Hoe verkoop je een “projectpaard”?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hoe verkoop je een “projectpaard”?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:30

Weten we nu dat het een oudere Tinker is? TS heeft geen antwoord op mijn vraag gegeven toch.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:57

Fly_high schreef:
Padoertje schreef:
[ quote="pillow"]
En wat voor jou een projectpaard is hoeft voor een ander helemaal niet zo te voelen of te zijn. Ik zou haar op marktplaats en of horsetelex zetten gewoon als paard die nog niet beleerd is. Dan krijg vanzelf mensen die dat geen probleem vinden en die ook weten dat zo'n dier weinig kent en schikkerig kan zijn.
[ /quote]

Eens. Ik zou het dier aanbieden met een eerlijk verhaal. Je hebt zelf in de hand of je je paard aan iemand gunt of liever verder zoekt naar een nog betere match.


Realistisch gezien maakt het paardje dan een kort rondje handelaren totdat die op een mysterieuze wijze ff een makke kinderpony is geworden :+ en dan kan die weer zijn toekomst in snelle handel tegemoet.

Er zijn maar geen weinig mensen die met beste intenties een ouder (?) niet zadelmak projectpaard zoeken en de kans dat je er zomaar eentje treft is ongeveer 0. Je kunt het dier of (laten) doortrainen totdat het kans maakt op de reguliere markt of anders toch niet verkopen als je garantie wilt dat het enigszins goed terechtkomt.


Klopt. Ik heb het heel onlangs nog meegemaakt. Pony aangeboden met eerlijke verhaal, dat ze tot nu toe elke ruiter had afgeworpen bij het zadelmak maken. Ik heb er zelf een lelijke beenbreuk mee opgelopen, laatste dat ik wilde was dat iemand zijn nek ermee ging breken. Verkocht aan iemand die haar als weidemaatje wilde, 2 maanden later stond ze bij een handelaar te koop als volledig groen en klaar voor te beleren (voor 3x de prijs). Rijden was dus toch de motivatie...

Ze heeft godzijdank een thuis gevonden bij een Bokker, anders was ze naar de slacht gestuurd.

Als ik ooit nog zoiets meemaak, gaat die uitsluitend met een adoptiecontract weg, zodat het paard terug bij mij komt ipv in de handel verdwijnt.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Hoe verkoop je een “projectpaard”?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:04

Adoptie contract is helaas niet waterdicht ! En smerige mensen zijn er veel. Teveel !

Mijn paard is me niet aangeboden als project alleen dat er geen match was.
Was er waarschijnlijk niet eens aan begonnen als ik het verhaal had gekend , maar ze is er nu . En langzaam aan gaat het steeds beter maar als ze in onervaren handen terecht was gekomen was het echt foute boel geweest.

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: Hoe verkoop je een “projectpaard”?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 18:30

Bedankt voor al jullie reacties! Ik ga vanavond later even uitgebreid reageren.

Het gaat om dit geval om een 8-jarig paard van zo’n 1.58. Het ras weten we niet precies, vermoedelijk is dit een kruising tussen een tinker en een warmbloed.
Ik heb inderdaad nagedacht over een trainingsstal. Echter vind ik dit een hele lastige, aangezien ik weet dat zij niet gelukkig gaat worden op een “drukke” stal. Ze staat namelijk nu op een kleinschalige paddock paradise. Daarnaast vind ik het ook vervelend voor haar dat ze dan twee keer moet verhuizen.

Al met al zit ik dus nog in veel dilemma’s met mezelf.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:43

Je schrijft dat je alles met haar kan maar daar niet meer de tijd en energie voor hebt. Als dat de enige reden is en er geen financiële problemen zijn zou je ook kunnen overwegen een plekje te zoeken in een opfok/rusthuis/all-in stal/natuurgebied of anderszins een fijne locatie waar ze buiten kan staan en niets hoeft (behalve de benodigde zorg zoals de hoefsmid ed natuurlijk).
Wellicht kan je haar zelf dan in de toekomst weer oppakken als je meer tijd/energie hebt, en in de tussentijd wordt ze goed verzorgd. Dat betekent echter wel dat je de kosten moet blijven dragen.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 22:46

HappyBuddha schreef:
Bedankt voor al jullie reacties! Ik ga vanavond later even uitgebreid reageren.

