[VOLG] Van verwaarloosd veulen naar ... - De avonturen van Nevada

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
W1ckedWitch

Berichten: 11
Geregistreerd: 02-11-23

[VOLG] Van verwaarloosd veulen naar ... - De avonturen van Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 20:24

Hi Bokkers!

Compleet nieuw hier op Bokt, maar wel als ‘buitenstaander’ (lees: zonder account) héél wat topics gelezen, herlezen, gevolgd en bekeken!
Voornamelijk toen ik over ging tot de aankoop van mijn veulen, heb ik heel wat uurtjes gespendeerd op Bokt om ’t één en ’t ander te weten te komen.

Hierbij open ik graag een volg-topic waarbij jullie mijn (toen veulen) ondertussen jaarling kunnen volgen. Ze heeft een hele rugzak met zich mee, die ik graag vertel om het hele verhaal te kaderen. In mijn volgend berichtje zoek ik nog even uit hoe ik foto’s kan toevoegen en hoe alles hier zo’n beetje werkt ;)

Alles begon toen ik in de lente van 2022 mijn ogen open hield voor een opvolger van mijn – ondertussen gepensioneerde – paint merrie. Zij moest zo’n 2 jaar geleden op pensioen omdat het werken en rijden er niet meer inzat met hoefkatrolontsteking fase 4 (de zwaarste dus, zwaarder konden ze niet geven, maar valt ze wel onder lol).
Het liefst van al bekeek ik toch de markt van de Quarters en Paints, maar als student zijnde die alles zelf moet betalen en regelen, waren die toch flink boven budget (een merrieveulen aan €8000, hallo?). Ook hoor ik van zo veel mensen dat het ras volledig naar de vaantjes is gekweekt, er zijn er zo veel met mankementen... Zodus mochten er uiteraard ook kruisingen op mijn pad terecht komen!

Begin augustus 2022 zag ik een prachtig cremello merrieveulen op internet staan. Ik dacht, ‘ja!’ die moet ik gaan bekijken! Op een half uurtje rijden afstand wezen kijken; een heel timide dametje maar zo hé, die sprak me aan!
De fokker kon het ook allemaal geweldig uitleggen, hoewel de leefomstandigheden van de paarden erbarmelijk waren. Graatmager, ook de moeder, maar ze had voor alles een uitleg. Moeder had kolieken gehad en was in de kliniek beland, dus moest terug op gewicht komen (het verhaal was te geloven, want ze had ook een geschoren vlek in de nek waar een infuus aan moest gehangen hebben). Verder had ze niet echt een verklaring voor de toestand van de andere paarden en stonden ze op een pand dat nog nét niet uiteen viel. Toch was er iets aan dat veulen dat er voor zorgde dat ik akkoord ging met de verkoop; contract ondertekend en de helft vooruitbetaald zodat ze gereserveerd was voor mij. Er werd mij beloofd dat ze afgespeend werd op 4 maanden en dan richting huiswaarts ging komen, zodoende ook met alles in orde qua vaccins en paspoort (moeder gekend, vader onbekend naar haar zeggen)
Ik heb nog naar de vader gevraagd, maar ze beweerde dat dit een Appaloosa was die bij vrienden aan de kust stond (vrienden aan de kust, mochten jullie dit ooit lezen, contacteer me effe, thanks XD)

De maanden verstreken; als student kon ik niet altijd langskomen en ging wekelijks en soms tweewekelijks langs. Op 3 maanden werd ze ’s nachts van de mama weg gehouden en zag ik ze ook langzamerhand afvallen… De fokker heb ik hierop geattendeerd en ik ben zelfs zelf voer gaan brengen. Er kwam toch geen verbetering in… Eind oktober 2022 ging ze bij mij komen, maar dit werd steeds uitgesteld omdat ze maar bleef achterlopen met chippen en het paspoort in orde brengen. Uiteindelijk werd ze gechipt op maandag 5 december en ging ze die week bij mij komen. Het paspoort had ik al voor mijn rekening genomen, en toen ik contact opnam met het RBP stamboek kreeg ik al telefonisch te horen dat de fokker in slechte papieren zit…

Ja, en daar was dat gevoel dat er écht iets niet klopte. Na het telefoontje met het stamboek op donderdag 8 december 2022 instant gebeld naar de fokker om af te spreken wanneer ze het veulen kwam brengen. Ik kreeg als antwoord ‘Ik breng ze aanstaand weekend, ik moet de vrachtwagen nog gaan halen!’.
Die avond lees ik in de krant onderstaand artikel:
https://www.hln.be/asse/negen-paarden-i ... 0opgesteld.

Daar sta je dan te scrollen op Facebook en je ziet je eigen veulen op de cover van het artikel! oliebol, fiets, hoe kan dat nu?

