Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 23:03

Ik scroll regelmatig over Facebook en ik krijg steeds vaker paardenfilmpjes aangeboden op mn video's. Dit zijn vaak filmpjes uit Azië of (midden- en zuid) Amerika.
Sommige dingen die ik daar zie, zijn echt schokkend. Dat grens aan dierenmishandeling. Soms zie je dat letterlijk op beeld, soms zie je de gevolgen ervan. Paarden die 'dansen' bijvoorbeeld, dat zie je veelal in Midden en Zuid Amerika. En mensen die het nog mooi vinden ook.

Nu kom ik bijv een filmpje tegen van een paard die zo ongezond gefokt is, dat ik het gewoon schokkend vind. Ik wil hier wel wat delen maar ik deel alleen filmpjes waar geen directe mishandeling op te zien is omdat ik weet dat dat niet mag.

Ik vraag me dan echt af, kunnen we daar iets mee? Met dit filmpje vast niet, maar met meer schokkende filmpjes? Soms zie ik wel heel veel afkerende reacties 'gelukkig', maar bij het filmpje wat ik deel zijn mensen allemaal enthousiast. Is het haalbaar om dit soort mensen te bereiken? En dan bedoel ik neit persoonlijk, maar ik weet het niet, ik zou gewoon willen dat sommige handelingen met paarden worden gestopt...

Het filmpje wat ik nu zie: https://www.facebook.com/reel/1007998047146289
Dit paard is zo ongezond gefokt, en misschien wel ingespoten? Ik kan me niet voorstellen dat het paard lekker in zijn vel zit...

Lente
Berichten: 27791
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 23:06

Wauw. Da's gewoon een bodybuilderpaard! Erg tegennatuurlijk. Ik kan me niet voorstellen dat dit puur vanuit fokkerij tot stand komt.

Kan je er wat mee... dat soort filmpjes geen podium geven denk ik.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 23:12

Ik moet denken aan een dikbilkoe met een paardenhoofd als ik eerlijk ben. Afgezien van (on)gezondheid, ziet het er niet praktisch uit en naar mijn mening is het ook niet mooi. Dus waarom je dit zou doen en zou prijzen, ik weet het niet.

Ik zie wel vaker video's die ik niet erg prettig vind qua welzijn op het internet, ook met andere dieren, kinderen en volwassenen. Ik scroll weg en meld dingen waarvan ik weet dat het schrokkend genoeg is dat het te melden is. Ik weet niet of je verder veel meer kan doen. Je kan erop reageren, maar waarschijnlijk krijg je mensen die het goedpraten en dat geeft je heel veel hoofdpijn, want die mensen kun je zelfs met goede argumenten toch niets uitleggen en ze negeren toch alles wat je zegt. Dus ik meld misleidende informatie en beledigende berichten en like dingen die wel kloppen, verder weet ik niet wat je ertegen kan doen.

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 23:13

Zie wel vaker van die bodybuilder quarters voorbij komen, snap ook niet dat mensen dat mooi vinden :o

Filmpjes die ik echt niet vind kunnen rapporteer ik vaak, maar volgens mij wordt er niks mee gedaan.

Monody

Berichten: 213
Geregistreerd: 28-09-19
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 23:31

Rayleigh Link heeft een paar maanden geleden een video over dat soort paarden gemaakt, blijkbaar is dat in Amerika echt een ding. Halter Horse Bodybuilding. https://youtu.be/3svgvH-zh-M?si=7SpSerQfhAEefKYV

Ik word er vooral verdrietig van en vraag mij af hoe het nog allemaal mogelijk is in 2023. Een beetje struisvogeleffect maar iets anders dan rapporteren, laten weten dat dit niet oké/gezond is en er verder niet teveel aandacht aan schenken dmv views is denk ik het beste wat je soms kan doen. Triest is het zeker.

IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 00:00

Wat verschrikkelijk... Ik merk dat ik ook heel erg een struisvogel ben met dit soort dingen. Gauw wegklikken en heel hard hopen dat deze hype zich niet verder verspreidt...

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 00:10

Halterklasse en dus bodybuilders op dunne beentjes is een inmiddels bekende tak van western en quarter fokkerij. De ellende die er bij hoort valt o.a. inmiddels al langer onder de 5-6 panel test en heet HYPP. Afkomstig van de hengst Impressive die en flink spier en een heel makkelijk karakter had. PSSM1 heeft ook zo'n soort geschiedenis vanuit de trekpaarden, gewenste afwijking + heel makkelijke karakters ...
Fokkersblindheid valt niet tegen te spreken eigenlijk, dat zie je in zoveel soorten en rassen, paard, hond, kat, geit (dwerggeiten die zo slank zijn en niet eens genoeg melk produceren voor eigen lammeren).
Beter de mensen die het nog niet weten voorlichten over wat de kosten zijn voor dieren die een bewust gefokte handicap hebben en de markt voor het verkopen van deze dieren laten instorten door gebrek aan vraag.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 00:56

Ik zou eigenlijk eerder denken dat het filmpje nep is

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 08:05

Lijkt wel het lijf van een dikbilstier....

kiki1976

Berichten: 16857
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 08:12

Ik zag onlangs op tiktok ook een gelijk soort filmpje.
Echt alsof die flink aan de anabolen had gezeten.
Toen ik de reacties doorlas was ik echt misschien nog wel verbaasder, hoeveel mensen het dus helemaal fantastisch vinden.
Ik kon enkel maar medelijden hebben met het dier

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 08:20

Je ziet soms inderdaad een hoop ellende voorbijkomen. Te jonge paarden die bereden worden, die bodybuilder quarters, volwassenen op te kleine pony’s, doorgefokte Arabieren enz. Ook op Bokt kom je het tegen en de reacties zijn dan lovend.
Ik meld het en reageer er niet op, want uiteindelijk ben je zelf de gebeten hond.
Mensen meten helaas met twee maten als het op dierenleed aankomt.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 08:20

Blijven reageren onder zulke video's, niet aanvallend maar hopelijk wel dat enkelen misschien een keer na gaan denken.

