Op de manege begonnen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Ben je op de manege je paardenleven begonnen?

Ja
467 (86%)
Nee
73 (13%)

Totaal aantal stemmen: 540


Kabayo

Berichten: 14005
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 13:39

[VN] Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Door dit topic was ik eigenlijk wel benieuwd of je je paardenleven op de manege bent begonnen of wellicht anders. Had je een verzorgpony? Kreeg je een eigen pony? Heb je op latere leeftijd een pony/paard gekocht? Of reed/rij je op de manege?

Ik heb zelf een Shetlander gekregen van mijn ouders (die ik nu nogsteeds heb, ze wordt al 24 dit jaar)

Brand los :D

Sherivey
Berichten: 8641
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:42

Ik ben op mijn 9e begonnen op een manege, ondanks dat ik eigenlijk bang was voor paarden.

Een jaar of 3-4 later kreeg ik mijn eerste verzorgpaarden.
En op mijn 16e kocht ik (met een kleine bijdrage van mijn moeder) mijn eerste eigen paard. Toen pas echt veel geleerd.

dollyspikkel

Berichten: 1041
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:43

Begonnen op een manege toen ik 9 was (zeer veel jaren gedaan).
2 verzorgpaarden gehad van de leeftijd van 10-11 jaar (zo’n 8 jaar gehad denk ik).
Vanaf mijn 20e met paarden van eigenaren beginnen rijden die ook op de manege stonden.
Op mijn 25e mijn 1e eigen paard gekocht, 2,5 jaar later de 2e.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:45

Begonnen op de manege tot mijn 19de (met tussenpauze).
Daarna verzorgpony/halve stal, deze overgenomen na 1,5 jaar.
2,5 jaar geleden nog een paard bijgekocht.
On the way ook nog ergens shetten verzameld maar nooit iets mee gedaan, alleen als pensioen.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:51

Ja begonnen op de manege op 8 jarige leeftijd. Tot mijn 16e in de manege lessen gereden, ook nog een tijdje met mijn verzorgpony in de manege lessen blijven rijden en uiteindelijk gestopt toen ik privé lessen wilde rijden op mijn verzorgpony. Uiteindelijk werd deze verzorgpony mijn eigen pony.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:51

Ik ben op 9 jarige leeftijd op de manege begonnen. Naar ongeveer een half jaar deed mijn stiefvader werk voor vrienden en in plaats van geld kreeg hij een pony, dus ik had een pony. Ze heet Heidy, een valkbonte kruising WelshxShetlander. Ze is nu 31 (net zo oud als ik) en is nog steeds in goede gezondheid. Ze wordt ook nog steeds gereden. Mijn moeder verzorgde een Haflinger, Janneke. Zij kreeg een veulen op 6 juli 2003 genaamd Wilco, welke mijn moeder kocht toen hij een half jaar was. Ik was denk ik 14 toen hij beleerd werd, dus toen Heidy mij te klein werd ben ik hem gaan rijden. Hij is nu 20 en gaat ook nog steeds erg lekker. En een paar jaar geleden hebben we Janneke erbij gekocht, die lekker met pensioen is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41609
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:52

Ik ben zelf niet op een manege begonnen, veel van mijn paardrijdende vrienden wel. Uiteindelijk hebben ze wel een eigen paard gekocht.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:52

Mijn paardenleven begon ik op een kinderboerderij eind jaren ‘70.
De hele dag helpen met klusjes en als je geluk had mocht je aan het einde van de middag een kwartiertje rijden, gewoon met een halster en een touw. Alleen bij bijzondere gelegenheden kwamen er zadels op de pony’s. Ik heb dus ook pas later echt leren lichtrijden.
Halverwege jaren ‘80 kon ik bij een boer op de pony van zijn zoon gaan rijden en met die pony ben ik naar de ponyclub gegaan.
Toen ik 18 werd kon ik via de club doorstromen op een paard dat al met een aantal ruiters van de B naar de Z gelopen was. Daar heb ik veel van geleerd en na 2 jaar heb ik toen mijn eerste eigen paard gekocht, die in pension stond bij de boer waarvan ik de pony heb gereden.
Mijn dochter heeft wel op een manege gereden, maar daar waren we na een jaar wel klaar mee. Toen heeft ze een eigen pony gekregen.

