Hoe verkoop je een “projectpaard”?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Hoe verkoop je een “projectpaard”?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 11:35

Hey bokkers,

Ten eerste weet ik niet zo goed of mijn topic op de juiste plek staat. Mijn excuses als dat niet het geval is.

Ik probeer een lang verhaal kort te houden; ik ben tot de beslissing dat het beter is om mijn merrie te verkopen.
Het is een paard uit Ierland, wat vaak al genoeg zegt. Wat ze heeft meegemaakt weet ik niet, dat ze wat heeft meegemaakt is zeker. Dit uit zich vooral naar heftig reageren op metalen voorwerpen. Ook is ze vrij eenkennig. Ik kan alles met haar, een ander kan niet eens in haar buurt komen.

Het is een lieve en gezonde merrie, waarmee je zeker ver kan komen als je er tijd en energie in stopt. Iets wat ik momenteel door omstandigheden helaas niet meer heb. Ze kent het zadel, bitloos hoofdstel maar is nog niet bereden. De laatste tijd heeft ze veel stilgestaan dus het moet allemaal weer opgepakt worden.

Maar nu? Ik gun haar een lief baasje die haar tijd en veel liefde geeft. Een goed huisje is zeker belangrijker dan de prijs. Maar hoe vind je zo iemand? Ik ben zelf een beetje huiverig om haar op marktplaats te zetten. Ik ben namelijk echt bang dat ze in verkeerde handen terecht komt en dat wil ik gewoon echt niet…

Heeft iemand hier tips of adviezen?

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe verkoop je een “projectpaard”?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:54

Persoonlijk zou ik haar op een kleine trainingsstal zetten bij iemand waarvan je weet dat die oké en correct is in het opleiden van paarden. Zodat ze leert om mensen te vertrouwen, zodat ze meer in de hand komt, zodat ze bereden kan worden. Dan vergroot de kans ook op een goede thuis.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70550
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:34

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Hoe verkoop je een “projectpaard”?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:57

Wat Gini zegt..

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 13:04

Wat Gini zegt is meteen mijn eerste gedachte ook.

Kost je 600-1000 euro per maand. En dat is zeker veel geld. Maar het vergroot de kansen op een fatsoenlijk tehuis en waarschijnlijk brengt het zijn geld ook wel op in de verkoopprijs.
Daarbij krijg jij dan ook een frisse blik op je eigen paard. Wat super waardevol kan zijn. Voor jou én voor je paard.

Ik heb ivm vakantie precies hetzelfde gedaan met een paard waar ik een beetje mee vastliep. geen problemen maar gewoon een doodlopend rustig straatje waar we het prima in deden maar niet echt uit kwamen. Vond het een enorme stap maar had ik jaren eerder moeten doen. Nieuwe blik op je paard en de aanpak. Paard iets van geleerd. Ik iets van geleerd. Allebei gegroeid en in jouw geval heb je er dan ook nog een makkelijker verkoopbaar paard aan. Waarbij ik vooral bedoel: een brede doelgroep kopers om uit te kiezen waardoor je iets kritische kunt zijn.

Of heel pragmatisch: gewoon nu zo te koop zetten, kijken wat er op af komt en of het je bevalt en anders alsnog naar aan trainingsstal brengen en opnieuw te koop zetten.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe verkoop je een “projectpaard”?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 13:26

Het meest pragmatisch is inderdaad haar nu te koop zetten zoals ze is, maar dan wel met het echte eerlijke verhaal. En dan kijken of er iemand op afkomt die er een klik mee heeft. De trainingsstal kan ook ,dan moet je wel willen investeren. Ik heb ook ooit een Ier gehad. Daar kon ik absoluut niet mee door 1 deur en die heb ik toen (met verlies) terugverkocht aan de verkoper. Dat was zowel voor het paard als voor mij de beste oplossing. Maar niet altijd kan dat.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Hoe verkoop je een “projectpaard”?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 13:38

Spannend om speciale paarden weg te zetten op een trainingstal in de hoop dat die kosten eruit komen bij verkoop . In mijn ervaring blijven projecten speciale dieren . Die je wel op de rit krijgt met een kanttekening het verleden niet te vergeten.
Heb er zelf zo een lopen . En die gaat gewoon niet weg bij me . Dat kan niet.