Het gaat om dit geval om een 8-jarig paard van zo’n 1.58. Het ras weten we niet precies, vermoedelijk is dit een kruising tussen een tinker en een warmbloed.
Ik heb inderdaad nagedacht over een trainingsstal. Echter vind ik dit een hele lastige, aangezien ik weet dat zij niet gelukkig gaat worden op een “drukke” stal. Ze staat namelijk nu op een kleinschalige paddock paradise. Daarnaast vind ik het ook vervelend voor haar dat ze dan twee keer moet verhuizen.

Al met al zit ik dus nog in veel dilemma’s met mezelf.


Ik dacht exact hetzelfde van die van mij. Zo'n nerveus watje had ik nog niet eerder meegemaakt. En die paste zich wonderwel super goed aan. Stond ik daar met mijn mond vol tanden. Dus ik heb geleerd: dat weet je pas zeker als je het probeert.
Ik had wel een kleinere opleidingsplek gevonden. Denk 10 paarden. Hij kwam daar gewoon de hele dag op de wei wat ik heel belangrijk vond. Zeker omdat ze hier ook 24/7 buiten staan. Maar die stallen bestaan dus echt wel.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:07

Als het dier nog nooit gereden is dan zou ik het ook gewoon onbeleerd te koop zetten met de mededeling erbij dat hij eenkennig is. Op die manier vind je eerder een die koper er ook eerst meer mee aan de gang wil gaan.
Als je hem nu even snel laat inrijden dan komt hij juist geheid op de snelle markt als „recreatiepaard“ in onervaren handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:22

Ik ben de gelukkig eigenaar van zo een "projectpaard" die nooit meer rijdbaar was/is. Hij was 8 toen ik hem met eerlijk verhaal kocht. Hij is nu 3,5 jaar bij mij en verkopen zou ik ook nooit meer durven. En ook niet willen, daar is hij veel te lief voor <3 . Maar er bestaan dus wel mensen die zoiets willen..
Ook bestaan er kleinschalige trainingsstallen. Ben gister nog bij eentje gaan kijken voor mijn andere paard. Zij heeft 3 eigen paarden en plek voor 2 trainingspaarden.
Maar nav jouw verhaal; als je paard zo eenkennig is, zou hij het wel aan kunnen op een trainingsstal? Die van mij us voordat ie bij mij kwam op 3 trainingsstallen geweest en daar is hij alleen maar wantrouwender van geworden.
Lastige situatie. Veel wijsheid gewenst!

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:23

HappyBuddha schreef:
Hey bokkers,

Ten eerste weet ik niet zo goed of mijn topic op de juiste plek staat. Mijn excuses als dat niet het geval is.

Ik probeer een lang verhaal kort te houden; ik ben tot de beslissing dat het beter is om mijn merrie te verkopen.
Het is een paard uit Ierland, wat vaak al genoeg zegt. Wat ze heeft meegemaakt weet ik niet, dat ze wat heeft meegemaakt is zeker. Dit uit zich vooral naar heftig reageren op metalen voorwerpen. Ook is ze vrij eenkennig. Ik kan alles met haar, een ander kan niet eens in haar buurt komen.

Het is een lieve en gezonde merrie, waarmee je zeker ver kan komen als je er tijd en energie in stopt. Iets wat ik momenteel door omstandigheden helaas niet meer heb. Ze kent het zadel, bitloos hoofdstel maar is nog niet bereden. De laatste tijd heeft ze veel stilgestaan dus het moet allemaal weer opgepakt worden.

Maar nu? Ik gun haar een lief baasje die haar tijd en veel liefde geeft. Een goed huisje is zeker belangrijker dan de prijs. Maar hoe vind je zo iemand? Ik ben zelf een beetje huiverig om haar op marktplaats te zetten. Ik ben namelijk echt bang dat ze in verkeerde handen terecht komt en dat wil ik gewoon echt niet…

Heeft iemand hier tips of adviezen?


