Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambionn

Berichten: 784
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:47

Yv_ schreef:
En hoe zit het als je geen les van de manege wil maar zelf een andere, externe instructeur laat komen?
Zoals ik zei is het enkel voor vaste klanten, dus als je er niet wil lessen kun je idd geen lease aangaan. Maar voor mensen die al vaste klant zijn is dat meestal niet zo'n issue. Ze zijn daar klant met een reden.

Ongeacht wat je ervan vind, wordt dit aangeboden als lease. TS vraagt wat normale kosten daarvan zijn (en wat in die prijs zit/er buiten valt), dus dit is iets wat ze tegen zou kunnen komen. Zelf vind ik de regels prima in vergelijking met de prijs, en weet dat genoeg op stal er positief over zijn. In mijn persoonlijke geval ook prima passend, en als dat niet veranderd ook iets wat ik in de toekomst wil gaan doen. Dat andere er niet akkoord mee zouden gaan is dat ook prima. Ik snap ook wel dat deze constructie niet voor iedereen passend is. Maar die afweging kan iedereen voor zichzelf dan maken.

anjali schreef:
Het komt er dus op neer dat er talloze constructies bestaan en heel verschillende bedragen die daarvoor gevraagd worden. Je kunt dat dan doen of niet.
Dit is ook een beetje mijn gevoel.

Sira_Charlie
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 13:37

troi schreef:
Tandarts is 1x per jaar 100 euro, wormenkuur is kwestie van eitjes tellen en dan zo doorgaans 10-30 euro per keer (pakweg 3x per jaar). Smid (bekappen) elke 8 weken rond de 30-40 euro. Dat zijn de kosten niet eigenlijk.

Het venijn zit hem bij de dierenarts. Wie beslist of die komt? Wanneer breng je hem terug als de klachten te duur zijn en stop je de betaling? Mag je het dier, bij dikke pech, uberhaupt geblesseerd terugbrengen? Er zit verschil tussen een verstapping die na een paar dagen rust ok is en een flinke wond die dagelijkse da bezoekjes nodig heeft gedurende een maand (zit je zo op 1000 euro..) of zelfs acute koliek waar een operatie oplossing kan bieden maar waarbij er direct een beslissing moet vallen omdat elke seconde telt.


Klopt, die kleine dingetjes zijn niet erg duur, maar idd de dierenarts, dat is ook een beetje het puntje bij het bedrijf waar ik nu mee aan het praten ben. Hij zegt ook, dat als het pasrd flinke koliek krijgt en er is weinig aan te doen of het gaat te veel kosten, dat het dan ook klaar is en er een spuitje in gaat. Geld hetzelfde als bij een flink peesblessure bijv. Daar heb ik dan geen instemming in.

Het is idd verplaatsbare lease, van wat ik zosnel bij andere gelezen heb. Het is bij hun in principe zo dat hun bepalen of het paard van het erf af mag of niet, of je het paard uiteindelijk mag kopen of niet (na het lease contract heb je optie tot koop).

Sira_Charlie
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 13:45

MyWishMax schreef:
Particulieren kunnen pony ook verhuren/leasen. Zo heb ik 1e pony gereden en ken er meer, vooral kleine brave pony's.


Klopt, dit heb ik in eerste instantie gedaan. Zij werd ziek en zocht naar inkomen omdat ze niet meer kon werken. Zo is zij haar paarden gaan verleasen. Ze had wel een klein bedrijfje als kleinschalige manege, maar ook niet heel professioneel. Uiteindelijk betaalde ik €200 voor een halfinger merrie van 20 (die ook niet heel gezond was), en ook niets nog kon. Ben zelf aan de slag gegaan om haar te leren om goed door de bak te lopen en te longeren. Uiteindelijk door ruzie en niet nakomen van afspraken vanuit de eigenaresse ben ik gestopt.

Dus het is altijd wel goed opletten met mensen die paarden verleasen, zowel particulier als zakelijk.

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:12

Sira_Charlie schreef:
MyWishMax schreef:
Particulieren kunnen pony ook verhuren/leasen. Zo heb ik 1e pony gereden en ken er meer, vooral kleine brave pony's.


Klopt, dit heb ik in eerste instantie gedaan. Zij werd ziek en zocht naar inkomen omdat ze niet meer kon werken. Zo is zij haar paarden gaan verleasen. Ze had wel een klein bedrijfje als kleinschalige manege, maar ook niet heel professioneel. Uiteindelijk betaalde ik €200 voor een halfinger merrie van 20 (die ook niet heel gezond was), en ook niets nog kon. Ben zelf aan de slag gegaan om haar te leren om goed door de bak te lopen en te longeren. Uiteindelijk door ruzie en niet nakomen van afspraken vanuit de eigenaresse ben ik gestopt.

Dus het is altijd wel goed opletten met mensen die paarden verleasen, zowel particulier als zakelijk.

Het is goed opletten met mensen die paarden verleasen ja, maar het grote voordeel is dat je kunt stoppen als je niet meer wilt. Nog veel meer moet je opletten met mensen die paarden verkopen!! Want de paardenwereld is een slangenkuil. Maar als je voor 200 per maand een leasepaard helemaal voor jezelf krijgt dan is dat een aantrekkelijke optie hoor. Want pensionprijs voor een privepaard is bijna altijd veel meer en dan zit je er aan vast als het misgaat.

barrye
Berichten: 709
Geregistreerd: 13-02-06

Re: Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:39

Let wel.op.

Lees de voorwaarden in lease contract goed door!!.Bespreek ze met iemand die verstand heeft van bijv. Huur/ verhuur contracten

Ik weet van een bedrijf wat 3 maanden borg vraagt, maar daarboven ook nog half jaar opzeggingstermijn.. je bent dan anders zo je borg kwijt. En bij ziekte / kreupelheid paard krijg je niet zomaar ander paard. Je mag eerst lange tijd maar zien of je hem opgeknapt krijgt. En als extra bepaling : GEHEIMHOUDINGSPLICHT over dit lease contract .........


Niet bepaald een gebruikelijke gang van zaken bij leasen van paard bijv. bij ons manege

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:47

Ik betaalde de stalling. Daarnaast zat de ‘basis’ er bij in. Bekappen, 1x per jaar tandarts, 1x per jaar zadelmaker, inentingen, wormkuur en overige DA kosten. Alles buiten de basis moest ik zelf betalen. Lessen, Ijzers, fysio, kosten voor wedstrijden, dat soort dingen. Was dan de enige die op de pony reed en mocht er alles mee. Voelde echt als een eigen pony. Verhuizen mocht alleen niet. Maar een keertje een weekend of week weg met de pony was geen probleem.

Emoreoa
Berichten: 217
Geregistreerd: 24-08-15

Re: Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:28

Ik betaal iets van 230 euro voor 3 dagen. Vrij duur maar geen zorgen en alles is geregeld.

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:59

barrye schreef:
Let wel.op.

Lees de voorwaarden in lease contract goed door!!.Bespreek ze met iemand die verstand heeft van bijv. Huur/ verhuur contracten

Ik weet van een bedrijf wat 3 maanden borg vraagt, maar daarboven ook nog half jaar opzeggingstermijn.. je bent dan anders zo je borg kwijt. En bij ziekte / kreupelheid paard krijg je niet zomaar ander paard. Je mag eerst lange tijd maar zien of je hem opgeknapt krijgt. En als extra bepaling : GEHEIMHOUDINGSPLICHT over dit lease contract .........


Niet bepaald een gebruikelijke gang van zaken bij leasen van paard bijv. bij ons manege

Inderdaad, voordat je een contract (wat voor contract dan ook) ondertekent moet je het eerst zeer goed doorlezen!

Sira_Charlie
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 21:23

Het is goed opletten met mensen die paarden verleasen ja, maar het grote voordeel is dat je kunt stoppen als je niet meer wilt. Nog veel meer moet je opletten met mensen die paarden verkopen!! Want de paardenwereld is een slangenkuil. Maar als je voor 200 per maand een leasepaard helemaal voor jezelf krijgt dan is dat een aantrekkelijke optie hoor. Want pensionprijs voor een privepaard is bijna altijd veel meer en dan zit je er aan vast als het misgaat.[/quote]

Ja, als je 200 euro voor een fulltime "eigen" paard betaald wel. Maar ik moest destijds alsnog 2 dagen inleveren omdat het paard in lessen moest lopen. Dus achteraf gezien was dat gewoon te veel, maarja

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:58

Er loopt momenteel nog een ander topic over leasen met prijzen en voorwaarden erbij. Heel leerzaam.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:14

Sira_Charlie schreef:
Het is goed opletten met mensen die paarden verleasen ja, maar het grote voordeel is dat je kunt stoppen als je niet meer wilt. Nog veel meer moet je opletten met mensen die paarden verkopen!! Want de paardenwereld is een slangenkuil. Maar als je voor 200 per maand een leasepaard helemaal voor jezelf krijgt dan is dat een aantrekkelijke optie hoor. Want pensionprijs voor een privepaard is bijna altijd veel meer en dan zit je er aan vast als het misgaat.


Ja, als je 200 euro voor een fulltime "eigen" paard betaald wel. Maar ik moest destijds alsnog 2 dagen inleveren omdat het paard in lessen moest lopen. Dus achteraf gezien was dat gewoon te veel, maarja[/quote]

Nouja als jij 5 dagen per week een paard volledig tot je beschikking hebt is €200,- niet persé heel veel. De gemiddelde stalling is minimaal 1,5 / 2 x zo duur. Dan komt de smid nog, wormenkuren, enting, zadelmaker, en moeten ze niet nog een keer wat krijgen...

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:04

Emoreoa schreef:
Ik betaal iets van 230 euro voor 3 dagen. Vrij duur maar geen zorgen en alles is geregeld.

Mag ik aannemen dat bedrag per maand en het aantal dagen per week is?

Emoreoa
Berichten: 217
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:01

pillow schreef:
Emoreoa schreef:
Ik betaal iets van 230 euro voor 3 dagen. Vrij duur maar geen zorgen en alles is geregeld.

Mag ik aannemen dat bedrag per maand en het aantal dagen per week is?


Klopt.

Zertab

Berichten: 12251
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:09

Kaitlyn schreef:
Sira_Charlie schreef:
Het is goed opletten met mensen die paarden verleasen ja, maar het grote voordeel is dat je kunt stoppen als je niet meer wilt. Nog veel meer moet je opletten met mensen die paarden verkopen!! Want de paardenwereld is een slangenkuil. Maar als je voor 200 per maand een leasepaard helemaal voor jezelf krijgt dan is dat een aantrekkelijke optie hoor. Want pensionprijs voor een privepaard is bijna altijd veel meer en dan zit je er aan vast als het misgaat.


Ja, als je 200 euro voor een fulltime "eigen" paard betaald wel. Maar ik moest destijds alsnog 2 dagen inleveren omdat het paard in lessen moest lopen. Dus achteraf gezien was dat gewoon te veel, maarja


Nouja als jij 5 dagen per week een paard volledig tot je beschikking hebt is €200,- niet persé heel veel. De gemiddelde stalling is minimaal 1,5 / 2 x zo duur. Dan komt de smid nog, wormenkuren, enting, zadelmaker, en moeten ze niet nog een keer wat krijgen...[/quote]

Nou ik wou dat ik voor 5 dagen lease €200 betaalde...

Betaal voor 2 dagen alleen al €150,-....

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:21

Ik vind €150,- wel echt veel
Mijn bijrijder (hoeveel anders is dat eigenlijk als leaser?) betaalde voor 3 dagen in de week minder dan jij voor 2 dagen in de week. Inmiddels hoeft ze dat niet meer te doen. Maar mijn ervaring leert dat ze in eerste instantie trouwer zijn als ze er ook wat voor moeten betalen. Inmiddel zoveel vertrouwen in haar, dus geen bijdrage meer en met z'n 2 heel veel plezier van "ons" meisje. <3

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:30

@Zertab. Voor 2 dagen per week 150 euro. Dat is dan ongeveer 15 euro per keer. Wat kost een losse les of uur vrij rijden? Toch ook wel dat bedrag minstens denk ik en het nadeel is dan dat je geen vast paard hebt.Ik zit maar een beetje mee te filosoferen hoor, wel een interessant onderwerp.

Liannetje86
Berichten: 786
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:42

Is het niet net wat je afspreekt? De ene betaald voor 3 dagen € 280 (manege) en de andere voor 5 dagen per week € 40 (particulier).