Er zijn diverse groepen op Facebook waar je zulke paarden aan de juiste mens kan helpen .
Met t eerlijke verhaal en de juiste prijs.
En Marktplaats , nee dat zou mijn keuze ook niet zijn voor een speciaal paard

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 13:40

Ik zou op facebook het hele verhaal zetten en kijken of er een klik is. Project paarden uit buitenland worden vaak op grote stallen enorm overvallen/overvraagd. Je kunt ze klaar krijgen maar zie vaak bij verhuizing dat je vaak stapjes terug zet. Hier moeten kopers rekening mee houden en ervaring mee hebben.

Hoe oud is het dier? En wat zijn de issues verder.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 13:41

Ik denk ook niet dat je moet hopen die kosten eruit te krijgen. Ik denk dat je dat enkel doet om ervoor te zorgen dat het paard een goed plekje kan krijgen en niet in de handel terecht komt.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 13:52

Iris82 schreef:
Ik denk ook niet dat je moet hopen die kosten eruit te krijgen. Ik denk dat je dat enkel doet om ervoor te zorgen dat het paard een goed plekje kan krijgen en niet in de handel terecht komt.


Inderdaad, op dat argument was mijn antwoord gebaseerd: hoe zorg ik dat mijn paard een goed huis krijgt?
Kosten eruit gaat in dit geval helemaal niet meer lukken, zelfs al zou ze het dier morgen verkopen.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 13:54

Ik zou proberen of je hem kunt weggeven aan een hele goede trainer. Dan kan diegene zich er geen buil aan vallen en jij ook niet.
Misschien Laura Petri eens appen? Die kan er vast wel wat van maken en dan zit de aardigheid voor haar in de verkoop. Ze zal hem niet wegdoen als ie er niet klaar voor is want ze heeft een naam hoog te houden inmiddels

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 13:57

Iris82 schreef:
Ik denk ook niet dat je moet hopen die kosten eruit te krijgen. Ik denk dat je dat enkel doet om ervoor te zorgen dat het paard een goed plekje kan krijgen en niet in de handel terecht komt.


Dan kun je ook zelf het juiste mens zoeken . Dat scheelt een verhuizing voor het dier .
TS weet nu aardig hoe het dier in elkaar steekt en kan daardoor de beste omschrijving geven van het paard . En de juiste eigenaar zoeken

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 14:03

pol013 schreef:
Wat Gini zegt is meteen mijn eerste gedachte ook.

Kost je 600-1000 euro per maand. En dat is zeker veel geld. Maar het vergroot de kansen op een fatsoenlijk tehuis en waarschijnlijk brengt het zijn geld ook wel op in de verkoopprijs.
Daarbij krijg jij dan ook een frisse blik op je eigen paard. Wat super waardevol kan zijn. Voor jou én voor je paard.


Of het moet een buitengewoon goed paard zijn, maar dat levert zijn geld zelden op in de verkoop.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 14:07

Zinzi_jewel schreef:
Dan kun je ook zelf het juiste mens zoeken . Dat scheelt een verhuizing voor het dier .
TS weet nu aardig hoe het dier in elkaar steekt en kan daardoor de beste omschrijving geven van het paard . En de juiste eigenaar zoeken


Het probleem hierbij is wel dat dit paard bijzonder in de lagere prijscategorie valt en dus op dit moment niet geschikt is voor beginners. Wat je dan krijgt is dat er handelaren allemaal praatjes hebben en soms ook hun 'dochter' meenemen om het paard in te laden en een week later weer door te verkopen voor 100 euro meer. Een goed huis vinden voor een projectpaard kan je zomaar meer kosten dan die twee maanden training bij een prof stal.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 14:13

Iris82 schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Dan kun je ook zelf het juiste mens zoeken . Dat scheelt een verhuizing voor het dier .
TS weet nu aardig hoe het dier in elkaar steekt en kan daardoor de beste omschrijving geven van het paard . En de juiste eigenaar zoeken


Het probleem hierbij is wel dat dit paard bijzonder in de lagere prijscategorie valt en dus op dit moment niet geschikt is voor beginners. Wat je dan krijgt is dat er handelaren allemaal praatjes hebben en soms ook hun 'dochter' meenemen om het paard in te laden en een week later weer door te verkopen voor 100 euro meer. Een goed huis vinden voor een projectpaard kan je zomaar meer kosten dan die twee maanden training bij een prof stal.


