Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalMelyn

Berichten: 2068
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 20:24

Iccc, wat goed zo braaf op ander terrein!
Qua bit, mijn ervaring is dat dat echt paard afhankelijk is wat ze fijn vinden. Ik ben zelf weg van de kneveltrens voor heel jonge paarden. Fier heeft nu een dubbelgebroken kneveltrens in.
En ik weet niet hoe oud ze is maar op jonge leeftijd wisselen ze natuurlijk tanden. Daar houd je periodes dan even een beetje last van.

Iccc
Berichten: 1404
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 20:25

StalMelyn schreef:
Iccc, wat goed zo braaf op ander terrein!
Qua bit, mijn ervaring is dat dat echt paard afhankelijk is wat ze fijn vinden. Ik ben zelf weg van de kneveltrens voor heel jonge paarden. Fier heeft nu een dubbelgebroken kneveltrens in.
En ik weet niet hoe oud ze is maar op jonge leeftijd wisselen ze natuurlijk tanden. Daar houd je periodes dan even een beetje last van.


Ze is nu 4 jaar
Begin dit jaar tandarts geweest geen wolfstandjes gelukkig maar kan wellicht ook even periode en wennen zijn ja.

DDDara
Berichten: 1007
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 21:13

StalMelyn, wat fijn dat je toch contact hebt gehad met iemand die je gaat helpen met je trailer probleem. En was wel heel benieuwd naar je eye opener. Als tijd interessant om zulke dingen te horen.

Iccc Wat super dat die van jou het zo braaf doet. En ja wat lastig soms met die bitjes! Ik gebruik zo als StalMelyn zegt ook altijd kneveltrensjes voor de jonkies ik gebruik nu een enkelgebroken anatomische kneveltrens voor Reus maar hierop vind ik hem ook nog steeds erg onrustig terwijl er volgens mij geen bit is dat stiller in de mond ligt. Ik probeer ook nog maar even niets te veranderen, soms is het moeilijk of je ze wat meer tijd moet geven op te wennen of dat je al weer iets moet gaan veranderen.

Vandaar voor het eerste Dressuur aan de hand gedaan terwijl hij zijn nieuwe zadel op had. Hoe meer die daar aan went hoe beter! Dus alles wat hij al kon zonder zadel ga ik nu oefenen met zadel op. Vandaag ook de eerste stappen achterwaarts aan de hand gedaan dit pakte hij ook snel op.
Verder wat aan het zadel gehusseld hem door het zadel wat opzij te duwen opnieuw zijn balans laten zoeken, dat is ook fijn als ik straks op moet stappen.
Langzaam aan werken we toen aan het punt dat ik straks veilig op kan gaan stappen.

StalMelyn

Berichten: 2068
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 22:38

Dddara, dat is wat lastig uitleggen maar wil een poging doen. Veel context zal missen want het gesprek herhalen lukt natuurlijk niet.

Ten eerste, over de telefoon kan ze natuurlijk niet veel maar probeerde voor haarzelf al een beetje een beeld te vormen. Ze had een vermoeden dat ik heel veel problemen voor mijn paarden oplos in de dagelijkse praktijk en dat hij nu in de trailer, wat hij moeilijk vindt, zelf het probleem moest oplossen want ik ben er niet. En daarvan raakt hij dus in paniek.
Ik kan mij daar wel in vinden. Ik voed ze namelijk op (dit is even heel kort door de bocht) met: doe maar wat ik vraag dan komt alles goed. En dat is dus ook in 90 procent van de gevallen zo.
Mijn zus zei dat ik dat dat inderdaad doe, ook voor haar. Zij vindt paardrijden spannend en help haar daarbij.

Ook noemde ze een keer dat ik hem niet hoor of zie in zijn emotie. Maar dat kan ik nog niet plaatsen. Wie weet komt dat met de training.

