Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 21:59

Patser heeft vandaag voor het eerst zadel op gehad aan de longe, zooooo braaf! <3

Nu weer veilig in de kast haha :))

nick_en_ik

Berichten: 202
Geregistreerd: 30-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 12:46

Wat super tof en fijn dat ie zo braaf was, Nadine! <3
-
Hier leek het weer goed te gaan met het wandelen, dus vandaag mooi weer en het leek rustig op de weg langs stal.
Maar helaas, toen we besloten te wandelen leek het wel spitsuur. Er kwam zelfs een hele stoet met oldtimers langs. Had ik ergens ook wel kunnen verwachten op een zonnige zaterdag, maarja. Het leek in eerste instantie zo rustig.
Ik had dit keer een knalgeel hesje aan, en daarnaast een knal oranje carrotstick om de auto’s met een boog om ons heen te laten rijden. Dat laatste werkt trouwens wel echt perfect :j
Maar de hoeveelheid auto’s en andere weggebruikers zorgde toch wel erg veel spanning bij Nicky.
Toen we de weg moesten oversteken om naar de oprit van onze stal te gaan, kwam er een trekker aan, die geen vaart minderde. Ook nog een fietser die het zo nodig vond om te gaan rinkelen met de bel.
Terwijl ze beide duidelijk zagen dat de pony helemaal in paniek was 8)7
Dit was dan ook echt de druppel en ik ben er echt helemaal klaar mee. We kunnen gewoon echt niet meer veilig wandelen op deze weg.
Hiermee is de kans dat ik haar überhaupt ga beleren voor de kar nihil geworden. Ik ga Nicky niet verhuizen, en met de trailer naar plekken gaan om te wandelen/mennen is niet heel realistisch. Zeker niet als we thuis niet makkelijk kunnen oefenen. En met de wolf die ook steeds meer voorbij komt, is het nog maar de vraag of je je überhaupt in het bos wil begeven.
Erg jammer dat het zo moet lopen, helaas.
Maar dan gaan we ons gewoon verdiepen in grondwerk aan de hand, beetje academische/klassieke rijkunst vanaf de grond lijkt me wel vet. En ook gewoon lekker lol met je knol, vrijheidsdressuur dingetjes doen <3

DDDara
Berichten: 991
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 19:00

Nick en Ik vergeet niet dat als ja straks wat meer echt aan het werk bent zoals de dressuur vanaf de grond, het zo maar kan dat al het andere dan ook een stuk makkelijker gaat. Nu zijn het toch nog gewoon baby's die nog niets kennen.
Ik denk ook dat de TRT methode misschien wel wat voor jou kan zijn hier zijn echt super veel oefeningen om spanning te laten afvloeien en om het paard te leren zichzelf te beheersen is spannende situaties. Ik ben er echt super blij mee en ik vind het heel makkelijke en duidelijk op te volgen. Ik heb geen seconde spijt gehad de aanschaf.

DDDara
Berichten: 991
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 19:05

En toen vergat ik mijn eigen verhaal.

Ik heb Reus nu 2 keer vast gezet (Dit ging voorheen niet omdat er vrijwel altijd aan en op de schuur werd gewerkt waardoor ik het niet veilig vond om er mee te beginnen. Maar hoewel hij het nog wel een beetje spannend vind en wat draait ging het eigenlijk heel goed. Het maakt het poetsen voor mij ook een stuk makkelijker want normaal poets ik alleen zijn voorkeursplekken omdat hij die altijd naar me toe draait.

Verder gaat de dressuur aan de hand best goed (voor het niveau waar we nu zijn, wat nog niets voorstelt maar toch)
En ben ik nu ook aan de oefening aan het hoofdstel van de TRT methode begonnen die gaan ook lekker!

De problemen met het omdoen van het halster worden iedere dag minder dus wij hebben de flow weer ff lekker te pakken!
(het probleem is gek genoeg niet eens het om doen want dat doet hij zelf maar het punt dat ik hem wil pakken om het halster om te doen)

Balou_k

Berichten: 14062
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 19:22

DreamGuide schreef:
Hoe doen jullie het momenteel qua voer?
Ik blijf mijn jonkie toch steeds wat schraal vinden. Ze is uitgebreid ontwormd (en ook totaal niet buikig) maar echt aanzetten doet ze niet.

Ze krijgt nu onbeperkt voordroog, 2x daags een volle schep basisbrok van stal en ik geef haar ook nog dagelijks een schep slobber maar echt voller worden doet ze niet en ik zie toch echt wel wat ribbetjes.

