Keuze omtrent pony wegdoen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lou_21
Berichten: 6
Geregistreerd: 11-09-23

Keuze omtrent pony wegdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 22:40

Hallo allemaal,

Al 12 jaar heb ik mijn pony waar ik ontzettend veel om geef. Ik merk nu dat het lastig wordt om haar de benodigde aandacht te geven, gezien mijn leven veranderd en ik onregelmatige diensten draai icm een opleiding.
Ze is een Welsh van 20 jaar oud, 1.20 meter waar ik zelf niet op rijd, met (behoorlijk flinke) zomereczeem en gebitsproblemen. Verder is ze erg fit, gaat graag aan het werk en heeft veel energie. Wat ik vooral met haar doe is wandelen, haar zomereczeem proberen te beperken door haar te wassen en zo nu en dan longeren.
Ze staat op een pensionstal waar wij sinds kort veel zelf moeten doen (voerbeurten, mesten etc.). Ik heb een bijrijdster voor haar die 3x per week langskomt. Ik ben op dit moment erg afhankelijk van haar. Helaas groeien bijrijdsters snel te groot voor mijn pony en houden ze het enkele jaren vol voordat het niet meer past. Indien zij wegvalt lukt het mij niet 3x per week mestbeurten op mij te nemen.

Ik zit nu met een enorm dilemma wat te doen met haar. Ik geef ontzettend veel om haar, maar merk dat het de laatste jaren meer als verplichting voelt als ik naar haar toe ga dan dat ik er nog oprecht plezier aan beleef. Dit maakt dat ik mij schuldig voel. Ze krijgt veel aandacht van anderen op stal, en staat haar hele leven lang al met een andere pony samen wat goed gaat.

Ik wil absoluut niet dat ze op een manege of bij een handelaar terecht komt indien ik haar wegdoe. Ook twijfel ik eraan of iemand de zorgen voor haar op zich wilt nemen die ik nu op mij neem. Ik begrijp dat het een pony is die veel zorg nodig heeft qua voeding, crèmes, zomereczeem dekens en tandartsen. Zijn er überhaupt mogelijkheden voor zulke pony’s? Weet iemand welke opties er zijn? Ik ben nogal radeloos.. alle tips zijn welkom. Bedankt alvast

mooney

Berichten: 7781
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:50

Voor het dier zorgen. Plezier hebben aan een dier gaat voor mij ook samen met de verantwoordelijkheid dat je voor ze zorgt ook als ze ouder zijn en je kan er zelf niets meer mee.
Is de plek waar je nu staat niet geschikt om haar een fijn leven te geven, dan zoek je een ander plekje waar je minder hoeft te doen bijvoorbeeld. Zolang ze voldoende eten heeft, een schone rustplaats en vrije beweging en kuddegenoten is de menselijke aandacht een extraatje. Geen levensbehoefte.

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:52

Onder wegdoen valt ook de slager. Zelf brengen, eenmaal op het slachthuis moeten ze gedood, dus niks onderhands verkopen via de achterdeur. Verkoop je aan een handelaar die ook slacht bv loop je dat risico wel.
Je hebt inderdaad een dier met al een flinke investering aan basiszorg en met stijgende kosten is dat netjes verkopen een lastige opgave zonder garanties. Dieren op deze leeftijd zijn lastig te verkopen en zeker al met gebreken. Sec voor mij is de keuze altijd geweest dat gebreken en of boven de 18 was enkel dood het erf af. Er wordt teveel gerommeld met zulke dieren en veel van de het is niet zo erg nu komt door jouw goede zorgen. Stuk daarvan is mogelijk omdat je pony zo goed kent en omdat de situatie stabiel is. Nieuwe eigenaar moet dat leren, pony moet wennen en dan heb je op zijn minst een tijdelijke dip. Voor mij alles samen is verkopen van zulke dieren geen optie.

