Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:06

Hier heeft het baby paard na de spannende weken een soort van vrij gehad. Geen nieuwe dingen, les en een dagje minder. Meer vrije tijd voor mij, waardoor ik de paardenwinkel in gedoken ben en een klein fortuin heb uitgegeven aan nieuw spullen.

Nieuwe bijpassende beugelriemen, beter passende en bijpassende singel. Bijpassende martingaal/borsttuig is ook onderweg. Nu nog een hoofdstelletje vinden in de juiste kleur.

Ondanks dat het op de bankrekening pijn deed, ben ik er erg blij mee. Vanavond lekker passen.
Afbeelding
Afbeelding

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 14:43

@Rianne, snap ik! Fijn hoor!

@Moonlight, wat mooi!

xLiez schreef:
Samir schreef:
Ik niet, ik heb wel het programma jonge paarden bij Dressuurnatuurlijk. Dat voelt voor ons heel fijn. :)


Ja die wil ik ook graag doen maar helaas is die al maanden niet open |(


Ik kan hem vast niet aan je doorverkopen :') Want ik heb hem wel, maar gebruik het eigenlijk niet/nauwelijks. Het ging ons iets te langzaam, naar mijn idee. Misschien is mijn paard gewoon te 'simpel' of neem ik te veel risico, maar ik had niet zoveel geduld voor alle mini stapjes die ze in die filmpjes doen...

En ik vind het toch lastig om tijd te maken om daarnaar te kijken; als ik iets met mijn paard wil doen, wil ik niet achter de computer zitten, en als ik achter de computer zit, heb ik altijd wel andere taken die liggen te wachten.

Maar ik mag van mijn vriend niet bij TeambyJill (nu ik met mijn oudere paard wat dressuurmatiger aan het rijden ben, spreekt dat me erg aan) als ik niet eerst het jonge paarden programma van DressuurNatuurlijk heb doorgewerkt dus ik ga het toch maar weer eens openklikken :') O:)

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 08:56

Hier zat ik even in een dipje.
Reus had ineens veel moeite met het hoofdstel en halster en draaide zijn kont naar me toe als ik naar hem toe kwam. Waardoor ik er echt ff klaar mee was. Ondertussen ook flink ziek geweest (dat zal ook wel de reden van mijn dipje zijn geweest) Daardoor was reus even een paar dagen vrij geweest.
Nu ben ik weer terug naar zijn oude hoofdstel en gaat het allemaal weer iets makkelijker. Sinds gister gaan ze weer de wei op wat een hele fijne manier is om het halster aan iets positiefs te koppelen. Gister had ik hem halster om daarna hoofdstel er overheen 2 grondwerk patronen gedaan van tristan tucker en vervolgens meteen klaar hoofdstel uit en met halster om zijn eerste uurtje op de wei.
Het leek me een positieve benadering.

Ook heb ik reus gemeten van het weekend. Hij stond niet vierkant, maar was al met gemak 1.72 dus als hij vierkant staat misschien nog wel ietsje groter.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 12:44

Ik kom weer ff onder de meeleessteen vandaan! :D

@Moonlight17, mooie spulletjes hoor! Nieuwe spullen geeft toch altijd weer extra voorpret om aan de slag te gaan.

@IngeK, Team by Jill is toch heel wat anders? Je andere paard verdient ook way haha. Hoor overigens wel hele positieve dingen van die van Jill.

@DDDara, dan doet hij duidelijk zijn naam eer aan! Denk dat het met alle paarden, maar zeker met jonge paarden altijd twee stapjes vooruit, één stapje terug is. Een dipje betekend dan dat het daarna weer beter zal gaan toch?

Hier zijn we lekker bezig met longeren en grondwerken, twee keer per week een kwartiertje. Voor de rest vooral lekker veel knuffelen haha.
Ik merk dat Tes er nu echt mentaal aan toe is om wat te gaan doen, ze wil graag met me mee werken en wordt ongeduldig als ik haar niet mee pak haha.
Lichamelijk begint ze de laatste twee maanden enorm uit te zwaren, was ook echt nog wel nodig, ze was nog zo iel hiervoor.

