Welke maat pony?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Salinah
Berichten: 36
Geregistreerd: 19-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 10:47

pmarena schreef:
Bovenstaande foto van 6-jarige ziet er denk ik heel wat "kleiner" uit dan een jongen van al 135 cm.

Ik heb geen recentere / betere foto van onze jongen omdat die het niet prettig vindt op een pony. (hoogtevrees.... hij zou wel op de mini willen maar die is niet ingereden dus dat lijkt me geen goed plan :+ ) Dit was de laatste keer dat hij op onze D-pony zat, een jaar geleden toen hij net 8 was denk ik, en nog net onder de 130 cm.

Dan hebben ze toch al een stuk langere benen en ze groeien ook rap, zeker als het al zo'n lange is lijkt de kans me groot dat zoon van TS er snel in zal groeien :)

[ [url=m/tIGlzY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Super, dankje wel voor het mee denken en delen van de foto's, daar heb ik wat aan

juval

Berichten: 13214
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Welke maat pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 11:06

Ik heb een brave welsh a pony, ze is maar 1.20, maar erg breed, er rijd nu een meisje van 1.60 op (lichtgewicht) en die komt niet met haar benen er onder uit. Maar voor jonge kinderen is een wat smallere pony wellicht wel prettiger voor de heupen en om de een goede houding te ontwikkelen.
welsh B pony's komen meestal wel in een mooie C maat uit. Of NewForrestpony's.
Veel succes met je speurtocht! Lijkt me heerlijk om als gezin met je pony bezig te kunnen zijn.

LaDonna75

Berichten: 2148
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Welke maat pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 11:15

Ik denk ook dat je een C- of D-pony moet zoeken, waarbij het karakter veel belangrijker is dan de exacte maat. Een pony die niet per se elke dag hoeft te rijden en die niet gauw ergens van opkijkt. Een ras is ook minder van belang dan karakter, er zijn schaapmakke Welsh Cobs en enorme mafkezen. Als je een wat grotere pony hebt, kun je hem ook makkelijker bijrijden of bij laten rijden dan een B of kleine C. Succes met je zoektocht in elk geva.

capopjekop

Berichten: 30658
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 11:23

Er is al genoeg gezegd over financiën etc. Ik wil alleen de tip meegeven om zelf wat grondwerklessen te nemen. Als je handig wordt met werken aan de dubbele longe dan kun je de pony gewoon vanaf de grond trainen en dan hoef je er niet perse op.

En verder idd echt goed kijken naar brave rustige ponys. Ik heb zelf een welsh van 136. Die is super fijn om te rijden, maar bijvoorbeeld niet geschikt voor beginners. Ze is gevoelig en pittig, ondanks haar 25 jaar. Ik zou gaan kijken naar ponys die het gewend zijn dat er meerdere beginners op gereden hebben

KiKiDo

Berichten: 79
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 11:36

Volgens mij zei Wim Bonhof eens over een kinderpony:" Al heeft hij een kop als een strobaal, als hij maar warm en lief is".
Ik zou vooral kijken naar betrouwbaarheid. Mijn nichtje van 9 kreeg een 18 jarige D pony. Bovenop borstelen en zelf opzadelen was in het begin moeilijk. Maar er kon prima zo'n opstapblok met treden naast staan zodat ze meer zelf kon doen.

Edit: zie dat karakter vaker aangegeven is.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 11:43

Ten eerste gefeliciteerd met je verjaardag en wat een mooi doel heb je voor ogen!

Maar ook wel een heel moeilijk...mijn complimenten dat je het in elk geval gaat proberen!
Qua maat zou ik ook niet teveel kijken; karakter, betrouwbaarheid en vooral de klik is zoveel belangrijker!
Wellicht vindt je zoon de omgang en verzorging al heel leuk en zou hij het stoer vinden om zijn kleine zusje te kunnen helpen met rijden?
Misschien is zelfs mennen met een kleinere pony een optie?

Zo niet, dan zou ik ook gaan voor een stevige, breedgebouwde c.
Geen voorkeur voor ras, al ligt mijn hart wel bij de fjorden en ijslanders...
En laat je niet bang maken door leeftijd, ze kunnen zoveel leren van een fijne oudere pony!

