Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
3heathcliff5
Berichten: 456
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 23:03

Ik gebruik zo’n idolo tussenstukje en een lange leadrope. Mocht je paard gaan hangen, dan glijdt het touw door de idolo heen, zonder dat ze zich echt los kunnen trekken. Met een touwtje dat breekt kunnen ze juist leren om los te komen door te hangen. In principe is het niet meer nodig, maar ik gebruik ‘m nog steeds. Alleen nu lus ik de leadrope er strakker doorheen. Dus in geval van nood glijdt m’n leadrope er nog doorheen, maar dan met wat meer weerstand.

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 00:05

3heathcliff5 schreef:
Ik gebruik zo’n idolo tussenstukje en een lange leadrope. Mocht je paard gaan hangen, dan glijdt het touw door de idolo heen, zonder dat ze zich echt los kunnen trekken. Met een touwtje dat breekt kunnen ze juist leren om los te komen door te hangen. In principe is het niet meer nodig, maar ik gebruik ‘m nog steeds. Alleen nu lus ik de leadrope er strakker doorheen. Dus in geval van nood glijdt m’n leadrope er nog doorheen, maar dan met wat meer weerstand.


Bedankt klinkt goed ga ik eens opzoeken!

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:10

@Rianne1807 en @jitskenienke, bedankt voor de tips. Kaptoom om is misschien nog een idee en inderdaad zoals jullie zeggen, klein beginnen en dan steeds de volte groter maken. Dat lukt op t harde wel beter dus misschien eerst maar eens daar uitbreiden naar grotere volte.

Vast staan is bij ons dan weer helemaal geen probleem. Ze voelt wat druk en zet dan netjes weer een stap naar voren.
Grappig om te lezen dat iedereen zo zijn eigen “ding” heeft waar hij tegenaan loopt en op moet lossen/uit moet zoeken maar uiteindelijk komen er straks allemaal mooie rijpaarden tevoorschijn die super knap de baan door gaan *\o/*

StalMelyn

Berichten: 2053
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:24

Vandaag hulp gekregen van een stalgenoot en met Fier rondgestapt in de longeercirkel.
Afbeelding
Heel blij met de hulp, maakt alles net iets makkelijker. Had eerst mijn zus gevraagd maar die stond de taak graag af haha. Alles zelf doen kan heel goed maar dan gebruik ik zelf wel meer tussenstappen. De brave goedzak <3

Sababber

Berichten: 2700
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:51

Je ziet hem echt denken op de foto haha. Wat een brave jongen *\o/*

Met hulp is het maar net van wie je het krijgt of je daadwerkelijk geholpen bent of niet. :')

StalMelyn

Berichten: 2053
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 20:21

Ja, hij moest inderdaad veel denken. In het begin stopte hij 2 keer na wat passen en daarna was het goed.
Klopt helemaal qua hulp maar dit stalgenootje beleerd ook zelf. Hebben zelfde denkwijze dus past heel goed.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 21:02

Ik zag het op insta, echt super knap *\o/*

Rianne1807
Berichten: 699
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 21:45

Super fijn stalmelyn.
Zeker fijn die hulp

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:54

Wat leuk weer om te zien hoe er een aantal nu ook al voor het eerste (paar) keer echt op hun paard beginnen te rijden en ook al langzaam los gaan! :D

Iccc schreef:
Leuk om iedereen zijn tips en verhalen te lezen. Blijf dit ook elke keer bijlezen super leuk. Hoe iedereen het ook op zijn eigen manier doet.

Hier heb ik erook opgezeten. Ik doe de 1e keer op straat. Ook het stappen en zelfs paar passen gedraaft. De tweede keer stapte ik los over het erf.

Het longeren met zadel en hangen was ze niet van onder de indruk. Dus zat vrij snel erop echt een fijn karaktertje.

Voor in de bak heb ik even iemand gevraagd om paar keer te rijden. Vind het tussen mij oren daar toch iets spannend ofzo.. en ze is zo gevoelig op mij dat ik dat liever even uitbesteed. Als ik zie dat ze daar dan oke is stap ik al met een zelfverzekerd gevoel op. Altijd bang het fout te doen ofzo.

