Gekocht veulen laten keuren na de opfok?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MackdeEzel

Berichten: 1
Geregistreerd: 14-08-23

Gekocht veulen laten keuren na de opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 06:48

Hoi allemaal!

Gezien er veel discussie is over wel of niet keuren, ben ik erg benieuwd wat mensen in deze situatie (zouden) doen.

Als je een veulen koopt op de leeftijd van 5/6 maanden, doe je uiteraard geen rontgenologische keuring. Wel een korte klinische check, maar meer kun je bij zo'n jonkie niet doen. Beestje gaat naar de opfok, staat daar 2,5 tot 3 jaar, en dan wil je er mee aan de slag.
Zou je dan foto's laten maken, of nogmaals klinisch keuren? Of gezien je de hele geschiedenis weet niet? Ik vind het erg lastig namelijk om te bedenken wat ik wil gaan doen. Ik heb nog even, maar toch ;)

Een paard zou ik bij aankoop wel willen keuren en ook rontgenologisch, maarja, wil ik dat ook met een veulen die ik al van kleins af aan in bezit heb? Die is toch al van mij, dus een "aankoop" keuring is het sowieso niet meer. Aan de andere kant, weten of het lijf oke is voor je erop gaat zitten, daar is ook wat voor te zeggen.

Benieuwd naar jullie meningen! Het zou gaan om een warmbloed rijpaard veulen, met als gebruiksdoel de basissport :)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 06:49

Als je het veilen voor eigen gebruik hebt gekocht en het toont klinisch geen afwijkingen zou ik er gewoon rustig mee aan de slag gaan.
Dat heb ik ook gedaan met mijn paard dat is als veulen heb gekocht.
Dan is het vroeg genoeg om te gaan checken als er wat aan de hand lijkt te zijn.
Heb je het veulen gekocht voor verkoop is het een ander verhaal, dan zou ik wel keuren denk.

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 06:59

Ik fok zelf en ik laat mijn paarden wel keuren voor ze het werk in gaan, bij een hele talentvolle zet ik zelfs de gewrichten op de foto's met 1 1/2 jaar om te checken op chipjes zodat die eruit kunnen voor ze schade opleveren. Ik keur dus niet voor een ander dan maar voor mijzelf zodat ik weet dat er geen extra schade kan ontstaan bij de start of dat je de training kunt aanpassen of dat je er geen geld in moet willen steken verder.

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 07:00

Ik zou hem altijd röntgenologisch laten keuren voordat je ermee aan de slag gaat. Dus inderdaad als hij uit de opfok komt.

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 07:02

Klinisch is voor gebruik het belangrijkste.

Rontgen kan van toegevoegde waarde zijn.
Het geeft je net wat meer info m.b.t. risico's. Hoe ver ga je met investeren bij kreupelheid of wat ook bij slechte rontgenfotos.

En indd voor de verkoop scheelt het in de prijs

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Gekocht veulen laten keuren na de opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 07:05

Ik heb mijn, nu 11 jarige, gekocht als 1 jarige en nooit laten keuren ook niet klinisch. Beestje was nooit in de hand geweest dus kon je niks mee.

Wat moet er mis mee kunnen zijn? Kapot gereden oid zullen ze nog niet zijn.

Jaarlijks komt nu de osteo en de tandarts. En er zijn verder geen problemen.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 07:23

Maartje1990 schreef:
Ik heb mijn, nu 11 jarige, gekocht als 1 jarige en nooit laten keuren ook niet klinisch. Beestje was nooit in de hand geweest dus kon je niks mee.

Wat moet er mis mee kunnen zijn? Kapot gereden oid zullen ze nog niet zijn.

Jaarlijks komt nu de osteo en de tandarts. En er zijn verder geen problemen.


Er zijn zat dingen die mis kunnen zijn. Kapot gereden is niet de enige manier om gebreken te hebben. Chips, KS, hals afwijkingen en sommige dus zelfs al artrose.

Ik zou ze altijd rontgenologisch laten keuren voordat je ermee aan de slag gaat. Dan weet je dat ze of gezond zijn en je dus veilig aan het werk kan, of er is iets waar je iets mee kan of moet. Of dat je rekening moet houden met a of b. En soms betekent het dat beleren niet eerlijk is.

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 07:43

Zelf heb ik destijds een veulen gekocht, reed de moeder al en ben zowat bij de geboorte geweest.
In deze 3 jaar, heb ik haar zo goed als elke dag gezien, maar nu toch erachter gekomen nu ze 3 is, dat ze een oude breuk in haar kogel (is wel hersteld, maar geeft iritatie met teveel belasting) heeft en niet mijn gewenste sportmerrie kan worden, maar mijn fokmerrie..

Heb haar niet laten keuren, maar ben rustig met haar begonnen te werken. Na een paar weken liep ze kreupel.

Als ik haar wel had laten keuren, was dit wel naar voren gekomen. Er is alleen nooit een reden geweest om te denken dat er iets mis zou zijn.

Wat ik hiermee zeggen wil, is dat je denkt dat je alles weet, maar dat niet zo hoef te zijn..

