Ervaringen gevraagd wolven & buitenritten.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lotje5lotje
Berichten: 708
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Ervaringen gevraagd wolven & buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:27

Ik zit in wolvengebied, en rij elke dag in het bos en wandel met de hond. Ik ben er nog nooit 1 tegengekomen. Wel heb ik het idee dat mijn paard ze soms ruikt. Ik rij in ieder geval niet savonds tegen de schemering alleen, wat ik vroeger nog wel eens deed. Zijn erg veel wolven hier in de buurt.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:32

Eleeke schreef:
Veel waarschijnlijker dat het een zwijn was, daar zijn er veel meer van., of een boskabouter uiteraard daar wemelt het al helemaal van in het bos.
Die vallen ook wel eens aan.
Ik rijd niet meer ( paard met pensioen, midden in wolvengebied overigens en altijd buiten )
Maar ik fiets ( gravel dus offroad) wekelijk zeker 100km door wolvengebied, al 3 jaar . Nog nooit een wolf gezien. Wel heel veel zwijnen en herten.
Mijn paard vond zwijnen en honden soms wel eng, dus wolven vast ook. Zwijnen zijn vooral gevaarlijk als ze jongen hebben, dan heb ik ze liever niet in de buurt.


Ja een zwijn kan het ook zijn geweest. Ik denk geen boskabouter anders was ze meer weggesprongen oid. Uit haar reactie met staart omhoog etc bleek wel dat ze iets zag. ze heeft zeker een kwartier lang het op een rennen gezet. Nadat ik der vlak voor stal afvloog is ze ook niet stil gaan staan, maar door gerend. Ze was dus ontzettend geschrokken, vandaar dachten we een wolf. Een zwijn heeft ze wel vaker gezien. Daarna eigelijk niet meer echt het bos in geweest dus ik heb het daarna ook niet meer kunnen testen waar ze zo van schrok.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:33

lotje5lotje schreef:
Ik zit in wolvengebied, en rij elke dag in het bos en wandel met de hond. Ik ben er nog nooit 1 tegengekomen. Wel heb ik het idee dat mijn paard ze soms ruikt. Ik rij in ieder geval niet savonds tegen de schemering alleen, wat ik vroeger nog wel eens deed. Zijn erg veel wolven hier in de buurt.


Is je paard er niet bang voor?

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:51

lotje5lotje schreef:
Ik zit in wolvengebied, en rij elke dag in het bos en wandel met de hond. Ik ben er nog nooit 1 tegengekomen. Wel heb ik het idee dat mijn paard ze soms ruikt. Ik rij in ieder geval niet savonds tegen de schemering alleen, wat ik vroeger nog wel eens deed. Zijn erg veel wolven hier in de buurt.


Herkenbaar.... hier ook veel wolven, maar nog meer zwijnen. Probeerde daarom al bij de schemer niet in het bos te zijn, want mijn paard vind zwijnen echt niet leuk.... merk het al als hij ze ruikt (en wellicht al hoort zonder dat ik ze hoor, want ze horen natuurlijk veeeeel beter). Ook wel eens aan de kletter gegaan door een ritselende ree overigens := Dingen in de bosjes zijn gewoon stom ;)

lotje5lotje
Berichten: 708
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:16

Paardjes101 schreef:
lotje5lotje schreef:
Ik zit in wolvengebied, en rij elke dag in het bos en wandel met de hond. Ik ben er nog nooit 1 tegengekomen. Wel heb ik het idee dat mijn paard ze soms ruikt. Ik rij in ieder geval niet savonds tegen de schemering alleen, wat ik vroeger nog wel eens deed. Zijn erg veel wolven hier in de buurt.


Is je paard er niet bang voor?


Ze is wel wat terughoudender heb ik het idee.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Ervaringen gevraagd wolven & buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:59

Oke ja is ook begrijpelijk. Zijn natuurlijk hele andere beesten. Wel fijn dat ze het niet gelijk op een rennen zet.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Ervaringen gevraagd wolven & buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:13

Toen ik mijn paard net verhuisd had naar waar hij nu staat, begon hij heel vaak keihard te snurken als we in het bos waren. De geur van wilde zwijnen, die hij toen niet kende. Dat is nu een stuk minder, soms nog als er (denk ik) heel veel zijn bij elkaar, zoals laatst toen er sneeuw lag. Ben ook al twee keer zwijnen tegen gekomen op een rit, maar dat vond hij dan minder spannend, wel interessant. De geur was duidelijk spannender dan het zien van zwijnen.

In het bos loopt ook wel eens een wolf en in de straat waar hij staat zijn er ook al gesignaleerd. GW1625M vooral. Een keer met buitenrit vond ik op de hei een dood aangevreten schaap. Heb de herder gebeld en bleek inderdaad (na DNA onderzoek), het werk van deze gast te zijn. Met buitenritten (drie keer in de week) denk ik er eigenlijk nooit over na. Denk dat als mijn paard er een ziet hij niet bang is, hij vind honden ook heel leuk. En denk dat een wolf meer schrikt van ons dan andersom.