Het is weer zover, volgens traditie een jaar topic!

Net als vorige jaren weer een hoop mooie ritten gemaakt. Sinds de verhuizing van mijn favoriete stalgenootje en Angel's maatje Isabel rijden we tegenwoordig meestal alleen. Wel gaan we regelmatig op bezoek om weer samen te rijden, ook al zijn ze nog wat verder verhuisd. Inmiddels zo goed als van mijn alleen-met-de-trailer-op-pad-angst af

1. Januari
In het begin van het jaar zijn we regelmatig met z'n 2'tjes op pad geweest met de trailer. Mijn ex-stalgenootje was nog verder verhuisd (van 10 minuutjes trailer binnendoor, naar 1 uur incl. snelweg) en vooral ik moest wat extra zelfvertrouwen opbouwen. Over de snelweg alleen vond ik toch best spannend, dus we begonnen klein en zijn een aantal keer samen naar Leende gegaan. Mooi is het daar

2. Februari
Hier gingen we alweer op bezoek bij onze matties. Heerlijk rijden in Drunen! Het blijft zo schattig hoe blij ze elke keer weer zijn om elkaar te zien. Isabel begint al van ver te hinniken als ze ons aan ziet komen rijden met de auto en trailer

3. Maart
We bleven samen op pad gaan. En nog steeds brengt Angel vaak een lach op m'n gezicht

4. April
Het beste uitzicht

5. Mei, juni, juli en augustus
Deze maanden bleven we lekker buiten rijden, ook weer bij onze matties. In een van onze ritjes door de Campina bossen kwamen we een kudde jonge ijslanders tegen wat een erg grappige situatie opleverde

In augustus stond de heide in bloei en heb ik enkele mooie foto's gemaakt tijdens een ritje. Geen zorgen, we staan hier op een pad

9. September
De maand waar het mis ging. Op een vrijdagmiddag haalde ik ze uit de wei en had meteen zoiets van; hier klopt iets niet. Op het eerste gezicht oogde ze tig kilo lichter dan normaal. Ze stond met een opgetrokken buik die schokte tijdens het ademhalen, en ze ademde ook heel snel.
Voor de geïnteresseerde, eerste clipje voor DA, tweede clipje 's avonds na pijnstilling.
Dierenarts meteen gebeld en de nodige onderzoeken werden gedaan. Er werd bloed afgenomen voor onderzoek. Darmen waren goed, hartslag was goed, longen waren goed, geen koorts. Klinisch was ze okay, maar het was duidelijk dat ze pijn had. Dus ze kreeg pijnstilling en na 2 uur zou het beter moeten gaan. Helaas ging het 2 uur later alles behalve beter. Een nog ergere opgetrokken buik, en ergere schokken. Spoedarts gebeld (het was inmiddels vrijdagavond) en zij kon wel een mogelijke diagnose stellen. Of het mogelijk was dat ze een trap had gehad? Ja, zou goed kunnen, ze staat immers in de kudde. Ondanks dat we met de diagnose 'ribtrauma' de nacht ingingen, was het een hele moeilijke nacht. Je bent toch bang om 's nachts gebeld te worden door de staleigenaar dat het toch bijvoorbeeld koliek is.
Zo stond ze er s'avonds bij

Gelukkig ging het geleidelijk aan het in het weekend wat beter. Inmiddels hadden we ook de resultaten van het bloedonderzoek: de ontstekingswaarden waren door het dak. Dit ondersteunde de trauma diagnose. We hadden pijnstilling gekregen die we iedere dag zelf konden geven, en langzaam maar zeker zagen we ze opknappen. Het schokken verdween, alleen het knijpen met de buik bij het inademen bleef langer aanhouden. Na een aantal weken leek ze weer helemaal goed

10. Oktober
Hier hebben we voorzichtig weer een paar eerste ritjes weer gemaakt. Rustig aan, maar wat was ze vrolijk en vond ze het allemaal leuk.

11. November
Tot een dag in november; ze stond op de poetsplaats, ik keek naar haar buik en dacht 'volgens mij is hier weer iets niet goed'. In mijn omgeving hoorde ik dingen als 'je legt alles onder een vergrootglas' en 'heeft ze niet gewoon spierpijn?'. Ondanks dat dit geruststellend en goed was bedoeld, bleef het bij mij steken. Even aangekeken, en toen bleek dat de symptomen erger werden toch weer de dierenarts gebeld.
Eerste clipje dag 1, tweede clipje dag 2
Uiteraard toen de DA er was, waren de symptomen ook opeens vrijwel verdwenen

12. December
Sindsdien loop ik iedere dag met haar voor een goede doorbloeding, krijg ze elke dag (extra) supplementen en doe ik rekoefeningen met haar. Twee weken na de behandeling begon ik echt verschil te zien en haar klachten lijken vrijwel volledig weg. Volgende week komt de osteopaat weer om te kijken hoe het ervoor staat. Ik ben heel benieuwd, hopelijk is mijn lieve meisje weer goed

Ik blijf elke dag genieten van ze en ik hoop dat ze zich snel weer 100% de oude voelt