Ervaringen gevraagd wolven & buitenritten.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gineke
Berichten: 368
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Ervaringen gevraagd wolven & buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 19:01

Waar wij wonen zijn op dit moment (even) geen wolven, maar er komen er natuurlijk steeds meer in Nederland.

Ik vroeg me af wie er op buitenrit wel eens met een wolf te maken gehad heeft en of het paard dan bang was of dat het allemaal wel meeviel.

Of juist dat je zonder problemen kan buitenrijden, ook al is bekend dat er wolven in jouw gebied zitten.

Liefst geen verhalen van horen zeggen etc maar echt eigen ervaringen. Er wordt heel paniekerig gedaan over wolven en ik wil graag weten of dat terecht is. Want uiteraard komen ze ook mijn kant op, uiteindelijk.

Bedankt alvast!

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Re: Ervaringen gevraagd wolven & buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:05

Eigenaresse van bijrijdpaard kwam er bij een buitenrit een tegen. Ze vond het vooral zélf erg spannend, omdat ze niet zo goed wist waar je nou vestandig aan doet (kun je wel omkeren, of moet je je paard juist met hoofd richting wolf houden?). Paard zelf was er niet meer van onder de indruk dan van een gewone loslopende hond.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:06

Ik rij buiten in wolvengebied. Ben er nog nooit één tegengekomen.
Af en toe vermoed ik dat mijn paarden ze wel ruiken, ze geven dan aan dat er 'ergens' iets is. Maar ik zie nooit iets. En kan ook een zwijn zijn, uiteraard, dat ze dan ruiken.

Ik ga er voorlopig maar van uit dat een wolf geen volwassen paard aanvalt en dat een menselijke (harde) stem ze voldoende angst inboezemt om weg te gaan als ze in de buurt zouden komen.

En ik denk dat ik hetzelfde zou doen als met lastige loslopende honden: richting de hond gaan. Dus de aanval inzetten op de wolf. Ook wolven begrijpen prooi die aanvalt niet zo goed.

gaucho

Berichten: 9526
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:07

Ik volg, wij zijn recent verhuisd en staan nu aan het bos van Uchgelen/ Hoenderloo. Ik heb hier zelf met wandelen recent een wolf gezien. Ben inderdaad wel benieuwd wat te doen als ik op het paard zit.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Ervaringen gevraagd wolven & buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:29

Mijn bom proof paard ging op hol van de lucht. Er geen wolf gezien toen maar 5 uitbraken van dieren binnen een kilometer rond dezelfde tijd. Had er nooit overna gedacht totdat ik de volgende dag in het bos op hol ging. Mijn paard kun je letterlijk een bom naast. Afsteken en is honden gewend. Nu er hier meer wolven lopen zie ik hetzelfde gedrag ook vaker in het weiland. Ik woon 200 meter van het bos maar ga absoluut niet meer op buitenrit

josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Ervaringen gevraagd wolven & buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:39

Het is wel een interessante vraag. Wanneer dieren op jacht zijn reageren alle prooidieren anders dan wanneer ze gewoon leeuwen, wolven of wat dan ook tegenkomen. Ze weten blijkbaar aan het gedrag af te lezen of er gevaar voor ze dreigt.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Ervaringen gevraagd wolven & buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:50

Ik woon in een dorp wat landelijk ligt en 2km verderop bij het volgende dorp worden regelmatig schapen gegrepen door een wolf (is bevestigd dat het om een wolf gaat). Ik merk het aan mijn hondje dat hij soms dingen ruikt die hij niet okee vindt, dan blijft hij ook dichterbij lopen. Mijn ponies staan 20km van huis en ook daar buiten het dorp worden regelmatig wolven gespot. Wij gaan nog steeds naar het bos maar niemand van stal is er eentje tegengekomen. Weet dus niet hoe mijn ponies reageren. Mijn vorige pony werd erg zenuwachtig van de geur en liep dan vooral te zoeken.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Ervaringen gevraagd wolven & buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 20:31

Ik woon in wolvengebied, ze lopen op een afstand van 500 meter van huis, ook overdag.
We doen in principe alles nog, paard is met pensioen, dus daar niet meer mee, maar overdag doe ik in principe alles en loop gewoon met de honden in het bos, maar als de schemer invalt gaat niemand meer het bos in. Zorg iig dat je met de schemer gewoon weer thuis bent. Hier worden veel schapen gepakt, maar ook ponies en pinken en meer dieren. Wees gewoon alert.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Ervaringen gevraagd wolven & buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 20:37

Hier liepen de wolven weg. Ik denk niet dat ze meteen in aanvalsmodus staan, maar hoe het paard erop reageert, verschilt denk ik wel. Onze paarden reageren bv ook op (de geur van) everzwijnen.
Sowieso ga ik met hond noch paard het bos meer in vanaf schemer.

