Schuldgevoel rijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Schuldgevoel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 11:47

Hallootjes!!
Ik ben nu zo’n 3 jaar geleden in aanraking gekomen met paardrijden en paarden. Na heel wat strubbelingen ben ik nu helemaal blij met m’n Fries paardje die ik mee heb verhuisd naar Portugal een half jaar geleden. Ik ben nu na een verhuizing vanaf de eerste stal waar we stonden, nu helemaal blij met de plek waar we staan. Hij staat met een buddy op een groot stuk land waar hij dag en nacht lekker buiten staat. Het voelt alsof al die verhuizingen in Nederland, de zoektocht en de tranen goed zijn geweest om nu te staan waar we staan. Ik wil altijd het beste voor hem. Ik ben dan ook een enorme pleaser
Daar komt dan meteen mijn grootste probleem..
Hoewel ik dus alles in m’n macht doe en heb gedaan om hem zo’n goed mogelijk leven te geven, heb ik nog steeds altijd moeite om hem te halen om hem te rijden. Ik heb het als ik aan het rijden ben, niet zozeer. Dan ben ik echt bezig met het rijden en daar kan ik echt van genieten.. maar ik voel elke keer weer zo’n weerstand om hem op te zadelen. Hij staat er super braaf bij hoor, hij zal af en toe eens z’n hoofd wegdraaien voor het bit en hij wilt meestal het terrein oplopen en de bak uitlopen omdat hij in de bak minder leuk vindt dan een buitenrit, maar dat is het dan ook.
Ik vertel mezelf dat de balans gewoon goed is.. een “top” leventje en afwisselen met voor mij werken is helemaal niet gek. Toch blijf ik elke ochtend met een knoop in m’n buik naar stal rijden.. ik wil ook niet stoppen met rijden omdat ik het zo leuk vind. Maar wil ook wel af van het rot gevoel, soort schuldgevoel.
Komt iemand dit bekend voor of ben ik de enige aansteller

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Schuldgevoel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 11:53

De meeste paarden vinden het hartstikke leuk om iets samen met ons te doen, en zolang jij je paard geen pijn doet of ongemak veroorzaakt denk ik niet dat je paard het vervelend vindt. :) Je zou nog kunnen kijken eventueel naar een ander bit als hij deze niet fijn aan neemt?

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 11:59

Allereerst: Beweging is goed voor een paard! Dit hoeft niet perse onder het zadel te zijn, dat kan ook vanaf de grond natuurlijk. Maar veel paarden vinden gereden worden volgens mij best leuk en uitdagend. Dat veel ervoor kiezen om liever op buitenrit te gaan dan in de bak te werken is ook niet gek en daar hoef je je totaal niet schuldig over te voelen.

Ik heb een paar tips:
- Denk eraan dat dressuur matig werken (zowel onder het zadel als aan de hand) super goed is voor je paard. Je houdt je paard daarmee soepel en sterk en je kunt ze leren om hun lichaam correct te gebruiken zodat ze je ook goed kunnen dragen. Alleen maar in een weiland staan en af en toe een buitenrit worden ze vaak niet perse beter van. Je doet je paard dus ook goed met rijden!
- Neem regelmatig lessen, maak het werken in de bak leuk en uitdagend voor jullie beide. Leg soms wat balkjes neer, kies een keer voor de barebackpad of bitloos of doe wat obstakel training.
- Wissel het werken in de bak regelmatig af met buiten het erf wat doen. Die afwisseling houdt ze scherp en werkwillig.
- Geen zin om te rijden? Je kunt nog veel meer leuks doen! Werken vanaf de grond is heel divers. Longeren met enkele of dubbele lijnen, korte teugelen, vrijheidsdressuur of gewoon lekker wandelen. Af en toe een mooie wandeling maken buiten is heerlijk ter afwisseling.

Volgens mij doe je onwijs je best voor je paard en dat is het belangrijkste. Zoek naar iets wat jullie beide plezier geeft en ga daarvan genieten. :j

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:02

Misschien is het leuk om wat te gaan doen met natural horsemanship!
Zelf heb ik afgelopen jaar daar een opleiding voor gedaan, alles wordt vanuit het gevoelsleven van het paard bekeken, als je daar wat dieper mee bezig gaat denk ik dat je paard er net dat stukje meer plezier in krijgt om wat met jou te doen. Je leert elkaar beter te begrijpen en daarmee bouw je een betere band op.