Lou_21
Berichten: 6
Geregistreerd: 11-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 22:59

mooney schreef:
Voor het dier zorgen. Plezier hebben aan een dier gaat voor mij ook samen met de verantwoordelijkheid dat je voor ze zorgt ook als ze ouder zijn en je kan er zelf niets meer mee.
Is de plek waar je nu staat niet geschikt om haar een fijn leven te geven, dan zoek je een ander plekje waar je minder hoeft te doen bijvoorbeeld. Zolang ze voldoende eten heeft, een schone rustplaats en vrije beweging en kuddegenoten is de menselijke aandacht een extraatje. Geen levensbehoefte.


Dat begrijp ik, zoals omschreven doe ik dit gedurende 12 jaar lang al maar begint dit zijn tol te eisen. Ik vind ook weinig duidelijkheid qua een pony ergens met pensioen laten gaan waar ze wel goede zorg bieden en maak mij dan ook druk om de beweging die ze dan niet meer krijgt. Hiernaast speelt ook het financiële plaatje een rol en kan ik me niet 200-300 per maand veroorloven zodat zij elders staat waar ik haar niet meer zie en erop moet vertrouwen dat zij goed verzorgt wordt, de rest van haar leven. (Wat goed nog 20 jaar kan zijn)

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 23:01

mooney schreef:
Voor het dier zorgen. Plezier hebben aan een dier gaat voor mij ook samen met de verantwoordelijkheid dat je voor ze zorgt ook als ze ouder zijn en je kan er zelf niets meer mee.
Is de plek waar je nu staat niet geschikt om haar een fijn leven te geven, dan zoek je een ander plekje waar je minder hoeft te doen bijvoorbeeld. Zolang ze voldoende eten heeft, een schone rustplaats en vrije beweging en kuddegenoten is de menselijke aandacht een extraatje. Geen levensbehoefte.

Dier heeft seme en gebitsproblemen, die heeft iets meer aandacht nodig dan standaard volpension pensioen plek.

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 23:02

Slager lijkt me wat drastisch, maar er zijn door heel Nederland verschillende goede pensioenstallen. Alle zorg wordt je daarbij uit handen genomen. Afhankelijk van welke pensionstal je kiest is dat (iets) goedkoper dan een normale all-in stalling, of vergelijkbaar.
Van der Kruis in Brabant https://hetpaardenrusthuis.nl/ staat goed aangeschreven, heeft verschillende mogelijkheden qua zorg en is niet gek duur. De Wildtshof in Uddel heeft ook een goede naam maar is niet de goedkoopste https://dewildtshof.nl/
En zo zijn er meer. Er zijn verschillende topics hier op bokt over te vinden.

Oh, ik lees ondertussen dat je geen 2-300 per maand kunt betalen. Ja, dan is de slager de enige optie.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 23:41

Ibbel schreef:
Slager lijkt me wat drastisch, maar er zijn door heel Nederland verschillende goede pensioenstallen.

Oh, ik lees ondertussen dat je geen 2-300 per maand kunt betalen. Ja, dan is de slager de enige optie.


Wauw, kan het nog botter Ibbel? Jeetje.

TS, wat een vervelende situatie. Ik zou het tegenover je pony en haar zorgen niet fair vinden om haar nu weg te doen. Kun je wanneer het zover is, niet een andere bijrijder zoeken die ook klusjes wil doen? Met je baas praten lijkt me ook een optie?

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 07:30

Ibbel is gewoon duidelijk, daar is volgens mij niet bot aan. Het is, wat het is.

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 07:40

nikkel schreef:
Ibbel is gewoon duidelijk, daar is volgens mij niet bot aan. Het is, wat het is.


