Hengst aan huis, wie nog meer?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 09:22

Hercule zijn vader en broer zijn tot de dag van vandaag gewoon hengst. Ze hebben nooit alleen gestaan. Ze hebben vaak in de groep bij hun merries gestaan en bleven daar als de veulens geboren waren. Dus ze hebben de merries ook gedekt of weer gedekt in de kudde. Zeer lieve sociale hengsten die show liepen, endurance en andere evenementen aanwezig waren en zorgzaam voor hun veulens.
Hengsten daar kan niet iedereen mee omgaan. Het baasje van de merens echter wel. Is een echte paarden vrouw. Dus niet iedereen kan hengsten aan huis hebben zoals verhaal hierboven laat zien.

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:15

webster543 schreef:
Mijn gevoel is dat er veel frustratie opwekt wordt bij een hengst, de hormonen gieren door hun lijf, maar ze mogen niks doen.


Dat is bij merries niet heel anders natuurlijk. Ook die kunnen erg veel last hebben van hun hormonen, terwijl er niet mee gefokt wordt. Waarom vinden we dat dan acceptabel en bij een hengst niet?

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hengst aan huis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:27

Omdat een merrie omwille van hormonen geen ander paard zal vermoorden, dat kan menig hengst wel.

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Hengst aan huis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:34

Nou... :=
Nee maar even serieus, dat wordt vaak als reden genoemd: zielig dat een hengst hormonen heeft. Maar mensen vergeten dat merries daar ook bijzonder veel last van kunnen hebben en dat vinden ze dan wel oke.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hengst aan huis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:42

Maar gemiddeld kan een hengst door die hormonen gewoon veeeel meeer frustraties hebben dan een merrie en een hengst met frustratie kan heel gevaarlijk zijn.
Een doorsnee merrie zal niet in die mate last hebben dat het gevaarlijk wordt.

Dat lijkt me toch wel duidelijk?

Hier 16 merries en al heel wat jaren heeel veel merries. Allen hebben ze ook tussenjaren zonder dracht. Nog geen een is daardoor onbetrouwbaar, gefrustreerd, gevaarlijk, agressief naar mens of ander paard geworden.
Zoals eerder in het topic al aangegeven, al meermaals een hengst gehad die een merrie maar bleef aanvallen, net zoals 2 hengsten in een groep merries ook niet zou kunnen,…

Tuurlijk kan een merrie last hebben, maar je kan dit toch niet gaan vergelijken?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:53

Nou degene die zeggen dat merries dat niet hebben, hebben nog nooit een merrie mee gemaakt die echt last van de hormonen heeft. :+

Er zijn wel degelijk merries die een ander vermoorden.

Maar merries is het veel toegankelijker daar iets voor te geven, zoals regumate en de merries die met een knikker in de baarmoeder lopen zijn ook echt ontelbaar.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Hengst aan huis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:05

Hier al jaren hengsten, altijd samen met andere paarden. Hetzij drachtige merries of jonge heren. Maar nooit alleen.

Ze worden hier wel als dekhengst gebruikt.


Maar! Wanneer ze niet (meer) voor het dekken gebruikt worden worden ze wel gecastreerd. Ik zie geen enkele reden om een hengst hengst te laten met alle frustratie die het met zich mee kan brengen, omwille van het hengst houden en hij is thuis zo braaf.

1 voormalige dekhengst is met 10 jaar geruind. Is inmiddels 15 en staat als 100% ruin tussen merries en ruinen. Alleen dominante ruinen tolereert hij niet.
De andere is afgelopen mei gecastreerd en was 6 jaar en had dus 4 dekjaren erop zitten. Hij was als hengst ook super braaf maar was wel altijd “aan” en wat rillerig.
Binnen een week na de castratie was dar helemaal weg. En nu was hij als hengst echt ook gewoon braaf maar er is nu als ruin een soort rust over hem heen gekomen. Hij is wel een beetje een watje geworden dat heeft zijn voor en nadelen haha.

