Continu twijfel om paard aan te houden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BCR
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-09-13

Continu twijfel om paard aan te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 20:27

Soms kun je zo twijfelen dat je vastloopt....
Ruim 2 jaar terug heb ik mijn droompaard gekocht.
Echter is in de tussentijd het een en ander veranderd. Ik huur mij stallen bij een particulier en op termijn binnen nu en 5 jaar word alles gesloopt. Ook is de dame op leeftijd, dus eerlijk is eerlijk de kans is zeer groot dat ze ook daarvoor kan overlijden. Ik heb mijn paard gekocht met het idee dat we voor die tijd zouden verhuizen met de paarden aan huis. Nu heeft mijn man aangegeven dat hij liever niet meer weg wil uit ons dorp en dat was hiervoor wel ons idee. We wonen nu in een vrij drukke stedelijke regio en wilde landelijke wonen. Met dat idee had ik een jong paard gekocht. Echter merk ik dat sinds corona veel mensen de natuur opzoeken en het veel drukker geworden is. Het zou nu de tijd zijn om samen met mijn paard te genieten maar de drukte in de omgeving en de wetenschap dat aan huis er ook niet meer in zit, maakt me zo aan het twijfelen dat sit continu door mijn hoofd spookt. Dat ik denk waar doe ik het nog voor als mijn droom in duigen ligt. Mijn paard is super braaf daar ligt het niet aan, maar ik weet dat ik hem op den duur niet kan en zal aanhouden. De pension stallen enigzins naar wens zitten op circa 45 minuten rijden met de auto en dat kan ik na jaren mijn eigen stal op 5 minuten rijden te hebben niet meer opbrengen. Tuurlijk probeer ik te genieten van het hier en nu, maar soms baal ik zo van de regio waar ik woon. Ook denk ik steeds aan hoe langer ik het uitstel hoe moeilijker het word. Iemand tips hoe hiermee om te gaan?

pateeke
Berichten: 2218
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Continu twijfel om paard aan te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 20:50

Je man wil niet meer verhuizen, maar jij wel. Begrijp ik dat goed? Valt daar nog over te praten met hem? Misschien vinden jullie wel een middenweg waar jullie je beide goed bij voelen.
Je schrijft dat je hem op den duur niet kan en zal aanhouden, dat je dat weet. Heeft dat dan enkel met de stalling van je paard te maken?
Zijn er dichterbij stallen die misschien niet ideaal zijn, maar wel oké waar je je paard zou kunnen zetten?
Ikzelf zou het erg moeilijk vinden om mijn paard weg te doen omwille van de stalling. Ja, ik heb er ook aan gedacht. Maar het zou alleen maar in uiterste nood zijn dat ik dat zou doen. Mijn pony staat nu - voor mij - ook op 45min à 1u. En ja, dat vraagt best wel wat, die afstand en de tijdsinvestering. Maar ik heb het er wel voor over. Hij wordt er goed verzorgd en voelt zich er goed.

Verder kan je ook je paard wel verder van huis zetten en bv minder vaak gaan.
En ja, sinds corona zoeken meer mensen de natuur op. Afhankelijk van waar je zit, valt het - vind ik - best nog wel mee, zeker als je met bepaalde zaken rekening houdt (bv tijdstip, dag,...). Ikzelf ga bv in het weekend zelden naar een bos bij mij in de buurt omdat ik weet dat het daar dan drukker is, terwijl er in een ander bos ook bij mij in de buurt vaak minder volk is.

BCR
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-09-13

Re: Continu twijfel om paard aan te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 21:02

Nee daar valt helaas niet over te praten betreft verhuizen. Hij is onlangs partner geworden van het bedrijf waar hij al jaren voor werkt, omdat zijn baas een stap terug wil doen en al bijna 75 is. Logisch! Maar door deze carrière move wil mijn man niet meer verhuizen. De afgelopen 10 jaar heb ik mijn eigen stallen dus wennen in pension zal erg moeilijk worden en altijd een compromis. Buitengang is ook onmogelijk in mijn regio dus of een 3/4 tot 1 uur rijden of verkopen wordt het uiteindelijk. 24/7 op een manege gaan we beide heel ongelukkig van worden

Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:17

Ik vind heel knap dat je dit serieus overweegt ipv je paard alsnog op 5 min te zetten met misschien 4 uurtjes buiten. :j
Maar je hebt tijd, misschien nog wel een jaar of 2 om rustig opzoek te gaan naar een kleinere stal, er zijn meer mensen met paarden aan huis, of evt. is een klein weilandje wat voor je. Maar dat kost wel moeite om te vinden, evt via Mp, Fb, Bokt of misschien kun je eens rondvragen. Evt kun je ergens in pension tot je het juiste plekje vind, 45min rijden is ver, maar evt te doen tot je iets beters dichtbij vind. Toch, jij weet het het beste, als het eigenlijk allemaal te veel is(wat goed kan), dan zou ik niet nog 5 jaar blijven hangen in twijfel en de knoop doorhakken, er kan natuurlijk meer meespelen als alleen de stalling dus alleen jij kan dat bepalen. :j

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:27

Is er tussen waar je wilde gaan wonen en waar je nu woont geen compromis te vinden om te gaan wonen?
Beide iets water bij de wijn doen, dan hoef je wellicht minder reistijd aan je paard kwijt te zijn.

Neem aan dat je man ook wil dat jij gelukkig bent, ik vind dat je daar over moet kunnen praten en niet simpelweg een nee doen we niet.

BCR
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 21:30

Anastasia24 schreef:
Ik vind heel knap dat je dit serieus overweegt ipv je paard alsnog op 5 min te zetten met misschien 4 uurtjes buiten. :j
Maar je hebt tijd, misschien nog wel een jaar of 2 om rustig opzoek te gaan naar een kleinere stal, er zijn meer mensen met paarden aan huis, of evt. is een klein weilandje wat voor je. Maar dat kost wel moeite om te vinden, evt via Mp, Fb, Bokt of misschien kun je eens rondvragen. Evt kun je ergens in pension tot je het juiste plekje vind, 45min rijden is ver, maar evt te doen tot je iets beters dichtbij vind. Toch, jij weet het het beste, als het eigenlijk allemaal te veel is(wat goed kan), dan zou ik niet nog 5 jaar blijven hangen in twijfel en de knoop doorhakken, er kan natuurlijk meer meespelen als alleen de stalling dus alleen jij kan dat bepalen. :j


Hier is een half uurtje buiten zetten al een luxe en naar mijn idee idd niet paard waardig. De laatste jaren alles zelf doen op een eigen stal was al een behoorlijk aanslag op ons gezinsleven, waardoor sommige dingen nooit konden zoals vakanties ed. Ik ben nogal een controlfreak dus heb graag alles in eigen handen waardoor ik weet dat in pension echt heel moeilijk voor me zal worden. Ook qua tijd vind ik het lastig ben nu ook gemiddeld 2 a 3 uur per dag bezig en vind dit al een aanslag op ons leven laat staan als ik hem op een uur rijden zet.

@cissy mij man heeft de afgelopen 10 jaar al flink ingeleverd door mijn hobby dus dat ga ik hem zeker niet vragen. Daarbij is hij echt de kostwinner want ik zorg voor de Kids en dieren en dat gaat heel goed. Dan zou hij nog langere dagen maken en hij is iederen dag al weg van 6.00 tot 18.00 uur. Ook wilde we graag richting de Veluwe omdat het daar beter betaalbaar is maar daar zou ik ook geen oog meer dicht doen vanwege de wolf

Celebi
Berichten: 3666
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:36

Ik woon ook in de randstad en hoop ooit ook mijn droom te verwezenlijken om aan de Veluwe te wonen met paarden aan huis. Tot die tijd probeer ik te genieten wat hier kan en dan een paar keer per jaar een leuk uitje naar de mooiste plekken van Nederland om samen optimaal te genieten. <3

Er zijn echt ontzettend veel stallen te vinden, maar veel zijn niet bekend of te vinden online. Ook plekjes bij de boer waar je verder alles in beheer doet, maar ook kleinschalige pensionstalletjes die meer DIY zijn en waar je gewoon jezelf kunt zijn en de rest van de manier van paardenhouder misschien ook wel gewoon bij je past. Je zou je kunnen aanmelden voor Facebook groepen voor stallen aangeboden/gezocht in jouw regio. En marktplaats heeft soms aanbod. Verder kun je altijd langs kleine stalletjes gaan en gewoon eens vragen of er eventueel plek is. Het zal inderdaad echt niet allemaal binnen 5 minuten zijn, maar er zit vast een hoop op een afstand tot 30 minuten. Ik ben ook van 3 minuten naar 15 gegaan omdat mijn paard beter stond. Deze stal was niet online te vinden, maar gelukkig wel via een Facebook groep.

