Op de manege begonnen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Ben je op de manege je paardenleven begonnen?

Ja
467 (86%)
Nee
73 (13%)

Totaal aantal stemmen: 540


xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:26

Op mijn 10de of 11de begonnen met rijden bij de manege. Op mijn 18de/19de begonnen met verzorgpaarden. Eerst met een Haflinger.
In 2011 begon ik met het verzorgen van een kudde Shetlanders in een wei. Daar werd in november 2013 mijn eerste pony Asfaloth geboren. Liefde op het eerste gezicht. Gekregen van zijn fokker.
10 jaar later en hij is er nog steeds. Kan niet meer zonder mijn pony <3 .
Vorig jaar op 25 april werd er in dezelfde wei waar Asfaloth is geboren en hij nog steeds stond een lief klein Shetlander hengstveulen geboren. Van een andere fokker (goed bevriend met Asfaloth zijn fokker).
Gelijk verliefd natuurlijk en Asfaloth ook, maar een 2de pony stond niet op de planning en los gelaten. Tot ik begin september vorig jaar Asfaloth vanwege zijn gezondheid moest verhuizen en we bij de fokker van mijn veulen aan huis kwamen te staan.
Terwijl ik Gimli in oktober begon voor te bereiden op afspenen wakkerde dat verliefde gevoel weer aan. Toen ging het heel snel eind oktober.
Aan zijn fokker gevraagd wat hij er voor wilde en een dag later heb ik Gimli van zijn fokker gekregen. Ik geniet elke dag van mijn 2 mannen <3 .
Door de Shetlanders leerde ik ook hoe leuk grondwerk is en hoe leuk het verzorgen is van de dieren en ben dan ook in 2017 volledig gestopt met het rijden op de manege en het rijden zelf.
Ik geniet met volle teugen van het verzorgen van de dieren <3 .
Wellicht dat ik bij vrijwilligerswerk dit jaar wel weer op een paard kruip. Het begint namelijk steeds meer te kriebelen en de paarden daar vertrouw ik volledig dat ik het rijden toch wel weer wil oppakken.

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:27

Ik ben op (verzorg)pony's van vriendinnetjes begonnen, later pas op de manege begonnen.

Daarna een verzorgpony gekregen, die kunnen kopen en die loopt hier nog steeds <3 .
Hij staat inmiddels achter het huis waar ik altijd keek als ik naar school of de manege fietste. Zo'n mooi huis met ruimte voor paarden achter het huis, dat zou echt wel heel gaaf zijn als ik later groot was. En niet zo'n huis, maar in precies dat huis woon ik nu!

Babootje

Berichten: 26323
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:29

Ik ben niet op een manege "begonnen". De paardenliefde zat er al jong in bij mij (zolang als ik me eigenlijk kan herinneren). Tijdens mijn jeugd was er overal rond en in Den Haag nog veel groen waar paarden stonden. Daar was ik vrijwel dagelijks te vinden.
Aan het einde van mijn straat waren er landjes met paarden en aan het einde van de weg die daar kruislings op lag was er een manege (nu hippisch centrum). Mijn ouders konden zich geen lessen veroorloven, maar als ik genoeg had gespaard mocht ik er heel af en toe een ponylesje meedoen.
Waar nu de wijken Houtwijk en Waldeck liggen, was veel land waar ook stalletjes op stonden en er liepen ook veel paarden. Daar was ik vaak te vinden. Om paarden te verzorgen. Er liep een groep ijslanders van een vrouw en daar mochten we van tijd tot tijd ook op rijden. Zonder zadel met alleen een hoofdstel.
Toen ik zelf wat geld verdiende en lessen zelf kon betalen ging ik bij een manege rijden. En vanaf ongeveer mijn 24/24e jaar kocht ik een eigen paard. Het virus is nooit meer overgegaan (We hebben er nu 3 :D )
Laatst bijgewerkt door Babootje op 23-01-24 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Berichten: 7412
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:29

Ik ben begonnen op de paarden van mijn opa, maar ik heb wel lange tijd op een manege gereden omdat mijn opa ver weg woonde

DuoPenotti

Berichten: 29662
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:31

Half :D

Toen ik 5 was wilde ik al op paardrijles maar mocht dat nooit.
Een een vlaag van verstandsverbijstering :') heeft mijn moeder gezegd dat het mocht als ik 11 was.
Duurste cadeau ooit. Een 10 rittenkaart. Maar daar bleef het dus ook bij.