Vorige week voor het eerst eventjes gaan hangen aan het zadel, dat maakte haar niks uit maar toch makkelijker om samen met iemand te doen die haar even vast houd, ze wil namelijk wel meteen gaan lopen.
Morgen laat ik haar tanden doen en dan kunnen we daarna aan de slag met het hoofdstel.

Afbeelding
Afbeelding

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 12:52

DreamGuide schreef:
Ik kom weer ff onder de meeleessteen vandaan! :D


@IngeK, Team by Jill is toch heel wat anders? Je andere paard verdient ook way haha. Hoor overigens wel hele positieve dingen van die van Jill.



Is zeker heel wat anders, met de overeenkomst dat het geld kost :') En ook tijd om filmpjes te bekijken en in te verdiepen. Dus hij heeft ergens ook wel gelijk dat als ik geen tijd maak voor de jonge paarden cursus van dressuurnatuurlijk, wat dan zegt dat ik wel tijd maak voor Team by Jill. Mijn reactie zou dan zijn dat mijn focus nu iets meer op mijn oudere paard ligt (Sire heeft toch nog alle tijd van de wereld en heeft nu ook een verzorgster) maar hmm ik heb die cursus ook niet voor niets gekocht :')


Jullie zijn ook lekker bezig!

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 23:48

IngeK schreef:
Oef ik lees nu pas je verhaal Nadine, wat heftig. Sterkte met het verlies.


Thirza schreef:
Sterkte vandaag Nadine


Dank jullie wel, het gaat beter dan verwacht eigenlijk, het geeft rust en voelt als een afgesloten hoofdstuk.

Dit klinkt heel harteloos, natuurlijk ga ik haar onwijs missen had haar vanaf veulen en ze was echt mijn kind!

Maar ze is 11 jaar lang een zorgenkind geweest, op 3 jaar een zwaar revalidatie traject doorlopen, op 4 jaar bijna laten inslapen maar was ze er opeens weer bovenop en vanaf toen 7 bonus jaar gehad samen met onwijs veel up en downs in haar gezondheid..heel veel mooie cadeautjes gehad samen (zo was ze op onze bruiloft) maar ook veel verdriet en zorgen gehad als ze weer slecht ging.

Dus dat se nu pijnvrij mag rusten en ze zorg er niet meer is geeft rust.
Ik heb 7 jaar afscheid kunnen nemen en dat is het mooiste afscheid wat er is. Ze zal nooit vergeten worden. <3

Afbeelding


En nu weer on topic!!
Ik zag goedgekeurde paarden voorbij komen, zo fijn!! Gefeliciteerd

En zadels en sommige zijn al aan het rijden, zo tof!

Mijn kaptoom is binnen, hopelijk past deze wel.. Zijn hoofd is toch groter dan ik dacht haha!

Eind april mag hij naar de tandarts en begin mei naar de osteopaat.

Dan mag hij daarna maar eens wat gaan doen naast poetsen en knuffelen.

Afbeelding

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 13:18

Hier ook lekker bezig jonkie is door hoefsmid iets in stand veranderd in linker achterbeen ( die draaide ze heel erg weg) nu veel minder
Afspraak voor tandarts gemaakt half april. En vandaag lekker gelongeerd kleine 30 min en voor het eerst beugels aan de longersingel gehangen daar vond ze een rondje of 3 iets van (boos stomme kop trekken en een een oor echt na achter en wat vlot raar lopen) da na prima andere kant zelfde verhaal en toen ook prima
Linker galop blijft ze moeilijk vinden vaak overkruist en valt er snel uit( maar denk stuk spier gebrek en achterbeen wat natuurlijk veel draaide dus hoop dat dat nu verandering in komt)
Dus dat is de update verder lees ik alle verandering lekker mee bij jullie

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 16:01

Sterkte, Nadine Y;(
Je bonte paard is wel erg leuk gevlekt overigens. Mooi hoofd ook.

Vandaag heb ik er voor het eerst zonder zadel én bitloos opgezeten :)) Dat ging best aardig! Was wel een beetje glad zo op de blote paarderug, heb geen antislib o.i.d. op mijn rijbroek dus maar niet gedraafd :Y) Sturen ging net zoals met bit, ene keer heel makkelijk, andere keer geen tot weinig reactie of ze neemt gewoon zelf een bocht :o Maar ik had nu wél een rem! Een hele beste ook, is opeens heel makkelijk te stoppen op een minimale hulp. Dat geeft toch net iets meer vertrouwen. Denk dat we voorlopig eerst maar zo blijven rijden dan. Dit was overigens de 6e keer onder de man.