Heb er toch niet lang over gedaan om een fijne plek voor onze Roemeen te vinden toen .
Maar diverse mensen al bij voorbaat afgeserveerd.
Voor mezelf goed in m'n hoofd gehouden wat de pony nodig had aan mens .
En plek . En daar geen concessies op gedaan.
Want doordat deze pony een kleine D maat was wilde veel ouders wel komen kijken met hun 11 jarige kind die zo goed kon rijden.
Deze pony had niet perse een goede ruiter nodig maar iemand die wilde luisteren naar de pony. Het op een rustig tempo verder gaan met de pony

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 14:14

Wat is de leeftijd en het ras?
En wat voor jou een projectpaard is hoeft voor een ander helemaal niet zo te voelen of te zijn. Ik zou haar op marktplaats en of horsetelex zetten gewoon als paard die nog niet beleerd is. Dan krijg vanzelf mensen die dat geen probleem vinden en die ook weten dat zo'n dier weinig kent en schikkerig kan zijn.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 14:25

Alles wat gezond is en soort van braaf brengt op het moment anders best wat geld op.

Bij 'een ier' dacht ik aan de iers warmbloed eigenlijk. Dat is gewoon een sportpaard. Als die eenmaal normaal onder het zadel zijn zijn ze een stuk beter te verkopen dan een (te oude?) niet zadelmakke.

Maar wellicht doe ik te veel aannames hier.

Met 'uit de kosten komen' bedoel ik inderdaad niet perse tov de aankoopprijs. Maar wel dat het bedrag wat je er voor kunt krijgen ongeveer meestijgt met het toegenomen 'niveau'.

En wat betreft druk: je hebt ook prima kleine stallen waar dat helemaal niet speelt. Ik heb die van mij meegegeven met: 'kijk maar, ik hoor wel wat je er van vind/kunt maken' en was blij verrast wat een frisse blik me opleverde. En ik vind(vond) die van mij echt geen simpele.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 14:28

pol013 schreef:
Bij 'een ier' dacht ik aan de iers warmbloed eigenlijk. Dat is gewoon een sportpaard. Als die eenmaal normaal onder het zadel zijn zijn ze een stuk beter te verkopen dan een (te oude?) niet zadelmakke.

Maar wellicht doe ik te veel aannames hier.


Ja nou dat was het eerste wat in me opkwam ook, maar toen realiseerde ik me dat Tinkers ook uit Ierland komen en dat dat juist vaak de onbeleerde en soms ietwat getraumatiseerde paarden zijn.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:40

Iris82 schreef:
pol013 schreef:
Bij 'een ier' dacht ik aan de iers warmbloed eigenlijk. Dat is gewoon een sportpaard. Als die eenmaal normaal onder het zadel zijn zijn ze een stuk beter te verkopen dan een (te oude?) niet zadelmakke.

Maar wellicht doe ik te veel aannames hier.


Ja nou dat was het eerste wat in me opkwam ook, maar toen realiseerde ik me dat Tinkers ook uit Ierland komen en dat dat juist vaak de onbeleerde en soms ietwat getraumatiseerde paarden zijn.

Mijn Ier was inderdaad een Tinker. Regelrechte import.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:42

pol013 schreef:
Alles wat gezond is en soort van braaf brengt op het moment anders best wat geld op.

Bij 'een ier' dacht ik aan de iers warmbloed eigenlijk. Dat is gewoon een sportpaard. Als die eenmaal normaal onder het zadel zijn zijn ze een stuk beter te verkopen dan een (te oude?) niet zadelmakke.


Als je in TS haar oude posts kijkt lijkt het meer dat ze een tinkerachtige pony heeft, iets kleins en met veel behang staat er op een filmpje in ieder geval.