Je kan haar ook in de verkoop zetten bij een stal die aan verkoopbemiddeling doen en haar ondertussen op kunnen pakken.

Als ze groen is heb je kans dat er mensen op af komen die haar beleren en daarna weer doorverkopen. De vraag is..hoe erg dat is?

Anders gewoon groen te koop zetten, met het eerlijke verhaal en en niet te goedkoop en niet te duur en gewoon kritisch zijn op de mensen die komen kijken.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:31

Een groen paard is totaal wat anders dan een paard dat ooit gereden was maar onrijdbaar bleek.
Er is echt niets mis met een onbeleerd paard met een gebruiksaanwijzijn te koop zetten.
Ja, het kan zijn dat het weer doorverkocht wordt, maar dat heb je sowieso nooit in de hand. Immers verkoop je hem zelf ook.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:53

Ik had mijn project paard online gezet op Facebook. Ik heb alles eerlijk en uitgebreid vertelt. Mensen laten langskomen en vooral op je gevoel afgaan.

Hoe iemand reageert op het gedrag van je paard zegt heel veel. En via Facebook vond ik fijn omdat ik ook een beetje kan kijken op iemands profiel. Heeft diegene eerder paarden gehad, is het geen handelaar.

Uiteindelijk echt een gouden huisje voor mijn paard gevonden, eentje die echt veel met het paard bereikt heeft de afgelopen jaren.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:00

Ik wil wel even de lucht klaren met dat ‘het zegt al genoeg dat een paard uit Ierland komt’ want dat is echt de grootste onzin die er bestaat. Ik heb zelf 3 paarden en pony’s uit Ierland geïmporteerd en 2 daarvan zijn voorzichtig naar mensen die ze niet kennen en vinden nieuwe dingen eng, maar dat beschouw ik als een mooie eigenschap en komt puur omdat ze in hun eerste jaren veel te weinig in de hand geweest zijn. En dat weinig in de hand komen is wat er in Ierland heel veel gebeurt. Dat betekent niet dat ze dan slecht behandeld zijn.

Ik heb nou niet helemaal goed begrepen of je paard al zadelmak is TS, zo nee dan zou ik er persoonlijk niet teveel tekst aan toewijden. Paard met een voorzichtig karakter, moet je leren vertrouwen, nog niet zadelmak.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:09

HappyBuddha schreef:
Bedankt voor al jullie reacties! Ik ga vanavond later even uitgebreid reageren.

Het gaat om dit geval om een 8-jarig paard van zo’n 1.58. Het ras weten we niet precies, vermoedelijk is dit een kruising tussen een tinker en een warmbloed.
Ik heb inderdaad nagedacht over een trainingsstal. Echter vind ik dit een hele lastige, aangezien ik weet dat zij niet gelukkig gaat worden op een “drukke” stal. Ze staat namelijk nu op een kleinschalige paddock paradise. Daarnaast vind ik het ook vervelend voor haar dat ze dan twee keer moet verhuizen.

Al met al zit ik dus nog in veel dilemma’s met mezelf.


Ik snap je gevoel heel goed! Maar weet wel dat die aspecten waar je je nu zorgen over maakt, dat je die nu nog wel in de hand hebt, straks niet meer. Dan bepaal jij niet meer hoe druk de stal is waar ze staat of hoe vaak ze verplaatst wordt. En een degelijke basisopvoeding is het beste wat je een paard dan kan meegeven. Dat ze niet meer bang is wanneer een vreemde iets van haar verwacht, dat ze eigenlijk een beetje de wereld leert kennen, dingen mag doen, vaker in de hand komt, zelfzekerder mag worden. Dat is iets dat je haar nu nog kunt geven en waarvan je nu dus nog kunt bepalen waar en hoe het gebeurt. Na verkoop kan dat niet meer.