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Ervaringen gevraagd wolven & buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 20:45

Als je al gaat, ga dan in ieder geval niet alleen.
Ik heb wel meerdere verslagen gelezen waarbij de paarden sterk reageerden. Met meerdere sta je denk ik sterker en voelen de paarden zich wellicht safer ( en de ruiters ook).

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Ervaringen gevraagd wolven & buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 20:48

Vergeet ook niet dat ze tegenwoordig wel in roedelverband lopen, dus niet alleen gaan inderdaad!

Gineke
Berichten: 368
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 20:58

Aah heel fijn jullie antwoorden tot zo ver! Ik ben benieuwd of er nog meer verhalen komen! :) :)

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Ervaringen gevraagd wolven & buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 21:10

Hier zeker wolvengebied en ze worden regelmatig gezien. Ik ben ze te paard nog niet tegen gekomen. Eigenlijk heb ik van niemand hier in de omgeving gekke dingen gehoord. Wel paarden die op hol gaan door wilde zwijnen of opdringerige loslopende honden, dat dan weer wel.

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 21:11

Ik doe praktisch alles in wolvengebied, maar ik heb nog niet face to face met eentje gestaan terwijl ik aan het paardrijden was (gelukkig). Mijn paard is wel eens zenuwachtig buiten, maar ik kan dus niet met zekerheid zeggen dat het een reactie is op een geur. De kans zit er dik in, ze is normaal de rust zelve buiten, maar wat je niet ziet kan je niet bewijzen.

Wij rijden nog wel buiten, maar niet alleen en ook niet vroeg of laat.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Ervaringen gevraagd wolven & buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:38

Ik heb het 1 keer gehad. Ik was op buitenrit met me paard, waf we uberhaud nooit doen. Had haar toen nog niet lang. We waren aan het draven toen ze uit het niets stil ging staan. Staart omhoog, neusvleugels wijd etc. toen is ze keihard op een rennen gezet en naar huis gerend. Toen ben ik er halverwege afgevallen. Later werd mij verteld dar ze waarschijnlijk een wolf geroken had, omdat die daar vaak zitten.

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 08:53

Paardjes101 schreef:
Ik heb het 1 keer gehad. Ik was op buitenrit met me paard, waf we uberhaud nooit doen. Had haar toen nog niet lang. We waren aan het draven toen ze uit het niets stil ging staan. Staart omhoog, neusvleugels wijd etc. toen is ze keihard op een rennen gezet en naar huis gerend. Toen ben ik er halverwege afgevallen. Later werd mij verteld dar ze waarschijnlijk een wolf geroken had, omdat die daar vaak zitten.


Dat is ook maar een aanname... Kan van alles zijn. Kan een dier zijn geweest, misschien lag er een dood dier wat ze rook, misschien totaal wat anders.... Je weet het gewoon niet. Zeker als je normaal nooit op buitenrit gaat kan er van alles spannend zijn voor je paard.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Ervaringen gevraagd wolven & buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:26

Mijn paard staat ook in wolven gebied. Ik ben blij dat ze in het weiland altijd met velen zijn. Want er zijn wel verhalen dat er pony's gegrepen zijn. Vlak achter het weiland zijn ook wel wolven gezien maar alleen tegen de avond. Dus ze gaan bijtijds naar huis, daar nog wel buiten maar dichter bij de huizen en in kleinere ruimte zodat ze ook meer steun in de kudde hebben en niet alleen kunnen afdwalen. Met wandelen ben ik vaak wel alleen met mijn pony in of bij het bos, mocht hij onrustig worden op een punt dan lopen we de andere kant op. Want als hij ze ruikt hoef ik het ook niet op te zoeken. Hij is met pensioen en hij hoeft niks. Ik probeer altijd wat geluid te maken en hoop dan dat de wolf ons ook niet opzoekt. Heb om die reden ook nooit iets te eten bij me.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:45

mystery1980 schreef:
Heb om die reden ook nooit iets te eten bij me.


Uhm, je hebt lopend eten bij je/eventueel ben je zélf het eten :))

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:56

Wij wonen in wolvengebied op de Veluwe, kom al ruim 5 jaren de sporen tegen van de wolf. Heb ze zelf nog nooit gezien, niet met wandelen-fietsen-honden uitlaten in het bos dagelijks-mennen.
De rust bewaren is denk ik het beste, paniek-angst slaat direct over op je paard. Ik dacht vroeger zo over de zwijnen, maar als je netjes afstand houdt gebeurt er niets. Je moet ze niet opzoeken en in het nauw drijven.

Persoonlijk denk ik dat het veel te maken heeft met de kop gek maken bij elkaar. De een heeft nog sterkere verhalen dan de ander, er wordt veel vanuit het buitenland gedeeld met zinnen erbij nog even dan zijn wij aan de beurt enzovoorts. Je hebt in dit ( en veel andere zaken) nu eenmaal voorstanders en tegenstanders.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:59

prugelpiet schreef:
Ik doe praktisch alles in wolvengebied, maar ik heb nog niet face to face met eentje gestaan terwijl ik aan het paardrijden was (gelukkig). Mijn paard is wel eens zenuwachtig buiten, maar ik kan dus niet met zekerheid zeggen dat het een reactie is op een geur. De kans zit er dik in, ze is normaal de rust zelve buiten, maar wat je niet ziet kan je niet bewijzen.