Eens. Verkopen is eigenlijk garantie voor een handelaar want al zou je hem aan een particulier verkopen, dan zijn deze de zorgen en kosten waarschijnlijk snel zat en belandt hij alsnog op een manege of bij een handelaar. Dus je verantwoordelijkheid nemen. En dat kan op meerdere manieren. Zelf blijven verzorgen of in laten slapen/slager.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Keuze omtrent pony wegdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:06

De wereld bestaat uit meer dan de slager, dus ik vind het kort door de bocht. ;)

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:17

of inslapen dan... Vrees dat de verantwoordelijkheid uit handen geven mis gaat.
Er wordt teveel gerommeld met dieren. Misschien vindt je een baasje die haar tot haar dood wil houden als gezelschap pony maar die kans is gewoon klein. Wil je zekerheid dan moet je haar zelf laten gaan.
En iemand kan wel zeggen ik neem de zorgen op me maar hoe vaak lees je niet dat iemand toch uiteindelijk zijn pony/paard moet verkopen door omstandigheden. Dat moet je deze pony niet aan willen doen.
En dan niet zeggen dood is makkelijk gezegd.. want een dier dood maken is niet leuk en makkelijk, maar wel iets wat wij voor ze kunnen doen zodat een lijdensweg voorkomen kan worden.
Ik wens je heel veel sterkte TS en hoop voor je dat er iemand komt maar al heb je enige twijfel laat haar dan gaan. Dan ben je een vrouwtje wat haar verantwoordelijkheid neemt.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Keuze omtrent pony wegdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:27

Wat voor een gebitsproblemen heeft ze?

ZE is wel te managen en zie ik niet zo als dealbreaker.

Waarom wil je niet dat ze op een goede manege terecht komt? daar zou ze het nog best wel eens goed kunnen doen.

20 is voor een Welsh A niet super oud, als het een brave pony is kan ze vast nog wel als leerpony..maar je hebt wel kans dat als een kind er dan weer uitgroeit dat ze in de handel komt inderdaad. Dat kun je beter voorkomen.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:28

Ik word altijd een beetje kregelig van dit soort posts. Pony doet jaren trouwe dienst, heeft ongemakken en moet nu maar weg, want men heeft er geen zin meer in de pony, voelt maar als een verplichting (ja dat heet verantwoording voor je dier als het oud wordt). Eigenaar voelt zich er toch wat banketstaaf over en dus moet pony maar naar een ander met alle ongemakken er bij.

Meid, neem je verantwoording, geeft je pony die al jaren trouwe dienst doet een mooi pensioen en ja daar hoort werk bij als je geen volpension kan betalen, dat is niets nieuws onder de zon.

Of je laat je pony hemelen.

Maar wegdoen in de handel op deze leeftijd en met deze problematiek is gewoon niet ok. En dan ben ik vriendelijk.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:30

Een bijrijdster/verzorgster zoeken die niet wil rijden maar juist wil werken aan de hand? Bijvoorbeeld vrijheidsdressuur, lange teugelen, etc.
En anders een rusthuis zoeken waar ze alle zorg uit handen nemen. Maar daar zitten wel kosten aan verbonden.

En verder ben ik het wel met Wintu eens. De pony heeft jou jarenlang plezier gebracht, dan komt er een tijd dat de rollen omgedraaid zijn en je de verantwoordelijkheid moet nemen om een goed pensioen te bieden. En ja, ik weet waar ik het over heb. En nee, dat is niet altijd even leuk/makkelijk.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:39

Ik kan me voorstellen dat TS niet afhankelijk wil zijn van verzorgers/bijrijders voor dingen die verplicht zijn op stal, zoals zelf uitmesten. Als je dat om wat voor reden dan ook zelf niet kan en je bijrijder stopt dan heb je accuut een probleem.
Ik zou daarom al voordat dat een probleem wordt gaan zoeken naar andere, meer geschikte stalling. Dat kan een pensioenstal zal, of een andere pensionstalling waar je alles uit handen wordt genomen en je alleen hoeft te komen om aandacht te geven. Aangezien je schrijft dat je pony haar beweging echt nodig heeft zou ik gaan voor dat laatste.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:51

Het is zoals bij zovelen: door gewijzigde levensomstandigheden is het paard/de pony een last geworden.

Zosamaja

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Omgeving Winschoten

Re: Keuze omtrent pony wegdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:59

Heb je geen vrienden/kennissen die een fijne pony zoeken voor erbij? Dan zou je er misschien geen geld voor krijgen maar wel de wetenschap dat ze op een goede plek is beland.