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:03

Ik herken je gevoel wel! Ik vraag me ook wel eens af in hoeverre een paard plezier beleefd aan rijden en of het ethisch te verantwoorden is als het gaat om lichamelijke slijtage en belasting. :) Ondertussen zijn paarden ook hele sociale dieren en kunnen ze absoluut genieten van aandacht, beweging en leren, ook als dit met een mens is.

Het paard dat ik nu al 8 jaar verzorg, beleefd wel duidelijk plezier aan 'werken' of aan de slag gaan, hij wordt sikkeneurig als hij stil moet staan (stilstaan betekend voor hem op een grote weide met een kudde met vriendjes). Wat mij helpt, is om het te zien als een samenwerking en niet dat een paard voor mij moet doen wat ik van hem vraag puur voor mijn plezier. Dit betekent voor mij, goed naar de lichaamstaal luisteren, veel afwisseling in wat we doen. Zo loop ik er vaker naast, dan dat ik erop zit. We doen veel dressuur aan de hand, grondwerk en wandelen. Ik werk met positieve bekrachtiging en laat het paard graag meedenken en initiatief tonen. Oftewel, ik vind het belangrijk dat het paard ook graag bij mij is en tijd met mij spendeert, dat hij gemotiveerd is om met mij mee te gaan en dat hij motivatie heeft om bijvoorbeeld zijgangen uit te voeren. Als ik aan de hand werk, dan geef ik aanwijzingen van wat ik wil, maar laat ik Mano zelf de beweging uitzoeken. Je ziet hem enthousiast worden als bij hem het kwartje valt, dat is zo leuk! Uiteindelijk is het doel van trainen/dressuren natuurlijk ook dat het paard zich goed in zijn lichaam voelt, sterk wordt en bovenal: jou kan dragen. Dit doe je dus ook voor het paard. Maar een voorwaarde voor een fijne samenwerking, vind ik, is wel dat het paard daar ook van geniet en je het niet alleen voor jezelf doet. Als je je verdiept in gedrag en lichaamstaal van paarden en de verschillende manieren van trainen die er bestaan, dan kan je er echt voor zorgen dat je paard een 'happy athlete' is. Door vragen te stellen bij waar je mee bezig bent en hoe het welzijn van je paard is, ben je al hartstikke goed bezig!

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:07

Je bent echt de enige niet hoor TS! Ik herken je gevoel zelf heel goed. Ik heb af en toe ook het gevoel dat het rijden in de bak een egoïstische keuze van mijzelf is, omdat ik weet dat mijn paard liever andere dingen doet. Het heeft bij mij heel erg geholpen om te starten met clickertraining onder het zadel. Mijn paard krijgt nu regelmatig een snoepje als hij goed zijn best doet, en daar wordt hij mega fanatiek van! Wellicht is dit ook iets voor jullie?

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:13

Als jij netjes rijdt en je paard niet overbelast dan is rijden goed voor zijn gezondheid en conditie. Daar hoef je je echt niet schuldig over te voelen. Maar je hoeft natuurlijk niet te rijden ! Je kunt, zoals boven al aangegeven, zo veel andere leuke dingen doen met je paard.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:34

Tja als jij je paard alleen een plezier wilt doen dan besteed je je tijd aan snoepjes geven en hangen in het weiland. Dat is een keuze die je kan maken.

Maar waar blijft dan jouw plezier?

Een beetje pleasen is leuk, maar besef je dat een extreme pleaser een 'deurmat' is die nooit voor zichzelf opkomt en aan het einde totaal leeg zal zijn van alleen maar geven en niks nemen.

Gezond egocentrisch zijn betekent voor jezelf opkomen, balans houden tussen geven en nemen en zo aanzienlijk gelukkiger zijn.

Ik gok zomaar dat je hier buiten de paarden ook tegenaan loopt

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Schuldgevoel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:38

Ik denk dat sowieso de meeste paarden buiten rijden wel leuk vinden (zolang ze geen verlatingsangst hebben of bang zijn voor de omgeving). Dus dat moet sowieso geen probleem zijn lijkt me.
Ik vind ook niet alles wat ik doe leuk, maar in het kader van zelfmanagement kom ik er beter uit als ik het wel doe. Voor een paard is bewegen echt wel goed en als je het leuk houdt voor je paard werkt hij meestal graag met je samen

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Schuldgevoel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:30

Als het rijden je zo'n vervelend gevoel geeft, dan zou ik stoppen.
Mits een paard zelf vrije bewegingsruimte heeft, is rijden geen must.

