Op de manege begonnen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Ben je op de manege je paardenleven begonnen?

Ja
467 (86%)
Nee
73 (13%)

Totaal aantal stemmen: 540


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:53

In het dorp waar ik woonde toen ik 4 was had zo n beetje iedereen wel een pony of paard in de tuin staan. Mijn ouders kochten onervaren als ze waren een shetlander hengst. Oeps. Dankzij de erg ervaren buren is dat uiteindelijk goedgekomen,hij werd gecastreerd, kreeg een uitbreekproof heining en ik ben wat rondgehobbeld aan een touw en vandaar uit bij de ponyclub gekomen

Paardennamen
Berichten: 2128
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:59

Op mijn 8e op de manege begonnen, tot mijn 17e. Daartussen ook wel eens wat gehobbeld met ponietjes van vriendinnen. Na mijn 17e weinig gereden, af en toe eens op de haf van mijn tante. Op een gegeven moment werk gekregen waarbij het begeleiden van buitenritten onderdeel van was. Met veel plezier gedaan en ook deel verzorging uiteraard. Ik werk daar niet meer en rij ook weinig momenteel. Mijn dochtertje heeft een poosje op ponyles gezeten, maar dat komt nu niet uit. Wie weet in de toekomst weer.

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 00:08

Ik ben zo rond mijn 15e na lang vragen aan mijn ouders vast de groepsles in gegaan op de manege. Rond mijn 19e begon ik met een maandje per jaar een manegepony leasen in de zomer. Al snel werd het serieus met een manegepony en heb ik die af en aan als leasepony gehad. Samen zijn we gegroeid tot en met het M2 en hebben we elkaar heel veel geleerd. Nu even een pauze en kijken wat ik wil, ik denk al een hele tijd na over een eigen paard :)

Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 00:23

Nee, ik had direct een eigen pony.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 00:26

Ik heb een jaar op een manege gereden, maar daarna kon ik bij een boertje in de buurt op de ponies rijden en dan kwam er iemand uit het dorp lesgeven. Later verzorg ponies gehad en uiteindelijk een eigen paard. Uiteindelijk met het paard ook weer bij diezelfde persoon gaan lessen, daar heeft hij zelfs nog een tijdje van zijn pensioen mogen genieten.

juliedo24

Berichten: 991
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:34

Ik ben op de manege begonnen toen ik 7 was. Vanaf mn 11e ook altijd verzorgpony's gehad. Rond mijn 14-15e ben ik gestopt met de manege en heb een bijrijdpaard gezocht. Toen ook 2 shetlanders 'gekregen'. Altijd meerdere keren per week gewerkt want moest steeds meer zelf betalen zodat ik het op mijn 18e volledig zelf kon bekostigen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:46


musiqolog
Berichten: 3333
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:55

Ik ben pas begonnen toen ik 28 was. Uiteraard op een manege. Ik heb het altijd leuk gevonden maar ook eng - nog steeds eigenlijk. Die spanning is deel van de charme, want vóór het randje leven doen we de hele week al.

Geen plannen om ooit een eigen paard te kopen. We hebben in Nederland een groot stikstof- en ruimteprobleem, dat weten we allemaal, dus het is helemaal niet zo gek als we onze paarden delen. Tenzij je er heel intensief mee bezig bent natuurlijk, maar daar heb ik geen tijd voor.

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:48

Nee, mijn vader had pony's en dus al snel in aanraking hiermee. Mijn eerste rijpony was dus ook een shetlander die van ons was. Ben pas jaren later mijn eerste lessen op een manege gaan nemen omdat ik mee wilde met een ruiterkamp van 2 weken in Engeland via school toen ik 14 was en nog nooit met zadel gereden had. Dit wilde ik dus eerst uitproberen en heb toen 10 manege lessen gevraagd voor mijn verjaardag en gekregen. Bij komend toeval was dat de eerste les de instructeur heel enthousiast zei dat ze iets anders gingen doen, zonder zadel rijden. Had ik weer. Uiteindelijk was het zadel ook geen probleem en super leuk pony kamp gehad in Cornwall in Engeland.

