Waardig afscheid van mijn beste vriend

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:02

Wat rot voor je paard en voor jou ts.

Ik denk dat de foto's van de röntgen niet allemaal dezelfde kant op staan, maar interessant zijn wel. Ook nog nooit zulke foto's gezien. Het ziet er erg pijnlijk uit.

Jij kunt alleen zelf bepalen wanneer het tijd is. Je d.a. heeft al aangegeven dat er geen progressie meer in kan zitten. Dat helpt jou bij je beslissing.

Cremeren snap ik wel. Ik vraag me ook nog wel eens af of er ergens op de wereld iemand met schoenen loopt van mijn paarden. Toch heb ik ze allemaal laten ophalen door destructie. Cremeren is enorm veel geld, meer dan de aanschaf van mijn laatste paard bijv gekost heeft.

Ik vind het belangrijker voor mijn paard en mezelf dat mijn paard oversteekt op de meest humane manier die mogelijk is. Daar hoort bij mij bijv geen narcose bij waar ze tegen kunnen gaan vechten. Mijn d.a. spoot in in de ader vlak achter haar oor en ze was met 1 seconde weg. Akelig want je paard klapt dan om. Maar is wel onmiddellijk overleden. Ze stond met haar neus in de emmer lekkers te eten en keek nog even op bij de prik van au en ze was weg.

Hoe rot het ook is, voor mij is het daarna alleen nog maar een karkas. Haar ziel zit in de herinneringen die ik koester. De herinneringen wil ik nog steeds vastleggen in een paardenhaarsieraad. Dat vind ik mooier, dat kan ik altijd bij me dragen.

Zazzou2017
Berichten: 18
Geregistreerd: 02-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 23:08

[code][/code]
Monique1963 schreef:
Wat rot voor je paard en voor jou ts.

Ik denk dat de foto's van de röntgen niet allemaal dezelfde kant op staan, maar interessant zijn wel. Ook nog nooit zulke foto's gezien. Het ziet er erg pijnlijk uit.

Jij kunt alleen zelf bepalen wanneer het tijd is. Je d.a. heeft al aangegeven dat er geen progressie meer in kan zitten. Dat helpt jou bij je beslissing.

Cremeren snap ik wel. Ik vraag me ook nog wel eens af of er ergens op de wereld iemand met schoenen loopt van mijn paarden. Toch heb ik ze allemaal laten ophalen door destructie. Cremeren is enorm veel geld, meer dan de aanschaf van mijn laatste paard bijv gekost heeft.

Ik vind het belangrijker voor mijn paard en mezelf dat mijn paard oversteekt op de meest humane manier die mogelijk is. Daar hoort bij mij bijv geen narcose bij waar ze tegen kunnen gaan vechten. Mijn d.a. spoot in in de ader vlak achter haar oor en ze was met 1 seconde weg. Akelig want je paard klapt dan om. Maar is wel onmiddellijk overleden. Ze stond met haar neus in de emmer lekkers te eten en keek nog even op bij de prik van au en ze was weg.

Hoe rot het ook is, voor mij is het daarna alleen nog maar een karkas. Haar ziel zit in de herinneringen die ik koester. De herinneringen wil ik nog steeds vastleggen in een paardenhaarsieraad. Dat vind ik mooier, dat kan ik altijd bij me dragen.


Klopt ik kreeg de fotos er niet beter op maar als je de 2022 fotos 'naast elkaar kijkt' is het van rechts naar links.
En 2023 is dat gebied in 1 foto. Omdat we toen wisten wat we exact op de foto moesten zetten.
Het moeilijkste vind ik inderdaad dat ik nu een datum moet gaan beslissen waneer ik er klaar voor ben. Maar ik ben er eigelijk nooit klaar voor..

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Waardig afscheid van mijn beste vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:10

Maar jij hoeft er ook niet klaar voor te zijn. Het gaat om je paard. Als hij op is, is het tijd. Het gaat hier niet om jou, het gaat om je paard.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:11

En je gaat er nooit klaar voor zijn. Dat is de ellende met afscheid nemen. Je zult wel een stuk berusting moeten zien te vinden om je paard te helpen oversteken. Sterkte.

