Fouten maken mag

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lillyflower
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-02-24

Fouten maken mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 23:04

Ik wou toch even deze topic openen omdat ik dit persoonlijk wel belangrijk vind en de mensen die door andere worden neergehaald wat op te peppen.

Ik hoor en zie het als ik op stal rondloop en lees het hier op de forums. Het is alsof iedereen perfect moet zijn en geen fouten mag maken. Wat ik zo enorm jammer vind!
Ik heb juist geleerd uit al mijn fouten en maak nog wekelijks eens een foutje.
Ik heb als een ‘groen’ iemand, 2 ‘groene’ paardjes gekocht. Was het slim en zou ik het aanraden? Nee absoluut niet, maar hier heb ik juist wel zoveel uit geleerd. Helaas waren mensen toen zo gemeen tegen mij. Ik mocht niks fout doen of ik was een slechte paardeneigenaar volgens hun. Als mijn paardjes wat gefrustreerd waren en gedrag toonden dat in hun ogen slecht was, waren mijn paarden direct slecht opgevoed volgens hun. (Maar paarden blijven dieren en kunnen geen machines of robots zijn!) Als jongere ik kwam dit altijd zo hard binnen want mensen zeiden het ook nooit op een lieve manier.
Ik heb fouten gemaakt, foute inschattingen, miscommunicatie tussen mijn paarden en ik. Ik heb op verschillende manieren mijn paarden proberen aanpakken. De ene wat minder goed dan de andere. Nu ben ik vele ouder en heb ik een top band met mijn paardjes. Ik heb als tiener zoveel gehuild door wat de andere zeiden of roddelden. Mezelf zo vaak gezien als slechte eigenaar en zelfs persoon. Ik heb willen opgeven, maar ben toch doorgegaan.

Aan alle mensen, mensen die hun eerste paardje hebben en nog alles moeten uitzoeken, mensen die het even niet meer zien zitten met hun paard, mensen die zich voelen als slechte paardeneigenaar,… JULLIE ZIJN GOED BEZIG. Hoe moeilijk het ook is maar negeer de commentaar van andere die doen alsof je nooit fouten mag maken en alsof het een schande is als je een fout maakt.
Je bent een goede eigenaar, je bent goed bezig, je paard heeft je graag ondanks jullie op moeilijkheden botsen, je mag fouten maken zolang je er maar uit leert en het de volgende keer anders gaat doen,…

Wees lief voor elkaar en help elkaar in plaats van elkaar zo afbreken! De paardenwereld is al moeilijk genoeg, maar uw liefheid kan het makkelijker maken. <3

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Fouten maken mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 23:07

Helemaal mee eens! +:)+

Rocamor

Berichten: 10881
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 23:18

Niet helemaal mee eens. We werken met levende dieren, dan moet je, in mijn ogen, fouten zoveel mogelijk elimineren. En de fouten die ik heb gemaakt, hoef jij niet meer te maken, waardoor jouw paard niet hetzelfde hoeft te ondergaan als de mijne. Je kunt zoveel van elkaar leren.

Maar... in paardenland staan de beste stuurlui vaak aan wal. En op veel stallen lopen aardig wat betweters rond, die het verschil tussen opbouwende feedback en afkrakende kritiek niet weten. Dan kan de boodschap op zich wel goed zijn, maar de manier waarop ie gebracht wordt, roept enkel weerstand op.

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Fouten maken mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 23:20

Dankjewel voor de peptalk!

Tieneke

Berichten: 21683
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Fouten maken mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 23:24

Fouten maken mag totdat iemand anders of een dier (als het dan om Bokt gaat) daar slachtoffer van is. Niet iedereen is goed bezig, ook al zijn bedoelingen meestal wel goed. En je weet alleen dat het een fout is, doordat anderen je daarmee confronteren.

Dat dat confronteren niet altijd even handig gebeurt, dat is natuurlijk een ander verhaal. Maar soms gaat iemand zo lang door met fouten maken en luistert hij/zij niet, en dan zijn anderen er ook wel klaar mee.