Verder longeren we met de band wat ze super fijn oppakt.

[ [url=m/0Evnj8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wznkLq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DAiaPx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Doet degene die jij laat komen ook echt zadelmak maken aan huis?
Ik herken toevallig je stal dus weet dat wij in dezelfde regio zitten :) alhoewel mijn paard eigenlijk net buiten die regio staat :')

Hier de afgelopen tijd een hoop beleefd maar "weinig" gedaan. Vooral druk geweest met 2 dikke benen en mok. Afgelopen week wel voor het eerst een grondlesje gehad maar vandaag m'n eigen knieband vernaggelt dus loop nu zelf ook op krukken := :') Dus voorlopig gebeurt er ook even niet zoveel -O- Die knieband is wel met een banketstaaf verstapping gegaan, paard stond ook gewoon op stal te vreten dus die kon er verder niks aan doen. Maar misschien word het nu wel maar eens tijd om toch te erkennen dat ik niet meer zo soepel ben als 10 jaar terug dus wellicht dat ik die eerste paar keer erop toch maar even uit wil besteden := Zeker aangezien het nog even afwachten is hoe lang het duurt voor mijn knie ook weer stabiel genoeg is -O-
Dus mocht iemand hier evt. nog mensen weten die ook aan huis komen grofweg in de regio Afoort/Bveld dan word die info heel erg gewaardeerd :D

Balou_k

Berichten: 14062
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 23:06

Ik ga vanaf van aankomende week eens bijleren en reageren! Erg druk gehad hier, niet eens paardgerelateerd haha!

Chicken01
Berichten: 230
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 17:21

Vandaag even het hoofdstel om gehad met een bitje in.
Hij hapte makkelijk toe.
Het bit in vond hij wat bijzonder.
Kauwde wat en kreeg wat dun speeksel.
Heb het even in gehad en weer af gedaan.
Binnenkort nog maar eens proberen.

Vraag: hoe beginnen jullie met longeren als je geen roundpen of longeercirkel hebt. Alleen een binnenbak en buitenbak. Stuk afzetten op een of andere manier?

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 17:55

Chicken01, hier hebben we ook enkel een rijbak en longeren gebeurt ook daar. Eventueel kun je een stukje afzetten als je paard de hele bak door gaat i.p.v. op de volte blijft lopen, maar dat weet je eigenlijk pas wanneer je begint.
Kayleigh kende het longeren al, andere paarden leer ik ze eerst de 7 games van Parelli. Van daar uit begrijpen ze het longeren snel genoeg en gaan ze niet uit zichzelf de hele bak door, wel wanneer ik ze dat vraag.

Blacky94, sterkte met je knie. Hoop dat je gauw weer iets met je paard kunt doen.

StalMelyn, super fijn als je hulp hebt die op dezelfde lijn ligt qua beleren. Dat kan het soms net even wat makkelijker maken allemaal.

Zelf heb ik er vandaag voor de 2e keer opgezeten. Los! Ging best aardig. Lekker zwalken :+ Het sturen deed ze best goed. Het scheelt wel dat ze reageert op stemcommando's, al wil ik de volgende keer toch weer even terug aan de longe om het voor ons beide wat makkelijker te maken om hulpen aan te leren. Maar man, het geeft toch wel een heel gaaf gevoel zo los door de bak *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 18:23

Pasterza schreef:
Zelf heb ik er vandaag voor de 2e keer opgezeten. Los! Ging best aardig. Lekker zwalken :+ Het sturen deed ze best goed. Het scheelt wel dat ze reageert op stemcommando's, al wil ik de volgende keer toch weer even terug aan de longe om het voor ons beide wat makkelijker te maken om hulpen aan te leren. Maar man, het geeft toch wel een heel gaaf gevoel zo los door de bak *\o/*

[ [url=m/pvXPh2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qgOCS2.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een mooi plaatje, gaaf nog een fjordje <3

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 23:22

Pasterza schreef:
Chicken01, hier hebben we ook enkel een rijbak en longeren gebeurt ook daar. Eventueel kun je een stukje afzetten als je paard de hele bak door gaat i.p.v. op de volte blijft lopen, maar dat weet je eigenlijk pas wanneer je begint.
Kayleigh kende het longeren al, andere paarden leer ik ze eerst de 7 games van Parelli. Van daar uit begrijpen ze het longeren snel genoeg en gaan ze niet uit zichzelf de hele bak door, wel wanneer ik ze dat vraag.