Ik heb mijn dieren aan huis en woon rustig.
Als je eens een middagje eruit zou willen, ben je van harte welkom!

nonnekee

Berichten: 172
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 12:21

Wij hadden voor onze fjord ook een verzorgstertje van op deze foto een jaar of 7.Afbeelding
Ze paste nog niet in het zadel maar wat was pony braaf <3 .
Het karakter is echt het belangrijkste.

capopjekop

Berichten: 30658
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Welke maat pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 12:24

Precies. M'n oude buurmeisje gaf kinderen les op haar fjorden. Beide mega betrouwbare pony's. Ze kunnen sterk zijn, maar een eigenwijze shetlander houdt je zelfs niet als volwassenen als ze echt iets niet willen. Belangrijker is het karakter en de opvoeding.

DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 12:41

Ik zou dus wel naar aan D pony haflinger oid gaan.
Dat eigenwijze is niet het karakter maar de opvoeding. Dat veel mensen pony's niet opvoeden is het probleem.
Ken zoveel lieve haflingers en tinkers. Echte brave kinderponys. Waar de kinderen in het begin nog met een krukje poetsen.
Maar wel een band mee op kunnen bouwen en niet zo snel hoeven te verkopen omdat de kinderen eraf groeien.
En je moet er de eerste jaren toch zelf bij blijven als ze met de pony bezig zijn.

Op mijn tinker hebben al diverse kindjes rondjes gereden en dat doet hij super braaf.
Zouden ze er alleen mee zijn is hij nog steeds braaf maar met de kop aan het gras :D

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Welke maat pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 13:31

Idd en met dat je zoon een absolute beginner is, zal het zeker een meerwaarde zijn dat jij er ook op kan om terug de fijne dingetjes te herhalen, want constant een beginner maakt sommige pony’s’ minder gevoelig voor hulpen.

Zoek eentje die kan lezen en schrijven, liever wat ouder dan te jong. Van een oudje die nog in goeie gezondheid is, kan je heel veel leren!(en ik veronderstel dat er toch geen echt intensieve dingen meer gevraagd zullen worden van de pony?)

Salinah
Berichten: 36
Geregistreerd: 19-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 13:58

Bedankt voor de reactie en felicitaties. Hier heb ik wat aan ;)

Zelf bijrijder is een optie al vind ik mezelf momenteel wat zwaar voor een pony maar een bijrijder vind ik ook een optie als de pony daar blij van word.

Hier op de foto zit mijn zoon op C pony dit is een jaar geleden.

Afbeelding

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Welke maat pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 15:14

Ik zou ook voor een D pony gaan. Zelf heb ik een Welsh Cob, maar die kunnen qua karakter erg verschillen. Kijk lekker rond naar een brave D pony en kijk niet zozeer naar het ras zou ik zeggen

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Welke maat pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 16:02

Ik zou niet voor een te grote pony gaan. Ik snap dat lang ermee kunnen leuk en handig is maat ik zou juist een pony niet op de groei kopen. Tuurlijk ook niet te klein, maar zeker niet te groot.
Als ik naar je foto kijk van vorig jaar op een C pony vind ik dat een erg mooi beeld. Is hij veel gegroeid? Dan kun je misschien nog wel naar een kleine of middelmaat d pony.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke maat pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 16:46

Ben ik het mee eens, als je wilt dat hij veel zelf kan doen dan is een handzaam maatje belangrijk.

Dandelion2
Berichten: 139
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Bussloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 16:58

Voor mijn nichtje en pleegkinderen heb ik een grote D-pony gekocht waar ik zelf ook op pas, maar een welsh x Duitse rijpony. Was niet de intentie maar heb haar Z dressuur tussen de paarden gestart, spring en elke week les mee en rij veel (georganiseerde) buitenritten. Hiernaast is ze dus de kinderpony. Mijn nichtje was 4 toen ze haar kreeg maar ik wilde geen pony waar ze uit zou groeien. Ook vind ik een kleine pony met weidegang maar lastig (bevangenheid). Geen seconde spijt gehad, m’n nichtje is inmiddels 12 en stuurt er nog heerlijk mee rond. Zelf opzadelen lukt niet altijd maar daar help ik gewoon bij.

DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welke maat pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 17:00

Maar is zij dan klein en/of tenger?
Want een 12 jarige kan in principe zelf een D pony zadelen.

