Haflinger breekt uit weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lando2

Haflinger breekt uit weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 19:31

Hallo,

Wij hebben een nu 2,5 jarige haflinger die blijft uitbreken.
Onze weide ik omheind met hout en daartussen stroomlint. Deze omheining is 1,80m hoog. Dit is dan ook niet het probleem. Echter de onderverdeling in deze weide is 150cm hoog en bestaat uit 4 linten onder elkaar. (deze zomer vervangen omdat het lint te oud werd) en bovenaan een draad. Op zich is dit altijd goed geweest voor mijn paarden. Ook de haflinger is altijd netjes achter de draad gebleven. Er staat dan ook een flinke klap stroom op.
Maar nu dus het probleem. De laatste 5 dagen loopt de haflinger dagelijks door alle draden. Ze gaat op een paar meten van de draad staan doet haar hoofd naar beneden en loopt er los door. Ik weet zeker dat er stroom op staat want dit was ik aan het testen op het moment dat ik mevrouw door de draad zag lopen. Ze is ook helemaal niet in paniek. De andere 2 paarden staan erbij en kijken ernaar. Als ik deze 2 binnen zet om de haflinger te vangen loopt ze doodleuk ergens anders op dezelfde manier door de draad en komt op haar gemak naar binnen. Het is een pittige dame die niet bang uitgevallen is, maar ik zou dit probleem toch graag oplossen want het wordt een kostelijke zaak op deze manier.
Wie heeft de oplossing??

Petunia27

Re: Haflinger breekt uit weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 19:35

Ijzerdraadje door de manen? Dat de stroom wat beter wordt gevoeld. Vervelend zeg!

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 19:49

Afbeelding
Antenne helpt bij mijn haflingermonster :j

Schriklint rond het hele halster, antenne van wasmachineslang (geleidend, flexibel, redelijk lichtgewicht, stijf genoeg) met tierips vastgezet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 20:15

Vermoed dat de haflinger het gewoon niet voelt door dikke manen. Dit is namelijk de manier waarop shetlandponys ook uitbreken, kop eronder en draad omhoog duwen met de manen.

Tip hierboven werkt vaak wel goed.

Wat je ook zou kunnen doen is tussen de draden waar ze het hoofd tussen doet nóg 1 of 2 rijen draad spannen. Dan kan ze er amper tussen zonder stroom te voelen op haar neus. (je kan dit testen door voorlopig op 1 stuk wei te doen, dus hoeft nog niet over je volledige wei).

Ook kijken of op de plek waar ze door gaat er toevallig geen beschadiging is in de lint/draad, meestal kiezen ze de zwakste plekken uit waar er bv minder stroom doorkomt.

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 20:24

Hoeveel stroom zegt de meter dat erop staat? Bij mij had ik een brutale ijslander. Net zolang alles aangepast tot ik 8,2 op alle draden had staan, nu durft ze niet meer :')

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 20:42

Hebben ze wel wat te eten?

Ooit een poep brave Haf gehad die bij mij keurig achter de omheining bleef en na verkoop zich transformeerde tot een uitbrekend monster, paard is brood mager terug gekomen, die had duidelijk gewoon honger.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 20:55

Ze zijn zeker niet mager. We geven 24/7 hooi. Buiten staan 3 gevulde Hooibakken dit waren slowfeeders maar het net is er uit gehaald zodat ze minder moeite moeten doen om hooi te kunnen eten. Mijn andere dames zijn 35 en 25 jaar dus ik wil niet dat ze veel moeite moeten doen. Ook hebben ze 2 gevulde hooinetten ter beschikking. Het klopt wel dat er in het stukje weide waar ze nu staan geen gras is. Maar ik wil eigenlijk de rest van we weide sparen. Er zijn pas 2 nieuwe buurpaarden gekomen en volgens mij heeft het daar mee te maken. S nachts staan ze op stal en dan krijgen de oudere paarden elk 4 plakken hooi, zij krijgt er 2 in een slowfeedernet, gewoon omdat ze te zwaar is.
De meter gaf op het moment dat ze door de draad ging 7.0 aan. Ik hoorde de draad gewoon tikken toen hij op de grond lag. Het valt mij al lang op dat zij nergens van onder de indruk is. Komt de boer met de tractor aangereden, steken de buren vuurwerk af, allemaal geen probleem, zij gaat even kijken wat er aan de hand is. Ik vind haar ook wel erg zelfzeker...