Wij rijden nog wel buiten, maar niet alleen en ook niet vroeg of laat.

Kan ook een reactie zijn op bijvoorbeeld zwijnen, zijn veel paarden ook geen fan van.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:05

Ibbel schreef:
mystery1980 schreef:
Heb om die reden ook nooit iets te eten bij me.


Uhm, je hebt lopend eten bij je/eventueel ben je zélf het eten :))


haha daar heb je gelijk in, maar laat mij nou de hoop hebben dat wij te groot zijn.....

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:08

Wij zijn één keer (waarschijnlijk) een wolf tegengekomen. Waren toen nog bij de trailer, wel midden in het bos, aan het opzadelen. Dachten eerst dat het een hond was, maar we hebben de 10 min ervoor en 10 min erna niemand gezien daar.
Paard vond er verder niet zo veel van, stond weinig wind ook, en hij was met compleet andere dingen bezig. De wolf was ook totaal niet met ons bezig, dus we hebben naar 'm gekeken totdat ie weer het bos in was. We bedachten dus pas later dat het waarschijnlijk een wolf was, hebben echt 0 stress gehad op het moment zelf.

De reacties van mijn paard, daarentegen, zijn soms heel bijzonder. Hij ziet soms ook een zwijn pas heel last minute (dat was goed vasthouden), en we zijn ook weleens bijna aangereden door een vierspan wat van voor het bochtje om kwam, dus heel veel vertrouwen in zijn 'omgeving in de gaten houden' skills heb ik niet :+. Herten schrikt ie ook nog weleens van, en soms schrikt ie van dingen die er niet zijn, of in elk geval die ik niet zie :')

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:15

LoveBodin schreef:
Wij zijn één keer (waarschijnlijk) een wolf tegengekomen. Waren toen nog bij de trailer, wel midden in het bos, aan het opzadelen. Dachten eerst dat het een hond was, maar we hebben de 10 min ervoor en 10 min erna niemand gezien daar.
Paard vond er verder niet zo veel van, stond weinig wind ook, en hij was met compleet andere dingen bezig. De wolf was ook totaal niet met ons bezig, dus we hebben naar 'm gekeken totdat ie weer het bos in was. We bedachten dus pas later dat het waarschijnlijk een wolf was, hebben echt 0 stress gehad op het moment zelf.

De reacties van mijn paard, daarentegen, zijn soms heel bijzonder. Hij ziet soms ook een zwijn pas heel last minute (dat was goed vasthouden), en we zijn ook weleens bijna aangereden door een vierspan wat van voor het bochtje om kwam, dus heel veel vertrouwen in zijn 'omgeving in de gaten houden' skills heb ik niet :+. Herten schrikt ie ook nog weleens van, en soms schrikt ie van dingen die er niet zijn, of in elk geval die ik niet zie :')
Dat zijn de boskabouters

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:26

manzano schreef:
Paardjes101 schreef:
Ik heb het 1 keer gehad. Ik was op buitenrit met me paard, waf we uberhaud nooit doen. Had haar toen nog niet lang. We waren aan het draven toen ze uit het niets stil ging staan. Staart omhoog, neusvleugels wijd etc. toen is ze keihard op een rennen gezet en naar huis gerend. Toen ben ik er halverwege afgevallen. Later werd mij verteld dar ze waarschijnlijk een wolf geroken had, omdat die daar vaak zitten.


Dat is ook maar een aanname... Kan van alles zijn. Kan een dier zijn geweest, misschien lag er een dood dier wat ze rook, misschien totaal wat anders.... Je weet het gewoon niet. Zeker als je normaal nooit op buitenrit gaat kan er van alles spannend zijn voor je paard.


Ja dat klopt, maar was wel toevallig dat het precies gebeurde op de plek waar wolven waren. Ze was met een vriendin toen de dag daarvoor naar het bos gegaan. Toen keek ze niet op of om van andere diertjes. Dus denk toxh echt dat ze toen een wolf geroken heeft

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:49

Veel waarschijnlijker dat het een zwijn was, daar zijn er veel meer van., of een boskabouter uiteraard daar wemelt het al helemaal van in het bos.
Die vallen ook wel eens aan.
Ik rijd niet meer ( paard met pensioen, midden in wolvengebied overigens en altijd buiten )
Maar ik fiets ( gravel dus offroad) wekelijk zeker 100km door wolvengebied, al 3 jaar . Nog nooit een wolf gezien. Wel heel veel zwijnen en herten.
Mijn paard vond zwijnen en honden soms wel eng, dus wolven vast ook. Zwijnen zijn vooral gevaarlijk als ze jongen hebben, dan heb ik ze liever niet in de buurt.