Wat een gedoe!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Wat een gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 17:30

Hoi allemaal!

Daar zijn we weer! Een paar maanden geleden had ik hier een post geplaatst ivm mijn paarden omdat mijn stalling ermee ging stoppen en ik dus ineens weg moest en een oplossing moest gaan zoeken. Ik zat toen zo hard in twijfel om 1 of beiden weg te doen, maar door mijn postnatale depressie wou ik niet meteen een keuze maken waar ik achteraf misschien spijt van zou krijgen!

Uiteindelijk mochten mijn paardjes tijdelijk naar een vriendin tot het beter met me ging en we een oplossing konden zoeken <3

Ondertussen is mijn dochtertje 7 maandjes en gaat het weer een stuk beter met me, dus ik ben superblij dat jullie me het advies gaven geen overhaaste beslissingen te nemen!
Alleen, nu moeten we wel gaan kijken wat we gaan doen |o

Ik heb een stukje grond aangeboden gekregen van mijn buren, maar dit is maar 11 are, daar nog een stal op etc, tja dat is best klein natuurlijk. Dan staan ze wel aan huis en, in de zomer, mogen ze ook op een aansluitend stuk staan dat van de school is, van 0,5ha. Alleen dat kanndus echt enkel in de zomer en dat kan ten alleen tijde stopgezet worden als zij zelf wat met de grond willen gaan doen :/


Alle andere opties zijn wel groter (tussen de 20 en 40 are), maar uiteraard ook een stuk duurder en veel verder van huis en enkel in huuroptie, waar het stuk grond van de buren ook effectief op onze naam zou worden overgedragen :\

Ik geraak er dus nog steeds niet aan uit wat ik nu best doe... er wordt wel om de dag met de paarden gewerkt, dus beweging krijgen ze echt wel meeeeer dan genoeg gelukkig ;p


Foto van mijn 2 schatjes voor de leuk erbij! <3

Afbeelding

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 17:50

Dus dan zouden ze in de winter een stal met uitloop hebben en in de zomer een weide die voor die 2 van jou groot genoeg is.

Niet ideaal maar er zijn er die het slechter hebben.

Je kan van daaruit natuurlijk altijd verder zoeken naar een alternatief.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Wat een gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:00

Ik ken hier in de buurt meerdere mensen die een nog kleiner stuk hebben, bij hun aan huis, waar ze paarden houden.
Op zich niet heel ideaal en een beetje schipperen, maar dan is het wel te doen.
En inderdaad je kan dan rustig uitkijken of je eens een beter alternatief krijgt.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:10

Wat een leuke dieren zo van de achterkant!
Nog even en er zit ook nog een klein meisje op de shetlander... <3

Ik zou het stukje van de buren sowieso nemen, is het niet voor nu, dan toch voor later.
Altijd fijn, ruimte aan huis!

En ook voor nu, samen met de wei van school en de zomer in het verschiet een leuke oplossing, toch?

In geval van nood kun je vast wel weer uitwijken naar die lieve vriendin.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:10

11 are dat zijn 2,67 20/40 bakken, haal je daar een schuilstal af en kan je in de rest een goede bodem voorzien heb je een goede winter plek voor een paard en een shetje.

Maar vergis je niet in het werk dat je hebt met paarden aan huis. Naast voeren en mest ruimen heb je ook onderhoud van grasland en rasters.
Weide kan voldoen in de zomer als je het stuk in een paar percelen deelt en wisselend laat begrazen. Wel zul je altijd hooi bij moeten voeren dat je inkoopt.
Zelf hooi maken ga je niet redden.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 18:39

tiwi1969 schreef:
11 are dat zijn 2,67 20/40 bakken, haal je daar een schuilstal af en kan je in de rest een goede bodem voorzien heb je een goede winter plek voor een paard en een shetje.

