Klusjesman gaat paarden steeds leuker vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Klusjesman gaat paarden steeds leuker vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 18:02

Ik huur het boerderijtje waar ik in woon en de eigenaar heeft besloten de grote schuur er aan te verhuren, dus moet hij een nieuwe plek creëren voor oplsag van de spullen die ze nodig hebben om te klussen aan de diverse huizen die hij heeft. En er zijn nog twee stallen aan mijn stalgang waar geen dak meer op zat dus nu worden die aan elkaar verbonden door een deur in de tussenmuur te maken, de openingen naar de stalgang worden dichtgemaakt (er is nog een opening), de muren worden verhoogd en er komt weer een dak op.
Ik woon, voor de duidelijkheid , in Portugal en al een jaar of 13 in dit huisje en de klusjesmannen die altijd komen zie ik regelmatig, dus we maken zo af en toe een praatje.
Nou had ik nooit het idee dat ze niet iets met paarden hadden, maar ik merk nu dat 1 het stiekem toch wel leuk vindt, de 5 paardjes om het huis en dat hij ziet wat ze doen.
Gisteren had hij bv het verhaal dat Chico ineens "trikketrik" -inclusief bewegingen met zijn hand in galop ritme- naar de aanhanger achter de tractor die op het land geparkeerd staat, ging om zijn kont te schuren, dus hij was, aldus het mannetje, vast door iets gestoken.
Vanmorgen zag ik hem bezig met de bos takken die van de vijg komen die in de stal groeide en omgezaagd is. Die liggen er al twee weken ofzo, en de paarden hebben de meeste blaadjes er af gegeten. Ik zei:"Ben je ze nou aan het draaien zodat de blaadjes naar boven komen?"
Hij gaf dat toe en zei dat omdat de merrie dichtbij stond, hij haar een plezier wilde doen. De merrie keek wel even, maar liep verder. Ze vond het den ik te verdacht dat wij zo dichtbij stonden te konkelen. :+
Hij zei ook nog dat hij gsiteren zich afvroeg waarom ze zo onder de kurkeik voor de stal met haar neus over de grond ging, maar ineens had hij "krak" gehoord en snapte hij dat ze de eikels aan het zoeken was op op te eten.
En nee, geen zorgen, de eikels van de kurkeik zijj niet giftig. Ze gebruiken ze om dieren vet te mesten en maken er taart van voor mensen. Er staan hier voornamelijk kurkeiken en pijnbomen op het land bij het huis.
Enfin, elke dag als ik ga uitmesten komt hij met een verhaaltje van wat hij gezien heeft enzo, wel grappig.

Griffioen

Re: Klusjesman gaat paarden steeds leuker vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:08

Love is in the air TS? :wow:

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:20

Leuk verhaal Lusitana, wie weet wat hij nog allemaal kan gaan bouwen voor je paarden.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:50

Hahaha wat lief! Houd ons vooral op de hoogte van de verhalen van de klusjesman :))

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:29

<3 ah wat lief en leuk. Altijd fijn toch een liefhebber voor paarden die ook nog eens handig is :D

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:32

Ooh wat leuk!! Heerlijk dat de paarden dan toch zo “besmettelijk” zijn!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 21:04

Nog vergeten te vertellen dat hij ook had gezien hoe eentje op stal de ander in de kont beet toen de smid er was en ze moesten wachten met naar buiten aan. Hij kent de smid trouwens, dat was ook wel een grapige ontdekking. Vroeg ik vanmorgen of hij wist hoe hij heette, want ik heb hem als "hoefmid" in mijn telefoon, want weet alleen zijn achternaam. Nou , hij ook. Kent hem al twintig jaar ofzo, maar ja, hij was bij de GNR (Guarda Nacional de Republica) en daar noemt iedereen elkaar bij de achternaam en daar kent hij hem van, via zijn zoon die er ook bij zat of zit. Wel grappig, mijn smid besloeg dus de de paarden van de GNR in de plaats waar ik bij woon. Ze hebben de stallen nog, maar geen paarden meer dus nu doet hij alleen nog paarden van mensen in de omgeving.

@balance, hij werkt natuurlijk voor de eigneaar van het huis, dus ik kan niet teveel vragen, maar hij heeft geen moeite met kleine klusjes. De merrie stond bv in een van de stallen met halve muren, maar ze moest dan steeds langs de anderen en die beten haar in de komt tot het punt dat ze er haast niet anders langs durfde dan in volle draf, dus heb ik haar verhuisd naar het eerste hok, waar ik stalgreedschap in had. Toen ze aankwam had ze daar ook een tijdje gestaan, tot er hooi in moest, dus het was niet vreemd. Maar een halve deur ging niet, want dan ontsnapte ze steeds (het is een super houdini), dus de hele deur dicht, maar met alleen een opening in de muur die net niet groot genoeg is om haar hoofd helemaal door te steken, en een golfplaten dak, was het toch wel benauwd binnen. dus gevraagd of geen gaten kon boren en hij de volgende dag met een stuk dat gaten maakt in de weer. hardhouten oude deur, dus nog best zwaar. Maar vijf grote gaten in de bovendeur en 1 in de onderdeur waar ook al een sleuf zit door houtworm (of ander beestje) schade. Dus nu circuleert er lucht in de stal en ze kan er ook door koekeloeren.

Ik heb nog maar 1 kip en nog altijd veel te veel eieren omdat ik ze haast niet eet, dus ik bak af en toe een taart.Vorige week had hij om ene bolo de mel (honingtaart) gevraagd en een pot honing meegenomen! Dus die heb ik gemaakt. Daar eten ze dan met z´n tweetjes van en ze hadden ook nog stukken mee naar huis genomen.
En oja, ze nemen ook altijd water uit de bron voor me mee. Lege (5 liter) flesen lever ik dan weer in.

@Griffioen nee hoor, geen love in the air, we zijn allemaal al oud (rond de zestig) en hij is getrouwd en ik wil sowieso van mijn leven geen vent meer.
Gewoon een leuke opgeruimde man met humor en ik vat het. De collega is ook een heel fijne man. Die zou een pet, overal en klompen niet misstaan, vind het net een hollands boertje. Hij is ook degene die altijd met de tractor in de weer is als er gelegd moet worden enzo.

En o, vergeten, want niet paardgerelateerd, maar als de kip ene ei gelegd heeft, legt hij die tussen de mandjes waar ik de paardenbostels in heb 8ze hebben alle vijf een eigen set in een mandje) omdat ik had verteld dat de merrie anders het ei op eet als ze de kans krijgt. En omdat het hek van de poetsplaats -die voor de stallen ligt- open is omdat ze er steeds langs moeten, krijgt ze daar dus kans voor. Ze doet het ook als ik aan het uitmesten ben en het hek is open. moet er zo op letten! Wie verwacht dat nou, dat een paard eieren eet?