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 07:53

Maartje1990 schreef:
Ik heb mijn, nu 11 jarige, gekocht als 1 jarige en nooit laten keuren ook niet klinisch. Beestje was nooit in de hand geweest dus kon je niks mee.

Wat moet er mis mee kunnen zijn? Kapot gereden oid zullen ze nog niet zijn.

Jaarlijks komt nu de osteo en de tandarts. En er zijn verder geen problemen.


Wat er mis mee zou kunnen zijn? Nou helaas echt heel erg veel. Van OC/OCD tot straalbenen die hoefkatrol kunnen veroorzaken, gewrichtsafwijkingen, kissing spines, halsproblemen en wervelafwijkingen en dan is dit nog maar het topje van de ijsberg.
Ik wil weten waar ik tijd en geld in ga stoppen. Weten dat er op dit vlak niks aan de hand is geeft in ieder geval een basis. Dan nog kan er genoeg gebeuren natuurlijk maar je weet in ieder geval dat je met een gezond dier aan de slag gaat.

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Gekocht veulen laten keuren na de opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 08:01

Ik zou zeker laten keuren uit de opfok. Eerder alleen rontgonlogisch dan alleen klinisch zelfs..

Lynn_Nikita

Berichten: 25469
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 08:05

Cioccolato schreef:
Ik zou zeker laten keuren uit de opfok. Eerder alleen rontgonlogisch dan alleen klinisch zelfs..


precies hetzelfde, controleren op o.a. chipjes. Klinisch vind ik minder spannend

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gekocht veulen laten keuren na de opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 08:36

Bij chipjes is het zo dat als je aan de slag gaat en ze zitten op een verkeerde plek dat dit juist schade kan geven. Voor de sport zou ik wel rontgenen op 2,5 jarige leeftijd juist om dit soort zaken uit te sluiten en dan kunnen ze er eventueel nog aan geopereerd worden als zoiets aan de orde is.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Gekocht veulen laten keuren na de opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 08:56

Ik heb mijn jonge paard op 2,5 juist röntgen laten keuren omwille van chips etc wat hierboven genoemd wordt om problemen voor te kunnen zijn. Zaken als chips en artrose komen vaak pas aan het licht als de belasting toeneemt.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Gekocht veulen laten keuren na de opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:03

Wij fokken zelf en laten ze met 2,5 helemaal röntgologisch keuren.
Eigenlijk zijn ze altijd goed maar Offereins had een ocd in zijn knie die we hebben laten weghalen.
Heb bij anderen gezien hoeveel schade een ocd kan aanrichten als je het niet doet.
Voor de merries doen we het ook ivm het prok-prediaat.

DDDara
Berichten: 991
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:56

Ja ik zou ook rond de leeftijd van 1 a anderhalf voor een rontgenonderzoek gaan. (In iedergeval voor je met hem aan het werk gaat)
Op die leeftijd zijn mogelijke chipjes wel te zien maar de kans dat ze al schade aan het gewricht aan gebracht hebben is nog zeer klein (chips ontstaan normaal gezien tussen 4de en 9de levens maand).

Uiteraard zijn er veel mensen die zeggen keuren als je paard kreupel is is vroeg genoeg. Maar problemen aan de gewrichten voorkom je liever dan dan dat je ze zo goed mogelijke opknapt als ze er al zijn want het resultaat zal dan altijd minder gunstig zijn dan wanneer je problemen voorkomt voor ze zicht voor doen.

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Gekocht veulen laten keuren na de opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:02

Zelf gefokt en gaat straks naar de opfok.
Maar tzt gaat hij eerst op de foto voordat hij aan het werk gaat.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:49

Die van mij had ik als veulen gekocht en toen hij 2.5 was, was er de mogelijkheid om in de opfok met mobiele apparatuur röntgen opnames van benen, hals en rug te maken. Daarna is hij daar ook gecastreerd.

Klinische keuring is niet gedaan (tenminste: vitale dingetjes even nagelopen wel maar geen buigproeven of longeren etc) en de apparatuur is misschien niet zo goed als op de kliniek, maar een basis impressie heb je dan wel.

Hij was wel in de hand geweest, maar het bleven groene hengsten die uit de groep moesten dus ik was blij dat het zo stressloos kon ipv ermee op pad te hoeven.

Ik heb hem voor mezelf, maar zou wel het hele traject van zadelmak maken professioneel gaan uitbesteden.
Doel was hopelijk voorkomen dat ik er veel geld in zou stoppen en het later allemaal voor niks zou zijn, of dat er problemen opspelen in het beleerproces die voortkomen uit onderliggende problemen.
Het werd ook als sterk advies gegeven door de beleerstal.

Stel er zou een chipje uit hebben gemoeten had ik de castratie ook uitgesteld zodat het tegelijk op de kliniek kon gebeuren.

Uiteindelijk was het gezien de weinig moeite en stress, qua kosten minder dan een maand stalling + training dus ik had het daarvoor zeker niet willen laten.

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Gekocht veulen laten keuren na de opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 13:04

Hier hetzelfde als bij Marieke, al hadden wij niet de mogelijkheid om rug en hals ook te laten doen. De benen zijn op de foto gekomen op de opfok en kort later is ie thuis gekomen.