Natuurlijk kan het best zo zijn dat je paard het rijden leuk vindt, maar hij zal er niet per se ongelukkig van worden als je het niet doet.

Je kunt allerlei dingen samen doen, zonder er op te hoeven zitten. Maar voor een paard is het belangrijkste dat ie beweging krijgt (in de wei/ paddock kan dat dus ook), vriendjes heeft, schoon water heeft en voldoende maagvulling bij elkaar kan grazen/ eten.

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 13:34

Celebi schreef:
Allereerst: Beweging is goed voor een paard! Dit hoeft niet perse onder het zadel te zijn, dat kan ook vanaf de grond natuurlijk. Maar veel paarden vinden gereden worden volgens mij best leuk en uitdagend. Dat veel ervoor kiezen om liever op buitenrit te gaan dan in de bak te werken is ook niet gek en daar hoef je je totaal niet schuldig over te voelen.

Ik heb een paar tips:
- Denk eraan dat dressuur matig werken (zowel onder het zadel als aan de hand) super goed is voor je paard. Je houdt je paard daarmee soepel en sterk en je kunt ze leren om hun lichaam correct te gebruiken zodat ze je ook goed kunnen dragen. Alleen maar in een weiland staan en af en toe een buitenrit worden ze vaak niet perse beter van. Je doet je paard dus ook goed met rijden!
- Neem regelmatig lessen, maak het werken in de bak leuk en uitdagend voor jullie beide. Leg soms wat balkjes neer, kies een keer voor de barebackpad of bitloos of doe wat obstakel training.
- Wissel het werken in de bak regelmatig af met buiten het erf wat doen. Die afwisseling houdt ze scherp en werkwillig.
- Geen zin om te rijden? Je kunt nog veel meer leuks doen! Werken vanaf de grond is heel divers. Longeren met enkele of dubbele lijnen, korte teugelen, vrijheidsdressuur of gewoon lekker wandelen. Af en toe een mooie wandeling maken buiten is heerlijk ter afwisseling.

Volgens mij doe je onwijs je best voor je paard en dat is het belangrijkste. Zoek naar iets wat jullie beide plezier geeft en ga daarvan genieten. :j

Bedankt voor je input!
Ik heb inderdaad werkelijks les, eindig het rijden of ga apart lekker even rondje om buiten. Bakjes is een leuk idee. Ga er wel eens overheen als het er ligt maar zet idd nooit zelf een parcour op.
Bedankt voor de steun!

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Schuldgevoel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:36

De andere kant is. Hoe vaak en hoe lang rij je? In vergelijking met hun vrije tijd is dat vaak zo weinig..

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 13:39

Suliko schreef:
Ik herken je gevoel wel! Ik vraag me ook wel eens af in hoeverre een paard plezier beleefd aan rijden en of het ethisch te verantwoorden is als het gaat om lichamelijke slijtage en belasting. :) Ondertussen zijn paarden ook hele sociale dieren en kunnen ze absoluut genieten van aandacht, beweging en leren, ook als dit met een mens is.

Het paard dat ik nu al 8 jaar verzorg, beleefd wel duidelijk plezier aan 'werken' of aan de slag gaan, hij wordt sikkeneurig als hij stil moet staan (stilstaan betekend voor hem op een grote weide met een kudde met vriendjes). Wat mij helpt, is om het te zien als een samenwerking en niet dat een paard voor mij moet doen wat ik van hem vraag puur voor mijn plezier. Dit betekent voor mij, goed naar de lichaamstaal luisteren, veel afwisseling in wat we doen. Zo loop ik er vaker naast, dan dat ik erop zit. We doen veel dressuur aan de hand, grondwerk en wandelen. Ik werk met positieve bekrachtiging en laat het paard graag meedenken en initiatief tonen. Oftewel, ik vind het belangrijk dat het paard ook graag bij mij is en tijd met mij spendeert, dat hij gemotiveerd is om met mij mee te gaan en dat hij motivatie heeft om bijvoorbeeld zijgangen uit te voeren. Als ik aan de hand werk, dan geef ik aanwijzingen van wat ik wil, maar laat ik Mano zelf de beweging uitzoeken. Je ziet hem enthousiast worden als bij hem het kwartje valt, dat is zo leuk! Uiteindelijk is het doel van trainen/dressuren natuurlijk ook dat het paard zich goed in zijn lichaam voelt, sterk wordt en bovenal: jou kan dragen. Dit doe je dus ook voor het paard. Maar een voorwaarde voor een fijne samenwerking, vind ik, is wel dat het paard daar ook van geniet en je het niet alleen voor jezelf doet. Als je je verdiept in gedrag en lichaamstaal van paarden en de verschillende manieren van trainen die er bestaan, dan kan je er echt voor zorgen dat je paard een 'happy athlete' is. Door vragen te stellen bij waar je mee bezig bent en hoe het welzijn van je paard is, ben je al hartstikke goed bezig!


