Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 14:24

Ik doe verder nog niks met het hoofdstel, eerst helemaal wennen, en dan leer ik haar eerst aan het halster om de druk te volgen voordat ik aan het bit ga zitten.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 14:28

Hier hebben ze nu 2x het bit in gehad, maar meer dan dat doe ik er nog niet mee.

Wel belangrijk dat ze eerst naar de tandarts gaan.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:24

Hier wel een bitje getest, maar in het nieuwe jaar eerst naar de tandarts en daarna pas er wat mee doen. Ze zal hem misschien nog wel een paar keer even in krijgen, maar eerst gewoon met een halster wat grondwerken enzo.
En even kijken of ze de sidepull van mijn shetten past. Die hebben grote pony maat hoofden, maar net een ander model dan Sheeca heeft. Ze komt voor de wagen dus bitloos is niet een doel, maar mijn shetten kunnen beide en dat is voor haar ook het doel.

Blacky94

Berichten: 3488
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:57

Hier gebeurt sowieso nog niet zoveel omdat ze nog in de opfok staat. Stalling hier in de omgeving is drama dus hoop haar "ergens" tussen 2 januari en mei/juni op te halen. Voor ik echt ah werk ga wil ik ook de tandarts even laten komen. Wellicht dat ik wel, al dan niet in de opfok, eens een bit meeneem van huis voor de maat. Maar verwacht eig niet heel veel problemen omdat ze ook wel vaker met touw etc. in dr mond speelt.

julya

Berichten: 677
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:35

Ik zet even een stipje om te volgen! Mijn knapperd is pas in 2025 aan de beurt, maar ik volg jullie graag!

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 00:26

Rustig hier!
Ik heb er deze week weer eens een zadel op gelegd. Vind ze al steeds minder spannend, dit was de 3de keer geloof ik. Eerste keer met een dekje erbij.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze is zo braaf! <3

juniper

Berichten: 1578
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 02:09

Lopen kan ze wel! Is ze voor de verkoop of ga je haar houden?

Ik lees alvast mee, zodat ik me kan voorbereiden op 2025!

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 04:48

Deze blijft! Wordt hopelijk mijn nieuwe wedstrijd paard, nadat ze haar veulentje heeft gehad straks. (Word dit voorjaar gedekt voor 2025 veulentje) :)
En in het 2025 topic doe ik ook weer mee maar dan met Valegro :D

Rocamor

Berichten: 10898
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:36

Heerlijk topic om te volgen. Wat zijn de "voorwaarden" om mee te mogen doen?

Mijn merrie is 4.5 (maar door een slechte start loopt ze wat mij betreft een jaar achter).

Loopt al wel wat aan de longe en die wat grondwerk. Ze wordt echter nog niet gereden. Dat hoop ik in 2024 te kunnen gaan doen.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:52

Dan hoor je er wat mij betreft gewoon bij hoor. :D

Wat doet ze het braaf libera! Met welke hengst ga je haar dekken?

Hier gaan ze mannen ook lekker, zijn echt de braafste en makkelijkste hengsten die je kan vinden. :))

Gewoon los singel er om, vast maken, dekje, bescherming, hoofdstel, allemaal geen enkel probleem. Geen seconde spanning of iets.

Ze helpen ook mee afzadelen!
Goed voor de lenigheid ook haha.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

kimendana
Berichten: 160
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:31

Wat een leuke paarden allemaal, heel tof om ook alle verschillen te zien.

Ik lees voornamelijk geboortejaar 2021, de mijne is van 2020 maar ik heb bewust gekozen om te wachten tot 4 jaar. Hij kent wel al alles als in: we wandelen al uren door woonwijken, over strand, door het bos. Hij is 1000% verkeersmak en we doen alles samen, hij gaat dus altijd alleen mee. Hij kent het longeren (daar is hij alleen het type paard niet voor, hij vindt er echt niks aan :') ), hij kent het zadel, hoofdstel etc.

Alleen het echte rijden heb ik ivm zijn rug bewaard tot zijn 4e jaar :D

Afbeelding


Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:21

Je hoort er dan zeker bij hoor Rocamor.
Wat een krachtpatser kimendana, slim dat je wacht zeker met die zware rassen.

Bij Baron is het ook afwachten of het echt rijden al kan. Waarschijnlijk is het zadelmak maken, licht aanrijden en dan in de zomer en winter stoppen. De zomers zijn tegenwoordig toch te heet om iets te kunnen trainen en de winters te nat :+

Hij kent zadel, longeersingel etc al.

Heeft iemand tips voor onderhals wegtrainen dmv werken aan de hand of longeren?
Baron heeft een onderhals, van veulen af aan heeft die dat al. Z'n halfzusje van dit jaar begint het ook te krijgen dus ik vermoed door moeders kant, friezen dragen hun hoofd/hals hoger toch?

Had dit ook als opmerking staan op zijn keuringspapier.

Hier kan je de hals wel zien.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 11-10-23 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Berichten: 14069
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 11:21

Rocamor schreef:
Heerlijk topic om te volgen. Wat zijn de "voorwaarden" om mee te mogen doen?

Mijn merrie is 4.5 (maar door een slechte start loopt ze wat mij betreft een jaar achter).

Loopt al wel wat aan de longe en die wat grondwerk. Ze wordt echter nog niet gereden. Dat hoop ik in 2024 te kunnen gaan doen.


De voorwaarden? Er zijn geen voorwaarden, wil je meelezen prima, wil je af en toe reageren ook prima. Ga je zelf een paard beleren of laat je een paard beleren in 2024 super leuk, en lees en reageer je alvast omdat je in 2025 of 'ooit' een paard wilt beleren is dat ook prima!

