waar doe ik goed aan mbt stalling paard? kiezen uit twee kwaden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iontais
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-11-23

waar doe ik goed aan mbt stalling paard? kiezen uit twee kwaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 10:49

dit is mijn eerste topic op bokt, dus ik weet niet of het goed staat

Hoi allemaal,

ik lees al een tijdje mee op bokt en ik dacht laat ik eens een topic starten om mijn irritatie te delen, misschien zijn er wel meerderen die tegen hetzelfde aanlopen.

ik woon in een regio waar het echt een drama is om een goede stalling voor je paard te vinden. Zoveel bijzondere eisen heb ik niet, dacht ik, maar blijkbaar toch wel.

Ik zal even op een rijtje zetten wat ik zoek voor mijn paard:
-een plek waar hij veel naar buiten kan, in de winter het liefst zolang mogelijk op de paddock en het liefst met hooi. In de zomer lekker op de wei
-een goede (!) bak, hoeft niet eens een binnenbak te zijn maar wel een bak die ook bij regen goed blijft
-het liefst ergens waar ze veel ruwvoer krijgen

Nou lijken me dit niet hele gekke eisen, maar toch is het niet te vinden. Momenteel staat mijn paard in pension 1 uur van mijn huis omdat het dichterbij gewoon niet te vinden is, of er is een hele lange wachtlijst.

Hier in de buurt staan de paarden max 3 uur in de paddock als ze geluk hebben en als je als ruiter ook nog fatsoenlijke faciliteiten wil hebben.

Hoe doen andere mensen uit omgeving Utrecht het? staan jullie paarden ook zo ver van huis en hoe vinden jullie dat als dat het geval is?

Moet ik het maar voor lief nemen dat paardlief naar mijn mening te ver van huis staat maar wel super goed staat of dichterbij huis halen en dat hij grotendeels tegen mijn principes in opgehokt staat? Wat zouden jullie doen?

Ik hoor heel graag ideeën en meningen

pateeke
Berichten: 2217
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:16

Ik woon niet in die regio, maar wel vergelijkbaar qua vinden van een stalling. Ik kan niet met de auto rijden en moet alles met OV doen, wat maakt dat de keuze nog beperkter is. Bij de eerste stal ben ik weggegaan omdat mijn pony op het einde vaak als enige binnenstond zonder goede reden en hij op een beperkte tijd veel afgevallen was. Stalling 2 ben ik weggegaan omdat ze weinig buiten kwamen (er was altijd wel een reden waarom ze niet buiten konden, in de winter stonden ze max 2x30 min per week met 4 op een kleine paddock), de stallen erg vuil waren waardoor mijn pony ook behoorlijk ziek geweest is en mijn pony gedragsproblemen ontwikkelde en absoluut niet meer het erf op wilde na een buitenrit. Er bleef toen nog maar 1 optie over wbt stal die voor mij bereikbaar is en waar er goed voor de paarden gezorgd wordt. Ik zou echt niet weten waarheen als het ook hier zou ontsporen.
De vereisten die je opnoemt zijn in mijn regio toch moeilijk te vinden. Bv met hooi op de paddock: ik ken geen enkele stal in mijn buurt waar dat gedaan wordt. Waar we nu staan komen ze in de winter niet op de paddock (we mogen ze wel loslaten in de bak als er niemand anders aan het rijden is). Wel mogen ze soms nog op de weide als het weer het toelaat en is afhankelijk van het weer de winterstop soms maar kort. Veel ruwvoer krijgen is hier ook niet zo makkelijk te vinden. Bij ons zijn er wel mensen die wat extra ruwvoer kopen voor hun eigen paard.

Stel je gekke eisen? Nee in mijn ogen niet. Maar is het makkelijk te vinden? In mijn ervaring niet.

Ik probeer af te wegen in hoeverre ik van sommige dingen kan afstappen. En ik kijk ook naar mijn pony en hoe die zich voelt in die stalling.
Toen we de laatste keer verhuisden hebben we dat te paard gedaan. Mijn pony is het terrein van de nieuwe stal binnengestapt en vond het heel duidelijk niet nodig terug te keren. De volgende dag had ik al weer een andere pony. Zijn gedragsproblemen verdwenen zo goed als onmiddelllijk…
Op de nieuwe stal zijn ook wel dingen die misschien anders zouden kunnen in mijn ogen, maar mijn pony lijkt er niet echt last van te hebben en ik denk dat de perfecte stalling ook niet te vinden is.

iontais
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-11-23

Re: waar doe ik goed aan mbt stalling paard? kiezen uit twee kwaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 18:10

is er nog iemand anders die zijn of haar paard standaard ver van huis heeft in pension?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 18:23

Wij wonen een halfuurtje rijden van Utrecht, en hebben een fijn plekje op 10 auto minuutjes van huis. Wat jij zoekt is er wel, maar je moet geluk hebben dat je er tegen aan loopt. En er geen hele lange wachtlijsten zijn.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 18:27

Ik hoor dat wel meer inderdaad.Vooral voor een opfok of rusthuis waar je graag goed weiland wil voor je dier .
Met de hoeveelheid huizen die er gebouwd moeten gaan worden zal het nog lastiger worden om een fijn plekje te vinden voor je paard.Zeker als je ook uitrij mogelijkheden wil.
Probleem lijkt mij dat je niet snel bij je paard ben als hij wat intensievere zorg nodig heeft.
En elke dag zo lang reizen hou je niet vol dan ga je toch vanzelf wat minder dagen naar je paard.
Lastige keus .Wil je dat je paard gelukkig is of wil je zelf ook regelmatig genieten van je dier .Dat is toch de reden dat je een paard koopt uiteindelijk.