Zazzou2017
Berichten: 18
Geregistreerd: 02-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 23:15

prompter schreef:
Nou inderdaad. Ik heb voor mezelf destijds ook een goed afscheid geregeld voor mijn once in a lifetime paard, en nu jaren later ben ik daar nog blij mee. Doen wat goed voelt voor jou TS :(:)

En 'een paar tonnen as' is ook niet waar. bij mij was het 1 Curver bak.

Ik stuur je eventjes een pb ❤️

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:19

rien10 schreef:
pillow schreef:
Het is allemaal heel erg en heel sneu voor je. Maar het is wel een paard en een waardig afscheid krijgt hij niks van mee, dat doe je puur voor jezelf. Cremeren zou ik sowieso nooit doen. Kost weet hoe veel en dan heb je een paar grote tonnen vol as waarvan je niet weet wat je er mee moet. Je kunt beter een sieraad van staart haren laten maken en een mooie foto, daar heb je veel meer aan.

Inderdaad, daar heb JIJ veel meer aan.
NIVEA.
Niet Invullen Voor Een Ander. TS denkt er heel anders over.

En waarom reageer je alleen op mij. En ik vul niks in voor een ander.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:23

prompter schreef:
Nou inderdaad. Ik heb voor mezelf destijds ook een goed afscheid geregeld voor mijn once in a lifetime paard, en nu jaren later ben ik daar nog blij mee. Doen wat goed voelt voor jou TS :(:)

En 'een paar tonnen as' is ook niet waar. bij mij was het 1 Curver bak.

Een kennis van mij heeft een ijslander laten cremeren, die kreeg een pallet met daarop 3 tonnen as voor de deur gezet.

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:42

Ik snap je idee van afscheid heel goed. Inmiddels heb ik er 3 moeten laten cremeren. Eentje van 36 en de andere 2 waren nog jong en ziek geraakt, veel kliniekkosten en toch beide zeer plotseling moeten laten gaan toen het net beter leek te gaan. Door het onverwachte en het verdriet wat er bij kwam kijken heb ik nadien erg veel steun gehaald uit mijn manier van afscheid nemen. De oude pony, wat mijn eerste eigen pony vanaf klein kind was geweest stierf heel vredig maar ook bij hem had ik nadien erg veel aan het crematie proces en alles eromheen. Mijn huidige pony wordt dan ook gecremeerd, als de tijd daar is. Het is inderdaad belachelijk duur, ik zou het echter nog steeds doen als het ineens 1000 euro zou stijgen, als principe kwestie. Heel veel succes en sterkte met alles.
Laatst bijgewerkt door Hollyleaves op 17-11-23 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11109
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:44

Pillow, de as van een mens van 80 kilo past in 1 asbus. Een IJslander weegt ongeveer 6 keer zo veel, dus 6 asbussen. Drie tonnen lijkt eerder op de as van meerdere paarden, dat gebeurt wel bij een wat goedkopere crematie, dan doen ze een paar paarden tegelijk. Alleen is dit wel heel off topic.

kimmie1

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:47

pillow schreef:
prompter schreef:
Nou inderdaad. Ik heb voor mezelf destijds ook een goed afscheid geregeld voor mijn once in a lifetime paard, en nu jaren later ben ik daar nog blij mee. Doen wat goed voelt voor jou TS :(:)

En 'een paar tonnen as' is ook niet waar. bij mij was het 1 Curver bak.

Een kennis van mij heeft een ijslander laten cremeren, die kreeg een pallet met daarop 3 tonnen as voor de deur gezet.


Dan ben ik benieuwd hoe een ijslander van 2400 kg er uit ziet. zowel mijn KWPN van 1.60 als mijn KWPN van 165 waren beiden niet meer dan een curverbak. Beiden zaten rond de 600/650 kg.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:54

kimmie1 schreef:
Dan ben ik benieuwd hoe een ijslander van 2400 kg er uit ziet. zowel mijn KWPN van 1.60 als mijn KWPN van 165 waren beiden niet meer dan een curverbak. Beiden zaten rond de 600/650 kg.