Daar waar ik gelest had was een handelstal die door de vele vraag manegeles is gaan geven.
En om te kunnen paardrijden ben ik daar mee gaan helpen.
Paarden borstelen, opzadelen. Tuig poetsen. Vegen enz.

Ik was totaal niet bang dus heb niet gereden op de paarden die ook in de lessen liepen. Daarnaast was ik voor mijn leeftijd groot dus heb de pony's praktisch over geslagen.

Ik ging al snel mee als groom op concours met de dochter van stal en haar springpaarden.
En die mocht ik ook longeren en later ook rijden.
En zo was ik al snel 7 dagen in de week daar.

Geweldig leuke en leerzame tijd daar gehad.

Die stal verhuisde toen ik 16 was.
En ben toen bij een kleine privé handelaar gaan rijden.
Die maakte paarden zadelmak, parcoursklaar en dan werd het paard weer verkocht.
Al snel bleek ik fijn met de meer sensibele paarden om te kunnen gaan. Dus dat werden dan "mijn" paarden.
Daar heb ik ook mijn eerste wedstrijden mogen rijden die hij betaalde.
Echt heel dankbaar voor mijn tijd daar.

Stallen doen. Hooi laden noem maar op heb ik altijd op alle plekken mee gedaan. En ook zoveel lol mee gehad.

in 96 heb ik toen mijn eerste paard gekocht.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:33

Vanaf mijn 10e jaar mocht ik ein-de-lijk op paardrijden van mijn moeder na jaaaaaren lang zeuren. En ik ben inderdaad begonnen op de manege. Daarna een verzorgpaard gehad voor een aantal jaar en met dat verzorgpaard les gehad op de manege. Inmiddels heb ik mijn eigen paarden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:44

Nee, mijn ouders kochten een boerderij, mijn zusje schijnt toen om een pony te hebben gevraagd en die kwam er. Vervolgens hebben we thuis en bij de buurvrouw geleerd te rijden. Toen ik te groot werd voor de pony ben ik wel nog bij een manege gaan rijden, daarna kwam er een pony die groot genoeg was, maar vaker kreupel dan goed liep en toen ben ik dus nog bij de manege blijven hangen. Bij de pony daarna ben ik op de manege gestopt en met die pony wedstrijden gaan rijden en zo verder gekomen.

nicole_floor

Berichten: 3253
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:15

Toen ik 7 was ben ik op de manege begonnen om de basis te leren. Na een jaar ofzo kreeg ik een pony van mijn ouders en ben ik naar de rijvereniging gegaan.

mooney

Berichten: 7781
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:19

Ik kom niet uit een paardengezin, dus ja ik ben ook op de manege begonnen ik denk dat ik 7 was? Na een jaar of 7 op de manege, inclusief manege leasepony kreeg ik een eigen pony van mijn ouders die toen eerst ook op de manege werd gestald.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:35

Ik ben ook op een manege begonnen, toen ik 8 was. Was dat geen optie, dan had ik waarschijnlijk nooit leren rijden of überhaupt met paarden om kunnen gaan. Waar wij woonden waren paarden redelijk schaars, dus een verzorgpony kwam ook pas na 5 jaar. Een monster van een shet, waar geen tuig bij zat. Een halster, that's it.
Na verhuizing hielden de lessen op want te duur. Ik was 13. In de nieuwe woonplaats vonden we toevallig vrij snel verzorgpony's, Shetlanders, Welshjes en Haflingers. Waar flink in gehandeld werd. Rijden ging eerst onder toezicht, later mocht dat ook op eigen houtje. We hadden zelf tuig aangeschaft voor de pony's. Vanwege de handel hebben we veel verschillende dieren in handen gehad, ook zadelmak gemaakt. Verschillende karakters en achtergronden leverden ons enorm waardevolle ervaring!

Met de Shetlanders werd ook gefokt. Uiteindelijk hebben wij een Shethengstje gekregen van de eigenaar op voorwaarde van een jaar lang klusjes doen naast het verzorgen van de paardenstapel. We betaalden natuurlijk ook stallingsgeld daar nog naast. Toen ons monster anderhalf jaar oud was, hebben we een drachtige merrie van de handelaar overgekocht en zijn we met ons inmiddels ruintje verhuisd naar een huurweide. Ik was toen 17.

