"Je zou willen dat ze in hun slaap overlijden"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

"Je zou willen dat ze in hun slaap overlijden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 11:32

Deze uitspraak kwam ik tegen op het In Memoriam forum. En toen dacht ik eens na, ik heb eigenlijk nog nooit in mijn omgeving van een paard gehoord want (door ouderdom) dood in de stal lag. En ook eigenlijk niet op Bokt gelezen. Maar er moeten er vast zijn toch?

Iemand dit wel ooit meegemaakt?

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Re: "Je zou willen dat ze in hun slaap overlijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:34

Ik heb het tot nu toe 2x gehoord. 1x in een weiland en 1x in een stal. Maar het zegt natuurlijk niet meteen of het tijdens het slapen en pijnloos gegaan is..

Maar ik snap het wel hoor, hoewel mijn oudje nog vreselijk fit is en minstens 10 jaar jonger lijkt zeg ik altijd dat ik hoop dat hij op zijn oude dag in het warme zonnetje in het zachte zand gaat liggen slapen en niet meer wakker wordt. De kans is nihil, maar het is wel het fijnste einde voor hem die ik kan bedenken. En voor mezelf misschien ook wel..

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:35

Dat 'gun' ik mijn ponies ook, als ze tenminste niet/zo min mogelijk lijden tijdens dat proces.
Pensionstal waar ik vroeger stond is een paard (25 jr) in de paddock aan waarschijnlijk een hartstilstand gestorven. Hij stond lekker te chillen en een half uur laten lag hij dood. Nou, als het zo kan, graag.

Lau07
Moderator

Berichten: 1581
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:36

Jazeker, ik heb een keer een paard dood in de wei aangetroffen. Het was een merrie van een jaar of 23. Toen nog wel de dierenarts laten komen om te checken of er iets naars gebeurd was, zoals een interne bloeding o.i.d. maar hij kon niks vinden en gaf aan te denken dat het om een gewone hartstilstand ging.
Het is wel zeldzaam hoor, dat een paard een natuurlijke dood sterft. Om me heen heb ik het verder ook nog maar 2 keer meegemaakt dat een paard een natuurlijke dood stierf, en dat waren ook allebei echt oude paarden die gewoon 'op' waren.

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:38

Niet per se 'in de slaap overleden' en dood op stal gevonden, wel een paard gehad dat uit zichzelf, zonder dat-ie daarvoor ziek was overleed waar ik bij was. Vermoedelijk een aorta-ruptuur, paard was wel wat ouder, maar ook niet echt bejaard en 'op' te noemen.

Zijn wel verhalen hier op bokt geweest waar een paard dood in de wei bleek te liggen trouwens, dus ja, het komt voor.

soesita

Berichten: 5166
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:38

Dood in de wei of stal gevonden weet ik niet, maar hier zijn toch wel meerdere oudjes gewoon ineens dood omgevallen omdat het hart het begaf. Zo ineens van de ene seconde op de andere.

moonsparkle
Berichten: 21730
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:41

Is bij mensen denk ik net zo, volgens mij overlijden er vrij mensen weinig mensen in hun slaap

office
Berichten: 804
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:42

Ik heb dat nooit meegemaakt maar een kennis van ons wel.
Dat paard had opvallend aan het hek van het weiland staan hinniken die dag ervoor .De eigenaar was naar huis gegaan en de volgende ochtend vonden ze hem overleden in het weiland.
Die (oudere) man heeft daar wel last van gehad omdat hij zich afvroeg of het paard hem om hulp had gevraagd en hij dat genegeerd heeft.
Dus inslapen is misschien zo slecht nog niet hoe akelig ook.
Laatst bijgewerkt door office op 15-12-23 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:42

Vorig jaar overleed ons trekpaard van 26 plots. Maandagavond ging ze nog vrolijk bokkend door de wei, dinsdagochtend lag ze dood op het pleintje voor de stal... Gewoon in haar hooi gevallen, je zag dat ze niet getrappeld had ofzo (hooi lag niet aan de kant), dus de dierenarts ging uit van een plotse hartstilstand of hartslagaderbreuk. Ik hoop dus maar dat het zo pijnloos gegaan is...