ElCamino

Berichten: 8933
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:58

Begonnen met mijn 6e op een ponyclub, tot mijn 18e daar gereden. Daarna op maneges gaan werken en paarden gereden via werk. Pas op mijn 23e mijn paard gekocht.

xxxmh

Berichten: 3488
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:59

Op m'n 6e begonnen tot m'n 27e want toen kreeg ik mijn eigen paard. Op 3 verschillende maneges gereden en de laatste manege was wel erg goed voor de paarden en hun welzijn.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:00

Na een enkel stapritje op de paarden van een vriendin (en haar zus) van mijn vader ben ik begonnen op de manege. Ik was toen een jaar of 11/12. Na een paar jaar een verzorgpaard gevonden en daar ook nog wel eens een lesje op de manege mee gereden. Uiteindelijk overgestapt op alleen nog verzorgpaarden, daarna viavia begonnen op handelsstallen met o.a. beleren, een tijdje in het buitenland op een stal gewerkt, terug in NL weer een paar verzorgpaarden gehad (en bij een vriendin nog eens wat beleerd) en nu sinds een kleine 2 jaar mijn eigen paard welke ik a.s. zomer hoop te beleren. Eigen paard heb ik gekocht toen ik 28 was.

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:02

Op m’n 15e begonnen op een manege en gestopt toen ik op m’n 18e een bijrijdpaard aangeboden kreeg. Kende het hele concept bijrijdpaard toen niet dus anders had ik vast nog jaren op de manege gereden.

pol013

Berichten: 8999
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:04

op de basisschool na een verjaardagje pony rijden begonnen op de manege.
Toen ik 13 was verzorgpaarden en pas toen ik 18 was een eerste eigen paard.

Dat eerste paard heb ik nu nog 25 jaar later.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 23-01-24 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Berichten: 5166
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:05

Op m'n 8ste begonnen met manegelessen. Af en toe een 10-rittenkaart; voor de rest van de lessen en het rijden (uitstappen van eigenaarspaarden bijvoorbeeld) veel geholpen, hard gewerkt en uren op de manege doorgebracht.

Furst
Berichten: 610
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:05

Ik ben op mijn 8ste of 9e begonnen op de manege. Door mijn thuissituatie (om het weekend zat ik bij mijn vader), kon ik eigenlijk nooit consistent leren rijden. Maar ik genoot wel van alles er om heen op zich. Wel voelde ik mij nooit echt goed en thuis op de manege, want ik had het gevoel dat anderen werden voortgetrokken.

Veel gevallen en hierdoor echt bang geworden. Sinds 2016 dan mijn eigen paarden.. maar van rijden komt er nog steeds niet consistent iets. Dan weer geen energie, dan zit ik weer te veel in mijn hoofd en voelt mijn paard dit,...
Heb wel dikke lol met mijn fjorden, dat wel, haha. Maar toch is dat stukje wens van "ik wil consistenter rijden en gaan buitenrijden" er wel. Maar voor consistent lessen is er dan niet genoeg budget (want paarden kosten een fortuin :P)

chanicha

Berichten: 12157
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:05

Ik was 9 of 10 en fietste van Utrecht/Zuilen naar Groenekan over een heel stil weggetje naar de manege de Driesprong. Die manege stopte en toen ging ik naar manege ‘t Hoogt van Wout de Groot, heerlijke tijd gehad daar.
Ik betaalde het zelf, 5 gulden zakgeld van mijn ouders, 2,50 van mijn opa en oma en een volle spaarkaart van 2 gulden voor versnaperingen.
Jaren later nog op ‘t Hoogt gereden toen het van Bert was.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 23-01-24 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:07

Begonnen als kind (10? 11?) op een grote manege in België, tot ongeveer mijn 15e of 16e. Niemand in de familie had en heeft iets met paarden, dus ik mocht door weer en wind een uur fietsen enkele reis. Geweldige tijd gehad. Toch gestopt wegens omstandigheden, later naar Amsterdam verhuisd, waar niemand die ik kende met paarden bezig was. Nog een flink paar jaar later tijdelijk naar Bloemendaal verhuisd. Daar zat een manege letterlijk om de hoek en ging het kriebelen. Dat had maar 1 les nodig, toen was ik weer door het paardenvirus gebeten. Ik was toen alweer ergens in de 40 :D .

