Reistijd naar stal en combi werk-prive

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Reistijd naar stal en combi werk-prive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 09:52

Goedemorgen, wat is jullie reistijd naar stal, hoe vaak per week ga je naar stal?

Ik probeer de werk-privé balans wat te verbeteren, maar krijg het niet ideaal voor elkaar. Misschien hebben jullie nog ideeën?

Naar stal is 50 km enkele reis; rij er vanuit huis denk ik 35-45 minuten op, afhankelijk van de drukte. Ik ga gemiddeld 5 dagen per week; mijn moeder pakt de andere 2 dagen op.
We gaan feitelijk dus elke dag om bij te voeren (slobber ; voorkomt mestwater) en om op tijd blessures te constateren. M'n paard heeft weleens 2 dagen met een wondje gelopen omdat wij een dag oversloegen; vervolgens bijna einschuss en hoge dierenarts kosten.
Dit is de beste stal binnen 50 km. Minder werken is geen optie. Veelal 7 uur de deur uit; 21.30 thuis. Het eist een beetje z'n tol. Zeker omdat je thuis ook niet stil kan zitten, daar heb je nog een huishouden.

Ma: werken + naar stal ; 21.30 thuis
Di: werken -> naar huis (pakt mijn moeder op)
Wo: werken -> middag naar stal ; 18.00 thuis
Do: werken -> naar stal ; 21.30 thuis
Vrij: (thuis) werken / vroeg slapen (pakt mijn moeder op)
Za: naar stal (les), avond thuis
Zo: naar stal; avond thuis
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 25-10-23 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2421
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:56

Is paard onderweg naar werk stallen geen optie? 50 km is wel echt ver!

Voorheen stonden mijn paarden op 20 minuten rijden. Dat was goed te doen. Nu staan ze aan huis maar ik maak stiekem ook langere dagen nu. Op stal was ik vaak met met 3 uur wel zeker weer thuis. Maar goed toen had ik er maar 1 en mestte ik niks en werd alles gedaan voor mij :+

Ik ben van 8-12 bezig met mijn paarden. Vanaf 1300 duik ik achter de computer voor werk. Ga rond 15/16 naar mijn werk en ben rond 00.00 weer thuis. Dus zelfs zonder reistijd ben ik heel de dag bezig met alles.

Ik heb dus theoretisch 4 uur per dag tijd om aan mijzelf (paard) te besteden. Als ik reken wat een gemiddeld mens doet na het werk, 1800 thuiskomen 2200 naar bed is dat bij mij gelijk. Ik kies er dus voor om 4 uur aan mijn paard te besteden als zijnde mijn ontspanning.

Oskarrino
Berichten: 798
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Reistijd naar stal en combi werk-prive

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:02

Poeh, ik zou zelf geen 50km willen rijden voor m'n paard, zolang het niet nodig is.

Ik rij met 15min naar stal. Ga 5-6 dagen per week heen vanuit m'n werk of na het avondeten. Dit is afhankelijk van de planning verder en waar ik zin in heb.

M'n werk zit op 35min rijden van waar ik woon, het is vanuit werk 45min naar stal toe maar wel maar 15minuutjes naar huis.

Ik werk onregelmatig met veel diensten. Dus of ik ga voor m'n werk of erna (of niet). Huishouden doe ik op m'n vrije dagen voornamelijk of gelijk uit werk (dan in de avond naar stal).

Zou je niet kunnen kijken of je iemand kan vinden die een dag de zorg op zich neemt? Al is het alleen ff poetsen, wandelen desnoods en checken op wondjes/vreemde dingen?

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:13

Wat is de reden dat je zo ver vanaf huis jouw paard hebt gestald? Persoonlijk zou ik ook dichterbij een stal proberen te zoeken. Want je bent nu wekelijks alleen als aan reistijd naar stal bijna een werkdag kwijt.
Als andere stalling zoeken niet mogelijk is, kan je dan misschien nog een dag aan jouw moeder overlaten? Of de vrijdag waarop je thuis werkt ruilen met een dag waarop je naar kantoor moet? Dat lijkt mij een minder intensieve combinatie.

Hoe is je contact met stalgenoten? Toen mijn paard nog op een pensionstal stond hielden we met elkaar voor elkaar de paarden in de gaten. Als er iets was, dan was een berichtje om de eigenaar te informeren en vragen wat we konden doen zo gestuurd. Als iemand afwezig was wisten we dat meestal ook wel en werd er nog even bij een paard gekeken.