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 23:32

Iedereen maakt fouten.
Maar als niemand er was van zegt hoe zul je dan leren dat het niet zo handig was?


Sommige mensen nemen ook direct alles als kritiek op. Ipv te denken Die mensen nemen de moeite om wat tegen mij te zeggen, ze hadden me ook kunnen negeren en vinden mij dus de moeite waard daar tijd in te stoppen.

Omdenken

Rocamor

Berichten: 10881
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 23:38

Nou ja, ik werd onlangs aangesproken door iemand met: "jij bent echt hartstikke dom hè!".
(Ik liep in de schemer met een paard over straat,was net te laat weggegaan en de persoon in kwestie had 200% gelijk, helaas). Maar dan ben je toch uitgeluld?

Ik kreeg een preek over gevaarlijk en hoe achterlijk ik wel niet ben (mijn antwoord:"u hebt helemaal gelijk", waarop ze nog bozer werd). En om het mooi af te maken scheurden ze met piepende banden weg om mij een hak te zetten. Alsof ze daarmee het paard en zichzelf niet in gevaar brachten.

Daar viel voor mij niks aan om te denken _O-

Lillyflower
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 23:39

Natuurlijk! Fouten maken mag zolang je het natuurlijk ook wel doorhebt en er iets aan veranderd! Ik bedoelde ook vooral de manier dat dit wordt gecommuniceerd naar die persoon en dat kan een ander naar beneden halen en slecht doen voelen. Moesten mensen op een vriendelijke manier kunnen zeggen wat er fout is aan de situatie en proberen helpen dat dit niet meer gebeurd, dan is het goed! Mensen zouden elkaar moeten helpen. Hoe het op sommige manieren wordt overgebracht kan best pijnlijk zijn als je heel hard je best aan het doen bent en het is vooral voor die mensen dat ik deze boodschap maak. De mensen die zo hard hun best doen om hun paard het beste leven te geven en te trainen, maar telkens weer door
mensen naar beneden worden gehaald ❤️

Er is een groot verschil tussen mensen die andere op hun fouten gaan wijzen en hun daarmee helpen en mensen die gewoon echt gemeen gaan doen! Want idd uit fouten leer je als je erop gewezen wordt.

Rocamor

Berichten: 10881
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 23:44

Lily, ik heb ooit een amazone gezien, die stond af te geven op dressurruiters. Achterlijk volk, volgens haar. Die dressuurruiters mishandelen hun paarden doordat ze die paarden rond in de bovenlijn lieten lopen. Hele preek.

En het wicht zelf zat met een te dikke reet op een te iele pony, die van ellende zijn rug wegdrukte, een flinke onderhals er op. Daar kreeg je plaatsvervangend rugpijn van als je dat zag.

Wie maakt hier dan de fout? En hoe ga je hier dan op een fijne manier de dialoog aan?

Lillyflower
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-02-24

Re: Fouten maken mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 23:52

Goede voorbeeld en vraag! In zo’n situatie is het dan wel weer helemaal anders! Als iemand echt zijn paard gaat mishandelen, dan begrijp ik het 100% dat je daar niet op een lieve manier mee in gesprek gaat gaan en dat kan ook niet. Zou zelf ook niet vriendelijk zijn op zo’n moment.
Ik sprak zelf echt over mensen die wel het goede hebben met hun paard en niet mishandelen, maar hier en daar een foutje maken waar mensen dan weer lelijk op reageren in plaats van te gaan helpen. Snap je?

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 08:33

Tuurlijk is het goed om dingen zelf uit te zoeken met je eerste eigen paard. Je leert ook veel van zelf dingen doen en uitzoeken. Ik neem aan dat als je hulp/advies wilt, dat je er wel om vraagt.
Zolang anderen er geen last van hebben, is dit ook helemaal niet erg.

Maar stel dat stalgenoten bvb ook je paard af en toe moeten buiten/binnen zetten en het paard doet gevaarlijk (en dan niet 1 keertje, maar structureel), dan mogen zij er in mijn ogen best wat van zeggen.