Niet exact type paard wat je veel geld oplevert als je hem ff in training zet.

Padoertje
Berichten: 1540
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:46

pillow schreef:
Wat is de leeftijd en het ras?
En wat voor jou een projectpaard is hoeft voor een ander helemaal niet zo te voelen of te zijn. Ik zou haar op marktplaats en of horsetelex zetten gewoon als paard die nog niet beleerd is. Dan krijg vanzelf mensen die dat geen probleem vinden en die ook weten dat zo'n dier weinig kent en schikkerig kan zijn.


Eens. Ik zou het dier aanbieden met een eerlijk verhaal. Je hebt zelf in de hand of je je paard aan iemand gunt of liever verder zoekt naar een nog betere match.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:48

Fly_high schreef:
pol013 schreef:
Alles wat gezond is en soort van braaf brengt op het moment anders best wat geld op.

Bij 'een ier' dacht ik aan de iers warmbloed eigenlijk. Dat is gewoon een sportpaard. Als die eenmaal normaal onder het zadel zijn zijn ze een stuk beter te verkopen dan een (te oude?) niet zadelmakke.


Als je in TS haar oude posts kijkt lijkt het meer dat ze een tinkerachtige pony heeft, iets kleins en met veel behang staat er op een filmpje in ieder geval.

Niet exact type paard wat je veel geld oplevert als je hem ff in training zet.


Oow jeetje een dolle Tinker?
Ts, wat is het voor een type paardje dan ?

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:57

Padoertje schreef:
pillow schreef:
En wat voor jou een projectpaard is hoeft voor een ander helemaal niet zo te voelen of te zijn. Ik zou haar op marktplaats en of horsetelex zetten gewoon als paard die nog niet beleerd is. Dan krijg vanzelf mensen die dat geen probleem vinden en die ook weten dat zo'n dier weinig kent en schikkerig kan zijn.


Eens. Ik zou het dier aanbieden met een eerlijk verhaal. Je hebt zelf in de hand of je je paard aan iemand gunt of liever verder zoekt naar een nog betere match.


Realistisch gezien maakt het paardje dan een kort rondje handelaren totdat die op een mysterieuze wijze ff een makke kinderpony is geworden :+ en dan kan die weer zijn toekomst in snelle handel tegemoet.

Er zijn maar geen weinig mensen die met beste intenties een ouder (?) niet zadelmak projectpaard zoeken en de kans dat je er zomaar eentje treft is ongeveer 0. Je kunt het dier of (laten) doortrainen totdat het kans maakt op de reguliere markt of anders toch niet verkopen als je garantie wilt dat het enigszins goed terechtkomt.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 16:58

Hmm een tinker maakt het verhaal wel even iets anders.

Maar ik lees steeds dat die ook niet meer heel goedkoop zijn dus misschien kun je er dan toch nog een deel van het bedrag wat je aan training besteed uit halen.

Maar overall geldt wel echt: de kans dat een paard fatsoenlijk terecht komt neemt hand over hand toe als een paard normale paarden dingen kan zoals gewoon braaf zijn ding doen onder het zadel met 'normaal tuig', trailer mak zijn en braaf zijn in de omgang. Dus alles wat je er aan kunt doen om dat te realiseren helpt een paard gemiddeld gezien vooruit in de wereld.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Hoe verkoop je een “projectpaard”?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:08

Pol013 : een tinker neem je inderdaad niet vanwege de lage prijs tegenwoordig! Maar het is ook nog stokmaat afhankelijk of je hem verkocht gaat krijgen aan de juiste persoon , sommige tinkers zijn erg klein en daardoor moet je al een kleine ruiter vinden . Die volwassen verstand gebruikt.
Wij hebben ooit per ongeluk een zotte tinker gekocht , daar ter plekke top braaf waarschijnlijk iets gegeven om braaf te zijn . Bleek gelukkig een handelaar dame en heb beest terug gebracht. Sneu voor t beestje, maar m'n dochter toen net 13 moest er niet mee verongelukken en ik heb helemaal niets met Tinkers had geen behoefte aan een project Tinker