Moest bij dit dier ook denken aan een dikbilstier..arm paard.

Heb zelf ook weleens gereageerd op een filmpje in Spanje waar paarden op een rijtje stonden en klappen kregen. (uit het niets!) Filmpje hebben ze toen wel verwijderd.

prugelpiet

Berichten: 12567
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 08:31

Ik zie vooral veel dingen uit Amerika waarvan mijn nekharen overeind gaan staan. En vervolgens staan de reacties vol oeh’s en ash’s. De enkeling die er wat van zegt dat dit wellicht niet de beste manier is, krijgt bakken en bakken gaat over zich heen.

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:12

Het zijn heel vaak filmpjes uit andere landen/cultuur. Daar is het “normaal” zo als ze met hun dieren omgaan.

Misschien vinden ze het bij ons wel weer zielig, zo als wij met onze dieren om gaan.

Ik vind het ook heel vaak vervelend om het te zien.

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 13:28

Ik hoef niet eens moeite te doen om filmpjes te vinden :=
Dit vind ik ook bizar. Paard lijkt zo geen pijn te hebben, maar waarom moet dit in leven blijven? :oo
https://www.facebook.com/reel/1415026529055794

Ik zit even de rest van deze opvang te kijken. Ze delen een voorbeeld van eep aard in het wild die hetzelfde had. Die is overleden en ze hebben zijn botten terug gevonden. Het kan toch niet anders dat dit hartstikke pijnlijk is?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Earth op 02-10-23 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:33

Earth schreef:
Ik hoef niet eens moeite te doen om filmpjes te vinden :=
Dit vind ik ook bizar. Paard lijkt zo geen pijn te hebben, maar waarom moet dit in leven blijven? :oo
https://www.facebook.com/reel/1415026529055794


Waarom niet? Het feit dat dit dier wellicht niet aan het standaard uiterlijk voldoet wil nog niet zeggen dat het dus maar dood moet. Zo zien funktioneert het normaal, ik zie er geen probleem in.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:40

Tja lastig..als het die ernstige pijn heeft dan is in leven laten niet paardwaardig. Als het er geen pijn aan heeft dan hoeft het van mij niet dood.

Heb nog nooit zoiets gezien en ik vraag me af wat het is..is het een vergroeiing? of is die rug gebroken?

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:41

In hoeverre dit paard normaal functioneerd is lastig te zeggen. Paar sprintjes nu zegt niks over mogelijk 3 dagen pijn er van morgen. Heb je de mogelijkheden, dan kan je zo'n paard inderdaad laten lopen, maar normaal is wat anders. Enige "fijne" hieraan is dat het iedereen duidelijk is dat je met dit paard niks kan.

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:54

Ik vind het gevaarlijk om iets dat niet aan de standaard voldoet direct als dierenleed te betitelen. Funktioneert het, eet het, drinkt, het, poept en piest het, heeft het geen pijn, beweegt het goed, kan het opstaan, liggen, rollen etc... Wie zijn wij dan om er een eind aan te maken. Omdat het voor ons vervelend oogt?

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:06

Aan de andere kant voldoen de dieren uit de OP juist wel aan een gewenste standaard incl. ellende die daar bij voor lief genomen wordt.

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:13

Ik vindt dit niet meer normaal. Het is schandalig, het paard kon de eerste passen amper lopen.
Mij maak je niet wijs dat dit natuurlijk gefokt is, en dan bedoel ik zonder te spuiten.
Je hebt flinke quarters en andere Amerikaanse rassen maar die zijn minder dan op het filmpje.
Vindt dit bij dierenmishandeling horen, kan nooit goed zijn !

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:19

Het Halterpaard uit het filmpje in de openingspost is bijnsa lange na niet het zwaarste halterpaard wat ik gezien heb. Er zijn nog veel grotere. En ik vind het bar slecht..... ergste is nog de kleine voetjes! De grootste voetproblemen bij Quartervoeten komt puur uit het feit dat zulke dieren op mini-voetjes staan....

En de "dansende paarden"bedoel je de Paso Fino's mee denk ik? Daar heb niet zo'n zware mening over...de pasgeboren veulens zie je ook al zo lopen, en of ze er echt last van hebben ???En dan de IJslanders met hun tolt, dat is net zoiets als de Paso's?

Maar de Weense rijschool vind ik net zo naar met al die sprongen en truukjes.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:08

Pareltjes schreef:
Ik vind het gevaarlijk om iets dat niet aan de standaard voldoet direct als dierenleed te betitelen. Funktioneert het, eet het, drinkt, het, poept en piest het, heeft het geen pijn, beweegt het goed, kan het opstaan, liggen, rollen etc... Wie zijn wij dan om er een eind aan te maken. Omdat het voor ons vervelend oogt?


Precies...dat denk ik ook. Iets wat voor ons normaal is, is dat wel goed? Zo kijken buitenstaanders van de paardensport ook naar onze sport...die vinden het ook belachelijk en dierenmishandeling. En misschien hebben zij ook wel gelijk....

MarjanB

Berichten: 16456
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:37

Oh ja regelmatig, van die Tennessee walking horses of de reining paarden die gewoon niet meer normaal kunnen lopen en zo met de rem er op lopen dat het bizar is

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70556
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 18:14

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.