Afbeelding

En nog een filmpje: https://vimeo.com/927990086

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 18:27

Sterkte Nadine, ik heb hier een pony die al 5 jaar in bonustijd loopt en ik denk maar dat elke dag er 1 is.

Pasterza dapper hoor, er zo op kruipen. Doe ik je niet na maar ik denk ook dat mijn slechte lichaam daar niet meer geschikt voor is.

Ik zit zelf medisch nogal in de lappenmand en daardoor kan ik niet doen wat ik graag zou willen maar af en toe doen we toch iets en neem ik de pijn daarna maar voor lief. Vanmiddag heb ik haar weer aan de longe gehad. Vorige keer hadden we de singel geïntroduceerd en vandaag is daar de staartriem bij gekomen. Heerlijk relaxed, niks geen stress. Zo fijn om het zo op te kunnen bouwen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een week geleden is Elonia geïnsemineerd. 7 april kunnen we kijken of het is gelukt. Ook heel erg leuk en spannend <3

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:05

Pasterza wat heerlijk dat jullie dat vertrouwen in elkaar hebben!

Muronia ze handelt het like a pro, en wat hoop ik dat ze drachtig is. Ik volg je topic ook en ik duim hard met je mee! Prachtige combinatie vind ik het!

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:13

Wat stoer zo zonder zadel, zo stoer ben ik ook niet hoor haha!

Ik duim dat je knapperd drachtig is!

Vandaag dr kaptoom gepast en hij zit super! *\%/* ook de longeersingel maar even erop gedaan hij reageerde even op aantrekken van de singek door pasje te lopen, maar verder dood braaf <3 hij had 1x eerder de barebackpad erop gehad met singeltje en dat was alweer ruim halfjaar geleden. Dus viel me alles mee!

Even gelongeerd en hij deed het mega knap en een bewegings kanon is hij zeg, wauw! :D

Nog even geduld met tandarts en osteopaat en dan gaan we echt aan de slag (aan de hand) heb er vet zin in *\%/*

StalMelyn

Berichten: 2049
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:56

Fier heeft 1,5 week vrij gehad na het beleren. Woensdag er even opgeklommen maar door drukte en mensen die ook bezig zijn met beleren maar waarvan de pony wegschiet met opstappen besloten snel weer af te stappen. Hij was super braaf en was prima zo.

Vandaag weer opgestapt, ook ietswat haast want door goede vrijdag was de stal eerder dicht en dat was ik vergeten. Ipv hoofdstel alleen bit ingedaan maar dat maakt allemaal niet uit voor Fier <3
Afbeelding
Afbeelding

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 23:42

Red is afgelopen weekend heerlijk mee geweest op vakantie. Beetje gewandeld en gespeeld met zn vrienden. Méga braaf geweest op de wagen. 2u, ik heb m niet gehoord :D

Vandaag voor de 3e keer erop, linksom en rechtsom stap/draf/galop is bevestigd. Als hij zo braaf blijft hoop ik van de zomer hem lekker mee te kunnen nemen naar het bos en strand etc <3


Afbeelding
Afbeelding

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 21:47

Knap hoor! Wat gaat iedereen lekker!

Bij ons heeft vandaag de verzorgster er op gezeten. Die nu gepromoveerd is naar bijrijder, geloof ik :+

Voorwaarts blijft bij ons nog wel een beetje moeilijk, dus nu alleen nog gestapt, maar hopelijk binnenkort ook een drafje.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 09:25

xsensibel schreef:
Red is afgelopen weekend heerlijk mee geweest op vakantie. Beetje gewandeld en gespeeld met zn vrienden. Méga braaf geweest op de wagen. 2u, ik heb m niet gehoord :D

Vandaag voor de 3e keer erop, linksom en rechtsom stap/draf/galop is bevestigd. Als hij zo braaf blijft hoop ik van de zomer hem lekker mee te kunnen nemen naar het bos en strand etc <3


[ [url=m/tFTcaj.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QxsKgr.png]Afbeelding[/url] ]


Oeeee wat een leukerd! En wat fijn dat hij zo zoet is met alles <3

Hier nu patser 3x gelongeerd en de 3e keer was hij zo tam en braaf ik na 10min gestopt ben haha. Toen stond hij ook met een heel duf hoofd me aan te kijken, volgens mij is het weer even tijd om wat dingen te verwerken hihi, lekker weekje vrij dus!