Bovenendien is 5 jaar best nog lang. Je hebt nog een hoop tijd om wat te vinden. En wie weet verhuis je ooit nog wel ergens anders heen! Misschien een klein stukje verder dan waar je nu woont zodat je paard dichtbij kan staan op een fijnere plek, maar je partner wel op de huidige plek kan blijven werken. Of er komt ooit toch een moment dat je totaal de andere kant op verhuisd. De tijd zal het leren, maar er zijn veel opties!

Paarden aan huis is in ieder geval een grote commitment en zorg. Als je nu overweegt om om deze reden je paard te verkopen (wat een valide reden kan zijn hoor), dan is het misschien goed om te overwegen of paarden aan huis überhaupt je droom gaat zijn. Wil je dat wel voor de langere termijn? Misschien is het antwoord gewoon ja, maar ik kan me voorstellen met deze twijfels na 2 jaar dat paarden aan huis misschien ook niet volledig gaat zijn wat je ervan hoopt.

Uiteindelijk is nu een plekje zoeken in jouw regio waar je je ook heel fijn gaat voelen samen een must. Als je niet fijn staat dan is het inderdaad lastig. Maar ik weet zeker dat er meer van die plekjes zijn, dus geef de zoektocht niet te snel op!

Edit: geen idee waar je vandaan komt maar Veluwe en betaalbaar heb ik nog niet voorbij zien komen in mijn zoektocht. :+

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Continu twijfel om paard aan te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 09:43

De Veluwe en de wolf valt ook wel mee, afhankelijk van waar je zit en de paarden gewoon binnen doen s"nachts.

Wat let je om alvast te kijken naar een ander fijn plekje bij een particulier aan huis? Advertenties te zetten..kijken wat er op je pad komt?

Ga eens voelen wat je wilt..kom uit je hoofd en ga voelen waar jij blij van wordt en waar jij behoefte aan hebt. Even los van alle mitsen en maren.

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Continu twijfel om paard aan te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 09:54

Mag ik vragen in welke regio je zoekt cq nu staat?

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Continu twijfel om paard aan te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:16

Ts doet nu alles zelf en dan is een stalling heel dichtbij wel een must. Mijn stalling is volpension en een uur fietsen enkele reis (ik heb geen auto). Daarom is het geen doen om elke dag te gaan maar aangezien hij volpension staat hoeft dat ook niet, ik ga als ik tijd en zin heb. Ts schrijft een controlefreak te zijn, dat ben ik ook en dat moet je dan wel een beetje wegsteken! Maar als je vertrouwen in de stalhouder hebt gaat dat wel. Er zijn zelfs mensen die plaats aan huis hebben maar er toch voor kiezen om hun paard(en) op een volpensionstalling te zetten omdat ze dan de tijd aan het rijden kunnen besteden i.p.v. aan het vele werk eromheen en soms is pension niet eens duurder omdat daar alles in het groot wordt ingekocht. Kortom, ik zou je paard niet te snel wegdoen maar eerst eens andere mogelijkheden proberen. Tenzij je hem toch wou verkopen en\of nog andere redenen hebt dan de stalling.

Cambionn

Berichten: 774
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:59

Ik sta hier wel beetje dubbel in. Ik snap dat het lastig is met de carierre van je man. Maar het plan verhuizen stond er, en dat paard was er al. Dat hij dan eenzijdig dan besluit dat niet meer te willen en jij je huisdier en hobby daardoor moet opgeven, daar vind ik wel wat van eigenlijk. Ook al zijn er eerder al concessies gedaan, maakt niet dat hij eenzijdig zo iets kan beslissen vind ik. Zulke grote beslissingen horen in overleg en wederzijdse instemming te gaan, hoe dan ook. En dan bedoel ik echt oprechte instemming, niet bespreken als een niet-discutabel punt waarin je met hem mee moet want. Dit soort dingen beslis je echt samen, niet eenzijdig. En daar mag "wat te doen met het paard" overigens prima een rol in spelen naast wat wil jij. Alle consequenties horen afgewogen en besproken te worden.