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:44

Bij mij lag er inderdaad een (van 31) zomaar dood in zijn box. Was overdag gewoon op de wei geweest, in de namiddag binnengehaald en toen de stalhoudster rond 6 uur ging voeren trof ze hem dood aan zonder dat er maar een sprietje stro in de stal was verschoven. Ze heeft toen eerst nog de DA laten komen die acuut hartfalen diagnostiseerde en toen reed ze naar mijn huis omdat ze het niet aan de telefoon wilde vertellen. Die was wel geschrokken maar ik vond het een mooie dood.

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 11:51

anjali schreef:
Bij mij lag er inderdaad een (van 31) zomaar dood in zijn box. Was overdag gewoon op de wei geweest, in de namiddag binnengehaald en toen de stalhoudster rond 6 uur ging voeren trof ze hem dood aan zonder dat er maar een sprietje stro in de stal was verschoven. Ze heeft toen eerst nog de DA laten komen die acuut hartfalen diagnostiseerde en toen reed ze naar mijn huis omdat ze het niet aan de telefoon wilde vertellen. Die was wel geschrokken maar ik vond het een mooie dood.


Wat lief van je stalhoudster! :+:

colleen3
Berichten: 322
Geregistreerd: 09-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:54

Hier 2 jaar geleden een shetlander van 25+ jaar ineens dood in de wei. 's Avonds laat nog gekeken bij de pony's, niks aan de hand. Stonden rustig te grazen. Volgende ochtend vroeg lag de shet dood in de wei. Geen sporen van onrust in de wei of aan de pony te zien.

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:58

moonsparkle schreef:
Is bij mensen denk ik net zo, volgens mij overlijden er vrij mensen weinig mensen in hun slaap

Een kennis van mij werd zittend voor de tv gevonden terwijl die nog aanstond.

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:01

Iris82 schreef:
anjali schreef:
Bij mij lag er inderdaad een (van 31) zomaar dood in zijn box. Was overdag gewoon op de wei geweest, in de namiddag binnengehaald en toen de stalhoudster rond 6 uur ging voeren trof ze hem dood aan zonder dat er maar een sprietje stro in de stal was verschoven. Ze heeft toen eerst nog de DA laten komen die acuut hartfalen diagnostiseerde en toen reed ze naar mijn huis omdat ze het niet aan de telefoon wilde vertellen. Die was wel geschrokken maar ik vond het een mooie dood.


Wat lief van je stalhoudster! :+:

Ja. Zij was zelf ook altijd overstuur als er een paard overleed, ook al was hij niet van haar.

Mars

Berichten: 33267
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: "Je zou willen dat ze in hun slaap overlijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:06

Denk dat we dat als mens ook het ‘fijnst’ zouden vinden, gewoon inslapen en niets merken. Je dier wil je ook niet zien lijden.
Een wild dier dat oud of ziek raakt wordt opgegeten. Bij een huisdier signaleren we als eigenaar al vaak ziekte en gaan we dokteren. Soms te lang, zelden te kort. En dan kiezen we soms voor kunstmatige ‘inslaap’ dmv euthanasie of slacht.
We gunnen het ons als baasje ook dat ons dier vanzelf inslaapt. Want persoonlijk ervaar ik lijden van mijn dier en euthanasie kiezen ook als lijden voor mijzelf.

