Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
bij alles. DuoPenotti schreef:Nibbit schreef:Consequent zijn komt als 1e in me opbij alles.
Precies.
Duidelijkheid zonder frustratie van de eigenaar.
Been hulpen? En als het een men paard word? Of nooit gereden?
Opzij gaan voor druk wel. Maar dat is toch wat anders.
Nibbit schreef:Consequent zijn komt als 1e in me opbij alles.
User3 schreef:Kan toch geen kwaad als een men paard of niet-bereden paard been hulpen kent? Zoals ik al zei, ik ben er heel bewust van dat dit niet vaak zo wordt gedaan. Maar uit ervaring werkt het vaak wel heel erg goed voor als het paard uiteindelijk wordt ingereden.
van een kant druk word toch vaker geassocieerd met opzij gaan. Ik leer inderdaad wel opzij voor druk van de grond af aan, en dan op drie manieren; achterhand, voorhand en het hele lichaam/buiging aannemen. Ik vind stemcommando voor voorwaarts dan veel waardevoller
Ik heb op heel veel dravers gereden die eigenlijk geen beenhulpen kenden maar daar kon je best prima mee rondrijden, zolang je geen dressuurmatig werk verwacht 
Piekosjj schreef:Hoe simuleer je de beenhulp voor voorwaarts van de grond? Want ik zie het lastig voor me om vanaf de grond aan twee kanten tegelijk druk te gevenvan een kant druk word toch vaker geassocieerd met opzij gaan. Ik leer inderdaad wel opzij voor druk van de grond af aan, en dan op drie manieren; achterhand, voorhand en het hele lichaam/buiging aannemen. Ik vind stemcommando voor voorwaarts dan veel waardevoller
Ik heb op heel veel dravers gereden die eigenlijk geen beenhulpen kenden maar daar kon je best prima mee rondrijden, zolang je geen dressuurmatig werk verwacht
Wat ik als eerste aan zou leren, naast het meelopen aan het halster en wijken voor druk natuurlijk, is gok ik voorwaarts en ho, en vanuit daaruit dan weer achterwaarts. Dat kan beide op stem en door druk en dat kan je dan weer uitbouwen naar andere, meer complexe hulpen
.
Ik zeg "bij" en hij gaat opzij. Ik denk trouwens niet dat ik dat bewust heb aangeleerd ofzo, net als 95% van de rest van de dingen die hij kent
Ik heb onbewust mijn paard ook heeeel veel aangeleerd, maar ze is ook zo goed in signalen oppikken. Ze parkeert zelf zonder commando in als ik op een steen/boom/krukje ga staan, echt ideaal als je er tijdens buitenrit eens af moet stappen
en ze weet precies waar op buitenrit ik extra aansingel dus daar gaat ze zelf al netjes stilstaan
En zo kan ik nog uren doorgaan over de dingen die ze zichzelf heeft aangeleerd, echt zo grappig.
Andersom, is ze zo goed in wijken voor druk dat toen ik haar voor het eerst ging scheren ze heel netjes week voor de druk van de scheermachine.. Dat was dan weer niet helemaal de bedoeling
Na wat heen en weer had ze gelukkig door dat ze netjes stil mocht blijven staan

- en een blauwe schouder opgeleverd heeft (maar kon erger geweest zijn, mijn grootste probleem dat ik mijn bril kwijt was in de modder, gelukkig pensionklante aanwezig die is helpen zoeken)