Hij staat nu met een shetruin en we gaan over een tijdje kijken wat hij met een ruin van eigen formaat doet. Het is altijd eventjes aftasten. Hij kon toen hij hengst was wel flink dominant uit de hoek komen als zijn merries erbij waren.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst aan huis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:21

Het verschil tussen merries en hengsten is appels met peren vergelijken.

Een merrie maakt geen testosteron aan, dit is het hormoon wat voor aggressief gedrag kan zorgen.

Soms zie je weleens dat een merrie een tumor op de eierstok heeft en ook testosteron gaat aanmaken waardoor ze ook ineens onberekenbaar en agressief kunnen worden.

Dressurpferd
Berichten: 2
Geregistreerd: 30-09-23

Re: Hengst aan huis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 14:14

Mijn trainer heeft vanaf dat ze 9 maanden oud zijn de hengsten steeds met drachtige merries en ruinen in de wei staan, de hengsten worden sociaal opgevoed en zijn nagenoeg zonder uitzondering erg makkelijk in de omgang. Hengsten apart houden, vindt hij, dierenmishandeling.

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 15:44

Hier gaat het prima. Staat met 2 ruinen en wordt niet als dekhengst gebruikt. Geen andere paarden/merries in de buurt. Voorheen op pensionstal was hij ook altijd braaf.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hengst aan huis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 18:13

MD -> PP

Michelle_S

Berichten: 2723
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 20:11

kim_1990 schreef:
Nu ben ik wel benieuwd eigenlijk...
Ik lees voornamelijk mensen die een hengst hebben met andere ruinen/hengsten...maar zijn dit dan ook hengsten die actief in de dekdienst gebruikt worden of voornamelijk hengsten die helemaal niks in de dekdienst doen?

Merken de mensen die hun hengst actief in de dekdienst hebben ook verschil in het gedrag van hun hengst naar de weidegenootjes tijdens het dekseizoen? Of blijft dit (net als buiten het dekseizoen) gewoon gemoedelijk?


Onze hengst is een goedgekeurde dekhengst en heeft dit jaar best wat mogen dekken (ki) Hij stond toen 1,5 maand op het dekstation en eenmaal thuis kon hij gewoon weer bij z'n broer (ruin) in de weide. Zo af en toe ging ik alsnog naar het dekstation met hem om te dekken. Ik heb hem zelf gefokt en altijd sociaal in de groep gehouden. Ook vorig jaar stond hij gewoon nog bij de merries in (wanneer ze niet hengstig waren) om hem de juiste taal te leren. Ik geloof dat dit wel heeft bijgedragen tot hoe hij nu is.

Of dit nog gaat veranderen als hij ouder wordt, de tijd zal het leren. Voor nu heel dankbaar dat hij gewoon lekker met z'n broer in de wei staat, zij aan zij met de merries.

marjolein88Jarig

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Hengst aan huis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:47

Bij ons groeien de hengsten op bij ons thuis waar we ook merries en veulens houden. Ze weten niet beter om sociaal te zijn
Afbeelding
Afbeelding

Helaas is er nu vanuit de regelgeving nieuwe eisen gesteld voor dekhengsten en die eisen dat dekhengsten geïsoleerd moeten gehuisvest (alleen contact met andere paarden die ook helemaal aan alle bloedtesten en swabs voldoen).
Dit is in mijn ogen een negatieve ontwikkeling tav dierenwelzijn.
Ik snap ook niet dat ze zulke regels voorschrijven. Maar de mensen in Brussel achter het bureau verzinnen dit

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hengst aan huis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:57

Waar heb je dat gehoord of gelezen? Nog nooit van gehoord?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hengst aan huis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:39

Ik dacht dat het al heel lang een regel was op een EU dekstation?

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:50

Hier 4 hengsten aan huis. 2 lopen er al 13 jaar bij elkaar. De andere twee moeten echt alleen staan, teveel hengst. Zij zouden andere hengsten ernstig toetakelen.