Mer1980

Berichten: 18890
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 22:52

Afbeelding

spontaan over mijn 3 jarige gehangen vandaag. Was niet helemaal gepland, we trainen haar voor de KWPN keuring in juni maar ook al met zadeltje enzo. Ze reageert totaal niet op het zadel, losse beugels etc. doodbraaf. Op het krukje springen en wapperen met de beugels allemaal niets aan de hand, dus vandaag even een paar keer gehangen en tijdens het hangen zwaaien, juichen kriebelen etc, maar ze stond er gewoon bij te slapen. Ik wil eigenlijk niet zelf beleren, maar gewoon cap op gezet en hangen. Dus best een beetje trots. Laatste keer dat ik zoiets heb gedaan is 23 jaar geleden ofzo :=

Iccc
Berichten: 1404
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 08:21

Weten jullie trouwens een instructie die dressuur vanaf de grond doet? Vind het ook erg leuk om haar onbelast vanaf de grond te trainen ook goed kwa lichaam aangezien ze zo groot is..

Omgeving ede/lunteren (veluwe)

@mer1980
Ze spontane acties zijn altijd het leukst!! Zo zat ik er toen ook ineens op terwijl ik het wilde uitbesteden

Rose_Sonny
Berichten: 446
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:10

Qua bit blijft een dingetje inderdaad. Ik heb helaas iets minder verstand van bitten dan van zadels. Ik kan wel zien of de breedte klopt en ook wel hoe 'hoog' het bit moet hangen, maar verder vind ik het heel lastig.

Ik heb zelf het liefste een dubbelgebroken bustrens, vanwege de stabiliteit. Maar ik merk dat mijn paarden zelf een watertrens vele malen fijner vinden. Ik heb nu een sweet iron dubbel gebroken watertrens voor Replay, en die lijkt hij het beste te vinden. Als ik hem een beetje okay ingereden heb, laat ik een bitfitter komen. Ik vind het met een onbeleerd paard lastiger, want je kan het verschil niet voelen. En zo lang het bitje past en op de juiste hoogte zit, denk ik dat dat minder kwaad kan dan met een verkeerd zadel rijden.

Helaas zit ik niet in die regio Iccc, anders wist ik er wel een paar. Maar daar heb je helemaal niks aan, sorry :=

3heathcliff5
Berichten: 470
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 10:16

Ik ben begonnen met een simpele dubbelgebroken bustrens. Omdat je inderdaad nog niet weet wat goed gaat passen en hoe je paard erop reageert, is dat lastig. Mijn paard raakte vreselijk gefrustreerd van dat bit en andere bitjes waren niet veel beter. Stond echt moeilijk te doen met z’n mond, trok het bit tussen z’n kiezen met z’n tong en probeerde het op een gegeven moment zelfs door te bijten of uit te spugen. Tja, de eerste keren denk je is dat dan wennen of echt niet passen? Ik heb in ieder geval snel besloten dat het niet wennen was, maar dat hij er echt door gehinderd werd. Ik had het idee dat de schakels in z’n gehemelte prikte. Ik heb nu een dubbelgebroken bustrens met hele gladde schakels. Probleem is helemaal opgelost en dit bit is wel gelijk geaccepteerd. De volgende uitdaging komt weer met inrijden. Loopt hij dan ook fijn op dit bit?

@Mer1980 Gaaf hoor! Heel goed gedaan! Ik ken het gevoel. Voor mij is de laatste inrijden minstens net zo lang geleden. Dus mijn idee is ook uitbesteden, aangezien het een erg wakker exemplaar is. Ondertussen doet de kleine alles zo braaf en is er zoveel vertrouwen dat ik ook maar zelf ben gaan hangen. Voorlopig heb ik me voorgenomen de eerste paar keren rijden nog wel uit te besteden. Maar wie weet blijft het zo goed gaan, dat ik het alsnog helemaal zelf doe. Door het willen uitbesteden merk ik in ieder geval dat er totaal geen druk ligt bij mezelf. Dat werkt wel lekker en geeft mij veel rust. Ik zie wel hoe het loopt.