De toestand van de laatste weken moet extreem verslechterd zijn en ik werd al eigenaar ook altijd afgewimpeld. Dierenwelzijn had 9! paarden in beslag genomen, waarvan mijn kleintje! Ze waren dinsdag, 6 december in beslag genomen. Een dag na het chippen (oef, ik had de papieren en ze stond op mijn naam!) en 2 dagen voor het telefoontje waarbij ze beloofde het veulen dat weekend ging brengen?!

Er is dus dik gelogen tegen mij, over alles, en ik heb álles zelf mogen oplossen. Huilend naar het opvangcentrum gebeld dat dat mijn paard is en ik ze graag kom ophalen. Nee, de eigenaar van het Opvangcentrum in Heusden-Zolder ging me bijna aanklagen wegens stalking omdat ik 3x had gebeld!
Niets aan te doen, en instant contact opgenomen met Dierenwelzijn.

Ik mocht op verhoor gaan en een verklaring afleggen, en na twee maanden werd ze volgens de procedure aan mij overgelaten. Yes, februari 2023, op naar Limburg om ze op te halen!
De inspecteurs hadden me verwittigd dat ze er heel slecht aan toe was; ze moest aan het infuus om het te redden en was graat-graat mager.
En ze overdreven niet… Na 2 maanden in het opvangcentrum was ze alles behalve opgeknapt. Ik nam ze mee naar huis en ze mocht verblijven op een stalling bij vrienden. Ik heb in die maanden luizen gezien, wormen gezien, 2 maanden snot mogen oplossen met antibiotica en ik bleef achter met een klein, mager dwergje waar ik amper een borstel durfde overhalen. Ik voelde door mijn zachte borstel elke rib en haar ruggengraat was gewoon vast te nemen.

Na een herstelperiode op stal van 3 maanden, mocht ze in mei 2023 (dit jaar) op de weide bij mijn andere merrie! Ze is helemaal open gebloeid tot een jonge dame met levenslust en energie. In juli 2023 werd ze 1 jaar oud en ondertussen is ze al 16 maanden!

Wat mijn doel is van dit topic, is grotendeels voor mezelf, de evolutie te zien van dit paardje. Omdat ik ze dagdagelijks zie, kan ik mezelf moeilijk een schouderklopje geven want ik zie de evolutie bijna niet. Maar wanneer ik dan in mijn album terugscroll naar enkele maanden terug, zie ik het wél weer… Dus, dit is voor mij een persoonlijk verhaal en dagboek, en jullie mogen meevolgen!

Het spannendste van dit alles blijft voor mij; zal ze groot genoeg worden om later als rijpaard te dienen? De hengst zou een Appaloosa zijn geweest, maar na al het liegen en bedriegen van de fokker geloof ik daar ook niets meer van.
1m50 zou perfect zijn, maar dat is maar af te wachten aangezien ze achter loopt met haar groei en ik dus ook geen juiste informatie heb…

Betreft de fokker; zij doet gewoon verder met haar praktijken (leve het Belgisch gerecht!) op een andere locatie onder een andere naam, vertoont zich overal op wedstrijden zonder schaamte en voelt geen tikkeltje spijt. Dan ook nooit excuses ontvangen en het lijkt alsof ik van heel dit systeem een grotere dupe ben dan zij.
En ja, leve de wetgeving waarbij er geen namen vrijgegeven mogen worden wegens ‘wet van de privacy’, dus mensen verwittigen lukt ook niet…

Maar goed, aanschouw Nevada (foto’s doorheen de maanden komen nog!) en haar avonturen als mijn vriendinnetje waarmee ik doorheen de jaren veel wil leren en groeien (letterlijk en figuurlijk, hehe).


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Héél actief zal ik niet zijn, maar als er wat gebeurt of ik vind het tijd voor een update, zien jullie het vast wel voorbijkomen!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Van verwaarloosd veulen naar ... - De avonturen van Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:08

So he wat heeft zij al heel wat meegemaakt. En jij ook.

Ik wens jullie heel veel succes en plezier toe.

W1ckedWitch

Berichten: 11
Geregistreerd: 02-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 21:26

Zo, ik heb even alle foto's bij elkaar geraapt en zet ze effe in volgorde!

Augustus 2022, 1 maand oud bij mama:

Afbeelding

September 2022, 2 maanden oud:

Afbeelding

Oktober 2022, 3 maanden oud:

Afbeelding

Februari 2023, net toegekomen op stal na de lange tocht van 3 uur (toen we ze net hebben opgehaald uit het opvangcentrum):

Afbeelding

Februari 2023, onder de luizen (de kale plekken zijn van het schuren) en eventjes mee op wandel op het domein:

Afbeelding

Maart 2023, een maandje bij mij en aan het bekomen...

