

Elli99 schreef:
Wat fijn al die reacties en adviezen!! Hier kan ik echt wel wat mee. Ik zag dat Feather Light Academy een korting had dus dat heb ik sowieso voor een kwartaal aangeschaft. Ook ga ik kijken naar zijn voer etc. En had zelf ook al wel gedacht het rijden eerst even te laten om weer terug te gaan naar de basis en zorgen dat ik mij weer comfortabel bij hem voel en we weer het vertrouwen in elkaar krijgen.

Daarnaast lijkt het mij ook niet verkeerd dat een ervaren ruiter eerst een tijd hem gaat rijden.

Hij komt denk ik zo' n 8 uur per dag buiten in de paddock, eind maart / begin april gaan ze de wei weer op.


Heel verstandig.
Mede omdat je vorige paard ook al een beetje 'too much' was voor je. Het hoeft niet snel, het kan beter wat rustiger opgebouwd worden en met beiden meer vertrouwen in elkaar. Maar zorg voor goede begeleiding, en neem de tijd om elkaar goed te leren kennen. Je paard is nog jong genoeg om er nog jaren plezier van te hebben, maar die basis is zo belangrijk.
Zorg er wel voor dat diegene die je laat rijden vriendelijk rijdt, geen getrek, dwang en hoge druk.

Vetra

Berichten: 91
Geregistreerd: 24-03-12

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:39

Aansluitend op de reacties hierboven, ben ik nog benieuwd naar de samenstelling van de groep waar je paard nu mee samenloopt in de paddock/straks wei.
Wat is de leeftijdsopbouw, is het eengemengde kudde,zijn er voldoende schuil/legplanken, voldoende eetplaatsen, is er een duidelijke hiërarchie? En hoe is de introductie verlopen?

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:51

Laat asjeblieft foto's van de rug maken om medisch uit te sluiten dat hij pijn heeft. Je kan er wel iemand op zetten met meer ervaring maar zo lang die pijn heeft zet dat geen zoden aan de dijk. Basis is pijnvrij dan kan je pas verder kijken.

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:52

Nou, ik vind het goed dat ze kijken welk paard eraan toe is om aan het werk te gaan. De 1 is er eerder klaar voor dan de ander. Alleen mist hij dan wel misschien de omgang met de mens. Maar dat kan ik niet uit je verhaal opmaken dus doe ik ook geen uitspraken over.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 19:00

Als het de stal/fokker is waarvan ik denk dat het is, dan is dat een prima stal.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 19:01

'Oma' Janneke kocht vrolijk op haar 57ste een jonkie.
En ik ben nog helemaal heel...

Maar ik ben wel door de wol geverfd als iemand die jarenlang een Arabisch angsthaasje heeft gereden.
En ik heb zo mijn ideeën over paardrijden.
... over dat evenwicht het eerste grote probleem voor een jonkie is- en je je dier daar gericht mee moet helpen en in moet trainen.
... over grondwerk (de kreet kan van alles en nog veel meer betekenen) als middel om je dier te helpen met balans, met het eigen lichaam echt te leren kennen - en te helpen met spanning afvloeien.
En mijn eerste "eis" is: ik wil een dier dat loyaal aan mij is. Duidelijk zijn voor je dier is prima, maar ik wil graag dat het dier mij leuk vindt en ziet zitten als leidende merrie. (Eis staat tussen aanhalingstekens: je kunt het niet afdwingen, maar ik stap niet op als het niet voor elkaar is.)

(En ja, onrust in de paddock naast de rijhal: gedoe!! Maar na een poos had ik een dier dat met haar aandacht bij mij bleef als er gedoe was. En er zijn subtiele hulpen om dit te ondersteunen, zoals je navel even iets intrekken 'halve ophouding', of een patroontje 'stirrup stepping', of een paar centimeter schoudervoor vragen, etc.)

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 19:02

Kan/wil je hem niet terugbrengen?
Misschien zijn jullie gewoon geen match. Dat is ook niet erg hè! Als het paard van karakter vrij ril is zal dat altijd wel blijven.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:48

een paard van 7 zadel mak maken is niet zo'n probleem, maar er 7 jaar geen moer mee doen en wegstoppen op een natuurgebied wel. Dier krijgt zo geen enkele ervaring in het dagelijks ritme op stallen en daarbuiten is dus nix gewend aan geluiden en voor ons en onze paarden normale zaken. En daar ga je nu flink last van hebben.