[ [url=m/qGmFuB.jpg]Afbeelding[/url] ]


De mijne staat nu ook plots schraler, groei spurtje en niet heel rijk hooi vanwege een gevoelige haflinger. Nu dus weer wat meer brok aan het bijvoeren.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 20:38

Wat balen nick_en_ik! Kan me voorstellen dat je daar wel even klaar mee bent, maar inderdaad, je weet niet hoe het in de toekomst gaat! Zoals Karen Rohlf (van Dressage Naturally) zegt: never underestimate the possibility for things to improve in ways you cannot yet imagine. Ik vind dat echt een prachtige quote die ik voor mijzelf ook veel herhaal.

@DDDara, klinkt ook als stappen!

Ik durf het nauwelijks meer te schrijven hier, maar Sire gaat gewoon als een malle. Vanmorgen lekker uitgebreid zijn staart en achterbenen gewassen, staat hij ondertussen lekker hooi te knabbelen, allemaal gezellig. En vanmiddag gewoon op buitenrit geweest, ik op mijn zesjarige en Sire met zijn bijrijder. Een rondje dat we wel vaker aan de hand gedaan hebben dus hij kende de omgeving, maar nu met een ruiter op zijn rug. En ook een stukje gedraafd, waarbij Sire achter me maar gelijk in galop ging. Ook gelijk zijn eerste galopje onder het zadel :D

Het smaakte echt naar meer, beide paarden zo braaf en lekker in het zonnetje, maar we zijn verstandig geweest en hebben het bij het kleine rondje gelaten. Hopelijk nog heel veel buitenritjes te gaan deze zomer *\o/*

Fotootje door de oren van het knappe ding;

Afbeelding

nick_en_ik

Berichten: 202
Geregistreerd: 30-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:29

DDDara schreef:
Nick en Ik vergeet niet dat als ja straks wat meer echt aan het werk bent zoals de dressuur vanaf de grond, het zo maar kan dat al het andere dan ook een stuk makkelijker gaat. Nu zijn het toch nog gewoon baby's die nog niets kennen.
Ik denk ook dat de TRT methode misschien wel wat voor jou kan zijn hier zijn echt super veel oefeningen om spanning te laten afvloeien en om het paard te leren zichzelf te beheersen is spannende situaties. Ik ben er echt super blij mee en ik vind het heel makkelijke en duidelijk op te volgen. Ik heb geen seconde spijt gehad de aanschaf.

Dankjewel voor de tip voor de TRT methode, ik zal me er eens in verdiepen!
En het jammere is dat Nicky vroeger, een aantal jaren geleden, al echt topbraaf was op wandelingen. Op onze oude stal die aan een doodlopende weg lag met bos eromheen, konden we heerlijk in volle galop sprintjes trekken. Niks was te gek voor haar.
Af en toe kwam er verkeer langs, maar dan was ze ook gewoon braaf. Dus het is niet dat ze nog niks kent, ik heb haar al vanaf jaarling meegenomen op wandelingen.
Maar nu ze aan zo’n drukke weg staat is er zoveel meer verkeer, en dan vooral auto’s die gevaarlijk hard rijden. Ik vertrouw Nicky wel, het verkeer niet.
Maar wie weet, misschien dat we over een aantal jaar inderdaad nog aan de slag gaan met wandelen, mennen etc.
We hebben in ieder geval nog meer dan genoeg tijd om van allerlei dingen uit te proberen :j

IngeK schreef:
Wat balen nick_en_ik! Kan me voorstellen dat je daar wel even klaar mee bent, maar inderdaad, je weet niet hoe het in de toekomst gaat! Zoals Karen Rohlf (van Dressage Naturally) zegt: never underestimate the possibility for things to improve in ways you cannot yet imagine. Ik vind dat echt een prachtige quote die ik voor mijzelf ook veel herhaal.

Mooie quote! En zeker waar, we zullen zien wat de toekomst brengt!
Ik heb op Paardenpraat een topic geopend waarin ik van plan ben veel te delen wat we doen qua grondwerk.