En ik denk dat je de zorg "ik wil dat ze maar 1 keer verhuist" helemaal moet loslaten. Ook een vijfsterrenhuisje kan na 3 maanden beslissen dat ze dit niet alleen aankunnen en haar naar een trainingsstal brengen. Of haar na een tijd verhuizen naar een pension dichterbij.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:14

Als je wel over training na denkt informeer dan eens bij Maaike Eijs van Back on Track, haar plek is ook vrij kleinschalig

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Hoe verkoop je een “projectpaard”?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:32

Kan je niet iemand vragen om door te trainen op jouw locatie?

lrm

Berichten: 3392
Geregistreerd: 17-11-08

Re: Hoe verkoop je een “projectpaard”?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:42

Ik snap het probleem van ierse paarden ook niet, vooral TB zijn echt veelal top in karakter, heerlijk om mee te werken. Dus alle ierse paarden over een kam scheren is niet correct. Daar zijn zoveel prachtige zowel recreatieve als sportpaarden in te vinden met een top werkbaar karakter.

Dat dit niet degene is voor jou en dat je je hebt verkeken dat kan. Links om of rechtsom zal de grootste kans zijn dat hij in de handel eindigt. Hopelijk vind je iemand die met het paard wil werken dan heeft hij er nog het meest aan.

Succes!

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:52

Change3x schreef:
Ik wil wel even de lucht klaren met dat ‘het zegt al genoeg dat een paard uit Ierland komt’ want dat is echt de grootste onzin die er bestaat. Ik heb zelf 3 paarden en pony’s uit Ierland geïmporteerd en 2 daarvan zijn voorzichtig naar mensen die ze niet kennen en vinden nieuwe dingen eng, maar dat beschouw ik als een mooie eigenschap en komt puur omdat ze in hun eerste jaren veel te weinig in de hand geweest zijn. En dat weinig in de hand komen is wat er in Ierland heel veel gebeurt. Dat betekent niet dat ze dan slecht behandeld zijn.

Ik heb nou niet helemaal goed begrepen of je paard al zadelmak is TS, zo nee dan zou ik er persoonlijk niet teveel tekst aan toewijden. Paard met een voorzichtig karakter, moet je leren vertrouwen, nog niet zadelmak.


Is het niet wat voor jou om dit diertje te trainen voor de verkoop? Jij zit bij ts in de buurt toch?

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 13:18

lrm schreef:
Ik snap het probleem van ierse paarden ook niet, vooral TB zijn echt veelal top in karakter, heerlijk om mee te werken. Dus alle ierse paarden over een kam scheren is niet correct. Daar zijn zoveel prachtige zowel recreatieve als sportpaarden in te vinden met een top werkbaar karakter.

Dat dit niet degene is voor jou en dat je je hebt verkeken dat kan. Links om of rechtsom zal de grootste kans zijn dat hij in de handel eindigt. Hopelijk vind je iemand die met het paard wil werken dan heeft hij er nog het meest aan.

Succes!

Zeker zijn er ook heel veel Ierse paarden en Tinkers die heel erg goed zijn. Maar af en toe zitten er lastige tussen en als je die net getroffen hebt dan straalt dat af op de andere. Veel Tinkers van daar schijnen wel zo uit een natuurgebied geplukt te zijn en dan geexporteerd. Die zijn dan niet bepaald opgevoed en de koper hier zit er dan mee, terwijl vooral Tinkers juist vaak gekocht worden als gemakkelijk recreatiepaardje. Dat kan dan erg tegenvallen.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 14:26

Juist fijn als ze rechtstreeks uit een natuurgebied komen.

Niet verpest door mensen, nog zo groen als gras en onbedorven.

Eef_Bam

Berichten: 4101
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 14:46

Het paard is 8 maar nog niet zadelmak? Is dit ook nog niet geprobeerd, of wel geprobeerd maar niet gelukt? Met de omschrijving projectpaard zou ik als koper vermoeden dat het geprobeerd is maar niet gelukt. Lastig verhaal. Of verkopen met het eerlijke verhaal voor een lage prijs. Of in training en dan zadelmak verkopen. Is ze daarna redelijk braaf kan je hem goed verkopen. Is het echt een te lastige dan maak je er waarschijnlijk verlies op. Dan kan je beter met een eerlijk verhaal verkopen aan iemand die het zelf aandurft.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Hoe verkoop je een “projectpaard”?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:31

Project paard geeft aan dat er bepaalde problemen zijn . En waar je serieus tijd in moet steken !
Als het een project paard is , dan is de prijs daar ook naar .