Is zo..helaas is het wel zo dat ik hierin de steun bij jullie zoek, want op stallen word ik vaak gezien als een aansteller. Dat ik m’n paard vermenselijk en er anders gewoon helemaal niet op moet zitten…
Ik vind het samen zijn en het rijden zo leuk, dat ik wel gewoon balans zoek in m’n gevoel. Praktisch is dat er denk ik wel. Nu ik er zo over nadenk mis ik wellicht gewoon mensen om me heen die er een beetje hetzelfde over denken ;)

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 13:40

Cioccolato schreef:
De andere kant is. Hoe vaak en hoe lang rij je? In vergelijking met hun vrije tijd is dat vaak zo weinig..

Ja is ook helemaal waar. Ik houd de rij sessies vaak efficiënt en niet langer dan nodig en ga met goed weer dan nog even een ommetje maken. Hij loopt regelmatig na 1 seconde al richting het ommetje en denkt ie van.. laat dat werken maar zitten joh

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 13:41

MirandaMalik schreef:
Misschien is het leuk om wat te gaan doen met natural horsemanship!
Zelf heb ik afgelopen jaar daar een opleiding voor gedaan, alles wordt vanuit het gevoelsleven van het paard bekeken, als je daar wat dieper mee bezig gaat denk ik dat je paard er net dat stukje meer plezier in krijgt om wat met jou te doen. Je leert elkaar beter te begrijpen en daarmee bouw je een betere band op.

Heb hier inderdaad een cursus in gedaan. Was leuk. Ook toen bareback en bitloos gereden met hem.. kan ik misschien ook s oppakken..

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:54

Ik merk dat mijn paarden rijden gewoon een andere manier vinden van gezellig met elkaar omgaan.
Ja uiteraard bepaal ik welke kant we op gaan of hoe hard. Maar dat bepaal ik ook als ik er langs sta.
En mogen ze bij mij bij borstelen ook niet omver lopen of pletten tegen de muur of wat voor dingen ook.
Daar heb ik regels aan verbonden en dat was niet eens in samenspraak... al denken mijn paarden misschien van wel :+ omdat ik ze omkoop met een snoepje of een kriebel op hun favoriete plek.

Wel probeer ik met rijden ook te kijken wat ze zelf ook leuk vinden.
Mijn vorige paard vond springen ge-wel-dig! En ik zou hem echt niet blij hebben gemaakt met alleen maar rondjes in de bak.
Mijn huidige merrie vind springen 3 keer niks, ze kan het ook niet goed, dus doe dat ook niet.
Dus daarmee pas ik mij aan in hun behoeftes.

Mijn ruin vind de bak slepen echt leuk, gewoon even lekker lomp rouwdouwen.
En hij proest daar ook echt bij met de oren erop.
En als hij moe is, het genoeg vind dan staat hij bam stil. :P
En ja daar luister ik naar, want vind dat zelf heel moeilijk bepalen terwijl ik dat met rijden wel goed aanvoel wanneer ze aan hun grens komen.
Dus gaat hij stilstaan moet hij nog de sleep tot aan de deur leggen waar hij opgeborgen ligt, dat is direct naast de bak. En dan is hij dus ook echt klaar. Ook al is de hele bak dan nog niet gedaan, jammer dan.
Ik respecteer hem daarin wat wil geen blessure door overbelasting.
En zo blijft het leuk voor ons allemaal.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:57

Mijn paard vindt bakwerk ook niet echt geweldig. Maar western trail vind t ze wel leuk, en "truukjes" zoals zijgangen ook. Dus daar zoeken we een compromis in. Wel wat bakwerk ohz of aan de longe, maar ook dingen ohz die ze wel leuk vindt. En een buitenrit dat doet we allebei ook graag.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:53

Suliko schreef:
Ik herken je gevoel wel! Ik vraag me ook wel eens af in hoeverre een paard plezier beleefd aan rijden en of het ethisch te verantwoorden is als het gaat om lichamelijke slijtage en belasting. :) Ondertussen zijn paarden ook hele sociale dieren en kunnen ze absoluut genieten van aandacht, beweging en leren, ook als dit met een mens is.