[PP] [VOLG] Nicky, de kleine stippelpony

Aangezien het niet echt meer beleren (voor de kar) is en ik het graag met een breder publiek wil delen, zal ik hier wat minder posten.
Wellicht nog wel wat hoogtepuntjes en nog meelezen over jullie avonturen :D

StalMelyn

Berichten: 2053
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 20:18

Er lag een bal in de bak dus daar vandaag mee gespeeld. Op de foto zit mijn zus erop, voor de 2e keer nu.
Afbeelding

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 10:00

StalMelyn schreef:
Er lag een bal in de bak dus daar vandaag mee gespeeld. Op de foto zit mijn zus erop, voor de 2e keer nu.


Wat een heerlijke foto! Fijn als ze lekker nieuwsgierig mogen zijn.

snorkel1986

Berichten: 3018
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:23

Hier jonkie na de tandarts geweest vandaag.. ze had een aantal scherpe puntje 2x wolfstandjes weg gehaald een aantal doppen er af.. en de conclusie dat ze een voortanden mist misschien dat die na het " wisselen " wel komt maar dat zien we wel ook als die niet komt krijgt ze geen "last" het is de buitenste.

StalMelyn

Berichten: 2053
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 15:19

IngeK, ja we spelen maar wat. Echt dressuurmatig trainen vind ik nog te vroeg. We begonnen buiten maar met twee kindruiters op pony's en Fier wat alert door de wind en een vertraagd stuur besloten naar de binnenbak te verhuizen. Uiteindelijk door dat spelen met de bal zo'n 50 minuten bezig geweest. Veel langer dan gepland maar merkte niks aan hem. Het was ook voornamelijk stappen.
Waar we ook mee oefende was de zon in de binnenbak. Deze kwam en verdween weer en als hij daar dan net liep als deze weer kwam was dat toch iets spannend.

En zo modderen we lekker aan.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 17:21

Hier stond woensdag met de grondwerkles een deur open (grote bak, achterin is een soort ‘rolluik’deur om de bak te kunnen slepen. Rolluik is normaal dicht, nu open. Gaf wel even spanning maar heel goed af kunnen sluiten!

Chicken01
Berichten: 230
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 07:45

Ik ben begonnen met longeren.
Mick is nu 2 jaar en 9 maanden.
Hij doet stap en draf heel braaf.
Loop nog wel met hem mee, dus echt ronde rondjes zijn het nog niet echt, maar hij pakt het super op.
Afgelopen week een zadel opgelegd op de poetsplaats. Even licht aangesingeld, paar minuten laten staan, en weer af.
Hij maakt er eigenlijk niks van, is er heel chill onder.
Het hoofdstel wat ik voor hem heb (kieffer met gecombineerde neusriem maat full) past niet heel fijn.
De neusriem is te klein eigenlijk.
Dus kijken naar wat anders, maar wat...
Hij is een robuuste jongen.
Kruising Haflinger x Vanner Tinker (1,53 nu en groeit nog flink)

DDDara
Berichten: 991
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 07:53

Ik heb bij die van mij er voor het gemak de neusriem afgehaald. Ik heb alleen een bandje onder het bit (dus van de ene naar de andere bitring) zodat je het bit nooit door de mond kan trekken.
Dan kan ik ooit wanneer hij echt aan het werk is wel opzoek naar een goed passende neusriem.

Wat is het weer weer slecht he...... niet echt motiverend om wat te gaan doen. -O-

Ik werk met dit weer alleen aan me halster probleem. (Halster om koekje er in halster af.)

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:28

@Chicken01 hou er rekening mee dat zijn hoofd ook nog wel wat kan gaan groeien de komende jaren. Niet gigantisch maar kan net het verschil maken tussen hoe het wel of niet past.

Mijn Freiberger kwam met een micklem en dat vond ik bij hem niet lekker zitten, knelde achter zijn oren en de hoek van het bakstuk klopte ook niet. Na veel zoeken rij ik die nu met een IJslanderhoofdstel, want die zijn gemaakt voor brede koppies. Wel met een grotere frontriem, zo blijft het toch wat zoeken.

Sire (ook een Vanner) heeft nu de Micklem geërfd, maar bij hem zit dat eigenlijk best wel prima (met de frontriem van het IJslanderhoofdstel dan weer), ondanks dat hij ook een groot hoofd heeft. Maar toch net alles iets meer in een 'standaard' proportie blijkbaar.

De meeste standaard hoofdstellen worden niet gemaakt voor koudbloedkoppies dus ja, dat kan soms een beetje zoeken en combineren zijn.

Chicken01
Berichten: 230
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 09:41

IngeK schreef:
@Chicken01 hou er rekening mee dat zijn hoofd ook nog wel wat kan gaan groeien de komende jaren. Niet gigantisch maar kan net het verschil maken tussen hoe het wel of niet past.