Eef_Bam

Berichten: 4102
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:07

Ik heb het hier eens met een dierenarts over gehad. Die zei dat het merendeel van de oudere paarden ofwel koliek krijgen, ofwel niet goed meer kunnen eten , waardoor ze zo zwak worden dat ze niet meer op kunnen staan na het liggen. Meestal moet je dan als eigenaar de keuze maken ze te laten gaan. Natuurlijke dood op hoge leeftijd komt wat minder voor

Een echte natuurlijke dood is vaak iets van een hartaandoening. Maar dat kan ook al jonger gebeuren. Mijn 19 jaar oude paard heeft vermoedelijk een gescheurde aorta gehad en was binnen 5 minuten dood. Wij waren er toevallig bij, gingen net voeren en de jaarlingen schrokken van iets waardoor ze samen een rondje gerend hebben. Dit heeft waarschijnlijk het getriggerd. Maar als dat snachts was gebeurd hadden we hem gewoon dood gevonden in de ochtend.

Sintara

Berichten: 7414
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:09

Wel van doodgevonden paarden gehoord, maar dat waren vooral erg nare verhalen. Gestikt in hun halster etc.

Eentje had ik waarschijnlijk nog een kwartier voor het gebeurde gezien, een fries van wie de aorta was geknapt. Ik denk dat hij er niet veel van heeft geleden in elk geval... Maar zelf zou ik altijd proberen het zoveel mogelijk voor te zijn :o ook spontaan overlijden van ziekte is harstikke naar

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:10

Dat is toch een zinnetje wat beter werkt bij kleine huisdieren. Je hond of kat die mooi opgerold in z'n mandje ligt en dat je hem 's ochtends zo aan treft.

Bij paarden gaat het toch wat minder soepel omdat die (vaak) niet liggend overlijden.
Paard van een vriendin was onverwachts 's nachts overleden. Het was een oudje maar geen onderliggende ziektes bekend oid. Maar paard was overleden in z'n stal. Halve muur eruit gebeukt en ze hebben de hele stal met muren moeten afbreken om het paard eruit te halen. Be careful what you wish for :=

Ik vind het een lastig zinnetje maar ik begrijp het ook wel. Maar ik ben van mening dat als jouw dier zover is, dat je 'zou willen' dat je hem sochtends dood vindt, jij je verantwoordelijkheid moet nemen en het dier moet laten inslapen.

kwinney
Berichten: 74
Geregistreerd: 07-11-06
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:27

Mijn paard is overleden op 31 december, een paar jaar geleden. S avonds nog bij hem geweest, nagekeken en verteld dat hij 25 jaar werd over 2 dagen. De volgende morgen lag hij dood in de stal, zijn voerbak leeg, hooi op en zo omgevallen. Geen teken van doodstrijd te zien...gelukkig in een demontabele stal....
Natuurlijk verschrikkelijk verdrietig geweest, maar achteraf blij dat het zo is gegaan. Ik hoefde de keuze niet te maken, als de tijd daar was geweest. Paard was overigens na mijn weten nog kerngezond

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:47

Nyaleti schreef:
Dat is toch een zinnetje wat beter werkt bij kleine huisdieren. Je hond of kat die mooi opgerold in z'n mandje ligt en dat je hem 's ochtends zo aan treft.

Bij paarden gaat het toch wat minder soepel omdat die (vaak) niet liggend overlijden.
Paard van een vriendin was onverwachts 's nachts overleden. Het was een oudje maar geen onderliggende ziektes bekend oid. Maar paard was overleden in z'n stal. Halve muur eruit gebeukt en ze hebben de hele stal met muren moeten afbreken om het paard eruit te halen. Be careful what you wish for :=

Ik vind het een lastig zinnetje maar ik begrijp het ook wel. Maar ik ben van mening dat als jouw dier zover is, dat je 'zou willen' dat je hem sochtends dood vindt, jij je verantwoordelijkheid moet nemen en het dier moet laten inslapen.

