Mini: een jaar na de Zuidlaardermarkt

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Mini: een jaar na de Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 20:59

Nadat we een aantal jaren geleden een prachtige friese merrie met vol papier op de Zuidlaardermarkt kochten, en we hier vorig jaar een behoorlijk hoog bod op kregen (niet verkocht natuurlijk :') ), besloten we vorig jaar om weer naar de markt te gaan om te kijken of er weer zo'n leuk dier stond. Misschien voor onszelf (ik), misschien voor de handel (mijn vriend). In paarden handelen is niks voor mij, dus dat zag ik eigenlijk niet zo zitten, ik ben altijd gelijk gehecht aan dieren.

Maar kijken kon sowieso, dus trailer mee en rond half 6 stonden we vorig jaar op de markt. En er was helemaal niks bij voor ons. En stiekem was ik wel een beetje opgelucht want nogmaals, ik ben niet zo goed in dieren weg doen.

Uiteindelijk besloten dat er gewoon niks bij stond en dat we richting huis zouden gaan. Op weg naar de auto wees mijn vriend op een jaarling friesje, of dat niks was? Dus gekeken, erg mager, slechte vacht, trieste blik in de ogen, dus ik zei nog: die heeft het wel zwaar gehad, daar zit wel wat werk in..

Handelaar erbij, beestje zou onderaan in de rangorde hebben gestaan en daardoor niet al te veel voer hebben gehad. En ontwormen moest ook nog even gebeuren. In het paspoort gekeken naar de afstamming, mijn vriend vroeg nog een keer of het wat was.. en mijn antwoord was dat het wel wat geld en tijd zal kosten, maar dat het vast een leuk dier kon worden. Ik zie wat handjeklap en we waren eigenaar.

Handelaar kwam me nog een keer op het hart drukken goed te ontwormen. Nou ja, jaarling mee naar de trailer, was duidelijk niet gewend om mee te lopen maar leerde snel en ze was echt braaf. Liep zo de trailer in, en hup rijden maar!

In de auto pak ik dat paspoort nog eens, want het was donker en ik had toch niet heel grondig gelezen.. de jaarling bleek in februari 2023 3 jaar te worden. Dan is ze wel klein, dan is ze wel mager.. Ach, zomer in het gras en dan zien we wel weer.

Thuis uitgeladen, en in het licht schrokken we, want ze was echt vel over been, broodmager. En formaat jaarling, en wat een slechte dunne vacht.

Savonds maakte ik deze foto's, wat was ze moe van alle indrukken.. gelijk de eerste avond besloten we afscheid te nemen van haar naam, want die klonk erg op de naam van mijn overleden paard, en die box had ze ook gekregen. Ik heb me die eerste dag zo vaak versproken, dus nieuw leven, nieuwe naam: welkom Mini!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De dag erna kwam de dierenarts die eerst vooral gemopperd heeft dat ik geen paarden van de markt moet kopen, en dat de chip en het paspoort vast niet overeenkwamen. Wel dus. Dan hoorde het vast niet bij deze jaarling, dus gebit bekijken. Wel dus. Hart en longen klonken goed, darmen klonken redelijk, geen gekke dingen op het eerste gezicht. Ik kreeg een lading wormspuiten met schema en voeradvies.

Dag erna de tandarts, het gebit was slecht, scherpe randen, losse doppen, wondjes in de mond, dus behandeld. Dezelfde avond de eerste wormspuit er in. Dit was een merk die er voor zorgde dat de wormen slap werden in plaats van stijf, anders waren ze bang voor ophoping in de darmen. Terecht bleek de dag er na, ik wist niet dat dit kon. De mest dreef van de wormen, witte, rode, lange, korte, dikke en dunne wormen. Griezelig veel, en ze bleven maar komen.

Savonds kreeg ze koliek, en tot overmaat van ramp moest mijn moeder met spoed naar het ziekenhuis. Ik heb Mini colosan ingespoten, de camera op de box gezet en ben naar het ziekenhuis geracet. Daar kon ik haar via mijn telefoon in de gaten houden. Toen ik laat in de nacht thuis kwam nog een keer gespoten, en sochtends heb ik haar in de wei gezet zodat ze kon lopen, ze leek redelijk fit. Gelukkig savonds geen tekenen meer van koliek, en mijn moeder mocht ook weer naar huis, gelukkig liep alles goed af.

Afbeelding

In de weken erna nog regelmatig ontwormt (en geschrokken wat er nog uitkwam), zakken seniores priores gevoerd, de zoektocht naar dekens gestart, want het is echt een klein paard dus pony dekens pasten niet. Uiteindelijk bij de amigo pony serie uitgekomen. Een deken op vond ze doodeng, maar wat ontspande ze toen hij eindelijk op lag, heerlijk vond ze het. Het arme ding heeft het koud gehad in haar eerste jaren..

