Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sira_Charlie
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-10-23

Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 18:31

Ik ben opzoek naar een lease paard en ben benieuwd wat normaal is om aan geld en bijkomende dingen te betalen. Bij sommige moet je bijvoorbeeld de tandarts, hoefdmid en wormenkuren betalen. Is dit reëel?

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:34

Ik vind het absoluut niet reeel, ik vind het een raar systeem in de meeste gevallen. Maar het is zo variabel in constructie en zeker ook qua omgeving, dat ik je kan aanraden prijzen te vergelijken van bv maneges in jouw buurt.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:43

Ik heb leasepaarden gehad (zakelijk, niet van particulieren) en moest dan alles betalen zoals bij eigen paard. Alleen heel grote medische kosten in overleg. Deze paarden waren dan wel volle huur voor mij alleen, niemand anders deed er wat mee. Halve huur bestond ook, dan had je hem niet geheel voor jezelf. Voor mij werkte tenslotte gewoon kopen beter maar als overgang naar een eigen paard is het wel heel leerzaam.

DemiSisa

Berichten: 1028
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:46

Dingen als tandarts/hoefsmid/wormkuur specifiek vind ik wat gek klinken, maar als je meebetaalt gaat een deel van het geld dat je betaald natuurlijk wel naar dergelijke dingen.. Imo werkt het het beste om een vast bedrag per maand te betalen, met bv. de afspraak om per x periode nog eens les te nemen op eigen kosten.

Wat normaal is, is ook verschillend per periode en uiteraard ook wat je mag doen met het paard/hoe vaak. Ik heb vroeger van niks tot 50 euro betaald, waarbij ik in dat laatste geval zo vaak mocht komen als ik wilde en hem mocht beschouwen als eigen.

Echter ken ik ook zat verhalen waarbij het hele stalgeld, hoefsmid ed wel overgenomen werd. Alleen medische dingen waren dan voor de portemmonnee van de eigenaar. Dat zou ik er zelf niet voor over hebben, voor dat geld wil ik ook eigen keuzes kunnen maken (van een eigen paard dus :o)

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:53

@DemiSisa, wat jij beschrijft lijkt meer op een bijrijder die mogelijk iets meebetaalt. Dat is heel wat anders dan een echt leasepaard . Ik weet ook niet wat ts precies bedoelt?

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:54

Wat jij beschrijft klinkt meer als bijrijder met bijdrage of verzorgpaard waar je de enige ruiter was, demiSisa. Er zit nog wel een verschil in bijrijder (ook al ben je de enige) en huur/lease. Naast dat lease ook nog enorm kan verschillen, maar vaak komt dat meer neer op 'eigen' paard. Dus zowel stalgeld, hoefsmid, spullen en noem alles maar op. Medische kosten wisselen wel eens, ernstige dingen voor eigenaar en normale dingen voor leaser.

Zo hadden wij dat vroeger, alle normale kosten waren voor ons. Alleen de grotere medische dingen niet, maar dus wel hoefsmid, wormenkuren, entingen en da bij kleine dingen. En alle spullen. Mochten ook alles, van wedstrijden tot buitenritten en vakanties. Mochten zelf weten of er gelesd werd, hoe vaak en bij wie. Dus eigenlijk bijna alsof het paard in eigendom was, behalve aankoopprijs.
Je ziet het soms ook wel bij de brave kleine pony's die via pony club rondgaan. Blijven van eigenaar, maar gaan van ruitertje naar ruitertje en die ouders betalen alles. Zodra ze te groot worden gaan ze naar volgende of terug naar eigenaar.

Als je pech hebt heb je een constructie waarbij je een leaseprijs betaalt aan de eigenaar en moet je daarnaast nog alle normale kosten op je nemen.

Er is dus weinig over te zeggen wat normaal is. Wisselt heel erg via wie je het doet, een bedrijf of particulier.

DemiSisa

Berichten: 1028
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:59

anjali schreef:
@DemiSisa, wat jij beschrijft lijkt meer op een bijrijder die mogelijk iets meebetaalt. Dat is heel wat anders dan een echt leasepaard . Ik weet ook niet wat ts precies bedoelt?