Vanaf dat moment hebben we ze altijd in eigen beheer gehad. Na de geboorte van het veulen hebben we onze merrie zelf nog doorgereden, voor een maand of 2. Daarna begonnen met lessen geven aan zusjes en een buurmeisje. Daarmee konden we het onderhoud van de pony's betalen.

Na een aantal jaar hebben we een Fjord gekocht. Zo konden we weer een beetje rijden. Na anderhalf jaar hebben we haar weer verkocht, ze kon niet aarden in de kudde en daarnaast raakten we onze huurweide kwijt. Voor 3 Shetlanders iets vinden was al lastig zat.

De Shetlanders staan hier nog steeds in het land, inmiddels aan huis (in Frankrijk). Er is sinds de Fjord geen ander paard meer bij geweest. In de toekomst is dat nog wel de planning, als het financieel toegankelijk wordt (als de verbouwing van ons huis klaar is).

Als student heb ik nog een half jaar rijlessen gehad op een manege. Toen weer gestopt door gezondheidsredenen. Een aantal jaren later weer begonnen met lessen, maar deze keer privelessen en richting western (reining). Na een aantal jaren ook daarmee gestopt, toen ik in de buurt een bijrijdpaard vond.
Daarna nog twee keer een bijrijdpaard gehad.
Het jaar dat we in Canada zaten heb ik ook Paso Fino's bijgereden.

Conclusie in mijn geval is wel dat we nooit verzorgpony's of bijrijdpaarden hadden gevonden als we geen ervaring hadden. We hebben leren rijden op een manege waar ophalen en opzadelen voor de les wel de standaard was.
In onze familie geen mensen die buitenaf woonden, dus paarden waren er niet binnen bereik voor ons. Verder ook geen anderen die paardreden.

Jorex

Berichten: 9959
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:40

Ik ben 1 van de weinige nee-zeggers. Ik ben niet op een manege begonnen. Ik heb ooit in Frankrijk een hobbel achter elkaar aan buitenrit gehad. En aangezien mijn pa toen net een groot stuk (in mijn ogen groot) land had gekocht, was mijn vervolgvraag om een pony alleen maar logisch. Alleen ik had geen specificatie gegeven dat het ook een rijpony moest zijn. Oftewel ik kreeg als 11 jarige een 6 maanden oud shetlander hengstveulen. Ik had natuurlijk een rijpony gewild, maar hey, een paard is een paard ook al woog het nog geen 100kg(nog steeds niet :') ). Drie jaar kon ik er niet eens op rijden, want het is ook nog eens de mini maat. Dus dan maar voor de kar gesmeten. Ik heb van mijn 16de tot mijn 20ste vervolgens wel wekelijks rijles gehad. Daarna gestopt en op mijn 25ste weer begonnen ergens anders. En nu na een stop van bijna een jaar sinds september weer op die manege wekelijks een uurtje aan het hobbelen. Maar ik vind het mennen met mijn inmiddels 2 mini shetlanders vele malen gaver. :D
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jorex op 23-01-24 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Berichten: 7987
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:42

Het was niet echt een manege, ponyclub was een betere term. Bij iemand aan huis die meerdere pony’s had, daar leerden we álles: verzorgen van pony’s (inclusief afmesten en wei schoonmaken) en natuurlijk rijden. Maar ook springen en voltige.

Er was alleen een buitenbaan, dus op de dagen dat het regende kregen we binnen les over theoretische dingen, zoals de namen van onderdelen van hoofdstellen en zadels en de dieren zelf, ook de verschillende rassen bijvoorbeeld. En dan op een spelende manier met kleurboeken etc.

Ik heb daar echt zo veel geleerd!

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:00

Ik ben op de manege begonnen 29 jaar geleden. Ik heb nog foto's dat ik met regenlaarzen en zonder cap in de les reed. Nu is dat laatste ondenkbaar gelukkig.

Ik heb tot m'n 13e gelest op de manege en ik had een verzorgfjord waar we iedere zondag buiten mee gingen rijden. Vanaf m'n 10e had ik m'n eerste pony. Ze was toen een half jaar oud en ik heb haar nu alweer 25 jaar. Vanaf het moment dat ze ingereden is ben ik op de ponyclub begonnen met lessen.