Afbeelding

In december liet ik foto's maken en was ze zelfs zo dapper om even een kerstkrans om te kunnen. We durfden de foto's maar amper op Facebook te zetten, zo'n mager paardje met krans.. terwijl ze er al zoveel beter uit zag.

Afbeelding

Begin dit jaar begon er flinke zwelling naast het neusbeen te ontstaan. Al snel een vieze neus en ogen.. Tandarts erbij, en uiteindelijk naar de kliniek gegaan voor foto's. De achterste kiezen groeien naar voren, en de voorste naar achteren, en daarom is er geen ruimte voor de middelste kies om te wisselen. Die middelste kies moest dus eerst de anderen opzij drukken voor hij door kon groeien, en daarom de zwelling. Zou vanzelf over gaan. De sinussen waren schoon, dus de vieze ogen kwamen misschien van de zwelling. Voor de zekerheid een kuur, en het ging snel beter.

Afbeelding

Afbeelding

Maar die zwelling bleef... weer naar de kliniek, weer foto's, en nu bleken de kieswortels van de voorste kiezen enorm ontstoken te zijn.. die hebben we er dus gelijk uit getrokken, ze waren niet meer te redden.

Afbeelding

We kwamen met 2 kiezen minder en deze trailer thuis, foto in spoiler voor gevoelige magen..

Spoiler:
Afbeelding

Mini knapte snel op, en een zomer in het gras deed haar goed. Lekker eten zonder pijn, vliegendeken op tegen de muggen, lekker dutten in de zon, waarschijnlijk de beste zomer van haar leven!

Afbeelding

In september zag ze er zo uit, prachtig resultaat na bijna een jaar! Geen centimeter gegroeid in hoogte, maar dat heeft wel een voordeel. Wat heeft mijn dochter straks een mooie friese pony!

Afbeelding

Mini mag voor altijd bij ons blijven. Mijn doel is dus dat ze kinderpony word, ze is erg lief, aanhankelijk, rustig, vriendelijk, eigenlijk alles wat je zoekt in een kinderpony. Volgend jaar word ze 4 en wil ik in de zomer rustig beginnen met de basis als netjes meelopen, vast staan, longeren. Ze kent nog steeds helemaal niks, ik heb haar lekker met rust gelaten deze zomer, dat was nodig.

Wanneer ze er lichamelijk aan toe is wil ik haar beleren onder het zadel en voor de kar. Haast hebben we niet, mijn dochter is nog geen 2 dus alle tijd.

Genoeg plannen in ieder geval, ik ben super blij dat we haar mee hebben genomen. Vandaag is ze precies een jaar bij ons!

Kymalin

Re: Mini: een jaar na de Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:17

Good for you! Dat je dit hebt gedaan en er deze tijd en moeite hebt in gestoken. Wat is ze opgeknapt En achteraf gezien is Mini de perfecte naam gebleken aangezien ze zo klein is gebleven :D

Mooie stallen heb je trouwens.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:20

Tjonge, wat een weg hebben jullie al afgelegd. Respect! Wat ontzettend fijn voor haar dat ze bij jullie is beland, ze ziet er nu prachtig uit! Heel veel geluk samen <3

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:26

Paard mag je op haar knietjes danken dat ze bij jullie terecht is gekomen. Heb je ooit nog contact gehad met de handelaar?
Laatst bijgewerkt door senna21 op 17-10-23 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:29

Leuk om te zien. Hoe groot is ze nu?

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:31

Ik verwachte een shetlandpony, maar er kwam een zielig Friesje.

Wat heeft ze bij jullie een gouden plekje gekregen en wat fijn dat ze mag blijven.

Hoe groot is ze?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:38

wat geweldig dat je dit voor mini hebt kunnen doen.
vind het altijd super fijn om dit soort berichten te lezen.
hopelijk blijft alles vanaf nu goed gaan <3

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:38

Aaah, wat zag ze er zielig uit zeg. Zo'n verschil met de foto's van nu! Geweldig dat ze voor altijd mag blijven <3

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:43

Wow, je koopt een wat achtergebleven jaarling en dat blijkt een bijna 3-jarige te zijn. "Er zit wel wat werk aan" zei je nog. Dat kan je wel zeggen ja. En al dat werk heb je eraan gedaan en het blijkt een superpony te worden. Stel geluksvogels zijn jullie; jouw gezin en jullie paard. Dat jullie nog maar lang van en met elkaar mogen genieten!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:49

Wow wat is ze opgeknapt! Wat is ze mooi zeg en wat ziet ze er goed uit. Fijn ook dat ze zo braaf is gebleven en niet opeens een ninja turtle is geworden doordat ze aan energie is bijgekomen :D blijf je wat updaten?