Het werd toen wel echt geadverteerd als leasepaard, was in principe ook zelf verantwoordelijk voor alles. Alleen de kosten pasten daar niet bij. De anderen waren wel meer verzorg/bijrijdpaarden, maar de laatste zal maar net zijn wat een persoon vind vallen onder lease of bijrijdpaard. :)

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:00

Het maar net hoe het huur bedrag is opgebouwd.
Wellicht kan je goedkoop huren maar dan komen er allerlei extra dingen bij die niet in de prijs zitten.
Of je huurt all in en dan is alles betaald maar dan is de huurprijs wel hoger. Hoe dan ook die kosten moeten betaald worden.

Zertab

Berichten: 12231
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:01

Bij lease betaal je 1 bedrag per maand voor het x aantal keer dat je komt rijden. Dierenarts kosten, wormenkuur, goed harnachement, etc. is allemaal voor de eigenaar.

Ik betaalde 1,5 jaar geleden 110,- voor een paard, mocht ik de hele week op rijden/verzorgen en dan 1x per week groepsles. Ja dit was echt spot goedkoop, maar waren ook niet de hoofdinkomsten van die stal. Nu betaal ik voor 2x vrij rijden op vaste dagen 150,- per maand. Met als je niet kan, je gewoon pech hebt en die dag kwijt bent. Het is ook exclusief les sinds afgelopen augustus. En ja, ik vind dit behoorlijk veel en mocht de prijs omhoog gaan, wat ik wel vermoed, dan is het klaar.
Dit is trouwens allemaal in Noord-Brabant.

Vraag jezelf af of je niet beter op zoek kan gaan naar een particulier, die een paard heeft staan en te weinig tijd heeft. Die prijzen zijn vaak lager.

Sira_Charlie
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-10-23

Re: Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 19:15

Ahja, ik ben in gesprek geweest bij een lease bedrijf. Bij hun is het zk dat je dan idd alle kleine dierenarts kosten betaald, de tandarts, hoefsmid, kuren. Zadel etc. kan je zelf kopen maar mag je ook mee leasen. Ik twijfel enorm of dit een goede keuze is, vandaar de vraag

snorkel1986

Berichten: 3017
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:16

Hoefsmid ligt ook aan je eigen wensen/ eisen den ik . Al jij in eens veel over het harde rijd en daar om ijzers nodig bent vind ik die kosten wel voor jou.. min de normale bekap kosten..

Zertab

Berichten: 12231
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:25

Sira_Charlie schreef:
Ahja, ik ben in gesprek geweest bij een lease bedrijf. Bij hun is het zk dat je dan idd alle kleine dierenarts kosten betaald, de tandarts, hoefsmid, kuren. Zadel etc. kan je zelf kopen maar mag je ook mee leasen. Ik twijfel enorm of dit een goede keuze is, vandaar de vraag


Maar dat is dan denk ik ook verplaatsbare lease? Want dat is er ook nog. Dat je het paard kan verplaatsen naar een stal naar keuze en dus ook onbeperkt kan komen naar het paard. Dan heb je wel vaak die kosten er nog bij.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:46

Ik lease een paard, maar dat noem ik inmiddels ook gewoon mijn paard :’)

Is een jaar of 7 voor mij gekocht door de staleigenaar, en ik betaal dan ook in principe alleen het stalgeld.
Nu is het inmiddels eigenlijk erin geslopen day ik alles betaal, wat ik helemaal prima vind.
Enige wat eigenaar betaald zijn evt noodzakelijke dierenarts kosten, zoals entingen, ontwormen en (spoed)behandelingen.
Hoefsmid (ijzers op
Mijn verzoek), osteopaat, tandarts en alles wat ik verder noodzakelijk vind komt voor mijn rekening maar gaat wel in overleg.