Daarbij is huishouden en voor de kinder zorgen niet niks he. Wij doen het hier samen omdat we beide werken en zijn daar genoeg vrije tijd aan kwijt. Als hij de helft zou moeten doen kan hij minder werken. Dus dat hij broodwinner is maakt hem niet meer gerechtigd, dat is gewoon een andere taakverdeling.

Ik zou het paard iig niet zomaar om deze reden weg doen. Eventueel idd die 5 jaar die je hebt besteden aan het zoeken van een particulier plekje dichterbij, en ff echt goed nadenken over wat je wil en wat de opties zijn. Als je daarin gaat haasten vrees ik dat het lijd tot spijt.

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:19

Ik weet niet waar je woont maar ik woon tussen Amsterdam en Utrecht en ik weet zo 2-3 stallen in de buurt waar de paarden hele dagen buiten lopen 's winters. En dan ben ik allang niet meer actief in de paardenwereld.
Vaak is er meer dan je denkt. Je moet het alleen even weten.

Vraag rond bij iedereen in je lokale paardenwereld, boerderijen, particulieren die achter hun villa soms complete stallencomplexen hebben.

Ik kom van de (rand van de) veluwe en zou voor geen goud meer terug willen en al helemaal niet mijn kinderen willen laten opgroeien. De drukte heb ik graag over voor alles wat deze regio mijn gezin verder te bieden heeft. Iedereen heeft andere prioriteiten en wensen natuurlijk maar staar je niet blind op een 'droom', misschien kan je wel vinden wat je wil in je huidige regio.

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Continu twijfel om paard aan te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:16

Ik ben het wel met Cambionn eens. Je maakt x aantal jaren geleden een grote beslissing met een bepaald toekomstplan. Als dat hele toekomstplan dan blijkbaar 'in duigen valt' en zelfs de initiële beslissing teruggedraaid moet worden, mag dat wel met wat meer grond en overeenstemming dan "ik ben de kostwinner, ik maak carrière, ik bepaal."

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Continu twijfel om paard aan te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:58

Je hebt het over op den duur, ms wel 5 jaar, waarom dat niet gewoon afwachten. Er kan nog zoveel veranderen of op je pad komen in die tijd.

Eef_Bam

Berichten: 4102
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:34

BCR schreef:
Anastasia24 schreef:
Ik vind heel knap dat je dit serieus overweegt ipv je paard alsnog op 5 min te zetten met misschien 4 uurtjes buiten. :j
Maar je hebt tijd, misschien nog wel een jaar of 2 om rustig opzoek te gaan naar een kleinere stal, er zijn meer mensen met paarden aan huis, of evt. is een klein weilandje wat voor je. Maar dat kost wel moeite om te vinden, evt via Mp, Fb, Bokt of misschien kun je eens rondvragen. Evt kun je ergens in pension tot je het juiste plekje vind, 45min rijden is ver, maar evt te doen tot je iets beters dichtbij vind. Toch, jij weet het het beste, als het eigenlijk allemaal te veel is(wat goed kan), dan zou ik niet nog 5 jaar blijven hangen in twijfel en de knoop doorhakken, er kan natuurlijk meer meespelen als alleen de stalling dus alleen jij kan dat bepalen. :j


Hier is een half uurtje buiten zetten al een luxe en naar mijn idee idd niet paard waardig. De laatste jaren alles zelf doen op een eigen stal was al een behoorlijk aanslag op ons gezinsleven, waardoor sommige dingen nooit konden zoals vakanties ed. Ik ben nogal een controlfreak dus heb graag alles in eigen handen waardoor ik weet dat in pension echt heel moeilijk voor me zal worden. Ook qua tijd vind ik het lastig ben nu ook gemiddeld 2 a 3 uur per dag bezig en vind dit al een aanslag op ons leven laat staan als ik hem op een uur rijden zet.