Lou_21
Berichten: 6
Geregistreerd: 11-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 09:00

Wintu schreef:
Ik word altijd een beetje kregelig van dit soort posts. Pony doet jaren trouwe dienst, heeft ongemakken en moet nu maar weg, want men heeft er geen zin meer in de pony, voelt maar als een verplichting (ja dat heet verantwoording voor je dier als het oud wordt). Eigenaar voelt zich er toch wat banketstaaf over en dus moet pony maar naar een ander met alle ongemakken er bij.

Meid, neem je verantwoording, geeft je pony die al jaren trouwe dienst doet een mooi pensioen en ja daar hoort werk bij als je geen volpension kan betalen, dat is niets nieuws onder de zon.

Of je laat je pony hemelen.

Maar wegdoen in de handel op deze leeftijd en met deze problematiek is gewoon niet ok. En dan ben ik vriendelijk.


Vervelend voor jou, maar zoals je ziet ben ik op zoek naar een passende oplossing. Niemand zegt dat ik haar de handel in wil doen. Daarnaast lijkt het mij ook vrij logisch gezien je vanaf je 15e een pony hebt, je gaat verhuizen of een zwangerschap doormaakt, het soms gewoon niet meer gaat. Ik zal vast niet de enige zijn die ooit voor zo’n keuze staat, maar wel iemand die hier serieus naar wilt kijken en haar niet zomaar naar de slacht doet. Vandaar dat ik hier om tips vraag en niet om afgebrand te worden. Ik heb haar ook ooit gekregen op jonge leeftijd en neem mijn verantwoordelijkheid naar haar toe erg serieus.

Kasmir

Berichten: 5435
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:00

Verkopen zou ik niet meer doen, de kans dat het fout gaat is te groot. Als hij braaf is met kinderen is verleasen misschien nog een optie. Een vriend van me heeft een pony met de constructie waarbij de eigenaresse de eigenaar blijft van de pony en zij de kosten van tandarts en dierenarts blijft dragen. Dat was qua omstandigheden een beetje hetzelfde verhaal behalve dat die eigenaresse naar het buitenland ging. Hij draagt verder de kosten van de stalling en al het andere en heeft er eigenlijk verder zijn eigen paard aan.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 12-09-23 09:03, in het totaal 2 keer bewerkt

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:00

Even over een heel andere boeg, er worden genoeg kinderponys gezocht door particulieren , ik maak het geregeld mee dat ponys doorgegeven worden voor de jongste op verenigingen , de pony wordt toch nog bereden? Dan hou je hem zelf in eigendom en zij mogen hem lenen - krijg je wel dat je met een tijdje miss weer op zoek moet - of de mensen waar hij op dat moment is weten alweer een nieuwe plek.zo zie ik het geregeld

Lou_21
Berichten: 6
Geregistreerd: 11-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 09:28

Bedankt voor jullie meedenkende reacties. Ik heb nog wel een goede kennis die over veel land beschikt (zij heeft zelf hier ook haar paarden staan) wellicht dat zij nog iets kan betekenen in deze. Ik ga even wat balletjes opgooien in mijn omgeving, haar naar de slacht brengen sta ik zelf niet achter gezien ze nog zo fit is.. Ik begrijp wel dat jullie dit als oplossing aandragen hoor.

@knollentuin & Kasmir: ook dat klinken nog als opties die mogelijk zijn. Hier ga ik nog naar kijken, bedankt! Heb daar zelf nog niet aan gedacht, dit concept

Roodvos

Berichten: 6668
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:34

Is er een mogelijkheid dat de pony ook betuigd wordt? Een pony van die maat is lastig met ruitertjes, die er idd zoals je zelf al aangeeft snel te groot voor worden.
Maar als het nog zo'n ijverige energieke pony is dan is voor een licht wagentje of sulky misschien een optie?
Dat lost niet jouw probleem van te weinig tijd (nu) op, maar het geeft wel meer mogelijkheden om het dier beweging te geven en je er zelf misschien ook weer meer plezier in krijgt. En is het misschien ook makkelijker om een "bijrijder" te vinden.