Blacky94

Berichten: 3502
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 11:47

Iccc schreef:
Weten jullie trouwens een instructie die dressuur vanaf de grond doet? Vind het ook erg leuk om haar onbelast vanaf de grond te trainen ook goed kwa lichaam aangezien ze zo groot is..

Omgeving ede/lunteren (veluwe)

@mer1980
Ze spontane acties zijn altijd het leukst!! Zo zat ik er toen ook ineens op terwijl ik het wilde uitbesteden

Riante Top doet ook grondwerk, is volgens mij op loopafstand van jullie.
Ylvie Fros zit ook in het buitengebied (aan de andere kant) van Lunteren maar volgens mij moet je dan (ook) naar haar stal toe.

En kijk anders evt. hier even op :)
https://www.academischerijkunstnederlan ... tructeurs/

StalMelyn, wat fijn dat je een afspraak hebt! Ben benieuwd of het je gaat helpen!

Nog weer mooie foto's van oa mensen te paard hier, leuk! :D

Hier trouwens een (sweet iron) dubbelgebroken D-trens. Heeft ze nog weinig mee gedaan behalve een paar keer in dr mond gehad te hebben op stal. Zit voor mn gevoel een beetje tussen een bus- en kneveltrens in. Ben zelf ook wel fan van o.a. Myler (lookalikes), maar blijft met die jonkies altijd even uitproberen natuurlijk.

Ik kan inmiddels gelukkig weer een beetje lopen dus van het weekend voor het eerst eens een begin gemaakt met longeren. Kijken of we dat de komende tijd wat kunnen uitbreiden :)

_Lente

Berichten: 307
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:29

Iccc schreef:
Weten jullie trouwens een instructie die dressuur vanaf de grond doet? Vind het ook erg leuk om haar onbelast vanaf de grond te trainen ook goed kwa lichaam aangezien ze zo groot is..

Omgeving ede/lunteren (veluwe)


Ellen Schuthof van Stal Paradiso in Lunteren.
Ik denk alleen dat ze niet aan huis komt, maar dat kan je vragen.

Iccc
Berichten: 1404
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:45

Bedankt ik ga het navragen!

Nadiine__x

Berichten: 2804
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:45

Op de website van de ncsah staan ook erkende wadh instructeurs per provincie

Moonlight17
Berichten: 2349
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 16:40

Ik ben er even tussenuit geweest, zoveel te doen.
Wat is het leven met die baby paardjes toch een rollercoaster.
Waar ik de laatste keer zei dat hij weer super makkelijk rond liep, ben ik er ondertussen een keer door de honden van de buren eraf gevallen (niks aan overgehouden). Daarna weer opgestapt en verder gereden. De plek in de bak brengt nog steeds spanning met zich mee. Ondertussen kan ik weer door de hoek stappen en draven enigszins normaal. Galop breekt hij wel nog uit over de schouder. Hierdoor niet meer naar vreemd terrein geweest jammer genoeg.

Ondertussen kan ik wel zonder longeren opstappen en alleen opstappen. Om van de spanning/angst in die hoek af te komen doe ik wel nog steeds daar eerst grondwerk in die hoek en ben ik met de hartslagmeter gaan trainen. Een beetje puzzelen wanneer hij bij spanning/angst wel bereikbaar is.

Chicken01
Berichten: 236
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:06

Iccc schreef:
Weten jullie trouwens een instructie die dressuur vanaf de grond doet? Vind het ook erg leuk om haar onbelast vanaf de grond te trainen ook goed kwa lichaam aangezien ze zo groot is..

Omgeving ede/lunteren (veluwe)


@mer1980
Ze spontane acties zijn altijd het leukst!! Zo zat ik er toen ook ineens op terwijl ik het wilde uitbesteden


Paradiso dressage zou je kunnen vragen.