Afbeelding
Afbeelding

April 2023, de rui is begonnen! Er is ook al wat meer vet aanwezig dus ik durf ze nu ook te borstelen!
Afbeelding

Mei 2023, weideseizoen! Welkom écht thuis!

Afbeelding

Afbeelding

Juni 2023, gras doet z'n werk en de beweging wordt ze ook heel blij van!
Afbeelding

Afbeelding

Juli 2023, overgang naar een jaarling! Happy first birthday Nevada!

Afbeelding

Augustus en september zijn de foto's van het starterstopic! :D

Oktober 2023, de winter is in aantocht... Lang wit zal ze niet meer blijven helaas XD

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:29

Wat een verhaal zeg!
Mooi dat ze toch bij jou terecht is gekomen, ik ben heel benieuwd hoe ze uit gaat groeien!

prompter

Berichten: 11115
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:32

Wat een verhaal, maar ze is goed opgeknapt gelukkig :) !

Hevonen

Berichten: 5625
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:34

Wat is ze mooi aan het worden! Wonderlijk dat herstelvermogen. Ik ga jullie volgen. Vraag me alleen af, hoe is het nu met de moeder?

D_akota

Berichten: 668
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:37

O, wat een verschil al, vooral die foto van augustus. Zo super klein ziet ze er ook niet uit? Misschien moet je haar een keer meten, om te kijken hoe groot ze nu is?

W1ckedWitch

Berichten: 11
Geregistreerd: 02-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 21:50

@Art_Ificious Ja hé, een hele boterham voor ons beiden helaas... Maar bedankt voor je lieve woorden en we maken er samen het beste van!

@Tilmar Ja, ik had ze gekocht maar het lag nog in de handen van Dierenwelzijn om ze na de inbeslagname aan mij toe te wijzen. Gelukkig heel wat bewijzen op tafel kunnen leggen en na controle bij mijn andere merrie zagen ze dat alles tip top in orde was :) Ik ben ook super benieuwd hoe alles nog zal verlopen...

@prompter inderdaad, al een groot verschil te zien hé! :D

@Hevonen ongelofelijk hoe die kleintjes zo weer rechtgeraken met de juiste zorgen. Ze zeggen wel vaker dat 'kinderen' snel weer bijbenen. Toch vermoed ik dat er nog achterstand is en die pas ingehaald is bij volgroeiing :)
Moeder is nooit in beslaggenomen; die was toevallig niet aanwezig op de stalling op een doordeweekse donderdag, net als enkele andere paarden. Ze moet ongetwijfeld getipt geweest zijn of voelde het warm worden en heeft haar beste paarden (die er ook slecht uitzagen) weggehaald. Er waren oorspronkelijk 4 veulens terwijl dierenwelzijn er maar 3 zag staan. Er waren dus zorgvuldig paarden uitgekozen om elders te zetten...
Ik hou de fokker nog in de gaten via socials en de moeder is wel opgeknapt maar staat echt nog niet zoals het hoort naar mijn gevoel.

@D_akota de zomer heeft er echt wel goed aan gedaan :D Ik schat ze qua schoft nu op 1m35 en de billen een 3-4 tal centimers hoger. Ik vraag wel eens aan vrienden om een stokmaat-meter, want zo met een touwtje of rolmeter werkt niet echt makkelijk of nauwkeurig XD

Neon

Berichten: 4929
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG] Van verwaarloosd veulen naar ... - De avonturen van Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 22:04

Ach gossie arm hummeltje… fijn dat ze bij jou is en nu mooi opknapt

Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 22:46

Pff wat een verhaal hebben jullie al, wat fijn dat ze nu eindelijk geniet. Ik denk dat ze ontzettend mooi gaat worden, ze is nu al ontzettend knap. <3 Qua stokmaat kan het best dat ze nu ineens omhoog schiet hoor met goede verzorging. Ik volg mee, :j

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: [VOLG] Van verwaarloosd veulen naar ... - De avonturen van Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 00:20

Wat is haar blik in de ogen veranderd. Van dood vogeltje naar vrolijke jaarling.

Veel plezier met haar.

Percy

Berichten: 12075
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 18:30

Dat artikel kan ik me nog herinneren. Ik volg de opvang ook op Facebook.

Wat een vreselijke start en wat fijn dat ze toch uiteindelijk nog bij jou is gekomen.

Ik vermoed dat ze de groei op deze leeftijd nog wel in gaat lopen.
Ik kocht ooit een paard van 2,5 jaar die net geïmporteerd was uit een natuurgebied in Engeland. 1.55 was hij, 1.67 is hij geworden. Ruinen groeien natuurlijk langer door en de jouwe is een merrie maar je bent er op tijd bij , die gaat nog wel een inhaalslag doen.