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 21:45

Tandarts is 1x per jaar 100 euro, wormenkuur is kwestie van eitjes tellen en dan zo doorgaans 10-30 euro per keer (pakweg 3x per jaar). Smid (bekappen) elke 8 weken rond de 30-40 euro. Dat zijn de kosten niet eigenlijk.

Het venijn zit hem bij de dierenarts. Wie beslist of die komt? Wanneer breng je hem terug als de klachten te duur zijn en stop je de betaling? Mag je het dier, bij dikke pech, uberhaupt geblesseerd terugbrengen? Er zit verschil tussen een verstapping die na een paar dagen rust ok is en een flinke wond die dagelijkse da bezoekjes nodig heeft gedurende een maand (zit je zo op 1000 euro..) of zelfs acute koliek waar een operatie oplossing kan bieden maar waarbij er direct een beslissing moet vallen omdat elke seconde telt.

Cambionn

Berichten: 774
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 23:43

Bij ons zijn de leaseprijzen incl zadel, hoofdstel, volpension incl alle facaliteiten, hoefsmit en dierenartskosten. Als het paard ziek wordt is de eerste 2 weken jouw risico, daarna kan overlegd worden tot annulering of optie tot een ander paard.

Paard mag daarintegen niet zomaar van het erf af, en er zit een max aan de (intensieve) trainingstijd (rijden/longeren) per dag afhankelijk van gekozen lease en moet er eens per week een (per kwartaalkaart betaalde) les gereden worden (groep of privé, rest van de dagen kun je vrij rijden/longeren). Daarbuiten mag je wandelen, grazen, poetsen, buitenzetten, etc naar wens gedurende de lease momenten. Er wordt wel echt verwacht dat je voor het paard langs komt, en anders contact opneemt om wat te regelen. Dagen dat je niet komt ben je in princiepe gewoon kwijt.

Paard wordt een afgesproken dagdeel voor jou apart gehouden voor het aantal dagen dat je least. Daarbuiten lopen ze minimaal mee in de lessen met een max tijd afhankelijk van soort lease (en een min van niet). Uitzondering is wedstrijden, waar je zelf eerste keus hebt maar hij daarna wel met anderen mee kan rijden.

Prijs is vooral afhankelijk van aantal dagen dat je least, maar begint bij 180 + kwartaalkaart voor 3 dagen per week. Is overigens wel enkel voor vaste klanten met passend niveau. Gezien dit all-in is en je garant bent dat je nooit lang zonder paard zit vind ik dit persoonlijk best netjes.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 09:29

Cambionn schreef:
Bij ons zijn de leaseprijzen incl zadel, hoofdstel, volpension incl alle facaliteiten, hoefsmit en dierenartskosten. Als het paard ziek wordt is de eerste 2 weken jouw risico, daarna kan overlegd worden tot annulering of optie tot een ander paard.

Paard mag daarintegen niet zomaar van het erf af, en er zit een max aan de (intensieve) trainingstijd (rijden/longeren) per dag afhankelijk van gekozen lease en moet er eens per week een (per kwartaalkaart betaalde) les gereden worden (groep of privé, rest van de dagen kun je vrij rijden/longeren). Daarbuiten mag je wandelen, grazen, poetsen, buitenzetten, etc naar wens gedurende de lease momenten. Er wordt wel echt verwacht dat je voor het paard langs komt, en anders contact opneemt om wat te regelen. Dagen dat je niet komt ben je in princiepe gewoon kwijt.

Paard wordt een afgesproken dagdeel voor jou apart gehouden voor het aantal dagen dat je least. Daarbuiten lopen ze minimaal mee in de lessen met een max tijd afhankelijk van soort lease (en een min van niet). Uitzondering is wedstrijden, waar je zelf eerste keus hebt maar hij daarna wel met anderen mee kan rijden.

Prijs is vooral afhankelijk van aantal dagen dat je least, maar begint bij 180 + kwartaalkaart voor 3 dagen per week. Is overigens wel enkel voor vaste klanten met passend niveau. Gezien dit all-in is en je garant bent dat je nooit lang zonder paard zit vind ik dit persoonlijk best netjes.

Dat zou ik classificeren als halve huur omdat het paard ook nog in lessen meeloopt. Bij hele huur wat uiteraard duurder is heb je het paard helemaal voor jezelf.

Manny

Berichten: 2320
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 09:50

Zelf heb ik een aantal jaar 'lease' paarden gehad. Betaalde stal hoefsmid entingen en eventuele behandelingen door osteopaat ed. Maar ik was dan ook volledig vrij in keuze van de stal, hoefsmid/dierenarts of behandelaar. Eigenaar stelde wel eis dat paarden dagelijks naar buiten moesten komen en nog aantal andere dingen specifiek gericht op het paard voor de omgang.
Ik heb het gevoel van vrijheid gehad dat ze mijn eigen paard waren. Kon gewoon lekker mijn eigen gang gaan. Had les van wie ik prettig vond, nam ze mee op buitenrit wedstrijd etc harstikke leuk.
Veel zullen misschien denken je bent gek. Maar geen aanschaf kosten, dus ook niet het risico van blijvende blessures of overlijden. En daarbij had ik nooit een eigen paard gehad dus wist niet of ik de verantwoordelijkheid kon dragen of financieel gezien en kwa tijd. Door een dergelijke lease constructie ben ik daar wel achter gekomen.
Zou ik het weer doen. Ja met voor mijzelf afgestemde periode om daarna over te gaan tot aanschaf van een eigen paard. Raad ik het aan. Nee, je blijft altijd afhankelijk van de eigenaar wat toch onzekerheid met zich meebrengt. Wat achteraf ook terrecht is geweest.
Ben blij dat ik er nu eentje van mijzelf heb staan.

Nog even als toevoeging, ik betaalde dus niet ook nog een los lease bedrag voor het paard. Naast alle andere kosten. Die constructie zie ik de laatste tijd ook voorbij komen en zou ik nooit mee akkoord gaan. Prima als het bij mensen aan huis is. Maar niet +alle kosten als je ze verplaatst.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:33

Manny schreef:
Zelf heb ik een aantal jaar 'lease' paarden gehad. Betaalde stal hoefsmid entingen en eventuele behandelingen door osteopaat ed. Maar ik was dan ook volledig vrij in keuze van de stal, hoefsmid/dierenarts of behandelaar. Eigenaar stelde wel eis dat paarden dagelijks naar buiten moesten komen en nog aantal andere dingen specifiek gericht op het paard voor de omgang.
Ik heb het gevoel van vrijheid gehad dat ze mijn eigen paard waren. Kon gewoon lekker mijn eigen gang gaan. Had les van wie ik prettig vond, nam ze mee op buitenrit wedstrijd etc harstikke leuk.
Veel zullen misschien denken je bent gek. Maar geen aanschaf kosten, dus ook niet het risico van blijvende blessures of overlijden. En daarbij had ik nooit een eigen paard gehad dus wist niet of ik de verantwoordelijkheid kon dragen of financieel gezien en kwa tijd. Door een dergelijke lease constructie ben ik daar wel achter gekomen.
Zou ik het weer doen. Ja met voor mijzelf afgestemde periode om daarna over te gaan tot aanschaf van een eigen paard. Raad ik het aan. Nee, je blijft altijd afhankelijk van de eigenaar wat toch onzekerheid met zich meebrengt. Wat achteraf ook terrecht is geweest.
Ben blij dat ik er nu eentje van mijzelf heb staan.

Nog even als toevoeging, ik betaalde dus niet ook nog een los lease bedrag voor het paard. Naast alle andere kosten. Die constructie zie ik de laatste tijd ook voorbij komen en zou ik nooit mee akkoord gaan. Prima als het bij mensen aan huis is. Maar niet +alle kosten als je ze verplaatst.

Er zijn inderdaad bedrijven waar je een paard kunt leasen en verplaatsen naar een stal naar keuze.Je betaalt voor de lease en verdere kosten op jouw locatie uiteraard ook nog. Op maneges kun je soms een paard leasen maar die moet dan op die stal blijven staan. Iets heel anders dus en de winst voor de eigenaar zit dan in het stalgeld wat je moet betalen.

Cambionn

Berichten: 774
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:01

anjali schreef:
Dat zou ik classificeren als halve huur omdat het paard ook nog in lessen meeloopt. Bij hele huur wat uiteraard duurder is heb je het paard helemaal voor jezelf.
Ze doen fulltime en partime lease, met binnen partime een optie voor 3 of 5 dagen. Als je de fulltime least is de regel "zo min mogelijk in lessen, maar max een uur". Dan is het naar mijn weten vooral voor als het planning-technisch bijv. niet anders kan, gezien de manege niet heel groot is (als er dan een keer veel geleased wordt en een paard ziek wordt ofzo hebben ze niet zo heel veel back-up). Maar zo ver ik weet doen ze dan wel echt hun best hem als het kan niet in te plannen. Je mag dan ook meer tijd per dag vrij rijden/longeren dan bij een partime lease optie, maar het kost dan idd ook een stuk meer.

Manny

Berichten: 2320
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:31

anjali schreef:
Manny schreef:
Zelf heb ik een aantal jaar 'lease' paarden gehad. Betaalde stal hoefsmid entingen en eventuele behandelingen door osteopaat ed. Maar ik was dan ook volledig vrij in keuze van de stal, hoefsmid/dierenarts of behandelaar. Eigenaar stelde wel eis dat paarden dagelijks naar buiten moesten komen en nog aantal andere dingen specifiek gericht op het paard voor de omgang.
Ik heb het gevoel van vrijheid gehad dat ze mijn eigen paard waren. Kon gewoon lekker mijn eigen gang gaan. Had les van wie ik prettig vond, nam ze mee op buitenrit wedstrijd etc harstikke leuk.
Veel zullen misschien denken je bent gek. Maar geen aanschaf kosten, dus ook niet het risico van blijvende blessures of overlijden. En daarbij had ik nooit een eigen paard gehad dus wist niet of ik de verantwoordelijkheid kon dragen of financieel gezien en kwa tijd. Door een dergelijke lease constructie ben ik daar wel achter gekomen.
Zou ik het weer doen. Ja met voor mijzelf afgestemde periode om daarna over te gaan tot aanschaf van een eigen paard. Raad ik het aan. Nee, je blijft altijd afhankelijk van de eigenaar wat toch onzekerheid met zich meebrengt. Wat achteraf ook terrecht is geweest.
Ben blij dat ik er nu eentje van mijzelf heb staan.

Nog even als toevoeging, ik betaalde dus niet ook nog een los lease bedrag voor het paard. Naast alle andere kosten. Die constructie zie ik de laatste tijd ook voorbij komen en zou ik nooit mee akkoord gaan. Prima als het bij mensen aan huis is. Maar niet +alle kosten als je ze verplaatst.

Er zijn inderdaad bedrijven waar je een paard kunt leasen en verplaatsen naar een stal naar keuze.Je betaalt voor de lease en verdere kosten op jouw locatie uiteraard ook nog. Op maneges kun je soms een paard leasen maar die moet dan op die stal blijven staan. Iets heel anders dus en de winst voor de eigenaar zit dan in het stalgeld wat je moet betalen.


Ik begrijp je reactie niet helemaal op mijn bericht. Behalve dat ik de indruk krijg dat je wil verantwoorden waarom een eigenaar nog een los lease bedrag zou kunnen vragen.
Ts vraagt advies wat reëel is. Mijn advies is als je alle kosten al over neemt om niet ook nog een apart lease bedrag te gaan betalen.
Ik snap dat bedrijven ergens hun winst vandaan moeten halen. Hun goed recht. Ik zou er alleen niet mee akkoord gaan.