En je doet een opleiding lees ik. Meestal is dat van tijdelijke aard (waar die tijdelijke aard wel enkele jaren kan zijn). Maar hoe zie je de mogelijkheden voor als je de opleiding hebt afgerond? Zou je dan weer meer tijd hebben voor je pony? Als dat zo is dan moet je nu misschien even door de zure appel heen bijten en er het beste van maken. De genoemde mogelijkheid van verleasen zou dan een overbrugging kunnen zijn.
Het zou jammer zijn als je nu de pony weg doet en over 2 jaar je daar heel erg spijt van hebt omdat je dan wel weer tijd hebt voor je pony.

Lou_21
Berichten: 6
Geregistreerd: 11-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 09:44

Roodvos schreef:
Is er een mogelijkheid dat de pony ook betuigd wordt? Een pony van die maat is lastig met ruitertjes, die er idd zoals je zelf al aangeeft snel te groot voor worden.
Maar als het nog zo'n ijverige energieke pony is dan is voor een licht wagentje of sulky misschien een optie?
Dat lost niet jouw probleem van te weinig tijd (nu) op, maar het geeft wel meer mogelijkheden om het dier beweging te geven en je er zelf misschien ook weer meer plezier in krijgt. En is het misschien ook makkelijker om een "bijrijder" te vinden.

En je doet een opleiding lees ik. Meestal is dat van tijdelijke aard (waar die tijdelijke aard wel enkele jaren kan zijn). Maar hoe zie je de mogelijkheden voor als je de opleiding hebt afgerond? Zou je dan weer meer tijd hebben voor je pony? Als dat zo is dan moet je nu misschien even door de zure appel heen bijten en er het beste van maken. De genoemde mogelijkheid van verleasen zou dan een overbrugging kunnen zijn.
Het zou jammer zijn als je nu de pony weg doet en over 2 jaar je daar heel erg spijt van hebt omdat je dan wel weer tijd hebt voor je pony.


Ze is inderdaad ook betuigd. Ze is alleen haar gehele leven erg schrikachtig (voor water, kranten, blikjes en verkeer), wat voor gevaarlijke situaties in de drukke omgeving zorgde waar zij staat. Ik vond het daardoor niet verantwoord meer om met haar voor de kar te rijden en heb deze spullen verkocht. Het leverde me spanning op, heb hier wel lessen bij gehad en professionele hulp voor haar.
Qua opleiding heb ik daar ook over nagedacht. Ik heb alleen maar 1 dag school gecombineerd met 4 dagen werk, dus die ene dag school zou dan inderdaad vrij komen als ik mijn opleiding heb afgerond. Ik wil ook absoluut geen spijt krijgen en dat maakt voor mij de keuze ook lastig..

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:23

20 jaar is voor een pony helemaal niet zo oud hoor. Als het een brave kinderpony is, zou ik verkopen echt niet zo gek vinden. Ik heb jarenlang niet anders gezien op de ponyclub, een fijne brave pony die tig jonge ruitertjes heeft leren rijden. Soms gingen ze, als de ruiter te groot werd, naar een jonger zusje. Soms ook gewoon naar een ander adres met jonge kinderen.

Ik ga er nu wel vanuit dat het echt een brave kinderpony is en de medische situatie niet erg ernstig. Is het medisch wel al ver gevorderd met veel bijkomende kosten, dan is het verhaal anders en zou ik zeker niet verkopen. Ik denk dat het dan lastig wordt een goed huisje te vinden

Rocamor

Berichten: 10881
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Keuze omtrent pony wegdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:30

Je kunt haar anders ook in bruikleen geven richting een locatie waar ze minder last heeft van haar zomer eczeem en waar het minder druk is, zodat ze wel voor de kar kan.

Blijft ze van jou, heb jij het laatste woord. Gun je anderen en je pony nog een leuke tijd samen en heb jij meer ruimte.