Wat geef jij mee bij verkoop paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:01

Ik verkoop alleen veulens/jaarlingen, maar daarvoor haal ik altijd een nieuw halster + touw en die krijgen ze dan mee.

Vind het belangrijk dat ze netjes hier het erf af gaan. En zo weet ik zeker dat ze met een goed passend halster vertrekken, dat is bij veulens nog wel eens lastig inschatten als je ze een keer bezichtigd hebt en verder niet.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:04

_Jelske schreef:
Arm beest! Maar dus nooit helemaal te boven gekomen?


Inmiddels wel. Maar daar hebben onwijs veel tijd en training in gezeten. Dat komt ook omdat mijn doel was dat hij ontspannen en relaxed zou zijn in alle opzichten (voor, tijdens en na). Werken op emotie en niet met een van a naar b plan. Pittig, maar voor mezelf ontzettend leerzaam!

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:09

Wat een mooi gebaar, dat geluksgeld. Werkelijk nog nooit van gehoord. Wel dat je 5 cent (of was het een gulden? Ben ik even kwijt) betaalt als iemand je een mes cadeau geeft, maar dat is weer heel wat anders. Zou het streek of provincie gebonden zijn?

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:31

Ik zorg dat het paard gewassen en/of netjes getoiletteerd is, een nieuw halster en touw heeft, en inderdaad 'moet' er 5 euro geluksgeld in het paspoort zit.
Verder doe ik er een lijstje bij met laatste wormkuur, tandartsbehandeling etc.

Dekens en tuig alleen tegen meerprijs.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:13

Kirrietje schreef:
Ik kreeg niks behalve een contract waar het verkeerde paard op stond :')

Ik hoorde eens (voor het chiptijdperk) van mensen die de goede papieren maar het verkeerde paard hadden meegekregen! Na een tijd kwam dat uit en de verkoper bood aan de paarden te ruilen maar ze waren inmiddels zo gehecht aan het "verkeerde" paard dat ze niet wilden terugruilen ondanks dat ze betaald hadden voor het andere veel duurdere paard.

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:20

anjali schreef:
Kirrietje schreef:
Ik kreeg niks behalve een contract waar het verkeerde paard op stond :')

Ik hoorde eens (voor het chiptijdperk) van mensen die de goede papieren maar het verkeerde paard hadden meegekregen! Na een tijd kwam dat uit en de verkoper bood aan de paarden te ruilen maar ze waren inmiddels zo gehecht aan het "verkeerde" paard dat ze niet wilden terugruilen ondanks dat ze betaald hadden voor het andere veel duurdere paard.


Ohh wat erg, ik heb gelukkig het juiste contract nog gekregen trouwens

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Wat geef jij mee bij verkoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:26

Bij mij is dit afhankelijk van wat voor paard je verkoopt.

Vorig jaar een veulen verkocht. Die kreeg alleen een halster en touw mee. Want meer had hij niet.

Als ik een volwassen paard verkoop en deze heeft meer spullen, dan krijg je alles mee dat van het paard is. Dekens, halsters, hoofdstel, evt zadel als ik die alleen voor betreffend paard gebruik.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Wat geef jij mee bij verkoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:54

Wat ik nog vergat te vermelden is dat veulens met een gezondheidscheck van mijn dierenarts vertrekken, juist omdat veulens meestal niet gekeurd worden wil ik zelf weten dat ik een gezond dier op reis stuur.
Kleine klinische keuring omdat je een veulen niet kan longeren, buigproeven etc.
Wel hart, longen, buikgeluid, reflexen, ogen, stukje stap en draf etc.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:30

Shenavallie schreef:
Wat een mooi gebaar, dat geluksgeld. Werkelijk nog nooit van gehoord. Wel dat je 5 cent (of was het een gulden? Ben ik even kwijt) betaalt als iemand je een mes cadeau geeft, maar dat is weer heel wat anders. Zou het streek of provincie gebonden zijn?

Als iemand je een mes of ander snijdend voorwerp cadeau geeft dan zou je inderdaad een muntje moeten teruggeven omdat anders het mes (of ander scherp voorwerp) de vriendschap zou doorsnijden. Je kunt het bijgeloof vinden, maar ik heb wel eens iemand een hoefvijl cadeau gedaan, zonder een muntje terug te krijgen, en inderdaad werd korte tijd later door zware onenigheid de vriendschap verbroken!