En toen bleven de paarden in mijn leven. Ponyclub gevonden waar de paarden het beter hadden dan op die manege, verzorgpaard 1, verzorgpaard 2, verliefd geworden op tweejarig hengstje, gekocht, en nooit spijt van gehad. Door wat spelingen van het lot woon ik nu op het erf van de boerderij waar mijn paard al stond!
Laatst bijgewerkt door miereneter op 23-01-24 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Westhof

Berichten: 2905
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:08

Ben begonnen op de manege toen ik net 8 was. Vervolgens een paard verzorgd van 16 t/m 18 jaar, en toen ik 18 was mijn eigen pony gekocht.

Mijn ouders zeiden altijd: "wij kopen geen paard voor je, die koop je maar als je volwassen bent en je eigen geld hebt". Dus toen ik 16 was begonnen met een bijbaantje en veel extra gewerkt en gespaard, en toen ik 18 was, was ik "volwassen met mijn eigen geld", dus toen hadden mijn ouders geen excuus meer :))

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:10

Op mijn 9e op de manege begonnen, vervolgens paarden gaan verzorgen daar, uiteindelijk op doe het zelf stallen geholpen en daarna eigen paard gekocht.

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:13

Op een boerderij begonnen bij een boertje en daarna een aantal jaren op maneges.
Toen veel verzorgpaarden en sinds mijn 18e af en aan eigen paarden

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:14

Op mijn 11e ben ik begonnen op de manege, daarnaast ook verzorgpaarden gehad en op mijn 20e, toen ik ging werken een paard gekocht.
Ook de kinderen die hier een eigen pony krijgen, waar grond aan huis is, zie ik hier eerst naar de manege gaan om de basis te leren en zien of ze het echt leuk vinden

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:18

Kan bijna niet anders dan als je oma een manege heeft he.... {:}

Helaas wel toen ik in groep 4 zat verhuisd naar een uur van die manege af dus het verder 'geleerd' op die manege. Heb ongeveer 3 jaar terug mijn 1e eigen paard gekocht.
Wel tijdens middelbare school ook verzorgpony's gehad

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:19

Mijn moeder is erg bang voor paarden, daarom mocht ik niet op les van mijn ouders. Na heel lang zeuren mocht ik naar de manege en in de vele jaren daarna heb ik met veel plezier op verschillende maneges gereden. Pas de laatste 1 a 2 jaar op de manege vond ik het niet leuk meer, ik was verhuisd na mijn studie en mijn oude manege had een veel hoger niveau dan de zes of zeven maneges in mijn nieuwe omgeving, plus op de oude manege had iedereen een vast paard om te rijden en op de nieuwe plekken moest ik iedere week op andere. Inmiddels werkte ik fulltime en alles viel op zijn plek om zelf een paard te kunnen en willen kopen.
Zowel ouders als schoonouders waren daar erg op tegen, maar mijn vriend (nu man) stond er wel achter. Is helemaal goed gekomen, zowel mijn familie als schoonfamilie zijn gek op Eva, hoewel mijn moeder nog steeds alleen dichtbij durft te komen als in haar heel goed vast heb.

Moraal van dit verhaal: zonder maneges had ik nu nooit een eigen paard gehad, aangezien ik heel weinig (financiele) steun had van mijn ouders op dit gebied. Manegelessen heb ik de meeste jaren ook ofwel zelf betaald ofwel van mijn oma gekregen.

Annash
Blogger

Berichten: 26530
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:21

Ik ben met 11 op de manege begonnen, omdat ik maar bleef zeuren. Mijn ouders wilden het nooit, tot ik zei dat ik het dan zelf wel zou betalen. Toen heb ik een tienrittenkaart cadeau gekregen. De rest van de lessen zelf betaald tot aan een maand of 8/9. Via connecties vond mijn moeder toen een verzorg/rijpony voor mij, en ging ik wekelijks naar de ponyclub en al redelijk snel ook op wedstrijden.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:25

Ik ben z,on beetje tussen de paarden geboren, mn vader handelde in paarden,
We hadden er altijd wel een aantal op stal staan .
Vanaf heel klein zat ik er al op dus mezelf beetje leren rijden.
Uiteindelijk toen ik jaar of 14 was wat lesjes gedaan, daarna gestopt met lessem tot mn 45e, reed alleen buiten, sindsien pak ik weer regelmatig een lesje, goed om bij te blijven.
Laatst bijgewerkt door Tinkermuts op 23-01-24 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt