Monique1963 schreef:Ze is nog helemaal nieuw op een nieuwe plek. Ze moet nog wennen. Dat kan máánden duren. Ik heb mijn merrie nu sinds 14 maanden. In het begin sloeg ze naar de andere paarden. Vooral als die té dicht bij kwamen uiteraard. Dat was puur zelfbehoud. Nieuwe omgeving, enge nieuwe paarden, nieuwe mensen, nieuwe stal, nieuw eten, nieuwe weides. Een dier is helemaal uit zijn leven gerukt en moet wennen aan de nieuwe kudde. Mijn paard deed lang lelijk, ook met gevaarlijke situaties. Zo vaak ik het zag, zette ik een boze stem op. Het gaat nu 100% beter, maar nog heel af en toe als ze eten heeft en een ander komt kijken of het nog niet op is, dan gaat ze dreigen. Ik zet dan weer een boze stem op en het is klaar.
Je paard moet denk ik leren dat ze veilig is en dat ze zichzelf niet hoeft te verdedigen. Dat niemand en de andere paarden haar geen kwaad doen.
Succes.
Dat is ook waar. Als ik erbij ben en ik zie haar lelijk doen verhef ik inderdaad mijn stem wel, maar ik ben er natuurlijk niet 24 uur per dag. Het is inderdaad ook tijdens het eten dat ze vaak een trap wil geven tegen de box aan als een van haar buren achter de spijlen even komt gluren wat zij heeft, ondanks dat die er natuurlijk helemaal niet bij kunnen komen. Tegen mij doet ze gelukkig wel lief als ze aan het eten is, dan kan ik er gewoon bij staan en aaien etc. Ik heb wel een licht vermoeden dat ze wellicht is geslagen vroeger. Als ik mijn hand omhoog breng om bijvoorbeeld mijn haar achter mijn oor te doen deinst ze wel is weg en ze is nog niet heel relaxt als ik naar haar hoofd reik. Vanmiddag heb ik even met haar staan kroelen en heb ik haar oortjes gemasseerd en overal over haar hoofd geaaid om te laten zien dat ik haar zeker geen pijn ga doen als ik aan haar hoofd zit. Misschien is het wel vergezocht en is het inderdaad gewoon wennen voor haar, ook dat ze nu maar een eigenaar heeft en dat ze niet de hele tijd door jan en alleman uit de stal wordt gehaald.
DenieesB schreef:snorkel1986 dat dat voor jou normaal is betekent niet dat dat voor iedereen normaal is. Juist voor iemand die voor het eerst een eigen paard heeft kan dit een fijne en logische tip zijn, dat ze nog net niet altijd zelf toepassen.
Juist die tips die voor velen zo vanzelfsprekend zijn kunnen soms fijn zijn om ze te lezen of horen.
Leuk paardje TS! Zeker in de 'wenperiode' kun je nog niet heel veel zeggen over het gedrag en karakter. Dat komt pas volledig tot uiting vaak als ze wat beter gewend zijn aan alles. Ze ziet er in elk geval erg vriendelijk uit!
Heel veel plezier met je eerste eigen paardje, geniet er van!
Ze is ook enorm lief en ik denk inderdaad dat als ze helemaal gewend is, aan de omgeving en wij aan elkaar, dat het al een stuk beter gaat. Ze doet het ontzettend goed over het terrein en in de stal en is al ontzettend rustig. Vandaag voor het eerst even vastgezet op de poetsplaats en dat vond ze toch weer een beetje spannend en kreeg ze voor het eerst eigenlijk stress sinds dat ze op deze stal staat. Ik wilde haar linkerachterbeen uitkrabben en dat vind ze erg lastig. De andere beentjes gaan goed, maar bij dat been gaat ze erg drentelen en toch ook een beetje slaan met dr been. Ik heb hem een keer even een paar seconde omhoog kunnen houden, maar de spanning van en het vaststaan op de nieuwe poetsplaats en het vervelende been was toch iets teveel. Heb dat been helaas niet kunnen uitkrabben, maar wil morgen weer even proberen en dan steeds iets langer het been vasthouden. Misschien toch even in de stal vastzetten en het dan proberen morgen
En dankjewel! 
Ik praat inderdaad wel tegen haar, we voeren hele gesprekken