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:38

anjali schreef:
Kirrietje schreef:
Ik kreeg niks behalve een contract waar het verkeerde paard op stond :')

Ik hoorde eens (voor het chiptijdperk) van mensen die de goede papieren maar het verkeerde paard hadden meegekregen! Na een tijd kwam dat uit en de verkoper bood aan de paarden te ruilen maar ze waren inmiddels zo gehecht aan het "verkeerde" paard dat ze niet wilden terugruilen ondanks dat ze betaald hadden voor het andere veel duurdere paard.


Bij ons op stal gebeurd MET chip :j

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat geef jij mee bij verkoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:48

@Foxy 80: Hoe is dat afgelopen?

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Wat geef jij mee bij verkoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:35

Toen ik mijn laatste pony (mini appaloosa) kocht ging er alleen een halster mee. Nu werd er ook niet heel veel met haar gedaan en werden de spulletjes die ze hadden (zoals tuigage) ook gebruikt bij andere pony's.

Afgelopen jaar is ze naar een nieuw huisje gegaan. Ik had inmiddels aardig wat spullen verzameld O:) :+
Verkopen vind ik altijd maar een gedoe en ik maakte liever haar nieuwe baasjes er blij mee. Dus een prijs overeengekomen inclusief alle spullen die ze had, ook het voer etc :D

Kabayo

Berichten: 13986
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:04

Ik snap niet dat bepaalde mensen beledigd zijn met enkel een halster. Danwel een oud halster of een nieuwe. Je koopt het paard toch, toch niet de spullen? Hoe duur je het dier ook koopt. Ik geef mijn nette halsters ook niet weg, gewoon het halster die het paard destijds draagt. En ja, die kan ook oud zijn :=

Ik vind dat geluksgeld wel grappig. Nooit van gehoord ook :D

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:31

Alleen bij mijn eerste paard kreeg ik al zijn spullen mee. Dekens, halster, hoofdstel en zadel. Als mijn daarop volgende paarden waren jong, dus daarbij enkel een halster en de papieren.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Wat geef jij mee bij verkoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:35

Bij ons ligt het helemaal aan waar het paard heen gaat en voor wel geld. Over het algemeen gaan ze op transport met nieuw halster en touw en nieuwe deken voorzien van logo. Type deken is afhankelijk van het seizoen en dus zomer- of winterdeken. Over het algemeen moeten die paarden nog in quarantaine, dus enkel met zweetdeken is niet te doen.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:42

anjali schreef:
Shenavallie schreef:
Wat een mooi gebaar, dat geluksgeld. Werkelijk nog nooit van gehoord. Wel dat je 5 cent (of was het een gulden? Ben ik even kwijt) betaalt als iemand je een mes cadeau geeft, maar dat is weer heel wat anders. Zou het streek of provincie gebonden zijn?

Als iemand je een mes of ander snijdend voorwerp cadeau geeft dan zou je inderdaad een muntje moeten teruggeven omdat anders het mes (of ander scherp voorwerp) de vriendschap zou doorsnijden. Je kunt het bijgeloof vinden, maar ik heb wel eens iemand een hoefvijl cadeau gedaan, zonder een muntje terug te krijgen, en inderdaad werd korte tijd later door zware onenigheid de vriendschap verbroken!

Ach jee...
Voor zover ik me kan herinneren was het bij ons zo dat je met het geld ongeluk "afkocht" als je een mes cadeau kreeg. Maar ik zal mijn ouders eens navragen hoe het precies zat, want ik weet het niet meer. :D

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:44

Kabayo schreef:
Ik snap niet dat bepaalde mensen beledigd zijn met enkel een halster. Danwel een oud halster of een nieuwe. Je koopt het paard toch, toch niet de spullen? Hoe duur je het dier ook koopt. Ik geef mijn nette halsters ook niet weg, gewoon het halster die het paard destijds draagt. En ja, die kan ook oud zijn :=

Ik vind dat geluksgeld wel grappig. Nooit van gehoord ook :D

Mee eens wat betreft het halster. Het is altijd zo geweest dat je in ieder geval een halster en touw mee moest geven om het paard te kunnen vervoeren, maar of dat nu een oud of nieuw halster is, dat is niet van belang. Als het maar werkt/veilig is.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:06