RedRoses

Berichten: 505
Geregistreerd: 21-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:18

Ik meld me na een aantal maanden ook weer hier. Vorig jaar hebben wij een 4-jarige merrie gekocht (Hero x Voice x Negro) en zijn we begonnen met beleren. Heel rustig, maar toch bleef ze onwennig. Ik ben er een aantal keer heel hard vanaf gevallen (ook een poosje niet kunnen werken) en na wat onenigheid met de eigenaar was ik gestopt met rijden. Lang verhaal kort; dat is allemaal weer goed gekomen en we gaan onze vossenvriendin weer oppakken en door proberen te rijden. Ze is inmiddels 5, en ik vind haar zo leuk. Maar ik merk toch dat ik het een tikkeltje spannend vind. Ze gedroeg zich super, maar in de bak opstappen vond ze zo eng, dat ze af en toe er bokkend vandoor vloog... En als je dan nog niet goed in het zadel zit, dan vlieg je er direct head-first weer vanaf :+ . (Als ze vastgehouden wordt, stopt ze eerder met bokken en is het uit te zitten, en dit ging een aantal weken goed, en toen ging het ook een keer of 8 goed terwijl ze niet vastgehouden werd vanaf de grond, en ineens ontploft ze dan weer). Als we in de schuur opstapten en dan naar de buitenbak gingen, bouwde ze helemaal geen spanning op en kon ze echt ontspannen. Dit is het eerste paard wat ik beleer, en ik wil het graag voor iedereen leuk en veilig houden, maar als we nooit buiten zullen opstappen gaat ze het natuurlijk ook niet leren. Hebben jullie daar tips voor? We doen altijd opstappen terwijl ze vastgehouden word, en daarna aan de longe even 2 rondjes draven en dan gaan we los door de bak, en dat gaat eigenlijk heel goed. Ze heeft één keer een bokje gedaan in galop, dus dat vind ik eigenlijk heel keurig. Ik heb daarom ook niet het idee dat ze het rijden spannend vind, ook het opstappen an sich niet (in de schuur blijft ze keurig staan en kijkt ze hooguit een keer achterom). Het is echt het opstappen in de bak. Want enkel hangen vind ze dan ook spannend en kan ze ook wegvliegen. Ze is in haar lijf nagekeken en ook haar gebit, ook het zadel past. Daarom geloof ik dat het echt een technisch probleem is wat misschien ook wel met mijn (onbedoelde) spanning te maken heeft (ze is ook goedgekeurd op röntgen en klinisch). Ik hoop dat er in dit topic iemand is die ervaring heeft met beleren en me wat handige tips kan geven! :D

Een sidenote: We hebben nooit iets gehaast met haar, en ze krijgt echt alle tijd, ze kwam namelijk énorm angstig bij ons, we konden haar niet eens over haar hals aaien of ze zat in het plafond.

DDDara
Berichten: 1007
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 17:10

RedRoses In jou geval zou ik het rijden lekker blijven doen van uit de schuur. Zodat dat helemaal bevestigd is. Het opstappen buiten zou ik als iets compleet los zien en dat ook alleen oefenen zonder te rijden. Gewoon steeds opstappen belonen en klaar.
Zodat het opstappen niet voor spanning in je rijden gaat zorgen.
Als rijden en opstappen in de schuur straks compleet normaal en routine is wordt buiten opstappen vanzelf ook makkelijker.

Mer1980

Berichten: 18890
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 18:24

Ik ken wel meerdere paarden die minder goed blijven staan tot aan afgaan in de bak. Opstappen op het harde is daarbij de oplossing, wat je zou kunnen doen is na het rijden als het allemaal goed is gegaan een paar keer op en af stappen in de bak. Maar dan echt erna.

snorkel1986

Berichten: 3037
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 16:09

Hier blij baasje vandaag weer met zadel gelongeerd en aan eind gehangen gehupst/ hang plof landing staan in 1 beugel( dit alles in mijn uppie paard los in de bak maar ze bleef lekker staan... met hangen ook paard x koekje er in van af paard en kont geraakte met voet enz... en even hangend gestapt gestopt en weg gestapt een paar x en toen lekker klaar koek er in en de wei weer op
Blij baasje dus *\o/*

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 14:32

Ik ben hier niet zo veel meer, omdat wij eigenlijk weinig meer aan het 'beleren' zijn.