MirandaMalik

Berichten: 9887
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:53

Toen ik 7 was had ik een verzorgshet.
Dat was in 78. _O-
Daar reed ik op zonder zadel en hoofdstel. :))
Een klein jaar later ging ik op paardrijles op de manege, ik weet nog dat ik het toen lastig vond met de beugels omdat ik altijd zonder zadel reed!
De shets heb ik tot mijn 12e verzorgd.
Op mijn 13e kreeg ik mijn eigen paard.
En die was hoog drachtig dus ook vlak daarna een veulentje. <3
Laatst bijgewerkt door MirandaMalik op 24-01-24 12:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Anna_98

Berichten: 454
Geregistreerd: 01-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:54

Ik ben begonnen op de shetlander van iemand uit de buurt, zij gaf als bijbaantje wat paardrijlesjes gaf. Na 3 jaar overgegaan naar hetzelfde concept bij iemand anders en kort daarna een eigen pony gekregen. Toen ik daar op mijn 13e niet meer op paste is die verkocht en sindsdien heb ik altijd bijrijpaarden gehad.

Qimm

Berichten: 15166
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:15

Niet op de manege begonnen. Ik mocht niet op paardrijden want dat vonden mijn ouders te duur (al vermoed ik dat dat een excuus was, geloof dat ze het niet zo zagen zitten). Maar het Penny bloed kruipt waar het niet gaan kan en met mijn beste vriendinnetje fietsten we alle boerderijen en huizen waar we paarden zag af om te vragen of we een verzorgpony mochten. Geheel terecht, kregen we overal een 'nee' te horen. 2 on-ervaren meiden van 10-11 jaar, ik geef ze groot gelijk. Maar volhardend als we waren troffen we iemand die vertelde dat ze geen verzorgster zocht, maar ze gaf wel les voor 5 gulden per uur op haar eigen pony's. NOU! Daar ging dan het excuus dat paardrijden te duur was :D
Ondertussen was er ook een nieuwe manege/handelsstal/pensionstal op fietsafstand gestart en na veelvuldig rondhangen werd ik gevraagd of ik misschien mee wilde helpen met uitmesten, voeren, verzorgen, vegen, tuigen poetsen etc in ruil voor een ritje. Daar heb ik uiteindelijk een jaar of 4 rondgelopen, kreeg zwart wat in m'n hand geduwd en hielp de lespony's fit en braaf te houden, hielp door jonge paarden (die werden ingereden door veeeel handigere meiden) voor te bereiden op het werk en na het inrijden, door te rijden. Super leuk en leerzaam geweest. Daarna via via voor iemand een paard ingereden en deze heb ik uiteindelijk ook gekocht en woont nog steeds in mijn achtertuin samen met haar dochter.

Dus ook zonder paardenachtergrond/familie zijn er, met genoeg mazzel, mogelijkheden om toch in de paarden te belanden. Mijn ouders waren er zo 'op tegen' dat ik verscheidene jaren heb gereden met regenlaarsjes en een legging := (en uiteraard zonder cap, de roerige 90's)

Tancreda4

Berichten: 24046
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:51

Op m'n 10e begonnen op de manege. We hadden daar ook poetsmiddagen waar je leerde paard en tuig verzorgen. Op m'n 14e kreeg ik een verzorgpaard en Op m'n 21e kocht ik een verzorgpaard over. Ik heb pas echt leren rijden met de privé lessen op mijn (verzorg)paard. Maar de basis van de manege heb ik wel echt nodig gehad.

Ik rij nu op een 'manege' buitenritten omdat mijn eigen paard inmiddels met pensioen is.

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:56

Begonnen bij mensen thuis op een shetlander toen ik een jaar of 8 was. Nadat de shet verkocht werd nog een tijdje daar gereden op een pensionpony van hen. Daarna paarden gaan verzorgen op een stal vlakbij mijn oom en tante. Tegelijk bij mij in de buurt gaan lessen bij de moeder van een klasgenootje.

Toen ik 15 werd kreeg ik zelf een paard. Haar heb ik 8 jaar gehad. Nadat ze overleed ben ik eerst op een manege gaan rijden, want ik zag het niet zitten om direct weer een band op te moeten gaan bouwen. Op een gegeven moment toch weer paarden van anderen gaan rijden tot ik daar geen tijd meer voor had.