Mijn Freiberger kwam met een micklem en dat vond ik bij hem niet lekker zitten, knelde achter zijn oren en de hoek van het bakstuk klopte ook niet. Na veel zoeken rij ik die nu met een IJslanderhoofdstel, want die zijn gemaakt voor brede koppies. Wel met een grotere frontriem, zo blijft het toch wat zoeken.

Sire (ook een Vanner) heeft nu de Micklem geërfd, maar bij hem zit dat eigenlijk best wel prima (met de frontriem van het IJslanderhoofdstel dan weer), ondanks dat hij ook een groot hoofd heeft. Maar toch net alles iets meer in een 'standaard' proportie blijkbaar.

De meeste standaard hoofdstellen worden niet gemaakt voor koudbloedkoppies dus ja, dat kan soms een beetje zoeken en combineren zijn.


Ja, klopt hoor.
Ik heb voor mijn merrie een anatomisch hoofdstel op maat laten samenstellen.
Dat is een kruising PRE x Engels volbloed.
Die is nu bijna 12 en heeft zulke aparte maten. Van pony tot full en alles daar tussenin. Haha
Hoofdstel is ook een mix van cob en full onderdelen.
Wellicht dat ik die verkoopster ook weer bel voor Mick voor een hoofdstel op maat.

Sjafrane
Berichten: 805
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:14

Hoi Allemaal,

Ik lees al even mee. Sinds 2 maanden heb ik ook een jonge merrie waar ik dit jaar mee ga beginnen. Ik heb nu les met haar met grondwerk. Ze is begint steeds meer te wennen op stal en aan de dagelijkse dingen. Beginnen kort gaan ze op het land. Dat is nog even een ding ze moeten bij ons over de weg naar de wei een smal land weg. De weg op vind ze spannend en hoewel ik het liep iedere dag met mijn oude paard vind ik het nu ook spannend. Ze heeft namelijk 1 dingentje wat niet zo handig is ze steigert nogal snel. Toen ik bij haar ging kijken was ze heel braaf. Alleen dat is even op vakantie na de verhuizing. We oefenen en lessen maar rustig verder.

DDDara
Berichten: 991
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 08:01

Welkom Sjafrane,
Lastig dat steigeren zeker als je met haar over de weg moet. Ik deed met mijn vorige paard ook alles nam haar zonder twijfel overal mee naar toe. En ik moet ook zeggen dat ik het nu ook spannender vind. Je bent toch altijd bang dat als ze schrikken of zich los rukken dat ze dan in hun eentje de straat over gaan met alle gevolgen van dien......
Geen idee hoe ik dat vroeger deed of dat ik toen gewoon minder bezig was met de gevolgen.

Ik probeer iedere dag dat het weer het toestaat iets met Reus te doen. Eergister was dat rondwerk voor ontspanning met de klapper (geluid dingetje) en de Vlag. Dit ging erg goed. Ik merk dat hij weinig schrik reactie heeft en als hij schrikt is het echt maar heel kort en stopt daarna meteen weer. Aan het einde van de sessie was hij helemaal vol van de nieuwe info stond hij me half dichten ogen te gapen en te knipperen.
Gister weer wat dressuur aan de hand gedaan. Dit ging weer heel goed de focus lag op het inbuigen op de druk van de teugel. Dus als ik aan de linker kant stond liet ik hem met teugel over de rug in buigen naar rechts en als ik rechts stond liet ik hem naar links buigen. Zodat hij het echt op het gevoel van de teugel moest doen. Dit ging heel goed. Daarna hebben we het halthouden aan de hand geoefend. Dit ging de ene kant op echt heel goed. De andere kant had hij wel meer moeite en kwam hij soms tegen de teugel in. Echt het hoofd omhoog en er tegenin trekken. Dit vind ik wel een moeilijk punt want je wilt uiteraard niet of zo min mogelijk in de mond zitten maar ik wil ook niet loslaten waardoor hij denkt dat dit het juiste antwoord is op de door mij gestelde vraag.
Hoe lossen jullie zulke dingen op?

Sjafrane
Berichten: 805
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 14:31

Precies dddara vroeger keek ik ook anders nu denk ik heel snel wat als. In de bak waar we trainen zie je haar gedrag ook echt wel veranderen. De stal waar ik al stond met mijn oude paard is misschien ook wat hectisch voor haar. Ik heb haar ook nog maar kort.