Neon

Berichten: 4929
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 17:26

Wij hebben 3 jaar geleden ook gekeken voor een pony… we hebben het niet gedaan en zijn voor een Freiberger paard gegaan… kids zijn nu 9 en hebben 11 ben blij dat we niet voor een pony gegaan zijn… als ik zie hoe het nu al “past” op de freiberger, zouden ze verdomd snel uit hun d pony gegroeid zijn…

Ik heb toen ook even proefgereden op de d pony (duitse rijpony) maar dat is niks met mijn lengte 1,80) … op deze past ik tenminste zelf goed ;) en de kids rijden nog niet echt fanatiek… en hebben ook geen aanstalten gemaakt om er wat serieuzers van te maken… wat ook niet hoeft, het mag want het is hobby…

Met een kruk om te borstelen kom je heel ver, en 3 kwart van de tijd liggen ze er boven op om hem te poetsen :P

Lotusje555

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke maat pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 18:11

Wij hebben een kruising fjord x arabiery, misschien is dat iets. Wel het stabiele van de fjord, maar wat minder het trage, slome en sterke.

capopjekop

Berichten: 30658
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Welke maat pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 18:13

Met traag en sloom doe je mening fjord te kort. Genoeg pittige en enthousiaste fjorden die in de sport lopen ook

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 18:15

Ik had als klein meisje een Nederlands Trekpaard als verzorgpaard, ben het er niet mee eens dat je per se een pony die past bij je lengte moet hebben om dingen te doen. Gewoon een rustig paard en een hoog krukje en nooit problemen gehad.

Te groot worden voor je pony is als kind echt vreselijk, dus om nu een B of C pony te kopen waar hij binnen één of twee jaar misschien al te groot voor is zou ik echt niet aanraden.

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 18:17

PowerPoef schreef:
Te groot worden voor je pony is als kind echt vreselijk, dus om nu een B of C pony te kopen waar hij binnen één of twee jaar misschien al te groot voor is zou ik echt niet aanraden.


Dat hoeft niet.. heb er nooit moeite mee gehad.... het is maar hoe je ermee om gaat

Dandelion2
Berichten: 139
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Bussloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 19:02

Nee (sorry late reactie) ik bedoelde dat de kleintjes niet zelf kunnen zadelen. Wat groter gaat dit prima.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

windsor14
Berichten: 182
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Re: Welke maat pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 19:54

Ik zou voor een E pony gaan, die meschien wat ouder is bv14 jaar , en braaf is.
Persoonlijk zou ik zelf niet voor tinkers, haflingers, fjorden gaan.
Dit is niet kwaad bedoeld, maar het zijn wel paarden die als ze het doorhebben lastiger worden.
Dit uit ervaring in ons manege bedrijf.

har166

Berichten: 2036
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Welke maat pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 20:34

Gezien je wensen voor het houden van de pony op de door jou gekozen locatie zou ik toch naar een koudbloed kijken. Voor 24/7 buiten moet ie toch wel een goede vacht hebben. Weleens aan een fell pony gedacht? Zijn max 1.43 en ook leuk voor kleine volwassenen. De foto is met mijn zus,zij is 1m68 en past er ook prima op. Mijn nichtje van 8 heeft ook op hem rondgetoerd in de bak toen de manege dicht was met corona.Afbeelding

Salinah
Berichten: 36
Geregistreerd: 19-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 19:51

Bedankt allemaal voor het mee denken de foto's.

Ik ben gisteren naar een hele lieve, rustige, brave kleinere (+/- 1.40) welsh cob D pony gaan kijken van 15 jaar maar die wel erg stevig gebouwd is (zelfs een beetje overgewicht had, vond ik)

Door de vorst in de grond konden we uiteraard niet zoveel zien wat betreft rijden (alleen stap en korte stukjes draf, 1 zijde van de bak was wel goed) maar de eerste kennismaking was erg positief. Waarschijnlijk neem ik de volgende keer (ga nog een keer terug als de rijbak goed is) mijn zoon mee zodat ook hij kennis kan maken met deze pony. Deze pony staat ook al 24/7 buiten met schuilstal in een kudde en is dus al gewend aan de levensstijl zoals ik graag wil en daarin doet de pony het heel goed, beter dan op stal staan, daarom zijn ze overgestapt naar 24/7 buiten. Ook daarin een hele fijne klik. Best spannend allemaal.