Maar vergis je niet in het werk dat je hebt met paarden aan huis. Naast voeren en mest ruimen heb je ook onderhoud van grasland en rasters.
Weide kan voldoen in de zomer als je het stuk in een paar percelen deelt en wisselend laat begrazen. Wel zul je altijd hooi bij moeten voeren dat je inkoopt.
Zelf hooi maken ga je niet redden.


Ja ze hebben voordien ook altijd aan huis gestaan, maar dat stuk grond is helaas verkocht :\ maar ik weet dus wel wat het inhoudt om ze aan huis te hebben. En hooi inkopen kan gelukkig gewoon bij de boer hier een straatje verderop, dus dat is op zich ook geen groot probleem.
Ik ben alleen maar bang voor de ´wat als´ van het stukje van de school

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:47

tiwi1969 schreef:
11 are dat zijn 2,67 20/40 bakken, haal je daar een schuilstal af en kan je in de rest een goede bodem voorzien heb je een goede winter plek voor een paard en een shetje.

Maar vergis je niet in het werk dat je hebt met paarden aan huis. Naast voeren en mest ruimen heb je ook onderhoud van grasland en rasters.
Weide kan voldoen in de zomer als je het stuk in een paar percelen deelt en wisselend laat begrazen. Wel zul je altijd hooi bij moeten voeren dat je inkoopt.
Zelf hooi maken ga je niet redden.



Ik.had even geen beeld bij 11 are, dankjewel vd vertaling naar bakken dat is duidelijker v mij :D

Dit is vgl mij groter dan de paddock paradise van Femke dolle dus kan heel goed v die twee van jou! En dan heb je ook zomers gras. Maar zelfs zonder kan t prima, ik zou er wel iets van een paddock paradise van maken en gelijk de bodem aanpakken vd natte winters

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:57

Of ik reken helemaal verkeerd of de voorgaande berekening klopt niet.
een are is 100 m2 dus elf are is 1100 m2
een bak 20 x 80 is 800 m2

Dus 11 are is naar mijn idee nog geen 1,5 x een 20 x 40 bak.

Maar ik denk zeker wel dat je paarden kan houden op zo´n stuk. Maar dan moet je bepaalde delen wel goed gaat verharden. Anders krijg je een modder en stink zooi in de winter en daar worden de buren dan weer niet blij van.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:12

Jouw berekening klopt Cupido1996 maar dat lijkt me goed te doen met een stal er op.
Voor de zomerwei kan je dan alvast uitkijken naar een alternatief.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 23:22

cupido1996 schreef:
Of ik reken helemaal verkeerd of de voorgaande berekening klopt niet.
een are is 100 m2 dus elf are is 1100 m2
een bak 20 x 80 is 800 m2

Dus 11 are is naar mijn idee nog geen 1,5 x een 20 x 40 bak.

Maar ik denk zeker wel dat je paarden kan houden op zo´n stuk. Maar dan moet je bepaalde delen wel goed gaat verharden. Anders krijg je een modder en stink zooi in de winter en daar worden de buren dan weer niet blij van.


Ja het stuk waar de stal komt en de inloop naar de weide zouden dan volledig verhard moeten worden. Want de boer moet met de tractor ook de weide in kunnen voor de hooibalen te brengen natuurlijk :=

Verder is het een stukje grond dat langs ons huis ligt (dus je hebt dan hun huis, ons huis, nog andere buren en dan pas de grond) en her eenst aan een stukje bos. Dus echt geuroverlast gaat er normaal niet zijn, voorheen stonden ze ook aan huis maar dan echt tegen de huizen op en toen was er ook geen geuroverlast gelukkig :p
Kwestie van de weide proper te houden en te onderhouden uiteraard ;)

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 23:24

Symke schreef:
tiwi1969 schreef:
11 are dat zijn 2,67 20/40 bakken, haal je daar een schuilstal af en kan je in de rest een goede bodem voorzien heb je een goede winter plek voor een paard en een shetje.

Maar vergis je niet in het werk dat je hebt met paarden aan huis. Naast voeren en mest ruimen heb je ook onderhoud van grasland en rasters.
Weide kan voldoen in de zomer als je het stuk in een paar percelen deelt en wisselend laat begrazen. Wel zul je altijd hooi bij moeten voeren dat je inkoopt.
Zelf hooi maken ga je niet redden.



Ik.had even geen beeld bij 11 are, dankjewel vd vertaling naar bakken dat is duidelijker v mij :D

Dit is vgl mij groter dan de paddock paradise van Femke dolle dus kan heel goed v die twee van jou! En dan heb je ook zomers gras. Maar zelfs zonder kan t prima, ik zou er wel iets van een paddock paradise van maken en gelijk de bodem aanpakken vd natte winters


Ja is soms moeilijk een beeld bij te maken hoe groot zo´n stuk is hé ;p
Kan ik zeker ook eens naar kijken om er een soort PP van te maken inderdaad, maar moet ook even kijken met die kleine sh*tlander van me. Want die loopt gewoon door alle draden uit om te gaan grazen waar ze zelf wil _O-

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Wat een gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:32

Omheining combinatie van stroomdraad en haag.
Dat maakt ontsnappen stuk lastiger en is gelijk ook om te knabbelen
Eventueel eerst nog met rij planken zolang de haag nog jong is

Ja shetlander zijn is een vak apart :D

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:34

11 are lijkt me voldoende voor 1 paard en 1 shetlander om als winter huisvesting te gebruiken...draineren en goed geschikt zand erop, tevens een stuk verharden voor als het toch echt te blubberig wordt.
Qua afrastering zou je ook kunnen kijken om er eventueel een houten omheining met 2 of 3 laags planken/balken tegen uitbreken van de shetlander, 11 are omheinen met hout is eventueel nog te overzien qua kosten, mocht je er een PP van maken, kan je de binnenste omheining altijd nog gewoon draad doen zodat je verschillende paadjes kunt creëren.

Halve hectare land kan ook prima voor 1 paard en 1 pony mits je kunt/mag opdelen om te verweiden en zelfs dan nog zal je waarschijnlijk moeten bijvoeren.

Ik zou zowiezo het aanbod van de buren aannemen, mocht de school uiteindelijk hun halve hectare terug willen, kan je altijd nog kijken of je ergens in de buurt een stukje land kan huren van bijvoorbeeld een boer voor de zomerperiode

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:49

Koop is wel beter, lijkt mij.
Als je veel aan het stukje grond moet doen en een schuilstal bouwt, zou ik zorgen dat je hele goede, reële afspraken maakt, en dat je een vergunning hebt. Bij huur lijkt mij dat lastig.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 12:04

senna21 schreef:
Koop is wel beter, lijkt mij.
Als je veel aan het stukje grond moet doen en een schuilstal bouwt, zou ik zorgen dat je hele goede, reële afspraken maakt, en dat je een vergunning hebt. Bij huur lijkt mij dat lastig.


Ja het stukje van de buren wordt aan ons geschonken, dus dat is dan wel meteen echt van ons inderdaad. De rest is huren of huurkoop en daar sta ik wat bang tegenover. Want als je er dan veel tijd en geld insteekt om het in orde te maken en je moet uiteindelijk ineens weg... :\

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Wat een gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:06

Dat is toch een prachtige kans zo'n eigen stukje grond?
Zelfs al zou je je paarden later toch ergens anders willen stallen, kun je het nog weer verhuren of zo of er iets anders mee doen.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 12:06

kim_1990 schreef:
11 are lijkt me voldoende voor 1 paard en 1 shetlander om als winter huisvesting te gebruiken...draineren en goed geschikt zand erop, tevens een stuk verharden voor als het toch echt te blubberig wordt.
Qua afrastering zou je ook kunnen kijken om er eventueel een houten omheining met 2 of 3 laags planken/balken tegen uitbreken van de shetlander, 11 are omheinen met hout is eventueel nog te overzien qua kosten, mocht je er een PP van maken, kan je de binnenste omheining altijd nog gewoon draad doen zodat je verschillende paadjes kunt creëren.