Op de ponyclub heb ik zoveel geleerd. In het begin vonden wij alles lastig. Ik keek jaloers naar de anderen die met stelling rond reden en met een nageeflijk paard. Wij moesten samen echt alles nog leren. Maar een half jaar later reden we ook netjes een b proefje. Die ponyclubtijd was echt geweldig. Met onderlinge wedstrijden, soms buitenritten en met clubweekenden. En natuurlijk dressuur- en springlessen

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:09

Ik ben op de manege begonnen. Ik was een jaar of 8 denk ik. Daarnaast reed ik op de shet van de buren, ze hadden haar gekocht voor hun kinderen maar die konden niet rijden en het beestje gooide ze er af, of ik dan wilde rijden. Onze andere buren hadden Friezen en toen zagen hoe ik met de shet de koeien uit het land haalde leek het ze wel handig om een klein, licht ruitertje die Friezen te laten beleren. Dat ben ik toen gaan doen en uiteindelijk ook gestopt op de manege. Ik heb nu weer elke week een uurtje les op de manege waar ik werk.

Mijn zoon en dochter zijn ook begonnen op de manege. Zoon heeft twee maneges “versleten” tot we tevreden waren over de verzorging en behandeling van de paarden en de manier van lesgeven en op de derde manege heeft dochter ook leren rijden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34668
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:25

Ben op mijn 7e begonnen op de manege, manege Bronkhorst. Aan de longe op een eigenwijze Shetlander. Ze hadden er 2, Max en Moritz. Ben daar terecht gekomen door de Donald Duck. Die adverteerder voor een open dag op een FNRS manege. Maar het zaadje was al geplant door mijn oom en zijn 2 pony's. Daar mocht ik altijd zonder zadel op met buiten en binnen zetten.

Ann_moi

Berichten: 3854
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:38

Ik mocht met 8 jaar op les bij de pensionklant van mijn opa op de pony van mijn oom.
Daarvoor reed ik wel regelmatig op de pony van opa. Na een jaar les bij opa kreeg ik een verzorgpony dichterbij waarbij de dochters van de eigenaar mij 3 keer per week les gaven tot ik zelfstandig genoeg was voor de ponyclub en daarnaast ook zelfstandig kon rijden.
Ik ben pas op mijn 26e voor het eerst naar de manege gegaan toen ik na het studeren het paardrijden wilde oppakken. :) dat was een bijzonder fijne manege, 24/7 in de kudde en hele fijne paarden.
Daarna nog bij een andere manege gereden dichterbij waar de paarden iets minder buiten staan, maar wel heel fijn verzorgd en gereden worden. Inmiddels weer een verzorg paard, maar ik denk inmiddels wel heel veel beter over maneges.

prompter

Berichten: 11139
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:41

Gestart op de manege op mijn 11e, en toen ik 15 was kreeg ik mijn eerste pony :). Fantastische tijd gehad :j

anjali
Berichten: 15117
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:46

Ja ik ben op een manege begonnen. In 1967 toen ik 14 was. De eigenaar van die manege was een oud-cavalerieofficier. De paarden waren bloedpaardjes uit het Oostblok. Ik kreeg daar een vrij militaire training. Natuurlijk werd ik verliefd op 1 van de lespaarden maar mijn ouders vonden een eigen paard te duur en toen werd hij aan een ander verkocht. Ik had toen de wens om eens een eigen paard te bezitten die niet zomaar verkocht kon worden en toen ik ruim volwassen was is die wens ook uitgekomen. Maar de basis heb ik op die manege geleerd , nog steeds dankbaar voor die tijd en die paarden.

pjer
Berichten: 1583
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:46

Van mijn 8e tot mijn 17e op de manege gereden. Toen een verzorgpony van mijn 19e tot 24e ongeveer daarna nog een paar losse manege ritjes en toen was ik veel te zwaar voor paardrijden.
Jaren niets meer met paarden gedaan tot ik een GBP kreeg en als verassing van een vriendin eens op hij ijslander mocht rijden, dat was ergens in 2016. Ik was inmiddels 41. Toen begonnen met menles en op die stal een paar bijrijdpaarden gehad en nu sinds 2 jaar een eigen paard. (ja 40 jaar nadat ik voor het eerst leerde rijden, geduld wordt beloond :-) )

xRaisin

Berichten: 1758
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:47

Toen ik 11 jaar oud was ben ik begonnen op de manege en tot mijn 26e heb ik nog op (verschillende ivm verhuizing) maneges gereden. De laatste paar jaar om de week, omdat ik daarnaast ook nog een bijrijdpaard had. Zelfs heb ik nog een tijdje toen ik mijn eigen paard had nog manegelessen gevolgd omdat ik het zo gezellig vond. Uiteindelijk ging het rijden op manegepaarden me toch teveel tegenstaan. Nu rij ik alleen nog mijn eigen paard.

