Keuzes maken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 13:50

Hoi iedereen,

Ik heb een zwaar onderwerp en zware keuzes te maken :(

Sinds 12 weken hebben wij een prachtig dochtertje gekregen, na 4 jaar proberen en fertiliteits-problemen ben ik (uiteraard) dolverliefd op haar!!

Echter hebben we ook veel pech gehad. Zo´n 3 weken voor de geboorte moesten onze paarden ineens verhuizen, de stalling waar we nu staan was al dubbel zo duur als voorheen en nu gaat de prijs alweer omhoog :/
Helaas heb ik zelf een postnatale depressie en ben ik dus nog wel een tijdje thuis en sowieso werk ik maar parttime. Hierdoor lijkt het steeds meer en meer erop dat we de paardjes niet meer kunnen onderhouden.

Ik zie mijn paarden doodgraag, maar denk soms dat het ´makkelijker´ is om ze weg te doen... ik WIL dit niet, maar het zou wel eens de enige oplossing kunnen zijn :(

Ik voel me hierdoor nog slechter en merk dat ik het steeds moeilijker en moeilijker vind :(
Mijn draver is geadopteerd en zou dan dus terug naar het asiel moeten, vooral dat zit me enorm tegen :(

Niemand kan me helpen een keuze te maken, maar ik wil wel mijn verhaal kwijt/erover kunnen praten met iemand :/
Met mijn man is dat moeilijk want hij heeft niets met paarden, dus vandaar mijn verhaal hier...

Hopelijk staan jullie er wel voor over om erover te praten <3

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16162
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 23:30

Omdat dit topic beter op paardenpraat past verplaats ik hem daarheen.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16162
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 23:37

Wat een lastige situatie. Ik kan mij goed voorstellen dat de paarden je nu veel steun en afleiding bieden.
Zijn opties als andere stalling, betalende bijrijder, 1 paard houden een mogelijkheid?

Texas02

Berichten: 4618
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 00:17

Is er geen goedkopere stalling bij jullie in de buurt?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 00:29

Het is hier bokt, en ik verwacht zoals in eerdere gelijksoortige topics een lawine aan "goede raad" hoe je tóch op een of andere manier de zaak zó kan managen je paarden toch te houden.

Realiteit is (open deur) dat paarden houden een enorm dure hobby is, zeker als je niet de luxe hebt ze aan huis te kunnen houden.

Met de komst van je kindje (gefeliciteerd!) is je leven uiteraard ingrijpend veranderd, en je prioriteiten zijn anders.
De beslissing om je paarden weg te doen kán absoluut de meest verstandige zijn in je situatie, en daar hoef je je helemaal niet schuldig over te voelen!


Veel sterkte gewenst met alles.

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 00:52

Hou er wel even rekening mee dat je nog vol in de hormonen zit, misschien maak je hierdoor andere keuzes?

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 00:57

Allereerst, van harte met die kleine! <3 Maar pfoeh, wat heftig dat je nu worstelt met een postnatale depressie. Ik kan mij zo voorstellen dat jullie na al die jaren hopen op een kindje, nu ontzettend uitkeken naar deze periode. Grote knuffel van mij :(:) en onthoud.. Een postnatale depressie overkomt je, het ligt niet aan jou en het doet niets af aan de liefde die je hebt voor de kleine.

Ik weet niet of het financieel kan. Maar is het mogelijk om alles even hetzelfde te houden met de paarden totdat je je weer meer jezelf voelt? Of dat je op korte termijn een betalende bijrijder kunt vinden? Want nu ingrijpende keuzes maken mag, maar het zou ook jammer zijn als je later denkt 'had ik maar..'.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 07:31

Asiel is juist een prima plek daar zorgen ze zeker dat hij goed terecht komt.En logische dat na de geboorte van je kindje dat alles dan even te veel is dat is echt volkomen normaal.Een kind krijgen is behoorlijk ingrijpend in je leven.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 08:31

Het is af te raden om in een stressvolle situatie beslissingen te nemen die niet zijn terug te draaien. Gefeliciteerd trouwens met je baby!

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 08:35

anjali schreef:
Het is af te raden om in een stressvolle situatie beslissingen te nemen die niet zijn terug te draaien. Gefeliciteerd trouwens met je baby!


Als je het niet meer kunt betalen, moet je toch iets beslissen.

Ts, wat lastig en naar. Welke opties heb je al met jezelf overlegd? Zou een betalende bijrijder iets helpen?

Rocamor

Berichten: 10880
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 08:38

Ts, je hebt het over paarden. Om hoeveel dieren gaat het en wat voor paarden?

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:36

Ts.. ik heb jaren geleden zo'n zelfde keuze moeten maken, al was het dan door andere omstandigheden.
Ik heb ook alles moeten verkopen en mijn grootste passie op moeten geven, en heb dit al die tijd niet kunnen accepteren.
In mijn geval heb ik mijn passie nu herpakt.

Echte advies heb ik niet voor je, behalve naar je gevoel te luisteren.
En ik wens je heel veel sterkte.

Charaz

Berichten: 24300
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:42

Rocamor schreef:
Ts, je hebt het over paarden. Om hoeveel dieren gaat het en wat voor paarden?


Hier ben ik ook benieuwd naar, meerdere paarden op pension houden is een kostbare hobby weet ik uit ervaring.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 10:12

Casarell schreef:
Echte advies heb ik niet voor je, behalve naar je gevoel te luisteren.
En ik wens je heel veel sterkte.

