Ik woon, voor de duidelijkheid , in Portugal en al een jaar of 13 in dit huisje en de klusjesmannen die altijd komen zie ik regelmatig, dus we maken zo af en toe een praatje.
Nou had ik nooit het idee dat ze niet iets met paarden hadden, maar ik merk nu dat 1 het stiekem toch wel leuk vindt, de 5 paardjes om het huis en dat hij ziet wat ze doen.
Gisteren had hij bv het verhaal dat Chico ineens "trikketrik" -inclusief bewegingen met zijn hand in galop ritme- naar de aanhanger achter de tractor die op het land geparkeerd staat, ging om zijn kont te schuren, dus hij was, aldus het mannetje, vast door iets gestoken.
Vanmorgen zag ik hem bezig met de bos takken die van de vijg komen die in de stal groeide en omgezaagd is. Die liggen er al twee weken ofzo, en de paarden hebben de meeste blaadjes er af gegeten. Ik zei:"Ben je ze nou aan het draaien zodat de blaadjes naar boven komen?"
Hij gaf dat toe en zei dat omdat de merrie dichtbij stond, hij haar een plezier wilde doen. De merrie keek wel even, maar liep verder. Ze vond het den ik te verdacht dat wij zo dichtbij stonden te konkelen.

Hij zei ook nog dat hij gsiteren zich afvroeg waarom ze zo onder de kurkeik voor de stal met haar neus over de grond ging, maar ineens had hij "krak" gehoord en snapte hij dat ze de eikels aan het zoeken was op op te eten.
En nee, geen zorgen, de eikels van de kurkeik zijj niet giftig. Ze gebruiken ze om dieren vet te mesten en maken er taart van voor mensen. Er staan hier voornamelijk kurkeiken en pijnbomen op het land bij het huis.
Enfin, elke dag als ik ga uitmesten komt hij met een verhaaltje van wat hij gezien heeft enzo, wel grappig.