Zelf wil ik best mijn eigen ervaringen delen met nieuwe eigenaren, want ik was ook redelijk onervaren toen ik mijn paard kocht en ik heb ook wel fouten gemaakt. Inmiddels is mijn paard alweer 15 jaar bij me. Maar mijn paard was 7 toen ik haar kocht en ze was al beleerd, daarnaast is ze gewoon altijd behoorlijk makkelijk geweest. Ook had ze geen trauma en is altijd goed behandeld. Verder is het een Fjord, wat voor haar werkt, werkt mss niet voor een ander ras of type paard. Dus ik zou niet zomaar iemand met een moeilijk of groen paard kunnen vertellen hoe ze iets moeten aanpakken of dat ze iets verkeerd doen.

Amber_anne

Berichten: 6920
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Fouten maken mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 08:43

Ik vind het een fijn bericht en ken het helaas maar al te goed.

Wij zijn afgelopen zomer begonnen met golf en ik was in shock over hoe oprecht aardig en behulpzaam iedereen was. Tips geven zonder vooroordeel bijvoorbeeld. Ik ben het niet gewend vanuit de paarden.

Als je trouwens je paard later inrijdt dan 3/3,5 en je staat op een pensionstal dan kan je ook een bak 'advies' en 'tips' verwachten. Als je praktisch nooit rijdt ook.

Laat ik het zo zeggen dat verplaatsen naar eigen beheer het beste is geweest om geen ongevraagd advies meer te krijgen. Het heeft even geduurd maar ik kan weer ontspannen dingen doen, en als ik besluit om 5 meter er op te gaan zitten en dan weer terug te gaan dan is er niemand die dat interesseert en daar iets over zegt

Anoniem

Re: Fouten maken mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 09:13

Iedereen maakt fouten. Niemand is perfect en iedereen zal dus ook in de verzorging van zijn/haar paard fouten maken. Alleen niet iedereen durft het toe te geven.

Zo zette ik mijn paard met alle goede bedoelingen 24/7 buiten. Helaas voelde paard zich hier absoluut niet fijn bij en kwam ik hier pas achter toen ik paard een keer letterlijk zag omvallen. Slaap tekort door altijd maar alert te moeten zijn buiten. Dus paard staat inmiddels weer op stal. En zijn er nog wel een aantal dingetjes waarbij ik fouten gemaakt heb.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fouten maken mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 09:39

Ik denk dat er twee verschillende zaken spelen hier.

Afgezeken worden en de manier waarop..wat imo altijd not done is. Of iemand die een fout maakt en de ander spreekt degene daar gewoon netjes op aan. Het is de toon die de muziek maakt.

Iedereen maakt fouten, want zonder fouten leer je niets...alleen sommige mensen leren niet van hun fouten en blijven ze keer op keer maken. Daar mag best wat van gezegd worden en er is imo ook niks mis met mensen een zetje in een andere richting geven (op een goede manier) als ze iets doen wat hun paard schaadt.

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: Fouten maken mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:36

Iedereen maakt fouten. Hoe goed je ook bent. En er zijn ook situaties of manieren waarover je van mening kan verschillen. Maar vaak zie je dat iemand zijn gelijk wil doordrukken. En dat werkt niet.
Het is vooral de toon die de muziek maakt. Met aanvallen, wat ik hier op bokt best vaak zie gebeuren, bereik je niets. De andere partij haakt dan af en luistert niet meer.
Goed luisteren, inhaken op wat een ander zegt, niet zelf het hoogste woord willen hebben en een portie geduld doen vaak wonderen.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:49

123_456 schreef:
Iedereen maakt fouten. Hoe goed je ook bent. En er zijn ook situaties of manieren waarover je van mening kan verschillen. Maar vaak zie je dat iemand zijn gelijk wil doordrukken. En dat werkt niet.
Het is vooral de toon die de muziek maakt. Met aanvallen, wat ik hier op bokt best vaak zie gebeuren, bereik je niets. De andere partij haakt dan af en luistert niet meer.
Goed luisteren, inhaken op wat een ander zegt, niet zelf het hoogste woord willen hebben en een portie geduld doen vaak wonderen.