Kabayo schreef:
Ik snap niet dat bepaalde mensen beledigd zijn met enkel een halster. Danwel een oud halster of een nieuwe. Je koopt het paard toch, toch niet de spullen? Hoe duur je het dier ook koopt. Ik geef mijn nette halsters ook niet weg, gewoon het halster die het paard destijds draagt. En ja, die kan ook oud zijn :=

Ik vind dat geluksgeld wel grappig. Nooit van gehoord ook :D


Ja precies, mijn paarden krijgen gewoon het halster mee wat ze dragen. Verder gebruiken wij de spullen op meerdere paarden, wordt een duur grapje om iedere keer alles mee te geven. Daarnaast vond ik het juist zelf heel leuk om voor mijn paard te gaan shoppen. Dan hoef ik echt niet alle zooi van de voorgaande eigenaar te hebben. Nu kopen wij meestal groen en onbeleerd dus is dat sowieso niet aan de orde.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:15

Er wordt nergens gezegd dat het nieuwe pf dure halsters moeten zijn. Maar in mijn voorbeeldennwaren het juist niet de halster die voor dat paard of pony gebruikt werden en veilig ook niet perse. :+ Echt versleten halsters die waarschijnlijk ergens vandaan geplukt waren, omdat ze niet goed genoeg waren om dagelijks te gebruiken. Sowieso bij 2 waren het al niet de juiste maten, het touw niet veilig en bij 1 van die 2 was het halster ook gewoon kapot.

En ja, we kopen sowieso nieuwe spullen, maar een passend, heel en schoon halster is niet te veel gevraagd vind ik als je er toch iets bij geeft.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat geef jij mee bij verkoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 11:31

Ik heb liever dat hij een oud halster meekrijgt dat goed past dan een mooi nieuw dat niet past en tijdens het transport zou kunnen losgaan.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 11:46

Bij het laatste sportpaard wat ik verkocht wilde ik het zadel er het liefst bij verkopen omdat het op maat gemaakt was voor hem. Wilden ze niet. Oke prima. Een week, misschien anderhalf na verkoop belden ze dat het paard ongeschikt was voor het doel wat ze ermee hadden. Hij bokte. Had ie bij mij nog nooit gedaan. Bleek dat hij het vooral deed met opstappen en aangalopperen. Toen dacht ik al hmm waarschijnlijk het zadel. Later hoorde ik via via dat ze het zadel van een fries deelden met dit paard (tuiger). Op zich zou je wel kunnen verzinnen dat dat niet past maargoed het zal wel aan mij liggen.
Ik wilde uiteraard paard niet terug want als ze hem geleerd hebben te bokken, durf ik er ook niet meer op. Ze zouden me voor de rechter slepen en alles (kansloos natuurlijk dus hebben ze uiteindelijk niet gedaan).
Had een hoop gedoe gescheeld als ze gewoon het zadel erbij hadden genomen. Maarja, ik ga geen zadel van €2000 gratis erbij geven natuurlijk. Moet wel leuk blijven

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:00

Altijd alleen een halster en touw. Oh en bij een van m’n geïmporteerde Ierse paarden kreeg ik er nog ‘a good luck penny’ bij :D

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 22:25

anjali schreef:
@Foxy 80: Hoe is dat afgelopen?


Hetzelfde als hierboven. Ze waren gehecht en wilden niet ruilen.

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 22:54

Toen ik mijn paard verkocht heb ik alle halsters en dekens meegegeven en ook het hoofdstel. Had ondertussen al een ander paard dat 10cm groter is dus had toch niks meer aan die spullen. Heb er ook niks extra voor gevraagd.
Bij dat nieuwe paard kreeg ik een halster + touw en een fles schuimwijn :P

Keldeo
Berichten: 29
Geregistreerd: 16-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:38

Een halster en meer heb ik nog nooit erbij gekregen. Maar ik heb ook nog nooit een zadelmak paard gekocht.

En bij verkoop geef ik ook alleen een halster + touw. Op maat gemaakte zadels kunnen erbij gekocht geworden, maar geef ik niet weg.