Halve hectare land kan ook prima voor 1 paard en 1 pony mits je kunt/mag opdelen om te verweiden en zelfs dan nog zal je waarschijnlijk moeten bijvoeren.

Ik zou zowiezo het aanbod van de buren aannemen, mocht de school uiteindelijk hun halve hectare terug willen, kan je altijd nog kijken of je ergens in de buurt een stukje land kan huren van bijvoorbeeld een boer voor de zomerperiode


Opdelen van de halve hectare kan en mag gewoon, dus dat is geen probleem ;)
Het probleem met hier in de buurt grond zoeken is echt groot, we zijn met 20 paardeneigenaren die grond zoeken en maar 1 stukje grond te huur/koop :(
Echt rampzalig hier

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 12:07

mika11 schreef:
Dat is toch een prachtige kans zo'n eigen stukje grond?
Zelfs al zou je je paarden later toch ergens anders willen stallen, kun je het nog weer verhuren of zo of er iets anders mee doen.


Ja zeker is het een prachtige kans, nu de buren doen het echt ook voor de paardjes omdat hun kleinzoon altijd mee mag naar mijn paarden en hen graag komt knuffelen en verzorgen <3 dus als ik die grond neem wil ik ook heel zeker de paardjes daar op stallen.
Ik ben alleen bang dat het te klein of te weinig ruimte is, vandaar de twijfels :\

DuoPenotti

Berichten: 29547
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:29

tiwi1969 schreef:
11 are dat zijn 2,67 20/40 bakken, haal je daar een schuilstal af en kan je in de rest een goede bodem voorzien heb je een goede winter plek voor een paard en een shetje.

Maar vergis je niet in het werk dat je hebt met paarden aan huis. Naast voeren en mest ruimen heb je ook onderhoud van grasland en rasters.
Weide kan voldoen in de zomer als je het stuk in een paar percelen deelt en wisselend laat begrazen. Wel zul je altijd hooi bij moeten voeren dat je inkoopt.
Zelf hooi maken ga je niet redden.

deze bekering klopt niet


cupido1996 schreef:
Of ik reken helemaal verkeerd of de voorgaande berekening klopt niet.
een are is 100 m2 dus elf are is 1100 m2
een bak 20 x 80 40 is 800 m2

Dus 11 are is naar mijn idee nog geen 1,5 x een 20 x 40 bak.


Maar ik denk zeker wel dat je paarden kan houden op zo´n stuk. Maar dan moet je bepaalde delen wel goed gaat verharden. Anders krijg je een modder en stink zooi in de winter en daar worden de buren dan weer niet blij van.


Deze wel in acht genomen dat de 80 een tikfout is


Ja het kan, maar mag het ook een stal bouwen? Opslag voor hooi, Stuk verharden? Moet dus vergunning technisch mogen.
Wat je zand laat, is snel blub omdat het niet groot is, kun je dat draineren?

En inderdaad wat zeggen andere buren?

Ik heb hier een rijbak van 20x60 liggen, 1200 m2 dus.
Moet er niet aan denken ze daar de hele winter in te moeten houden en dan zelfs nog kleiner.
Maar goed, meerdere mensen doen het....

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 13:58

DuoPenotti schreef:
tiwi1969 schreef:
11 are dat zijn 2,67 20/40 bakken, haal je daar een schuilstal af en kan je in de rest een goede bodem voorzien heb je een goede winter plek voor een paard en een shetje.

Maar vergis je niet in het werk dat je hebt met paarden aan huis. Naast voeren en mest ruimen heb je ook onderhoud van grasland en rasters.
Weide kan voldoen in de zomer als je het stuk in een paar percelen deelt en wisselend laat begrazen. Wel zul je altijd hooi bij moeten voeren dat je inkoopt.
Zelf hooi maken ga je niet redden.

deze bekering klopt niet


cupido1996 schreef:
Of ik reken helemaal verkeerd of de voorgaande berekening klopt niet.
een are is 100 m2 dus elf are is 1100 m2
een bak 20 x 80 40 is 800 m2

Dus 11 are is naar mijn idee nog geen 1,5 x een 20 x 40 bak.


