Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Missvk schreef:Na 35 jaar paarden ben ik onlangs gezegend met een boerderij en land. Wij hebben een 2,5 jarige kwpn hengst staan en een hengst shet. Ik ben heel erg benieuwd of er meer mensen hun paard hengst hebben gelaten en hoe dat bevalt. Mijn paard is in de omgang nog erg lief en laat thuis totaal geen hengsten gedrag zien. Doel is niet om te dekken maar als hij zo netjes blijft wil ik de overweging bekijken of ik hem hengst kan laten. Misschien heel tuttig voor sommige, maar ik hoor genoeg verhalen dat castreren niet goed gaat en/of dat het de vertrouwensband een knauw geeft. Ik heb vroeger veel rondgelopen op een hengsten houderij dus ik weet wat het gedrag is wat evt. Nog kan ontwikkelen. Maar ik ben benieuwd of er niet ook gewoon Bökkers zijn met een nette hengst die zich gedraagt.
kim_1990 schreef:Nu ben ik wel benieuwd eigenlijk...
Ik lees voornamelijk mensen die een hengst hebben met andere ruinen/hengsten...maar zijn dit dan ook hengsten die actief in de dekdienst gebruikt worden of voornamelijk hengsten die helemaal niks in de dekdienst doen?
Merken de mensen die hun hengst actief in de dekdienst hebben ook verschil in het gedrag van hun hengst naar de weidegenootjes tijdens het dekseizoen? Of blijft dit (net als buiten het dekseizoen) gewoon gemoedelijk?
Wij hebben nu een hengstveulentje die wij aan huis gaan opfokken (met een ander hengstveulen) en die we uiteindelijk naar de HK willen brengen voor goedkeuring...ik wil hem het liefste houden samen met een maatje, ook als hij actief dekhengst gaat worden...echter ben ik wat bang dat zo'n hengst in het dekseizoen wellicht dusdanig fel gaat worden dat het wellicht niet verstandig is om hem dan samen met een ander te houden...eventueel met een draadje ertussen zou dan een optie zijn...maar ben toch benieuwd of er dus mensen zijn met een actieve dekhengst tussen andere paarden en wat hun ervaring is in gedrag tijdens zo'n dekseizoen.
webster543 schreef:Veel zal afhangen van in hoe verre hij “last” krijgt van zijn hormonen.
Jaren geleden reed een jonge vrouw een 4jarige hengst op een jonge paarden wedstrijd. Hij werd ineens heel erg hengst, ze valt er vanaf en paard is weg. Hij heeft de hele wedstrijd op zijn kop gezet door op verschillende paarden te springen en uiteindelijk gekozen voor een merrie die ze net aan het opzadelen waren. Twee paarden op hol, door hekken heen en eindigend in een prikkeldraad omheining.
Als ze dan vragen, waarom heb je hem hengst gelaten? Was het antwoord “hij is thuis zo braaf, dus ik wou hem een kans geven”.
Persoonlijk zou ik nooit een paard hengst laten, als het niet de bedoeling is om ermee te dekken (met uitzondering van barok paarden, hun temperament is anders)
Mijn gevoel is dat er veel frustratie opwekt wordt bij een hengst, de hormonen gieren door hun lijf, maar ze mogen niks doen.