Maar bij stallen/stalgenootjes dus deze uiteenlopende dingen gezien... (Ook aan allebei de kanten rare dingen gezien... Leasepaarden opeens verkocht en leasers die bij de eigenaar een rekening indienden omdat ze de kleur peesjes minder mooi vonden, dus andere hadden gekocht ;) Mijn conclusie is dus ook: gewoon over praten, communiceren en wat verwacht je van elkaar...

(Zelf heb ik iemand die mijn pony 7 dagen per week tot haar beschikking heeft voor niets... daar heb ik meer "vrede" bij omdat ik het als win-win zie... Ik heb geen zin om te rijden, mijn pony krijgt beweging... En ook omdat ik het zo vaak mis heb zien gaan... Gewoon nergens gezeik, mijn pony, mijn probleem, fijn dat iemand helpt ;))

Zertab

Berichten: 12251
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:25

anjali schreef:
@Zertab. Voor 2 dagen per week 150 euro. Dat is dan ongeveer 15 euro per keer. Wat kost een losse les of uur vrij rijden? Toch ook wel dat bedrag minstens denk ik en het nadeel is dan dat je geen vast paard hebt.Ik zit maar een beetje mee te filosoferen hoor, wel een interessant onderwerp.


Geen idee. Losse lessen of vrij rijden kan niet. Is alleen maar lease. Prive les is €30,-.

@Kaitlyn: ligt eraan. Jij hoeft er geen geld aan te verdienen en waar ik rijd wel. En dat is natuurlijk een verschil in prijs

Sira_Charlie
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 17:33

Nouja als jij 5 dagen per week een paard volledig tot je beschikking hebt is €200,- niet persé heel veel. De gemiddelde stalling is minimaal 1,5 / 2 x zo duur. Dan komt de smid nog, wormenkuren, enting, zadelmaker, en moeten ze niet nog een keer wat krijgen...[/quote]

Nou ik wou dat ik voor 5 dagen lease €200 betaalde...

Betaal voor 2 dagen alleen al €150,-....[/quote]

De pensionkosten waren 160, dus ik betaalde de stalling en voer/dierenarts spaarpotje, net wat ze er mee wilde. Al krijg je normaal gesproken wel een gezond paard die wat jonger en fitter is, die van mij was al 20, kon niets behalve stap, draf en galop op buitenrit. Longeren heb ik zelf mogen aanleren (wel heel leerzaam) net als in de bak rijden. Heb er ook geen begeleiding naast gekregen, dus vind het in die zin wel een klein beetje veel

Zertab

Berichten: 12251
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:27

Ik krijg voor dat bedrag ook geen lessen of hulp... Dus nee ik vind 200 euro voor 5 dagen echt niet veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 19:46

anjali schreef:
Er loopt momenteel nog een ander topic over leasen met prijzen en voorwaarden erbij. Heel leerzaam.


Heb je hier een link van?

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:50

Humpiedumpie schreef:
anjali schreef:
Er loopt momenteel nog een ander topic over leasen met prijzen en voorwaarden erbij. Heel leerzaam.


Heb je hier een link van?

Zoeken op leasen?

pubelia

Berichten: 9993
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:58

Toen ik een pony leasde (heb ik het over een 10 jaar geleden) had ik een paard voor 70 euro in de maand. Hoefde er niks extra voor te betalen of ik zou zelf prive les moeten willen. Daar ik haar 2 dagen in de week geloof ik voor en daarbij zat 1 groeps les van in de week. (groepsles als zijnde in niet achter elkaar rijden maar ieder voor zich en niet veel groter als 5 mensen in een les van een uur!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:06

pillow schreef:
Humpiedumpie schreef:


Heb je hier een link van?

Zoeken op leasen?

Al gedaan, kan alleen oudere topics vinden

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 11:59

Humpiedumpie schreef:
anjali schreef:
Er loopt momenteel nog een ander topic over leasen met prijzen en voorwaarden erbij. Heel leerzaam.


Heb je hier een link van?

Het topic is uit de actuele berichten verlopen dus je moet toch even op zoek.Er zijn hierover talloze topics op Bokt geweest. Het is natuurlijk zo dat hier geen wettelijke voorschriften voor zijn dus de leaser en de verleaser moeten er samen uitkomen zodat ze allebei tevreden zijn.