Je gevoel is vaak een slechte raadgever.
Je verstand is veel betrouwbaarder, dat is namelijk voor rede vatbaar.

foxy80

Berichten: 7876
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 10:27

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden:(tijdelijk) goedkopere stalling zoeken kan al zorgen voor een paar maanden extra ademruimte. Ik heb toen ik overspannen was mijn paard 6 maanden goedkoper op de wei gezet. Gaf ademruimte (financieel en qua tijd) en toen kon ik wel rustig een beslissing nemen.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 10:34

Is het mogelijk de paarden tijdelijk goedkoper te stallen/op het land te zetten ergens? Al is het een stuk verder, kun je ze wel houden, hoef je er niet persé heel vaak heen en hebben zij gewoon hun natje en droogje.

hildemenna

Berichten: 88
Geregistreerd: 31-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 11:52

Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter!

Wellicht is er een mogelijkheid tot stalling in de buurt met bijvoorbeeld minder faciliteiten zodat de stalprijs een stuk lager wordt.

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 12:13

Je zegt paarden. Is het geen optie op er een te houden en een weg te doen? Als ze op een pensionstal staan, blijft ene niet alleen achter, al de helft van de kosten weg en dan kijk je hoe dat loopt?

petitparis

Berichten: 15989
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 12:32

Gefeliciteerd met je dochter en probeer van alle eerste dingetjes te genieten...

Wat betreft je paarden, helaas kosten paarden nu eenmaal veel geld en/of tijd en moeite. Zelf ben ik anderhalf jaar geleden ook halsoverkop moeten veranderen van stalling waardoor alles duurder werd, maar ik was zelf wel minder tijd kwijt aan de dagelijkse verzorging...
Als vooral het financiele plaatje niet haalbaar is op langere termijn en om extra spanningen tussen jou en je man te vermijden, dan heb je niet veel keuze dan of een andere stalling te zoeken of een andere thuis voor hen te zoeken.

Marigold

Berichten: 12587
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:18

Als je postnatale depressie hebt, heb je waarschijnlijk sowieso weinig energie en het gevoel nergens zin in te hebben.
Lijkt mij zelf nu voor je rust het beste als je een kennis of verzorger de paarden laat doen voor een tijdje.
De keuze ze weg te doen even over de winter heen te tillen.
Misschien voel je je dan al weer beter en meer in je kracht. Als je toch dan tot verkoop over wilt gaan is de markt / de start situatie voor de ponies op hun nieuwe adresjes waarschijnlijk ook beter, in het voorjaar dus.

Misschien is het niet persé nodig om overhaast te beslissen..
in elk geval sterkte en beterschap.

Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:37

Marigold schreef:
De keuze ze weg te doen even over de winter heen te tillen.

TS geeft aan dat ze het financieel niet meer gaan redden, dan is "over de winter heen tillen" een zware beslissing.

TS wat er al gevraagd is; om hoeveel paardjes gaat het en is het echt zo'n moeilijk idee om de draver terug te brengen naar de stichting?

Gelbrich
Berichten: 281
Geregistreerd: 09-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:48

Rocamor schreef:
Ts, je hebt het over paarden. Om hoeveel dieren gaat het en wat voor paarden?


Een Draver en een Shetlander lees ik in een bericht.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:03

First things first: van harte gefeliciteerd met je kleintje...! :)
En heel erg veel sterkte :(:) met de depressie - een rottige, akelige ziekte.
(En let op: depressie gedijt op vermoeidheid, en juist met een hummeltje in huis is tijd voor jezelf nemen lastig.)

Oude, goede regel: geen onomkeerbare beslissingen nemen als je depressief bent...!!!
Al was het 'maar' omdat de depressie jou akeliger dan noodzakelijk naar de situatie laat kijken.

Hartstikke goed om hier tips te vragen! +:)+
Dat je 'hals-over-kop' je paard moest verplaatsen is sowieso balen.
En dat je dan 'de eerste de beste' stal moet nemen snap ik, maar wellicht zijn er nog heel veel opties -
waar je nu als mama die depressief is waarschijnlijk als een berg tegen opziet "het idee alleen al...!"

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:34

Voor mij gaf de verkoop veel rust. Ik nam zelf het besluit toen ik zwanger werd een jaar geleden. Het was een zware beslissing maar ik ben heel blij dat de financiële druk er af is. Zeker na een heftige bevalling waardoor ik nu 6 maanden later nog zo goed als niet kan werken.

Praat er goed over, bedenk je dat anderen ook goed voor je paarden kunnen zijn maar blijf realistisch en laat je depressie niet spreken dus laat je partner en vrienden klankbord zijn. Veel sterkte. :(:)

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:46

Janneke2 schreef:
First things first: van harte gefeliciteerd met je kleintje...! :)
En heel erg veel sterkte :(:) met de depressie - een rottige, akelige ziekte.
(En let op: depressie gedijt op vermoeidheid, en juist met een hummeltje in huis is tijd voor jezelf nemen lastig.)

Oude, goede regel: geen onomkeerbare beslissingen nemen als je depressief bent...!!!
Al was het 'maar' omdat de depressie jou akeliger dan noodzakelijk naar de situatie laat kijken.

Hartstikke goed om hier tips te vragen! +:)+
Dat je 'hals-over-kop' je paard moest verplaatsen is sowieso balen.
En dat je dan 'de eerste de beste' stal moet nemen snap ik, maar wellicht zijn er nog heel veel opties -
waar je nu als mama die depressief is waarschijnlijk als een berg tegen opziet "het idee alleen al...!"

Helemaal mee eens @Janneke.