Maar ik denk zeker wel dat je paarden kan houden op zo´n stuk. Maar dan moet je bepaalde delen wel goed gaat verharden. Anders krijg je een modder en stink zooi in de winter en daar worden de buren dan weer niet blij van.


Deze wel in acht genomen dat de 80 een tikfout is


Ja het kan, maar mag het ook een stal bouwen? Opslag voor hooi, Stuk verharden? Moet dus vergunning technisch mogen.
Wat je zand laat, is snel blub omdat het niet groot is, kun je dat draineren?

En inderdaad wat zeggen andere buren?

Ik heb hier een rijbak van 20x60 liggen, 1200 m2 dus.
Moet er niet aan denken ze daar de hele winter in te moeten houden en dan zelfs nog kleiner.
Maar goed, meerdere mensen doen het....


Een open stal, maat 4x3m mag sowieso altijd gebouwd worden, zonder vergunning. Zeker omdat dit landbouwgrond is. Hooiopslag zouden we in de garage doen, of in de zomer (zoals we vroeger deden) gewoon de hooibaal in de weide laten zetten en ze onbeperkt hooi geven.

Verharden zouden we niet doen, wel eventueel werken met mudcontrol platen of iets dergelijks ;)

En ja het is niet ideaal, maar beter dan niets lijkt me? Op stalling staan ze vaak de hele winter in hun gouden kooitje, dat vind ik dan nog veel erger... trouwens, ze krijgen hier in de winter altijd alleen een paddock ter beschikking want die lomperd van mij breekt anders zijn benen nog eens als het vriest!

DuoPenotti

Berichten: 29547
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:01

Citaat:
Een open stal, maat 4x3m mag sowieso altijd gebouwd worden, zonder vergunning.

Dan ben jij van Belgie?
In Nederland mag dit niet namelijk :)

En stalling met gouden kooitje is een keuze, 1 die ik in nog geen 35 jaar heb gemaakt.

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wat een gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:13

Ik vind 11 are wel echt klein. Heel goed voor tijdens de depths of winter, maar ik zou ook nog uitkijken naar andere stukken die je kan kopen/huren. Dat stuk van de school klinkt leuk qua oppervlakte, maar wel heel twijfelachtig. Wat is de zomer? Is dat enkel de zomervakantie? Wat gebeurt er op het stuk in de herfst, winter?

Lindsey_99
Berichten: 2490
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:23

Ik kan je aanraden om contact op te nemen met Femke Dölle, zij heeft op een perceel van iets meer dan een rijbak een prima onderkomen gemaakt voor een stuk of 3 a 4 pony's. Met slimme oplossingen kom je met kleinere percelen een heel eind.
Er zijn een aantal aandachtspunten, zoals hooiopslag en mestafvoer waar je rekening mee moet houden.
Femke heeft een website.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:37

Lindsey_99 schreef:
Ik kan je aanraden om contact op te nemen met Femke Dölle, zij heeft op een perceel van iets meer dan een rijbak een prima onderkomen gemaakt voor een stuk of 3 a 4 pony's. Met slimme oplossingen kom je met kleinere percelen een heel eind.
Er zijn een aantal aandachtspunten, zoals hooiopslag en mestafvoer waar je rekening mee moet houden.
Femke heeft een website.

Ziet er prachtig uit, maar een goede sprint trekken, kunnen ze dus nooit echt op die kleine stukjes, vind ik wel een nadeel.

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wat een gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:44

Ik voel me er ook dubbel bij. Aan de ene kant is het natuurlijk top om je eigen plekje zo goed mogelijk te willen inrichten voor je diertjes. Aan de andere kant, een verdienmodel om paarden op (zeer) kleine stukken grond te houden. Ergens voelt dat niet oké ofzo?