Dora is mijn eigen foksel, uit mijn draver Damour en de Peruaanse paso Amaru. Ingereden met 4 [RIJ-ITP] Het jaar van Dora, de Paso-draver, opnieuw opgepakt met 5 [RIJ-ITP] Papavertje Dora is terug naar school geweest en nu wel 'echt' aan het werk.
Na de winterrust in april weer lekker opgepakt. Dat was na 6 maanden niets doen gewoon zadel erop en aan de slag. En dat durfde ik nog zelf aan ook, als semi-bejaarde.
En toen begon eerst de puzzel om een bit te vinden dat madam wel accepteerde.
1

Het dubbelgebroken watertrensje waar ik tot nu toe mee had gereden bleef een drama. Opmerking van de fotograaf (mijn wederhelft, géén paardenman): "Ze loopt te diep" - MK Demanvan kan er een puntje aan zuigen

2

Een Myler-achtig bit beviel al beter, maar een sidepull bleek de oplossing:
3

4

Oeps, zou ik daar het bos wel mee in durven? Daar is maar één manier voor om dat uit te proberen

5

Ja, dat ging ook prima. Het is zo'n braaf ding

Halverwege het jaar begon mevrouw me ook duidelijk te maken dat het zadel ook niet helemaal je-van-het was. Op naar Country Mill dus.
Mijn zadel bleek echter best wel goed te passen. Maar ja, volgens madam niet goed genoeg. Paar zadels later: yes, dit is 'm. Zadeldrukmeting bevestigde: het lijkt wel alsof er geen ruiter op zit.
OK, zit ik zelf in ieder geval ook niet al te beroerd, wel fijn dat te horen

En sindsdien, lol voor tien. Paard blij, ik blij.
6

Ook maar meteen een biotane sidepull van Dabo's design gekocht, want het ding dat ik had was niet helemaal jofel qua pasvorm. Met de mogelijkheid er ook een bit in te hangen. Dora zou nog eens op andere gedachten kunnen komen, toch?
En daar gingen we...
Thuis in de bak:
7

8

En lekker in het bos. Met de Veluwe als je achtertuin zijn de mogelijkheden onbegrensd... En aangezien Dora ook extra versnellingen (tölt) heeft, is het helemaal heerlijk relaxt rijden.
9

10

11

12

13

14

En - zeker in de winter - aan het eind van de rit krijg je dan dit soort beelden:
15

Stomend paard

Van alle once in a lifetime paarden die ik gehad heb (minstens 4, hoezo 'once' in a lifetime?) is Dora de favoriet aan het worden.
Zelden zo'n vanaf dag 1 betrouwbaar geweldig leuk paard gehad. En dat wil best wat zeggen, na ruim 40 jaar paarden.