Balou_k

Berichten: 14069
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 11:24

Libera schreef:
Rustig hier!
Ik heb er deze week weer eens een zadel op gelegd. Vind ze al steeds minder spannend, dit was de 3de keer geloof ik. Eerste keer met een dekje erbij.
[ [url=m/nW09de.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FJ7oIf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jJFBH6.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ze is zo braaf! <3


Jeetje wat ziet deze er al volwassen uit!
De mijne is echt nog een gigantische puppy in vergelijking met die van jou!

Momenteel doe ik zelf nog niet veel.
Ik heb ze nu twee keer een bitje in gehad en twee keer aan het halster 'gelongeerd', lees, stappen en een paar pasjes draf. Verder twijfel ik elke dag om haar manen af te scheren, aangezien ze er toch af gaan voor de keuring volgend jaar. En vooral ook omdat, als ze een dag niet gekamd of gevlochten worden ze er bij loopt als zwaar verwaarslood paard.

Rocamor

Berichten: 10898
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:28

Nou, als we mee mogen doen, dan hier mijn Jumm.
Als veulen, in 2019

Afbeelding

En als 4.5 jarige


Afbeelding
Ze zal nu ca 167-168 op schoft zijn.

Zoals geschreven, doen we wat grondwerk en wat werk aan de (dubbele) longe. Ze is heel moeilijk te motiveren. Dus daar nog op zoek naar een manier dat voor elkaar te krijgen.

Ik vind veel van de jonge paarden hier al zo af lijken op de foto's.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:32

Wat is die knap getekend Rocamor.

Balou, niet afscheren dan zou ik ze gewoon al op sportstand knippen. Maar afscheren vind ik zo zonde van haar prachtige manen.
Ik herken het wel Baron krijgt ook van die heksenstrengen als ik hem een week niet borstel. Nu zit hij wel van vrijdag in de antiklit en z'n manen voelen nog steeds erg zacht aan en blijven wat volumnieus momenteel. Misschien antiklit erin doen dat je toch een dag of 4 niet hoeft te kammen?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:36

Baron staat er tevens altijd bij als ik Dundee afzadel (hij heeft al door dat ik Dundee eten geef na het trainen). Tja dan krijg je dit dus.
Afbeelding

kimendana
Berichten: 160
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:39

Het is zeker een krachtpatser Art_Ificious, maar goed dat ie zelf niet weet hoe sterk en zwaar hij is. Mijn grote schoothondje..

Met betrekking tot die onderhals, ik zou zeggen juist de bovenlijn proberen te verbeteren. Dus lang/laag werken. Proberen die neus naar de grond te krijgen met bijvoorbeeld lange lijnen, grondbalkjes etc.

Of dat echt de oplossing is weet ik niet, maar zo zou ik het aanpakken.

Balou_k

Berichten: 14069
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 11:40

Art_Ificious schreef:
Wat is die knap getekend Rocamor.

Balou, niet afscheren dan zou ik ze gewoon al op sportstand knippen. Maar afscheren vind ik zo zonde van haar prachtige manen.
Ik herken het wel Baron krijgt ook van die heksenstrengen als ik hem een week niet borstel. Nu zit hij wel van vrijdag in de antiklit en z'n manen voelen nog steeds erg zacht aan en blijven wat volumnieus momenteel. Misschien antiklit erin doen dat je toch een dag of 4 niet hoeft te kammen?


Ja, maar als ik ze afscheer dan is ze mooi rastypisch op de keuring.
Dit paard leeft trouwens op cowboy magic, maar dat vinden de manen niet bijzonder interessant geloof ik.

Ze krijgt echt elvenvlechten, als je niet beter zou weten zou je gerust denken dat de manen nooit een borstel gezien hebben.
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 11-10-23 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanne96

Berichten: 1250
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:41

Super leuk dat sommige al zo lekker bezig zijn!! Die van mij is vorige week uit de opfok gekomen

Rocamor

Berichten: 10898
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:45

Balou, vreselijk hè, die Vos van mij, kun je ook geen manen of staart bijhouden. Dan moet je echt bijna dagelijks antiklittroep er in spuiten.

De bovenlijn trainen vind ik juist wel lekker aan de hand met kaptoom.

Balou_k

Berichten: 14069
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 13:50

Mensen hier trouwens verstand van mestwater?
Het zijn geen wormen en het is ook geen zand. Onderzoek wormen, toch extra ontwormt en een röntgen foto om zand uit te sluiten.

Het is echt verschrikkelijk, op en af al ruim 1,5 jaar.

Muronia

Berichten: 19587
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:53

Rocamor wat is die leuk getekend zeg! Tuurlijk hoor je er ook bij hier, gaat niet om het geboortejaar hoor :D

Art inderdaad bovenlijn trainen,mooi lang-laag met het neusje eruit.

Elonia heeft haar eerste drafpasjes gemaakt op "commando".
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Balou_k mijn oude pony heeft heel lang mestwater gehad en ook van alles geprobeerd, maar we kwamen er niet achter. Sinds een paar maanden heb ik nu ander hooi, wat grover van structuur, en het is sindsdien helemaal weg. Tja, zeg het maar he?

Sanne96

Berichten: 1250
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:10

Muronia, wat een knapperd zeg!

Wij hebben vandaag lekker gewandeld. Op het erf hebben we een brug waar we over zijn geweest, zonder enige twijfel ging ze erover. Op de poetsplaats staan is ook geen probleem, eigenlijk pakt ze alles super snel op.
Afbeelding

Balou_k

Berichten: 14069
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 21:03

Wat een leuk koppie zit daar op!