Overigens sluit ik mij aan bij mijn voorganger dat ik niet op zo'n enorme afstand zou willen stallen. Dan moet het wel een stalling zijn die bijzonder goed is en juist niet (kleine) blessures, etc. over het hoofd ziet.

Celebi
Berichten: 3668
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:14

Ik snap dat je graag op de fijnste stal staat die je kunt vinden maar jeetje dit is wel veel. Je wilt voor zijn dat het je echt op gaat breken. Het is namelijk wel de bedoeling dat het een leuke hobby blijft en niet gaat tegenstaan.

Ik zou toch je ogen en oren open houden voor eventuele plekjes dichterbij. Er is zoveel wat meer prive is en niet via Google omhoog komt dat je waarschijnlijk een groot deel nog niet hebt gevonden.

Aan de andere kant zijn het 'maar' twee dagen dat je van 7 tot 21 van huis bent en dit lijkt nu jouw hoofdprobleem te zijn in je post. Misschien is het goed om jezelf af te vragen wat er precies zo zwaar is aan je dagen. Het filerijden? Je werkzaamheden? Die lastige collega's/klanten? Te weinig slaap? Je kunt bijvoorbeeld een lijstje maken met alles wat je energie geeft en wat je energie kost. Dit kunnen grote dingen zijn, maar ook kleine dingen binnen het grotere geheel. Zo zie je waar je veel energie kwijt aan raakt en dat geeft soms wat orde. Ook kun je daarin zien of je wat energievreters kunt schrappen en energiegevers kunt toevoegen. Klinkt een beetje zweverig misschien, maar het is een fijne oefening voor de balans tussen werk/prive/paard.

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:15

Denk dat je kan verbeteren op reistijd. Of gunstiger gelegen op route of dichterbij huis en ergens misschien op inleveren. Denk op luxe bak, wasplaats oid. Luxe dingen dus.

Hier ook aan huis. Lange dagen maar tussendoor wel thuis dus.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:25

Geen idee of je de mogelijkheden hebt om bepaalde dingen uit te besteden, maar denk aan bijvoorbeeld je boodschappen bestellen, warm eten op je werk tussen de middag zodat je niet hoeft te koken, je wasmachine voorprogrammeren zodat je was schoon is als je thuiskomt, schoonmaakster inhuren zodat je je uren thuis niet aan je huishouden hoeft te besteden. Een stal binnen een range van 50 km kan wel, maar als dat ook nog eens buiten de route huis-werk valt wordt het wel echt een dingetje.


Hier een paard op stal 20 minuten van huis, en eentje op pensioen ergens diep in Brabant. De pensionado bezoeken we wanneer het uitkomt, eens in de zoveel weken, dus die tel ik even niet mee. Het andere paard loopt in de sport en ik breng er nog eentje van een stalgenoot uit, dus qua klusjes/rijden hebben we er ongeveer anderhalf elke dag. Daarnaast een gezin en een huishouden en werk. Maargoed, delegeren is dus het motto. Voordeel is dat mijn man en ik allebei rijden en we de taken dus kunnen verdelen. Ons kindje (nu nog eentje van 2,5 en nr 2 is onderweg) gaat meestal mee naar stal en is dat ook gewend. We werken allebei parttime (3 en 4 dagen) en grotendeels vanuit huis, dat scheelt al veel reistijd. Stal is op dagen dat man op kantoor werkt (2 uur rijden verderop) op de route naar huis. Maar moet zeggen dat we die dag vaak overslaan. We hebben een goeie verzorgster die niet rijdt maar wel longeert, verzorgt en aandacht geeft. Zij gaat ook regelmatig mee als we met het hele gezin naar stal gaan.

Als ik naar je schema kijk, is het opzich qua tijden nog te overzien. Twee hele lange dagen inderdaad. Valt daar niet iets in te schuiven? Dagje extra thuiswerken bijvoorbeeld of toch een verzorger erbij en die dag skippen? Een stal die binnen je eisen valt en op de route ligt is wel echt veel voordeliger. Je kan ook eens uitrekenen wat je overhoudt aan budget voor een stal die bij je past als je de hoge benzinekosten die je nu maakt zou kunnen halveren door een stal dichterbij te hebben. Misschien zou dat zelfs een halve dag werken kunnen schelen.

MarliesV

Berichten: 15199
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:31

Maar je bent dus feitelijk 5x in de week op stal, waarvan 2x de avond. Dat vind ik meevallen maar jij hebt daar last van, anders had je dit topic niet gemaakt.

Celebi stelt goede vragen in mijn ogen, wat maakt het zo zwaar?