Ik was er niet bij en heb het ook niet gezien. Ik vertel wat ze mij verteld heeft. En inderdaad als je het vergelijkt met de mens zal het niet kloppen.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 00:55

Gini schreef:
Wat een triest topic. Moet je je maatje laten gaan, komt er een discussie over crowdfunding.
Sterkte, TS, je hebt hopelijk wel warme mensen rondom je!


De post is duidelijk vooral om geld in te zamelen voor een crematie.
Moet iedereen helemaal zelf weten, maar dan kun je verwachten dat het genoemd gaat worden. Heeft niks te maken met of iemand een warme persoonlijkheid heeft of niet.

yvje86

Berichten: 2698
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Waardig afscheid van mijn beste vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 05:53

Ts, heel triest dat je afscheid van je vriendje moet gaan nemen. Heel veel sterkte daarbij gewenst.
Wat ik me oprecht afvraag, je hebt dit paard 4 jaar. Het kan toch niet zo zijn dat dit in die 4 jaar is ontstaan lijkt me? Dat zou toch wel heel snel zijn, het lijkt me namelijk al best een vergevorderde aandoening.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 06:43

Ik heb mijn Welsh van ongeveer 1,20 vorig jaar in laten slapen. Heb altijd gezegd: je bent gek als je je paard laat cremeren...maar pony bij mij geboren 28 jaar gehad...

Mijn vader wilde het ook graag, dus toch laten cremeren. Goed gevoel over.

Kosten: ongeveer €930,-
As: ongeveer 8 kg (lage curverbak)

Furst
Berichten: 608
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 07:27

Wow, wat verdrietig! Heel erg veel sterkte met dit nieuws.. Ik weet hoe je je voelt helaas. 1,5 week geleden mijn lieverd ook verloren plots :(

Afgelopen 7 jaar 15,000 euro aan medische kosten en onderzoeken verder. Heeft helaas ook niets geholpen hier. Ik heb trouwens mijn paard ook laten cremeren.. ondanks vele commentaren. Hier ook een vriendin die een crowdfunding is gestart, maar geen succes bij ons. Ik zie dat je al een prachtig bedrag bij elkaar hebt.. ben heel blij voor je, maar ergens pikt het wel een beetje, haha. Maar ik zou het niet anders gewild hebben trouwens. Een crematie is het laatste wat je nog kan doen voor je paard. :knuffel:

Gini
Berichten: 17911
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:20

Wintu schreef:
Gini schreef:
Wat een triest topic. Moet je je maatje laten gaan, komt er een discussie over crowdfunding.
Sterkte, TS, je hebt hopelijk wel warme mensen rondom je!


De post is duidelijk vooral om geld in te zamelen voor een crematie.
Moet iedereen helemaal zelf weten, maar dan kun je verwachten dat het genoemd gaat worden. Heeft niks te maken met of iemand een warme persoonlijkheid heeft of niet.


Dan lees ik een andere openingspost. Ik lees een heel medisch verhaal met röntgenfoto's erbij en dan op het einde 1 zinnetje over een crowdfunding, zelfs geen call-to-action.
Maar wat je zegt, op Bokt kan je dat misschien wel verwachten, je kan beter het woord crowdfunding niet in de mond nemen.

Zazzou2017
Berichten: 18
Geregistreerd: 02-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 10:27

yvje86 schreef:
Ts, heel triest dat je afscheid van je vriendje moet gaan nemen. Heel veel sterkte daarbij gewenst.
Wat ik me oprecht afvraag, je hebt dit paard 4 jaar. Het kan toch niet zo zijn dat dit in die 4 jaar is ontstaan lijkt me? Dat zou toch wel heel snel zijn, het lijkt me namelijk al best een vergevorderde aandoening.


Nee dat klopt, verschillende behandelaars zeiden elke keer dat hij vast zat etc etc ( osteo's,chiro's en scranio sacraal etc. ) een chiropraktor was ook DA en die zei ook elke keer dat het geen kissing was. We zijn uiteindelijk na al die handelingen die kortdurig effect hadden toch me eigen gevoel gevolgd naar de kliniek gegaan voor fotos en onderzoeken. Mijn eigen DA had aan de hand van de onderzoekjes dit ook niet verwacht. Wij dachten allemaal het SI gewricht..