Blacky94, sterkte met je knie. Hoop dat je gauw weer iets met je paard kunt doen.

StalMelyn, super fijn als je hulp hebt die op dezelfde lijn ligt qua beleren. Dat kan het soms net even wat makkelijker maken allemaal.

Zelf heb ik er vandaag voor de 2e keer opgezeten. Los! Ging best aardig. Lekker zwalken :+ Het sturen deed ze best goed. Het scheelt wel dat ze reageert op stemcommando's, al wil ik de volgende keer toch weer even terug aan de longe om het voor ons beide wat makkelijker te maken om hulpen aan te leren. Maar man, het geeft toch wel een heel gaaf gevoel zo los door de bak *\o/*

[ [url=m/pvXPh2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qgOCS2.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat fijn! Ziet er ontspannen uit

SimonDesteny

Berichten: 217
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 00:14

Ziet er heerlijk ontspannen uit hier boven! :)

Braaf paardje StalMelyn, hulp die op dezelfde lijn zit is echt super fijn!
Vooral als je zo goed op elkaar ingespeelt bent, dat je niks meer hoeft te zeggen. :o

Blacky, Beterschap!

Wij hebben vanavond ons eerste mini sprongetje gedaan *\o/*
Niet de beste kwaliteit maar..
Afbeelding

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 07:12

Chicken01 schreef:
Vandaag even het hoofdstel om gehad met een bitje in.
Hij hapte makkelijk toe.
Het bit in vond hij wat bijzonder.
Kauwde wat en kreeg wat dun speeksel.
Heb het even in gehad en weer af gedaan.
Binnenkort nog maar eens proberen.

Vraag: hoe beginnen jullie met longeren als je geen roundpen of longeercirkel hebt. Alleen een binnenbak en buitenbak. Stuk afzetten op een of andere manier?


Een stuk afzetten is zeker een manier. Ik vond het fijn om met prikpaaltjes een cirkel te maken.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:21

Wat gaan jullie allemaal super!

Wij doen even wat rustiger aan omdat de focus van het trainen nu even op mijn andere paard ligt. Wel zijn we nog regelmatig met het bit aan het oefenen en het kwartje begint te vallen dat als hij zijn mond gewoon ópen doet, het allemaal niet zo ingewikkeld is... :j En sturen doet hij ook al goed op het bit, zowel aan de hand (gewone teugel) als aan de lange lijnen. Daarmee zijn alle voorbereidende stapjes al eens doorlopen. Ik hoop als we binnenkort alles weer op een rijtje gaan zetten, ik er hopelijk vrij snel op kan om dan echt te gaan rijden. Zoveel zin om straks met het mooie weer met beide paarden naar het bos te kunnen...

Hoe zien jullie dat eigenlijk? Zijn er hier nog meer mensen die al vrij snel met hun jonge paard op buitenrit (willen) gaan? Het lijkt me fijn voor zijn jonge lijf om gewoon rechte lijnen met hem te kunnen maken ipv al die rondjes in de bak, en ook voor zijn mentale toestand, maar het moet natuurlijk wel verantwoord zijn. Nou is hij al ontzettend verkeersmak etc, dus daar maak ik me er niet zoveel zorgen om, maar het is wel fijn als de rem tzt bevestigd is :D

Sababber

Berichten: 2700
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:52

Ik heb geen 'haast' met buiten gaan rijden. Onze grondwerkbak ligt langs een best drukke weg, met longeren ben ik nu bezig met hem echt zo ver mogelijk richting de straat longeren zodat hij ook went aan groot verkeer wat vol gas voorbij komt. Het doel is uiteindelijk om wel met hem op straat te rijden en regelmatig naar het bos te gaan. Ik vind wel dat het stuur voor nu te weinig bevestigd is om dit veilig te kunnen doen. Hij heeft nog te weinig balans met iemand op zijn rug vind ik.

StalMelyn

Berichten: 2053
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:01

Ik ga ook vrij snel naar buiten maar niet over straat. Even met de trailer naar het bos en vaak met een ander mee (fietser of ander paard) waar ze aan/achter kunnen plakken. Stuur valt inderdaad wat weg zodra er een ruiter op komt maar dat komt vanzelf weer terug. Maar ook de reden dat ik inderdaad niet vanuit stal over straat naar het bos zou rijden.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:23

Ja precies :)
Wij zitten hier vrij rustig qua verkeer dus ik kan zo de weg op en een klein bosje in (daar is hij aan de hand ook al veel geweest), maar ik kan inderdaad ook met de trailer naar het bos met "echte" ruiterpaden. Voordeel van het eerste is dat ik eventueel aan de hand zo weer naar huis stap, voordeel van het tweede is minder verkeer en vooral minder huizen met honden, paarden, airco's, grasmaaiers etc. Oh ja en minder asfalt om op te vallen ;)

Maar goed, eerst inderdaad maar kijken hoe het in de bak gaat :D

Chicken01
Berichten: 230
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:37

Hier wandel ik al veel buiten met hem.
En komen we alles tegen wat we ook onder het zadel tegen zouden komen.
Dus denk dat het niet veel anders zal zijn, erop of er naast.
Wellicht eerst met iemand anders erbij die op haar paard of naast haar paard loopt.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:02

Oh goed dat jij die vraag stelt, wilde ik ook doen kwa buiten rijden vragen wat anderen doen.

Ik ben bezig om een vakantie met mijn zoon te plannen zodat hij op z’n mountainbike kan en ik met paard. Dit is begin augustus, Joop wordt 14juni 3. Ik heb eigenlijk nog steeds geen plan kwa in rijden. Maar als ik er in juni bv op zou stappen zou het dan te snel zijn om er begin aug al mee het bos in te gaan?


Ik ga nu ook al af en toe met de trailer op pad om in het bos te wandelen. Die vakantie gaan we sowieso doen en als ik er niet op kan/ga gaan we gewoon daar wandelen.


Heb er van het weekend wel al opgezeten (oké hij lag wel op de grond, maar toch :D )

Afbeelding

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:14

@Thirza, ik denk dat dat heel erg van paard tot paard verschilt. En ook hoe dapper je zelf bent, gok ik :D Maar als je nu al alleen met hem wandelt en het enige verschil is of je erop gaat zitten of ernaast loopt, dan kan je dat altijd ter plekke zien waar je je prettig bij voelt, toch? De ene dag is de andere niet, het ene moment waait het heel hard of heb je zelf je dag niet, en de volgende dag gaat alles ineens vanzelf.

Wij hebben het nadeel tov jouw situatie dat ik niet alleen met mijn jonge paard kan gaan wandelen, omdat de ander niet alleen thuis kan blijven. Dus ik ben altijd afhankelijk van iemand anders die mee kan, daardoor oefenen we net iets minder buiten het terrein (en iets korter) dan ik eigenlijk zou willen. Ik zou met Sier graag langere stukken wandelen of hardlopen, maar dan moet eerst de ander een tijdje rustig thuis kunnen blijven...

Eefste

Berichten: 906
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:15

Rover is toevallig afgelopen zaterdag voor het eerst "echt" naar buiten geweest onder de man.
Het meisje dat m in/doorrijdt zij na 20 min trainen: "Zullen we maar even op buitenritje gaan? Dat hoort ook bij zn opvoeding" haha. Ik vond het spannend. Want het is hier niet heel rustig.
Maar zij heeft zoveel vertrouwen in hem, en hij in haar... Dat t geweldig ging. 10 min maar, maar is mooi begin. Ben heel trots en blij dat iemand vol vertrouwen dit oppakt, want daar ben ik zelf nog niet dapper genoeg voor, en wil hem totaal niet t gevoel overbrengen dat t spannend is.

Hij schrok wel, maar enige dat hij deed was billen intrekken en toen weer ontspannen.

Ik vind het fijn als hij rustig verkeersmak gemaakt wordt en gaat wennen aan 'vreemd terrein'.

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:21

@Thirza: ik kan Amira wel brengen naar je, kan Björn op haar het bos in heb je meteen een goede bumper om op te remmen ;)