En elke dag slobber, kan stal dat niet van je overnemen? Dito met checken of wondjes, is er geen fijne stalgenoot die even om je paard heen wil 1 of 2x per week, scheelt jullie tijd en dan kan je wat makkelijker indelen.

Wat doe je op zo'n avond op stal? Rij je voor een kwartiertje (slobber en check) die 50km op en neer?

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:45

Het lijkt alsof je erg lang op stal bent als je pas 21.30 thuis bent. Kan je daar nog iets in aanpassen? Of maak je erg lange dagen op je werk?
En wat doe je met eten die dagen? Heb je dat tussendoor kunnen doen of moet dat thuis nog?

Ik zou kijken of je voor 1 van die lange dagen een verzorger kan regelen.
Je geeft aan dat dit de enige goede stal is in de omgeving. Het is heel belangrijk dat je paard goed staat dus dat snap ik.
Aan de andere kant is het wel echt heel zonde van die reistijd elke keer. Ik zou misschien toch nog eens kijken naar andere opties.
Soms kan er ook weer een nieuwe stal verschijnen, of een optie waar je eerder niet aan dacht.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70560
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:16

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Reistijd naar stal en combi werk-prive

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:22

rondkijken naar een andere stalling, of zorgen dat iemand anders die slobber er bij kiepert.
Ik zou dit ook niet volhouden, de kosten van de diesel alleen al...

Ik heb ze nu op vijf kilometer van huis, ik kan op een half uur weer thuis zijn, voor ik op mezelf ging wonen stonden ze ong 25km van huis, achteraf begrijp ik niet dat ik zes dagen per week op en af ging...
De stal waar ik nu sta is ook vrij onbekend, hij is er al jaren maar er is weinig verloop onder klanten, dus ik vond hem op het juiste moment. Alle andere bekende stallen in de buurt zijn luxer maar groot. Dat wilde ik niet en heb daardoor ingeleverd op een binnenbaan, in de winter niet altijd leuk maar absoluut geen spijt van.

Petpa

Berichten: 1695
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Reistijd naar stal en combi werk-prive

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:26

Je woont in Langedijk, hier in de omgeving zijn toch voldoende prima stallen?

Skessa_
Berichten: 10635
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:28

50 km naar stal is wel erg ver!!

Mijn stal is echt 2 minuten met de auto. 10-15 minuutjes lopen/fietsen.
Werk is ong 25 minuten.

Ik ga 5 dagen per week, de andere 2 dagen doet mijn bijrijder.
Ik vind dit wel ideaal zo dicht bij. Als er iets is kan ik voor en na mn werk makkelijk even langs rijden.

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:37

Poeh, niet dat die twee langere avonden het hem doen maar het oogt alsof je weinig tijd hebt voor andere dingen dan alleen paard? Dit kan natuurlijk ook bewust zijn.

De mijne staat 15 km van huis af, zo’n 15-20 min met de auto. vanuit werk naar stal moet ik ‘huis voorbij rijden’ zogezegd maar dat is allemaal wel te doen, dat is al wel opweg naar huis. Ik ga nu 2x pw ivm zwangerschap en hoop na de zwangerschap toch wel minstens 3x pw te kunnen gaan. Voor mijn zwangerschap ging ik 4/5x pw. Nu borstel ik alleen nog en inderdaad even een check hoe die erbij staat.

Je zou bij wijze van iemand kunnen betalen je paard even te borstelen en de slobber te voeren alleen al dat je de benzine kosten erop scheelt.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:39

Ik zou persoonlijk ook wel 50 km enkele reis willen rijden naar stal hoor, als dat betekent dat ik ervan verzekerd ben dat mijn paard goed staat :) (gelukkig heb ik dat nu ook, maar dichterbij). Ik rij 18 km enkele reis en ben er iedere dag, een uitzondering daar gelaten. Ik werk ook de hele week.

Ik moet zeggen dat ik jouw schema helemaal niet raar vind. Je bent tweemaal in de week laat thuis.
Is dit sinds kort een probleem geworden voor je? Had je er in de zomer ook last van, of pas sinds kort nu het vroeger donker wordt?

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Reistijd naar stal en combi werk-prive

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:45

Oh poeh wat een eind weg zeg! Dat lijkt mij best pittig naast je werk. Ik ben ook heel vaak volgepland door de week met mijn werk en de hobbies van mijn kinderen. Als alles lekker loopt gaat het goed, maar als je even wat moe of niet fit bent of gewoon even behoefte aan eventjes niks hebt, dan is het best wel pittig. Dan krijg je geen adempauze en moet je toch gewoon doordenderen. Inderdaad misschien een optie om iemand te zoeken die het bijvoeren doet?