Het paard dat ik nu al 8 jaar verzorg, beleefd wel duidelijk plezier aan 'werken' of aan de slag gaan, hij wordt sikkeneurig als hij stil moet staan (stilstaan betekend voor hem op een grote weide met een kudde met vriendjes). Wat mij helpt, is om het te zien als een samenwerking en niet dat een paard voor mij moet doen wat ik van hem vraag puur voor mijn plezier. Dit betekent voor mij, goed naar de lichaamstaal luisteren, veel afwisseling in wat we doen. Zo loop ik er vaker naast, dan dat ik erop zit. We doen veel dressuur aan de hand, grondwerk en wandelen. Ik werk met positieve bekrachtiging en laat het paard graag meedenken en initiatief tonen. Oftewel, ik vind het belangrijk dat het paard ook graag bij mij is en tijd met mij spendeert, dat hij gemotiveerd is om met mij mee te gaan en dat hij motivatie heeft om bijvoorbeeld zijgangen uit te voeren. Als ik aan de hand werk, dan geef ik aanwijzingen van wat ik wil, maar laat ik Mano zelf de beweging uitzoeken. Je ziet hem enthousiast worden als bij hem het kwartje valt, dat is zo leuk! Uiteindelijk is het doel van trainen/dressuren natuurlijk ook dat het paard zich goed in zijn lichaam voelt, sterk wordt en bovenal: jou kan dragen. Dit doe je dus ook voor het paard. Maar een voorwaarde voor een fijne samenwerking, vind ik, is wel dat het paard daar ook van geniet en je het niet alleen voor jezelf doet. Als je je verdiept in gedrag en lichaamstaal van paarden en de verschillende manieren van trainen die er bestaan, dan kan je er echt voor zorgen dat je paard een 'happy athlete' is. Door vragen te stellen bij waar je mee bezig bent en hoe het welzijn van je paard is, ben je al hartstikke goed bezig!

Oh heel herkenbaar hoor!
Ik heb het vooral in de winter, minder motivatie. Dan sta ik op en dan denk ik eerst ieeelw ik moet vandaag werken en dan komt het gevoel ieeeewl ik moet ook nog naar stal vandaag en rijden :+ als ik er eenmaal op zit en fijn heb gereden dan geeft mij dat toch weer een goed gevoel. Maar het is meer voor mij eraan toe zetten om naar stal te gaan als ik lekker warm binnen zit op de bank onder een dekentje :') Mijn paard staat in de winter overdag buiten dat is wel een heel fijn idee. Maar toch moet zijn stal en voer gedaan worden. En dan pas kan ik hem gaan halen poetsen en opzadelen als ik daar dan nog zin en puf voor heb. Ik ben gemiddeld 2uur per dag ermee bezig. In de weekenden heb ik dit niet, maar doordeweeks met werk en huishouden vind ik het soms wat veel. En ja ik ben ook een lui persoon :+ In de zomer heb ik hier geen last van plus ik hoef dan ook geen stal te mesten etc omdat hij dan 24/7 op de wei staat.

Ps mijn paard vind dressuur leuk dus dat scheelt want ik ben veel te ongeduldig voor een buitenrit :+ Je hebt hier wat polder maar meer ook niet. Ik denk wel dat dit mijn laatste paard is want ik merk ook nu ik ouder wordt het steeds wat minder wordt allemaal. Niet dat daar minder om van mijn paard hou. Al zou ik paarden aan huis kunnen houden zou ik het misschien wel nog overwegen.

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Schuldgevoel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:10

Waar zit je weerstand in? waar zit je schuldgevoel in?

Heeft je paard plezier in het rijden?

Ieder paard kiest liever voor een buitenrit dan voor de bak hoor, daar is niks raars aan. Toch ben ik er van overtuigd dat rijden in de bak ook gewoon leuk voor ze kan zijn. Hoe beter jij het doet, hoe fijner het is voor het paard. Afwisseling, regelmatig even stappen aan de lange teugel en niet te lang doorgaan zijn voor mij key woorden.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Schuldgevoel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 21:38

ED-> PP ivm geen vraag mbt bedrijf