Sababber

Berichten: 2696
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:36

Wat gaan jullie allemaal in een rap tempo *\o/*

Hier gaan we stabiel verder, van de week weer even er op gestapt. Inparkeren is inmiddels redelijk bevestigd en we hebben ook nog maar even dat uitgebouwd in het trailerladen.

Prop is mega aan het wisselen, hij heeft nu een dop rechtsboven die ik gewoon kan wiebelen. Iemand nog tips om deze er uit te krijgen? Tandarts is recent nog geweest.

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 18:27

Wat zijn jullie allemaal lekker bezig!

Mijn Vossie heeft aan de longe heel veel schwung in de rug en lendenen. Was bang dat ik dat nooit zou uitzitten. Ook omdat mijn oudste dame een breed paard is dat weinig beweging in de rug heeft. En daarmee, als ze los is, makkelijk uit te zitten is.

2 weken terug voor de eerste keer er op gezeten. Aan de hand paar rondjes gestapt. En ze zat in stap als een huis <3

Vandaag weer opgestapt. Weer wat aan de hand gestapt, wat meer richting volte geprobeerd. En daar links en rechts een drafJE. Want echt voorwaarts wil ze nog niet. Prima, hoeft dit jaar nog niet mee naar les of wedstrijden :+

Maar wat zit ze heerlijk. Telkens met even een drafje mezelf verplichten om licht te rijden. Ik zou zo door blijven zitten _-:( , zo fijn zat ze. Je zit echt in dat paard ipv (met mijn Bontje) er op.

Er moet nog wel wat spier en massa op komen. Ik steek met de voeten onder haar buik uit :oo

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 19:13

Wij zijn voor het eerst op mini buitenrit en hebben daarbij een bezoekje aan het verenigingsterrein gebracht, waar ik zodra hij klaar is ook lessen wil gaan volgen.

Auto's die aan de rijbaan voorbij rijden zijn nog doodeng (mini rodeo) en al die verkeersborden langs de weg etc vertrouwd hij nog niet helemaal, maar zolang zijn maatje erbij is doet hij toch maar allemaal braaf.

Daarna was hij mentaal helemaal gesloopt en heeft die lekker geslapen in het zonnetje.
Dus weer helemaal trots op hem.


Afbeelding

StalMelyn

Berichten: 2049
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 19:29

Leuk al die stappen die worden gemaakt.

Hier voor het eerst iets tegengekomen waarbij Fier duidelijk aangeeft het er niet mee eens te zijn. Ik wilde met de trailer testrondje rijden want wilde op buitenrit binnenkort. Fier heeft er al meermaals opgestaan en ook nu was alles geen probleem maar rijden... ik had zijn broer mee als goed voorbeeld maar Fier heeft gesprongen en gestampt en kwam zeiknat de trailer af al stond hij er nog geen tien minuten op. Ik ben dus heel blij dat ik nu ook testrondje heb gedaan.
Na 20 minuten op stal Fier weer gepakt en weer op de trailer gezet en wat denk je? Kan hem dus gewoon helemaal zelf laden en loopt erop alsof er niks aan de hand is. Morgen even kijken vanaf waar het nu precies mis gaat (ik denk vanaf moment dat ik dus helemaal buiten beeld ben) maar wilde goed afsluiten dus na drie keer weer trailer op en af hem op stal gezet en was goed zo.

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:25

Haha en wat vond de verzorgster eeuuh bijrijdster van de promotie IngeK? :P

StalMelyn het is eigenlijk heel normaal dat hij daarna nog gewoon wilde laden. Je ziet vaak dat paarden prima te laden zijn maar problemen hebben met het rijden idem als problemen met laden maar heel relaxed staan eens je rijdt. Ze koppelen het niet direct aan elkaar.