W1ckedWitch

Berichten: 11
Geregistreerd: 02-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 20:56

Zo, dit was de toestand van gisterenochtend; de witte periode is voorbij gedurende 4 maanden XD
Maar liever een jaarling met alle bewegingsvrijheid en modder dan een propere die in een stal staat weg te kwijnen. Het is dat wij als eigenaren het wat dramatisch vinden om de modder eraf te schrapen, maar die kleine jonkies genieten er des te meer van om te pletsen in de modderplassen!

Afbeelding

@Neon, bedankt voor je lieve woorden!

@Anastasia24 fijn dat je meevolgt (en je ze al een knap dametje vindt +:)+ ) Het kan inderdaad zo maar zijn dat de inhaalbeweging op komst is. Wel is de winter in aantocht dus misschien vanaf de lente in 2024 dat de centimeters zullen toenemen.

@tienus63 ze heeft inderdaad die extra glinstering in haar ogen gekregen! Bedankt voor je complimentje! :D

@Percy Ja, ze hebben inderdaad op hun Facebookpagina ook een bericht geplaatst destijds.
Betreft het groeien, soms denk ik 'was ik er wel op tijd bij om blijvende schade te vermijden?' maar dat blijft toch giswerk. Maar met je verhaal dat een 2.5 jarige nog zo'n 12 centimeter de lucht in schiet, heb ik er toch nog wat hoop in! Ze zal zich ontwikkelen als een wijntje, wat langer wachten en het wordt alleen maar beter XD

Hevonen

Berichten: 5625
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] Van verwaarloosd veulen naar ... - De avonturen van Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 09:39

Nog niet eens erg vies! Ben het met je eens hoor, paarden moeten vooral buiten kunnen en beweging hebben. Ook modder en nattigheid is niet erg, als er ook maar droge plekken zijn.

Er werd mij weleens gevraagd of onze welshpony driekleurig was. Veel passanten dachten dat ze bont was... ze was een schimmeltje, maar had zomereczeem en rolde dus veel :)

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Van verwaarloosd veulen naar ... - De avonturen van Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:43

Ze heeft het enorm getroffen met jou. Ik volg graag.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: [VOLG] Van verwaarloosd veulen naar ... - De avonturen van Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:56

Ik volg ook *\%/*

W1ckedWitch

Berichten: 11
Geregistreerd: 02-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 14:11

Hier nog even een update!

Dit zijn foto's van 7 november; ze heeft een dikke vacht voor de winter ontwikkeld en staat mooi op gewicht om de koudere dagen te trotseren!

Afbeelding


Afbeelding


Dit is een fotootje van 24 november; de regen viel met liters uit de lucht dus je ziet Nevada systematisch vuiler worden XD


Afbeelding

En dit zijn foto's van afgelopen vrijdag (1 december). De modder moet je er maar bijnemen :p

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Het is werkelijk waar een enorm wilde druktemaker, heel speels en vindt het moeilijk om de 4 voetjes op de grond te houden. Winterzoomies zijn dagelijks aanwezig terwijl ze 24/7 buiten staat; een echt jong geweld dus met haar 17 maanden.
Qua groei lijkt het me niet dat ze erg gegroeid is. Ik denk dat de energie nu vooral in het warm houden en de aanmaak van de vacht is gekropen :)
Ik probeer ze vandaag eens op één of andere manier op te meten, zodat ik toch een idee heb.

Verder leeft ze wel echt het chille leven; de weide is zo modderig dat ik maar weinig 'werk' met haar. Een borstel erover, halster aan en uit doen en de vier voetjes geven oefenen (want ja, dat is toch wel echt nog een struikelblok op dit moment... Als iemand tips heeft?) zijn de enige zaken die nu zowat gebeuren.

W1ckedWitch

Berichten: 11
Geregistreerd: 02-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 20:27

Eerst en vooral beste wensen voor 2024! Dat 2024 jullie vele uren op of naast het paard mogen brengen en dat zowel jullie als jullie paarden een goede gezondheid mogen behouden!

Nevada is gisteren exact 1.5 jaar geworden! We beginnen dus stilletjes af te tellen naar de zomer; zowel voor het weer als dat ze dan alweer 2 jaar is!

De koude dagen maken haar extra spicy heb ik de indruk. Voor de 1-2 keer dat ik ze zo'n 10 minuten 'werk' (lees; etiquette en het ABC onderhouden, want mevrouw durft al eens haar zin te doen...) merk ik dat ze écht wel wat opstandiger en jolig uit de hoek komt. Grenzen zijn er om te bewaken, dus een duidelijke nee en correctie indien nodig maakt dat ze het al snel weer snapt. Kleintjes (en nu zeker met de frisse temperaturen en mevrouw die blaakt van gezondheid) vragen gewoon om constante herhaling/bevestiging en opvoeding.

Ik heb er m'n handen mee vol, maar ach, wat een leuk paard is het wat mij betreft!
Dit is een fotootje van vandaag! (15/01/2024)

Afbeelding