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:12

Sira_Charlie schreef:
Ahja, ik ben in gesprek geweest bij een lease bedrijf. Bij hun is het zk dat je dan idd alle kleine dierenarts kosten betaald, de tandarts, hoefsmid, kuren. Zadel etc. kan je zelf kopen maar mag je ook mee leasen. Ik twijfel enorm of dit een goede keuze is, vandaar de vraag



Dit wilde ik ook voor mijn dochter doen om te kijken of een eigen pony bij haar zou passen. Bij ons op de manege vragen ze hier 750 euro voor. Dezelfde kosten als die jij noemt zijn dan ook voor de leaser.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:27

@Manny. Ik heb het idee dat velen niet doorhebben dat een leasepony iets anders is dan een verzorg-of bijrijdpony van een particuliere eigenaar. Leasen is meestal een zakelijk iets en niet dat er een hulpje gezocht wordt om een pony\paard meer aandacht te geven of klusjes te doen. @Mamma3: Ik vermoed dat jij in de Randstad woont want dat is best duur.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:17

Particulieren kunnen pony ook verhuren/leasen. Zo heb ik 1e pony gereden en ken er meer, vooral kleine brave pony's.

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:19

Cambionn schreef:
Bij ons zijn de leaseprijzen incl zadel, hoofdstel, volpension incl alle facaliteiten, hoefsmit en dierenartskosten. Als het paard ziek wordt is de eerste 2 weken jouw risico, daarna kan overlegd worden tot annulering of optie tot een ander paard.

Paard mag daarintegen niet zomaar van het erf af, en er zit een max aan de (intensieve) trainingstijd (rijden/longeren) per dag afhankelijk van gekozen lease en moet er eens per week een (per kwartaalkaart betaalde) les gereden worden (groep of privé, rest van de dagen kun je vrij rijden/longeren). Daarbuiten mag je wandelen, grazen, poetsen, buitenzetten, etc naar wens gedurende de lease momenten. Er wordt wel echt verwacht dat je voor het paard langs komt, en anders contact opneemt om wat te regelen. Dagen dat je niet komt ben je in princiepe gewoon kwijt.

Paard wordt een afgesproken dagdeel voor jou apart gehouden voor het aantal dagen dat je least. Daarbuiten lopen ze minimaal mee in de lessen met een max tijd afhankelijk van soort lease (en een min van niet). Uitzondering is wedstrijden, waar je zelf eerste keus hebt maar hij daarna wel met anderen mee kan rijden.

Prijs is vooral afhankelijk van aantal dagen dat je least, maar begint bij 180 + kwartaalkaart voor 3 dagen per week. Is overigens wel enkel voor vaste klanten met passend niveau. Gezien dit all-in is en je garant bent dat je nooit lang zonder paard zit vind ik dit persoonlijk best netjes.

Ik vind dit ook geen leasen: je moet het paard op hun locatie laten staan en je moet nog van tevoren aangeven wanneer je komt ook, omdat jouw 'geleasde' paard op die dag ook nog mooi even in een les ingedeeld zou kunnen worden. Ik zou persoonlijk nooit akkoord gaan met bovenstaande regels :n.

Als ik een paard zou leasen voor een aantal dagen, moet dat paard ook daadwerkelijk die gehele dagen tot mijn beschikking staan. Of ik er nou een strandrit van 2 uur mee ga maken en nog 5 uur ga poetsen, of dat ik even een ommetje van een kwartier maak. Dat maakt niets uit, dat paard is op die en die dag geleased en zou dus niet meer in de les mee horen te lopen. Minimaal is niet hetzelfde als niet en in dit geval is het voornamelijk gunstig voor de manege.

En hoe zit het als je geen les van de manege wil maar zelf een andere, externe instructeur laat komen?

Ik vind dit denk ik meer gewoon een huurconstructie waarin je een paard voor een paar uur per week reserveert.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:25

Het komt er dus op neer dat er talloze constructies bestaan en heel verschillende bedragen die daarvoor gevraagd worden. Je kunt dat dan doen of niet. Ik vind het voornamelijk een goede manier om van te leren en te kijken of een eigen paard iets voor je zou zijn. Want hier zit je niet aan vast als het zou tegenvallen.