Ik hoor en zie het als ik op stal rondloop en lees het hier op de forums. Het is alsof iedereen perfect moet zijn en geen fouten mag maken. Wat ik zo enorm jammer vind!
Ik heb juist geleerd uit al mijn fouten en maak nog wekelijks eens een foutje.
Ik heb als een ‘groen’ iemand, 2 ‘groene’ paardjes gekocht. Was het slim en zou ik het aanraden? Nee absoluut niet, maar hier heb ik juist wel zoveel uit geleerd. Helaas waren mensen toen zo gemeen tegen mij. Ik mocht niks fout doen of ik was een slechte paardeneigenaar volgens hun. Als mijn paardjes wat gefrustreerd waren en gedrag toonden dat in hun ogen slecht was, waren mijn paarden direct slecht opgevoed volgens hun. (Maar paarden blijven dieren en kunnen geen machines of robots zijn!) Als jongere ik kwam dit altijd zo hard binnen want mensen zeiden het ook nooit op een lieve manier.
Ik heb fouten gemaakt, foute inschattingen, miscommunicatie tussen mijn paarden en ik. Ik heb op verschillende manieren mijn paarden proberen aanpakken. De ene wat minder goed dan de andere. Nu ben ik vele ouder en heb ik een top band met mijn paardjes. Ik heb als tiener zoveel gehuild door wat de andere zeiden of roddelden. Mezelf zo vaak gezien als slechte eigenaar en zelfs persoon. Ik heb willen opgeven, maar ben toch doorgegaan.
Aan alle mensen, mensen die hun eerste paardje hebben en nog alles moeten uitzoeken, mensen die het even niet meer zien zitten met hun paard, mensen die zich voelen als slechte paardeneigenaar,… JULLIE ZIJN GOED BEZIG. Hoe moeilijk het ook is maar negeer de commentaar van andere die doen alsof je nooit fouten mag maken en alsof het een schande is als je een fout maakt.
Je bent een goede eigenaar, je bent goed bezig, je paard heeft je graag ondanks jullie op moeilijkheden botsen, je mag fouten maken zolang je er maar uit leert en het de volgende keer anders gaat doen,…
Wees lief voor elkaar en help elkaar in plaats van elkaar zo afbreken! De paardenwereld is al moeilijk genoeg, maar uw liefheid kan het makkelijker maken.