Cioccolato

Berichten: 6619
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:49

Ja op de manege begonnen maar vrij vlot een eigen pony.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 18:17

in 1970 geleerd op een paard te blijven zitten op een overmaatse shet bij een boer. Zonder zadel. Dat een paar jaar gedaan. Toen een paar maanden op een manege en toen ik 10 was in 73 kreeg ik een eigen pony (van die manege) Tussen mijn 19e en 25e geen eigen paard gehad, maar daarna weer altijd. Wel met eigen paard op een manege gereden in de lessen bijvoorbeeld.

Cambionn

Berichten: 779
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 18:17

Ik ben anderhalf jaar geleden op de manege begonnen, gezien ik morgen 27 wordt was ik toen dus 25. Wel een manege die mij door mensen met eigen paarden (of gehad) aangeraden werd als eentje waar je wél degelijk leert rijden. En als ik sommige verhalen hoor denk ik ook dat ik het nog best goed heb daar :+ . Wou als kind al wel, maar daar was helaas geen geld voor. Vrij snel nadat ik afgestudeerd was en eigen vast inkomen kreeg ben ik ermee begonnen. Was een beetje jeugddroom die uit kwam, en geen moment spijt van gehad.

Begonnen met wekelijkse privélessen welke ik nogsteeds volg en ook wil blijven volgen, maar daarnaast nu ook groepslessen erbij. Rij normaal 2 soms 3 keer per week, januari zelfs 4 keer gedaan omdat ik alle lessen van m'n vakantie alvast van te voren ben gaan inhalen. Ook doe ik er op zondag vrijwilligerswerk om te leren over de omliggende werkzaamheden, hoewel dat nu ff op pauze staat ivm medische problemen.

Hoop na mijn vakantie (en na weer wat lessen om er weer in te komen want ben een maand weg) te gaan (part-time) leasen bij mijn huidige manege, en de eigenaar is daarvoor nu naar opties aan het kijken. Dus verwacht er voorlopig nog niet weg te zijn.

Janneke2

Berichten: 22771
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 18:49

Op mijn achtste mocht ik 'eieieindeluk' naar de manege.
Op mijn twaalfde werd ik verliefd op het verschijnsel 'Spaanse rijschool', en daarna was het links en rechts zoeken geblazen naar wat er een beetje op leek of in elk geval hielp om 'die richting op te gaan'.

(Ik snap dat niet iedereen verliefd is op de oude Spaanse tradities, maar ik baal wel van het niveau van de meeste maneges waar ik van tijd tot tijd terecht kom. Mensen die niet echt kunnen zitten moeten de dieren vooruit drijven en soms schoppen en ondertussen moet het dier ook in de krul want dat staat netjes ofzo.)

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 18:51

Ik begon pas ik groep zeven met paardrijden en dat was inderdaad op de manege. Eigenlijk was het een heel raar impulsief idee van mij en een vriendinnetje toen. Raar was het in de zin dat ik eigenlijk bang was voor ongeveer alle beesten, vooral honden en katten, maar dus doodleuk op een dag zei tegen mijn moeder dat ik graag op paardrijden wilde. :')

Het virus is nooit meer weg gegaan. Ben wel altijd een angstige ruiter geweest trouwens, maar met een beetje een braaf beessie kan ik goed overweg. Heb in mijn manege jaren een aantal verzorgpaarden gehad waardoor ik vaak het hele weekend op stal te vinden was. Uiteindelijk stopte de manege en ben ik later bij een andere manege nog wat privelessen gaan doen en kreeg ik op een gegeven moment ook weer verzorgpaarden bij een andere stal. In die tussentijd ook 10 jaar lang op zomervakantie gegaan naar een camping waar ik bijna dagelijks te paard zat. Toen ik ging helpen met het begeleiden van de ritten soms wel meer dan 1x per dag. Wat een tijd was dat. Helaas stopte dat ook, maar het heeft wel 1 lichtpuntje gebracht.

Opeens had ik mijn eigen paard, die lieve kleine pluizebol van de camping heb ik over kunnen nemen. <3