_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:10

Elisa2 schreef:
123_456 schreef:
Iedereen maakt fouten. Hoe goed je ook bent. En er zijn ook situaties of manieren waarover je van mening kan verschillen. Maar vaak zie je dat iemand zijn gelijk wil doordrukken. En dat werkt niet.
Het is vooral de toon die de muziek maakt. Met aanvallen, wat ik hier op bokt best vaak zie gebeuren, bereik je niets. De andere partij haakt dan af en luistert niet meer.
Goed luisteren, inhaken op wat een ander zegt, niet zelf het hoogste woord willen hebben en een portie geduld doen vaak wonderen.



_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_


Lol, ik had jouw bericht over het hoofd gezien. Ik geloof dat we er hetzelfde over denken

Tancreda4

Berichten: 24046
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:15

DuoPenotti schreef:
Iedereen maakt fouten.
Maar als niemand er was van zegt hoe zul je dan leren dat het niet zo handig was?


Sommige mensen nemen ook direct alles als kritiek op. Ipv te denken Die mensen nemen de moeite om wat tegen mij te zeggen, ze hadden me ook kunnen negeren en vinden mij dus de moeite waard daar tijd in te stoppen.

Omdenken


Eens. Waarom moet iedereen dezelfde fouten maken, soms ten kosten van een dier, terwijl een ander je daarvoor kan behoeden. Sta open voor andere meningen, ipv eigenwijs doen en het als een aanval op te vatten.

En ja, beide kanten op is lastig; het constructief je mening en tips geven, en anderzijds open staan voor wat anderen zeggen. Beide kan best lastig zijn.

Liannetje86
Berichten: 785
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:27

Ik zeg heel eerlijk dat ik al het bemoei juist beu ben...

Het maakt niet uit wat je paard heeft, er zijn altijd mensen die het beter weten. Ik overleg met de dierenarts en doe iets... Maar nee, ik doe alles fout... Nou tegen die mensen gezegd dat ze me 5 miljoen moeten geven, dan is ie van hen en kunnen ze alles zelf bepalen. (Ok, ik moet hierbij zeggen dat ik dan met de dierenarts overleg wassen met x... en niet met y... En dan roept Pietje.... "Nee, je moet met Y wassen, want...." dat soort dingen. Bij dat soort mensen is mijn geduld op.

Fouten maken mag, soms doe je iets wat minder handig is.... (ik dacht ook nog door te lopen... maar helaas stopte dat wandelen snel omdat pony zijn been openhaalde met uit de stal springen :') en dat opsluiten nu, is ook tegen mijn principe in, maar het is soms even niet anders...)

Maar echt... De eerst volgende die nu nog iets zegt of komt met een "geweldig idee".. die kan echt de pot op ;) Ik hoop dat iedereen mij negeert...

(en er wordt sowieso al genoeg over mij gezegd, en weet je... het boeit me echt niet meer... Ik kom er voor mijn paard ;) klaar...)

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Re: Fouten maken mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:35

Nog nooit ergens een sport gehad/ beoefend, waar zo veel bemoeinis en gezeur is. Iedereen bemoeit zich gevraagd en ongevraagd ergens mee. Vraag je een mening - ook online op Bokt - dan krijg je altijd een berg gezeik over je heen. Terwijl je gewoon een visie vraagt en soms net een andere visie wil.
Als je het ergens niet mee eens bent op basis van je ervaring, dan is dat ook niet goed en dan wordt je ook met de grond gelijk gemaakt. Leuk, paardensport. En vooral de mensen. Verschrikkelijk. Niet alleen hier op Bokt, ook op stallen.