Sire doet nog steeds alles perfect. Daarom zijn we nu wat meer buitenritjes aan het maken, lekker rechtuit door het bos, heuveltjes op en af, en niet meer zoveel bochtjes in de bak.

Voor nu helemaal prima. Beide paarden kunnen in de bak wel wat traag zijn maar leven in het bos helemaal op. Dus dat blijven we lekker veel doen hopelijk de komende maanden 8-)

Afbeelding

Moonlight17
Berichten: 2349
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 17:15

Vandaag de eerste oortjes foto ooit van dit babypaard kunnen maken. :D

Afbeelding

Rocamor

Berichten: 10945
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 17:59

StalMeleyn, herkenbaar, ik heb dat probleem ook. Heb nu ESDR voor mijn oudste merrie, omdat ze echt echt echt de trailer niet meer op wilde. Dan wordt er ook gewerkt met een hartslagmeter. Mijn merrie had de hoogste hartslag als ik haar vroeg uit mijn aura te gaan, op haar eigen benen te staan.

Ik heb inmiddels nu 4x op mijn 5-jarige jonkie gezeten. Beetje stappen. Beetje draf. Ze is nog heel erg aan het zoeken.

De eerste keren voelde ze heel stabiel aan in het zadel. Vandaag had ik zo'n schapenvachtje tussen zadel en dekje gedaan. Had het gevoel dat ik er aan alle kanten afvloog. En peerd deed echt helemaal niks... volgende x toch maar weer zonder bontje proberen.

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 18:20

Super weer alle vooruitgang en ontwikkelingen

Hier gaat ook alles goed.
We zijn nu bezig dmv clicker training de hoefsmid angst op te lossen, 2 sessies gehad nu, ze maakt goede vooruitgang, echt heel knap.

Morgen komt de zadelmaker, want na een aangemeten hoofdstel hebben we natuurlijk ook een zadel nodig dat past.

Verder doet ze t hartstikke goed en trainen we rustig aan verder met t kind, ze is zo gemotiveerd <3
Afbeelding

3heathcliff5
Berichten: 470
Geregistreerd: 25-06-18

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 00:46

Leuke updates! Vandaag ook maar de stoute schoenen aangetrokken en in plaats van alleen maar hangen m”n been er overheen gegooid. Eerste keer op m”n paard zitten kan van de bucketlist af!

SimonDesteny

Berichten: 222
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 00:54

Leuk om alle updates te lezen en de vooruitgang te zien :j

Hier een hele tijd wat stil geweest.
Paardje heeft even weer vakantie gehad en we pakken haar nu weer op.
Ze doet het heel goed, woensdag mag ze mee voor haar eerste lesje.

We nemen af en toe nu ook wat balkjes en kleine sprongetjes mee

Afbeelding

AlwaysH

Berichten: 11276
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 07:34

Tof Rianne1807, met clickertraining! Ben benieuwd hoe dat vordert. Ik train ook nog steeds als de hoefsmid er is.

@3heatcliff5, wat gaaf!! Heb je geen foto?

@SimonDesteny, wat super stoer. Hoe lang rijd je nu met haar?

Ik ben een slecht voorbeeld geweest gisteren, want toen ik Azumar inparkeerde en aan het kriebelen was, zei mams + mijn vriend ‘stap gewoon even op’. :P :')
Dus zodoende voor de derde keer op Azu gezeten. <3 En wel weer een rondje gestapt. :D

Afbeelding
Afbeelding

Verder werken we vooral lekker aan de hand!
Afbeelding