Nu rijd ik alleen nog op de manege 1 keer per week. Maar na mijn studie wil ik wel weer een bijrijdpaard zoeken. Eigen paard voel ik niet zoveel meer voor om eerlijk te zijn.

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 09:32

Niet op een manege begonnen, mijn ouders vonden het te duur en wilden liever niet dat ik reed. Maar ik had wel verzorgpony's en toen bleek dat de kano die ik i.p.v. rijlessen gekregen had toch niet was wat bleef trekken uiteindelijk 10 lessen gekregen samen met mijn zusje.
Dat zijn maar 9 lessen geworden voor ons, want ik mocht de instructrice niet omdat die echt mensen voortrok en dat zagen mijn ouders, dus zijn we na 9 lessen gestopt.
Mijn zusje heeft later nog een tijd op een manege gereden, eentje waar de paarden de hele dag opgezadeld op stal stonden zodat het vooral geen extra tijd kostte. Dus je trok als je les had een paard uit de stal of nam 1 over en na de les was het of doorgeven of weer op stal zetten.
Dus je leerde daar alleen rijden, en niet eens opzadelen. Ik ging af en toe mee, maar had verzorgpaarden, dus geen behoefte aan de lessen.
Toen ik volwassen was en een rijbewijs had wilde ik graag nog eens het ruiterbewijs halen en hoewel ik gewoon een pony of paard mocht huren op die manege heb ik toen een aantal lessen daar gereden. Ik werd dus lid van een rijvereniging en mocht vaak ook extra rijden om de lastige manegepaarden wat verder door te rijden. Dus al snel werden de manegepaarden ingeruild door paarden van anderen.
Ik ben al die tijd lid geweest van die rijvereniging, maar reed dus allang geen manegepaarden meer. Uiteindelijk ook nog een tijd met mijn eigen paard daar gereden, maar toen de interesse voor de wedstrijdsport verdween ook het lidmaatschap opgezegd.

Rijden nog steeds, sporadisch nog les, nog steeds wel paarden aan het trainen en mensen helpen. Maar de manegepaarden zijn al langere tijd uit het zicht zeg maar. En dat heeft niets met er tegen zijn te maken.
Bijna zelfs een keer weer een aantal lessen op een manegepaard mee gereden. Een oud bijrijder was 1 dag te laat met het opzeggen van haar kwartaal op de manege en moest dus nog betalen. Maar ze kon dat hele kwartaal niet op het tijdstip van haar lessen. Een andere les kon allemaal niet, dus toen kwamen we op het idee dat ik dan in haar lessen zou gaan rijden, of op mijn eigen paard, of op een manegepaard. Want tja, het was toch betaald. Maar zelfs daar wilde die manege niet aan meewerken. Dus ze waren daar niet echt meewerkend of meedenkend. Dus ze heeft 210 euro weggegooid daar.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 09:45

Ik ben ook begonnen op de manege toen ik 8 was (eerder mocht niet) mijn ouders hadden rond die tijd al wel twee paarden aangeschaft voor het hele gezin. (reden er 6) Later mocht ik met een van die paarden naar de ponyclub. Zij zijn ook op de manege begonnen trouwens, zij reden op een betere manege dan ik.

NorwayFjord

Berichten: 3154
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 09:49

Hier ook begonnen toen ik 8 was op de manege en op mijn 12e ben ik er weg gegaan en kreeg ik mijn eerste verzorgpony. Daarna altijd alleen verzorgpony's of -paarden gehad tot ik nu op mijn 29e eindelijk mijn eerste eigen paard (veulen) kon kopen :)

Oza04
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 01:37

Ik was bijna 13 toen ik op de manege begon. Daar 2.5 jaar gereden en toen een eigen pony gekregen van mijn ouders ivm mijn mentale gezondheid die heeeel snel achteruit ging.. de stok achter de deur om uit bed te komen en dingen te ondernemen! Die pony heb ik van eind maart 2020 tot eind november 2023 gehad. En op 1 december 2023 kocht ik mijn project paardje!