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:03

Idd, slobber geven, een wondje zien,… dat hoort een goeie pensionbaas toch ook te kunnen? Desnoods betaal je iets meer op die slobber te geven en ze extra te checken? Zal je goedkoper uitkomen dan telkens zo ver te rijden.

BigOne
Berichten: 38280
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Reistijd naar stal en combi werk-prive

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:08

Waarom is deze stal voor jou het beste? Ook voor je paard? Want op een beste stal zou een wondje de stalhouder toch ook op kunnen vallen?

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Reistijd naar stal en combi werk-prive

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:46

Eens met mijn voorgangers dat 50km enkele reis ver is. Kan me voorstellen dat het autorijden je opbreekt. Heb je een bijrijder overwogen? Iemand die ook 2x per week komt en je paard vertroetelt en nakijkt? Weet dat het lastig is een goede te vinden, maar ze zijn er vast wel!
Daarnaast: even harde woorden. Maar geniet je nog van je paard? Ik moet op bepaalde dagen in de week zelfs 2x per dag naar stal voor de verzorging (in eigen beheer). Ik fiets enkele reis 20 minuten. Dus dat is ook op zo’n dag 80 minuten reistijd. Ik sta er een uur eerder voor op, zodat ik voor m’n werkdag begint kan gaan. En ik ga elke avond. Het is zwaar, maar het ‘kost’ me geen energie. Wellicht is dat iets wat je voor jezelf kunt onderzoeken?
Sterkte in ieder geval.

prugelpiet

Berichten: 12568
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Reistijd naar stal en combi werk-prive

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:53

Tot hoelaat werk je? Hoelaat ben je dan op stal? Wat is je afstand werk-stal? Hoeveel tijd besteed je op stal?

Mijn paard staat op 40km van huis. Maar praktisch op mijn woon-werk route. Als ik op een avond ga rijden/longeren ben ik toch wel om 20:00 vaak wel weer thuis. En ik ben er vaak zat ook alleen voor een aai, koekje en dan ga ik weer. Of ik kom helemaal niet, ondanks dat ik zo dichtbij ben. Mijn leven draait niet om mijn paard, en ik wil ook wel eens andere dingen doen na het werk.

En echt, een dagje overslaan is geen ramp. Dat je net dat wondje mist is natuurlijk vervelend, maar wees eerlijk, hoe vaak gebeurt dat nou? Er is vast wel een stalgenootje die je paard een emmer slobber voor zn neus wil zetten en even een blik wil werpen of die zich niet verwond heeft.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Reistijd naar stal en combi werk-prive

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:56

ken je dillema, hier ook een tijd gehad dat paardlief op 50 km van huis stond ivm geen vergelijkbare stal dichterbij. Heb het ook nooit optimaal gekregen. Het is gewoon veel. Soms at ik op het werk en kleedde me daar om voor ik wegging zodat ik iets vroeger thuis was. Soms had ik een bijrijder die wat oppakte of kookte ik in het weekend voor de rest vd week en hoefde ik alleen iets uit de vriezer te trekken. Maar het blijft schipperen, ik heb dat een aantal jaren gedaan en vervolgens mijn paard met pensioen nog verder weg gezet. Want wilde voor hem de omstandigheden zo goed mogelijk hebben. Nu ga ik 1x per week en is de reistijd anderhalf uur enkele reis. Deze week ga ik 3x omdat hij niet in orde was. Ook best pittig maar het is incidenteel en daardoor haalbaar.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 15:12

BigOne schreef:
Waarom is deze stal voor jou het beste? Ook voor je paard? Want op een beste stal zou een wondje de stalhouder toch ook op kunnen vallen?


> Voldoende goede kwaliteit hooi op stal; schone stal (heb dat anders gezien)
> Voldoende weidegang in de zomer; in de winter blijven ze binnen met vies weer ipv dat ze buiten in het drijfzand gezet worden, gaan glijden en ik weer dierenarts kosten heb
> Buiten niet in drijfzand; elke stal in de wijde omgeving heeft drijfzand en tot de knieën in de nattigheid (waar we dan weer kosten voor rotstraal voor konden maken alsmede voor glijpartijen en blessures daardoor;
> Binnenbak; altijd te rijden (buitenbak hebben we vaker ongelukken; wegschiet issues)
> Buiten met andere paarden (lees: niet met merries met losse voetjes; heb heel veel kosten gehad door een merrie die te pas en onpas mijn paard trapte)