Nanook heeft eindelijk de galop door bij het vrijwerken. Zowel in een longeercirkel als vrij in de bak dus dat is mega fijn, nu wil ik de stap nemen naar longeren om zo te werken aan bespiering en evenwicht. We zijn ook weer een stap verder met schrik/leiderschaps training dus meteen maar even de action leeg gekocht met zeil en vlaggetjes enzo :D Er zit echt wel een kop op, ze heeft een duidelijke voorkeur voor fight dus m’n instructrice gaf al aan dat ik nog wel een kluif ga hebben aan inrijden }:0

StalMelyn

Berichten: 2049
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:38

Samir, ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met rijden. Wel met laden dus dit is voor het eerst. Alleen weet ik nog niet zeker of het echt het rijden is want het begon eigenlijk al met het dichtdoen van de klep, ditmaal dus met zijn broer ervoor (mijn paarden staan schuin in de trailer) en ik dus buiten beeld ben. Hij heeft al eens in de trailer gestaan met dichte klep maar toen had ik het kijkluik open en stond ik daarvoor.

Morgen ga ik gewoon weer even kijken wat wel en niet kan en waar het gedrag begint. Kunnen we daar mee aan de slag. Want zo op pad gaan is voor hem/niemand niet leuk.

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 21:20

Snap ik. Ze kunnen ook reageren op bijvoorbeeld het starten van de auto, dus dat kun je ook nog uitproberen. Of het uitmaakt of de motor wel/niet draait. Laadproblemen zijn vaak makkelijker te verhelpen dan rij problemen, dus hopelijk is het iets waarbij je nog stilstaat.

Zertab

Berichten: 12226
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:29

Hier even afwezig geweest maar wel meegelezen! Jullie gaan hard allemaal :D

Ik had niet veel te melden. Gewoon met hetzelfde bezig geweest. Ondertussen heb ik een eigen zadel en een nieuwe singel ook laten aanmeten met de zadelpasser erbij. En toen was het moment daar van de eerste keer erop, en dit was vanmorgen :o En omg wat een gevoel! Zo speciaal om dan eindelijk na zes maanden samen groeien en leren er op te gaan zitten. En hij was zo braaf <3

Ik hoef verder geen commentaar over dat het in de stal was :)


Afbeelding

StalMelyn

Berichten: 2049
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 14:54

Goed Zertab, voor je het weet rijd je je rond in de bak.

Hier Fier vandaag eerst gereden en voor het eerst in de buitenbak. Ging super goed en ook voor het eerst in galop gegaan en tevens daarna mijn zus even op Fier gezet en rond gestapt. Het is zo'n goedzak.

Daarna Fier op stal en alles klaargemaakt voor de trailersessie weer on te kijken waar het nu mis gaat.
Het is niet het laden,
Niet het vastzetten en tussenschot plaatsen,
Het is niet het in de trailer staan als ik erbij ben....
Maar het moment dat ik naar de laadplank loop en dus vertrekken wil.

Maar ja, ik kan niet erbij blijven voor altijd. Uit voorzorg heb ik hooi/voer weggehaald zodat hij daar niet in klem kan komen te zitten, zeker met zijn voorrijzers. Dus gaan even kijken hoe we dit gaan fixen. Ik wil starten met de wortelbal ophangen. Daar kan hij echt niet in klem komen en duurt even voor het voer op is
Afbeelding
Als ik erbij ben is het goed.
Afbeelding
Het lijkt alsof ik op dezelfde plek sta maar met video is het beeld dichterbij op mijn telefoon. Halstertouw expres aan gelaten en over de rug zodat als hij losbreekt ik hem zou kunnen pakken.

Toch vind ik het leuk om hier mee te knutselen en zo zie je maar, niet alles gaat makkelijk. Ook de makkelijke paarden lopen wel ergens tegenaan.

Zertab

Berichten: 12226
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:32

De rijbak is een grote blubzooi nog steeds... Toch komt midden april het meisje voor het inrijden. Ze gaat namelijk eerst met grondwerk aan de slag om het paard te leren kennen, dus dat kan prima :) (ook even met haar overlegd).
Maar het komt wel dichtbij zo! :D
Hij heeft nu lekker komende week vrij. Afgelopen vier dagen toch elke dag iets gedaan en nu heeft hij rust en verwerkingstijd "verdient".

@Stalmelyn: lastig dat met de trailer...