Het blijft lastig met hengsten en je zult management goed op orde moeten hebbem. Evenals gedegen afrastering. Ligt je weide aan een openbare weg dan zou ik daar een dubbele afrastering maken, met name voor de voorbijgangers die komen voeren, aaien etc.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:52

Elisa2 schreef:
Het verschil tussen merries en hengsten is appels met peren vergelijken.

Een merrie maakt geen testosteron aan, dit is het hormoon wat voor aggressief gedrag kan zorgen.

Soms zie je weleens dat een merrie een tumor op de eierstok heeft en ook testosteron gaat aanmaken waardoor ze ook ineens onberekenbaar en agressief kunnen worden.


Idd, had een merrie die meer hengst was dan al mn hengsten samen.
Kijk naar het karakter, maar bedenk dat met hengsten binnen een fractie van een seconde de vlam in de pan kan slaan met alle gevolgen vandien. Dat is het effect van testosteron.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:56

tengeltje11 schreef:
Omdat een merrie omwille van hormonen geen ander paard zal vermoorden, dat kan menig hengst wel.


Dit is echt niet waar. Een kwaaie merrie is eigenlijk gevaarlijker dan een kwaaie hengst. Een hengst uiteindelijk zal buigen voor de sterkste macht. Een hele kwaaie merrie niet.

marjolein88Jarig

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:25

Neonlight schreef:
Ik dacht dat het al heel lang een regel was op een EU dekstation?


Klopt maar nu ook nationaal helaas

tengeltje11 schreef:
Waar heb je dat gehoord of gelezen? Nog nooit van gehoord?


Lees de regelgeving maar door EU vastgesteld voor alle EU landen.
Dit is ook aan alle leden van bond van hengstenhouders medegedeeld. Maar geldt uiteraard alleen als je hengst ter dekking stelt voor de nationale markt.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:28

marjolein88 schreef:
Bij ons groeien de hengsten op bij ons thuis waar we ook merries en veulens houden. Ze weten niet beter om sociaal te zijn
[ [url=m/HdRZn9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SqEiCg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Helaas is er nu vanuit de regelgeving nieuwe eisen gesteld voor dekhengsten en die eisen dat dekhengsten geïsoleerd moeten gehuisvest (alleen contact met andere paarden die ook helemaal aan alle bloedtesten en swabs voldoen).
Dit is in mijn ogen een negatieve ontwikkeling tav dierenwelzijn.
Ik snap ook niet dat ze zulke regels voorschrijven. Maar de mensen in Brussel achter het bureau verzinnen dit


Slechte zaak dit ja, snap niet dat dit wordt gesteld terwijl we juist ook aan alle kanten nu welzijn (terecht) aan het verbeteren zijn met nieuwe regels.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:31

marjolein88 schreef:
Neonlight schreef:
Ik dacht dat het al heel lang een regel was op een EU dekstation?


Klopt maar nu ook nationaal helaas

tengeltje11 schreef:
Waar heb je dat gehoord of gelezen? Nog nooit van gehoord?


Lees de regelgeving maar door EU vastgesteld voor alle EU landen.
Dit is ook aan alle leden van bond van hengstenhouders medegedeeld. Maar geldt uiteraard alleen als je hengst ter dekking stelt voor de nationale markt.


Per wanneer is dit?
En wat zijn dan de concequenties als je je hier niet aan zou houden?

Is er een link beschikbaar waar we dit kunnen terugvinden? Als ik er via google naar zoek krijg ik namelijk niks :')

marjolein88Jarig

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Hengst aan huis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 21:56

Verordening EU 2020/686 en verordening EU 2020/999

– De certificaatteksten zijn terug te vinden in Verordening EU 2021/403

– Besluit dierlijke producten

– Regeling dierlijke producten


Concequenties als je er niet aan houdt zijn o.a (flinke) boetes