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:51

Wow wat ziet ze er al geweldig uit na een jaar! Ze blijft een ielige mini maar ze ziet er echt al zo veel beter uit. Heel knap om dit al in een jaar voor elkaar te krijgen.

Ze straalt dankbaarheid uit, al vanaf de eerste foto. Hopelijk wordt ze een geweldige kinderpony en hebben jullie nog lang plezier met haar.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:55

Wat een goed verhaal! Top gedaan, ze kijkt heel gelukkig en ziet er prachtig uit.
Die hals om die Belg is wel heel grappig trouwens :))

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:56

Goh wat is die opgeknapt. Wat heeft ze geluk gehad met jullie, op naar mooie jaren genieten van elkaar, <3

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 22:08

Wat een leuke reacties! :D

Ik heb het met liefde gedaan, het is zo'n lief dier, ze verdient het. En ik heb de mogelijkheid, er was een stal leeg, we hebben 3 hectare grasland, tijd is best een dingetje bij mij maar die kon ik maken dankzij mijn vriend. Het heeft belachelijk veel geld gekost, want naast dierenarts en tandarts is er nog een paar keer een cranio sacraal therapeut geweest, waarschijnlijk heeft ze vastgelegen, maar sowieso zat dat hele lijfje vast, later nog een osteopaat toen ze wat meer aanraking verdroeg. Die kliniek bezoeken, natuurlijk de hoefsmid, want de hoeven leken best oké maar bleken naar onderen gegroeid te zijn, daar zat een dikke rand. Wormkuren, vitamine stoten, pallets vol seniores priores:')

Maar ze is het waard.

Ik heb geen contact met de handelaar gehad. Bewust. Googlen op de naam was voldoende, er zijn paarden in beslag genomen in het verleden, hij jaagt mensen met een jachtgeweer van zijn erf af. Ik heb haar bewust gekocht, dat er 'wat' werk in zat wist ik, dat ik een andere leeftijd in gedachten had kwam meer doordat ik er echt van overtuigd was dat ze een jaarling was en daarom niet heb opgelet. Ik ben absoluut niet opgelicht en zo voelt het ook niet, ik koos hiervoor. En dan heeft het weinig zin om nog contact op te nemen, zeker als diegene al niet zo leuk bekend staat.

Feit is dat hij mij veel informatie over mini heeft gegeven, ik weet de volledige geschiedenis, hoe ze gestaan heeft, karakters van de ouders, hij heeft me meermaals op het hart gedrukt dat ik moest ontwormen, eigenlijk was hij ook heel vriendelijk. Zo met dieren omgaan is niet oké en dan neem ik hem kwalijk, maar ik ben niet opgelicht of slecht behandelt door hem.

Vandaag heb ik hem wel weer gezien op de markt en ik moet eerlijk zeggen dat de dieren die hij mee had er prima uitzagen. Mini is niet goed verzorgd, maar misschien zat er ook een kern van waarheid in het laag in rangorde staan en daarom als laatste eten. Maar hij had sowieso actie moeten ondernemen toen hij dat opmerkte.

Autumn: ze is wel even een ninja turtle geweest en ze kan nog wel als een idioot door de wei rennen, maar naar mij toe is ze altijd vriendelijk en netjes. Gouden karakter!

Hoe groot is ze.. ik weet het niet. Ik schat rond de 140. Ik zal eens vragen wie in mijn vriendenkring een meetstok heeft, dan ga ik eindelijk eens meten!

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:10

Wat een ontzettend leuk ding zeg! <3 die heeft echt een gouden huisje getroffen met jullie!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 22:11

lies schreef:
Wat een goed verhaal! Top gedaan, ze kijkt heel gelukkig en ziet er prachtig uit.
Die hals om die Belg is wel heel grappig trouwens :))

Op maat laten maken, niets past :') maar verharen duurt een eeuwigheid dus ik scheer tegenwoordig in het voorjaar, en ik wou wel een hals aan de deken, dus dan maar zo.

Sowieso is Loesje in een deken een grappig gezicht :D het is allemaal erg... veel :')

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:14

Hahaha, dit vraagt ook wel om een Loesje topic (graag ook aangekleed foto's erbij) :D

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:22

Wat is dat beestje ontzettend opgeknapt, en wat een verhaal... heb tijdens het lezen een paar maal gedacht dat je zou eindigen met 'ze heeft het niet gered', maar gelukkig! Heel veel plezier en geluk met en voor haar. Hou ons op de hoogte!