Gelukkig beslist dan toch een DA daarover- ik kan er erg slecht tegen te zien dat mijn paard ziek is en vanuit die paniek heb ik wel ooit de DA die bij mijn paard met hevige koliek kwam gezegd hem maar te laten inslapen. De DA zei dat dat niet nodig was en inderdaad knapte hij weer op.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110719
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:52

Een vriendin van mij heeft het ook mee gemaakt. Haar 25-jarige ruin was 's avonds tijdens de laatste voerbeurt nog gewoon bij de pinken, maar de volgende ochtend lag hij dood in zijn box.
En hij lag er waarschijnlijk al een aantal uur want hij was al helemaal stijf. Het waren geen demontabele boxen dus hem eruit krijgen was ook nog een heel gedoe en geen fijn gezicht :\

Flubberboot

Berichten: 2890
Geregistreerd: 14-09-21

Re: "Je zou willen dat ze in hun slaap overlijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:56

Ik denk dat wij als eigenaren vaak de keuze al eerder maken voor ons paard omdat wij beseffen wat eraan zit te komen en hoelang het nog kan duren voordat een paardenlichaam uit zichzelf doodgaat. Op de zeldzame gebeurtenissen na natuurlijk! Ken wel een paar verhalen dat het paard ineens dood in de stal lag. Ene was heel plots en kerngezond en ineens dood, andere had ik persoonlijk allang ingeslapen.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:57

Mijn merrie lag dood in de wei.
Ze was erg verzwakt door Cushing.
Er stond een dierenarts afspraak enkele dagen later met het idee nog een laatste keer te kijken wat kon voor ik haar zou laten gaan. Zo ver is het niet meer gekomen. s'Middags voor ik ging werken was ik nog langs de wei gepasseerd. Ze lag neer in het hoge gras. Het was juli en het was een aangename dag. Haar zoon stond naast haar. Ze at de meegebrachte wortels nog op. Maar ze stond niet op. Omdat ze nog at, was ik niet enorm gealarmeerd. Enkele uren later belde de buurvrouw van het weiland omdat ze dacht dat ze dood was. Ze lag en haar zoon probeerde haar aan te sporen op te staan met zijn been. Door zijn gedrag zag de buurvrouw wat er aan de hand was vanuit haar raam. Ze is toen gaan checken.
Ze lag op dezelfde plaats als waar ik haar nog gezien heb. Gewoon ingeslapen lijkt het.
Ik had er vrede mee. Ik zag er enorm tegenop haar in te slapen. En op de wei in het zonnetje met haar zoon vlak naast haar en na lekkere worteltjes. Ideaal ...
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 15-12-23 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:59

Onze shetlander is ook van ouderdom gestorven in de wei. ‘s avonds niets aan de hand, en de volgende ochtend lag ze dood in de wei. Geen sporen van onrust, niet zweterig of iets ‘gewoon’ zo omgevallen of wellicht heeft ze al gelegen. Ik gun het al m’n paarden om zo te gaan. Natuurlijk schrik je even heel erg maar hoe fijn is t, geen ziekte/pijn gewoon gaan in t midden van de kudde.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:05

Als jong meisje meegemaakt op buitenrit met een aantal stalgenootjes.
Het was een langer ruiterpad waar we ze altijd even lieten gaan maar we waren nog maar net over in galop toen er een pony neerviel.
Heeft nog heel even geleefd maar ging allemaal ontzettend snel.


Ook een keer een oude pony gezien waarvan de eigenaar geen kosten wilde maken en pony nog dagen heeft geleefd terwijl het eigenlijk op was.
Beestje ging steeds in de wei liggen(hadden een loopstal met wei) maar mensen gingen bellen naar instanties dus de eigenaar hem weer overeind krijgen met een zweep en in stal maar als ze weer ging liggen was dat in de wei.
Uiteindelijk lag ze zover in de wei dat de eigenaar wel moest gaan bellen want kon niet meer overeind en te ver van stal.uiteindelijk is dat een hele heisa geweest tussen eigenaar en paardenpraktijk dat ze het inslapen niet wilde betalen omdat ze al bijna dood was.

Ineens dood uit het niets gevonden de volgende ochtend nog niet meegemaakt geloof ik.
Meeste zijn toch wel ingeslapen.