@cissy mij man heeft de afgelopen 10 jaar al flink ingeleverd door mijn hobby dus dat ga ik hem zeker niet vragen. Daarbij is hij echt de kostwinner want ik zorg voor de Kids en dieren en dat gaat heel goed. Dan zou hij nog langere dagen maken en hij is iederen dag al weg van 6.00 tot 18.00 uur. Ook wilde we graag richting de Veluwe omdat het daar beter betaalbaar is maar daar zou ik ook geen oog meer dicht doen vanwege de wolf


Ik vind dat je jezelf echt teveel achterstelt zoals je het nu brengt TS. Jullie hadden gezamenlijk het plan landelijker te gaan wonen met paarden en op basis van die informatie heb jij je paard gekocht. Nu heeft hij zich ineens eenzijdig bedacht? "Zo zijn we niet getrouwd" zou je moeten zeggen. Je kan een compromis zoeken door op maximaal een half uur verderop iets te zoeken. Als hij partner is bij een bedrijf en zoveel werkt zal daar wel een flink inkomen aanhangen mag ik hopen. Is het geen optie om misschien iets te kopen met iets minder grond binnen een redelijke afstand? Ik ga er even van uit dat je in de randstad woont, misschien ergens in het groene hart wat zoeken?

Kom een beetje op voor jezelf ! Wat heeft je man precies ingeleverd voor jouw hobby, als jij alle kinderen en dieren verzorgd? Jij hebt je carrière en zelfstandigheid voor hem ingeleverd, hij misschien wat geld en quality time met jou in het weekend?

pjer
Berichten: 1579
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 14:13

Als ik je berichten zo lees ben je er al lang over uit dat je je paard weg gaat doen. Je probeert nu alleen je gevoel nog te sussen. (hij kan niet paardwaardig gehouden worden, het kost te veel tijd, man wil niet)

Waar geen wil is, is geen weg he?

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 14:18

pjer schreef:
Als ik je berichten zo lees ben je er al lang over uit dat je je paard weg gaat doen. Je probeert nu alleen je gevoel nog te sussen. (hij kan niet paardwaardig gehouden worden, het kost te veel tijd, man wil niet)

:j

Als hij echt je droompaard is dan rij je er wel 45 minuten voor.
Maar zet hem dan vol pension neer, waar hij dagelijks fatsoenlijk buiten komt.
Dan heb je reistijd en paardrijtijd en meer niet.
Hoef je ook niet elke dag te gaan, want als hij fatsoenlijk buiten staat met vriendjes heeft hij de beweging onder het zadel echt niet nodig.

Ja zet je hem doe het zelf of op een stal zonder fatsoenlijk buiten moet je wel dagelijks en als je dan gaat heb je eerst het werk en komt rijden er niet meer van als de reistijd lang is.
Dat is in jou geval nu geen optie meer.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Continu twijfel om paard aan te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 15:07

Ik lees heel veel dingen over de toekomst, maar leef je wel in het hier en nu?

Met het oog op de toekomst heb je je paard gekocht.
Met het oog op de toekomst wil je je paard niet houden.

Wat veel belangrijker is: ben je NU gelukkig met je paard? Haal je er energie uit? Als het antwoord hierop JA is, waarom dan zo veel zorgen over de toekomst?

Als er een wil is, vind je wel een weg. Maar zodra de wil er niet (meer) is, komen vaak de argumenten. (Geen goede stal, te ver weg, pensionhouder oud, etc.)

Ben wel benieuwd in welke regio je zit.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Continu twijfel om paard aan te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 00:15

Ik geloof eigenlijk niet dat het paard het probleem is.
Er speelt hier geheid veel meer op persoonlijk vlak.
Probeer eens oprecht bij jezelf ten rade te gaan of die visie van dat huis niet eigenlijk stiekum een verbloeming is dat je in het algemeen iets anders zoekt in je leven en je teruggehouden voelt.

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 00:54

Vaak genoeg lopen dingen in het leven anders dan gedacht. En ja, een relatie bestaat uit geven en nemen.
En ja, soms besluiten mensen om hun paard te verkopen.

Nogal wonderlijke snelle conclusies worden er getrokken op basis van heel weinig informatie. :n

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:07

Een paard verkopen is niets raars, daar denk ik ook wel eens over. Dat dingen anders lopen is ook niet raar. Het zijn echter de vervolg posts van TS (niet de OP) die mij doen vermoeden dat er meer speelt.
De beslissing om niet te verhuizen klinkt namelijk super logisch voor mij. Je wilt niet iemand een uur naar zijn werk laten reizen 2x per dag terwijl over 5 jaar de kindjes niet meer piepklein zijn en je dan (met alle respect) heus wel 3 kwartier naar een paard kan rijden naast een huishouden.
Als TS schrijft dat het gezin al jaren niet meer op vakantie kon ivm dat paard, dan doet mij vermoeden dat het perfectionisme een rol begint te spelen.
TS kan zelf zeggen of dat klopt of niet.