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:23

zorro schreef:
Wat een leuke reacties! :D

Ik heb het met liefde gedaan, het is zo'n lief dier, ze verdient het. En ik heb de mogelijkheid, er was een stal leeg, we hebben 3 hectare grasland, tijd is best een dingetje bij mij maar die kon ik maken dankzij mijn vriend. Het heeft belachelijk veel geld gekost, want naast dierenarts en tandarts is er nog een paar keer een cranio sacraal therapeut geweest, waarschijnlijk heeft ze vastgelegen, maar sowieso zat dat hele lijfje vast, later nog een osteopaat toen ze wat meer aanraking verdroeg. Die kliniek bezoeken, natuurlijk de hoefsmid, want de hoeven leken best oké maar bleken naar onderen gegroeid te zijn, daar zat een dikke rand. Wormkuren, vitamine stoten, pallets vol seniores priores:')

Maar ze is het waard.

Ik heb geen contact met de handelaar gehad. Bewust. Googlen op de naam was voldoende, er zijn paarden in beslag genomen in het verleden, hij jaagt mensen met een jachtgeweer van zijn erf af. Ik heb haar bewust gekocht, dat er 'wat' werk in zat wist ik, dat ik een andere leeftijd in gedachten had kwam meer doordat ik er echt van overtuigd was dat ze een jaarling was en daarom niet heb opgelet. Ik ben absoluut niet opgelicht en zo voelt het ook niet, ik koos hiervoor. En dan heeft het weinig zin om nog contact op te nemen, zeker als diegene al niet zo leuk bekend staat.

Feit is dat hij mij veel informatie over mini heeft gegeven, ik weet de volledige geschiedenis, hoe ze gestaan heeft, karakters van de ouders, hij heeft me meermaals op het hart gedrukt dat ik moest ontwormen, eigenlijk was hij ook heel vriendelijk. Zo met dieren omgaan is niet oké en dan neem ik hem kwalijk, maar ik ben niet opgelicht of slecht behandelt door hem.

Vandaag heb ik hem wel weer gezien op de markt en ik moet eerlijk zeggen dat de dieren die hij mee had er prima uitzagen. Mini is niet goed verzorgd, maar misschien zat er ook een kern van waarheid in het laag in rangorde staan en daarom als laatste eten. Maar hij had sowieso actie moeten ondernemen toen hij dat opmerkte.

Autumn: ze is wel even een ninja turtle geweest en ze kan nog wel als een idioot door de wei rennen, maar naar mij toe is ze altijd vriendelijk en netjes. Gouden karakter!

Hoe groot is ze.. ik weet het niet. Ik schat rond de 140. Ik zal eens vragen wie in mijn vriendenkring een meetstok heeft, dan ga ik eindelijk eens meten!

Ik denk dat ik weet om welke handelaar dit gaat. Heb ooit bijna een paard aan hem en zijn dochter verkocht maar ik had er geen goed gevoel bij. Achteraf terecht. Vreselijk volk.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 22:28

Ja als je de dochter er bij noemt weet ik al dat we het over dezelfde hebben. Hij was heel vriendelijk, maar wou natuurlijk ook verkopen. Mijn vriend zei wel dat hij op het randje van agressief was met handelen, want hij bood natuurlijk hartstikke weinig. Maar het deugt niet, van geen kant.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:45

Zo dat diertje heeft echt geluk gehad!

Dat niet ontwormen van jonge dieren bij bepaalde handel komt me heel bekend voor. Vind het altijd zo waardeloos, want het kost die dieren enorm veel en soms ook echt hun leven.

Mini groeit misschien nog wel een paar cm als ze helemaal bijgetrokken is maar die moest natuurlijk een enorme inhaalslag maken.

Respect voor jullie werk hoor!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:13

Tsjee, wat een weg heeft ze al afgelegd. En wát een geluk dat ze bij jullie terecht is gekomen.
Ze ziet er nu erg mooi uit als ik het zo op de foto's bekijk. Heel veel geluk met haar in de toekomst.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:14

Achos arm mupje :knuffel:
Wil er niet aan denken wat er met haar was gebeurd in minder goede handen.

Ze ziet eruit als een heel lief en vriendelijk dier, ik denk dat je daar straks echt een fijne kinderpony aan hebt. Jullie verdienen het, zowel Mini als jullie zelf!

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:19

Achossie wat een diertje was ze zeg maar wat is ze prachtig opgeknapt! Mooi friesje hoor.

Ik moest nog wel even lachen om de naam van je Belg; Loesje! Heerlijke naam :') :D

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 19:40

Officieel heet ze Marloes, maar roepnaam is Loesje of Loesel :+

Stiekem hoop ik dat Mini niet groter word als dit 8-) dit is de maat voor een kinderpony :') maar goed, de 160 gaat ze sowieso nooit halen, dat kan haast niet.