3heathcliff5
Berichten: 456
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 15:48

Twee maanden is inderdaad kort. Zeker met een jong ding dat nog niet veel heeft gezien. Zal met de tijd en als ze weer op het land staan vanzelf makkelijker worden.

DDDara
Berichten: 991
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 13:09

Vinden jullie het leuk om wat meer trainings info te gaan delen over hoe jullie dingen aanpakken?
Ik zag namelijk dat Zertab haar eigen topic is begonnen met meer info over wat je precies doet en hoe ze dat doet. Echt wat meer het beschrijven van de stappen die je neemt en misshcien wat meer echt beschrijven wat je die dag of week hebt gedaan.

Of vervuilen we dit topic dan en kan ik beter een aparte topic open voor mensen die wat meer gedetailleerd willen vertellen wat ze doen??

Ik heb zelf namelijk ook af en toe het gevoel dat ik misschien te veel vertel waardoor het lijkt dat het hier over mij gaat en mijn stappen. Maar ik vind het ook JUIST heel leuk om wat meer gedetailleerd jullie stappen te kunnen volgen. Ik vind het super leuk om te lezen dat jullie er opzitten. Maar veel interessanter vind ik hoe jullie daar precies zijn gekomen.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 13:48

DDDara schreef:
Vinden jullie het leuk om wat meer trainings info te gaan delen over hoe jullie dingen aanpakken?
Ik zag namelijk dat Zertab haar eigen topic is begonnen met meer info over wat je precies doet en hoe ze dat doet. Echt wat meer het beschrijven van de stappen die je neemt en misshcien wat meer echt beschrijven wat je die dag of week hebt gedaan.

Of vervuilen we dit topic dan en kan ik beter een aparte topic open voor mensen die wat meer gedetailleerd willen vertellen wat ze doen??

Ik heb zelf namelijk ook af en toe het gevoel dat ik misschien te veel vertel waardoor het lijkt dat het hier over mij gaat en mijn stappen. Maar ik vind het ook JUIST heel leuk om wat meer gedetailleerd jullie stappen te kunnen volgen. Ik vind het super leuk om te lezen dat jullie er opzitten. Maar veel interessanter vind ik hoe jullie daar precies zijn gekomen.

Ik vind dat wel leuk om (ook hier) te lezen. Zelf doen we nog niet heel veel spannends, behalve eens in de teee weken dus een grondwerkles. Hij denkt zelf heel erg (te veel) mee, dus als hij ook maar denkt dat ik achteruit ga vragen dan gaat hij al. Elke kleine verandering in mijn lichaamstaal reageert hij op. Op zich heel fijn, is straks met rijden wel een fijne eigenschap dat we kleine hulpen nodig hebben, maar met stress vanuit het werk niet ideaal, dus we oefenen ons huiswerk vanuit de lessen en verder staat ie de hele dag vooral te eten :')

snorkel1986

Berichten: 3018
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 14:01

Mag van mij ook rustig hier lees vaal mee en typ zelf afen toe wat maar ook zeker niet elke x de we wat gedaan hebben

3heathcliff5
Berichten: 456
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 15:22

Ook al heb ik zelf niet de behoefte om alles wat we doen uit te schrijven, vind ik het wel leuk om te lezen of met anderen mee te denken. Daar is toch gewoon ruimte voor in dit topic?

DDDara
Berichten: 991
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 16:10

Oke super leuk! Voel je ook vooral niet verplicht om alles tot in detail te beschrijven, maar mocht je dat at en toe of vaak wel leuk vinden hou je dan ook vooral niet in.

Ik ben sinds 3 dagen actief bezig met het wennen aan het zadel en dan totaal zonder stress. Hij had wel al een een zadel op, maar het is dan hoofd hoog en een hoop gedraai.... gewoon wat spanning en nu heb ik puur gericht op de ontspanning getraind.
Dus eerst 100 keer met zadel ernaast staan tot hij helemaal relaxt staat dan 100x zadel op tot hij compleet ontspannen was. Vandaag ging het (3de dag op rij) heel relaxt Dus na het zadel er en paar keer op gegooid te hebben ( nog geen singel er aan) heb ik hem even de longeersingel ongedaan en hem daar mee op de wei gezet. Uurtje later uit het land gehaald en nog even met de zwembad noodles op de rug links en rechts om een minuutje of 5 gelongeerd.

Als of hij nooit anders had gedaan **\O/** Afbeelding