Wat een berg gezeur en gedoe. Je mag niks vragen want dan kiept de stal je zo naar buiten. Je moet alles maar toestaan. En als je dan hier een topic opent, dan wordt je ook met de grond gelijk gemaakt omdat je visie 'tunnelvisie' is. Nee mijn visie is gebaseerd op de dierenarts, de kliniek. Lijkt mij dat die het toch veel beter weten dan stalhouders die niet gestudeerd hebben en hier individuen die het allemaal beter denken te weten.

Als ik dan een opmerking maak over 'als ik dit wist, was ik er nooit aan begonnen' , krijg je naar je hoofd dat je je paard maar moet verkopen. De lol is er zo al lang vanaf.

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:41

123_456 schreef:
Iedereen maakt fouten. Hoe goed je ook bent. En er zijn ook situaties of manieren waarover je van mening kan verschillen. Maar vaak zie je dat iemand zijn gelijk wil doordrukken. En dat werkt niet.
Het is vooral de toon die de muziek maakt. Met aanvallen, wat ik hier op bokt best vaak zie gebeuren, bereik je niets. De andere partij haakt dan af en luistert niet meer.
Goed luisteren, inhaken op wat een ander zegt, niet zelf het hoogste woord willen hebben en een portie geduld doen vaak wonderen.


Die andere partij haakt dan misschien af, maar ik vind het wel belangrijk (voornamelijk in discussies over paardenwelzijn) voor andere lezers en toevallige passanten, want Bokt is groter dan 1 TS. Als jij je paard op een bepaald vlak tekort doet of een afweging maakt die minder in het belang is van het paard, dan moet je van mij zeker niet aan de hoogste schandpaal, maar dan mag er wel duidelijk gemaakt worden dat het een beslissing is die niet zozeer in het voordeel van het paard speelt. Dat wij als community dan toch wel laten zien: kijk, we vinden hier ook wel wat van.

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:47

Daarnaast opent een ts ook vaak een topic met ik ga verhuizen naar stal x.
Hij komt niet buiten maar hij heeft wel tralies om zijn maatjes te zien. En een buiten Luik voor frisse lucht. En ik rij elke dag 1 uur. Dit is toch prima. (even overtrokken)

Vervolgens hoopt zo iemand dat men zegt. Ja joh super goed want die van mij staat in een compleet dichte stal en glimt helemaal. Om zo het geweten te sussen.

Maar die hoop is al snel vervlogen als ze negatieve reacties krijgt. En dan hebben de Bokkers het gedaan en het is toch ook nooit goed

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: Fouten maken mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:36

Toch denk ik dat het dan beter is om bijvoorbeeld te vertellen dat onderzoek laat zien dat paarden gezonder blijven als... En dat dat uiteindelijk ook in het voordeel is van de vragensteller.
In plaats van, ook even gechargeerd, te roepen, dierenbeul, mishandeling, wat ben jij dom. Dan luistert iemand niet meer, reageert niet meer en doet nog steeds het oorspronkelijke plan.

Qimm

Berichten: 15166
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Fouten maken mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:42

Het komt ook nogal eens voor dat je in wezen niets fout doet, maar iemand wel vínd dat je wat fout doet (zo kreeg in een hele preek dat ik mijn paard mishandelde omdat ze geen ijzers onder had en ik reed gewoon zo maar op straat. Ik liep toch ook niet op blote voeten). Ok doeii he.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 18:13

123_456 schreef:
Toch denk ik dat het dan beter is om bijvoorbeeld te vertellen dat onderzoek laat zien dat paarden gezonder blijven als... En dat dat uiteindelijk ook in het voordeel is van de vragensteller.
In plaats van, ook even gechargeerd, te roepen, dierenbeul, mishandeling, wat ben jij dom. Dan luistert iemand niet meer, reageert niet meer en doet nog steeds het oorspronkelijke plan.


Ja precies dat, of misschien eens een andere invalshoek. Heb je hier of daar al aan gedacht? En zo ja, misschien dan eens wat breder. Of inderdaad wat ik hier lees, wat artikelen ter onderbouwing. Heb je dit of dat al gelezen. Kan je weer op ideeën brengen over welk onderwerp dan ook.