Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
Roodvos schreef:VNG heeft een handelingsperspectief gepubliceerd voor burgemeesters mbt noodsituatie met een wolf.
Ik vind het wel een beetje chaotisch artikel. Maar het is een begin zullen we maar denken.
VNG tegen gemeenten: 'Bereid je voor op een incident met een wolf' - https://nos.nl/r/511724
Citaat:21 april 2024
Rond 0.45
2 wolven gespot dicht bij de T splitsing Moerhoven/Heerendijk in Nijensleek.
Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon.
Dit nummer wordt alleen gebruikt via WhatsApp of SMS.
Aanvallen worden alleen gemeld met toestemming van de eigenaar.
Blijf aub de zichtmeldingen doorgeven. U helpt hier dierenhouders enorm mee!
Citaat:Kootwijkerbroek Gelderland
21-04-2024
Afgelopen nacht weer 8 schapen gegrepen bij dezelfde eigenaar
De teller staat bij hem deze week op 56
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Roodvos schreef:VNG heeft een handelingsperspectief gepubliceerd voor burgemeesters mbt noodsituatie met een wolf.
Ik vind het wel een beetje chaotisch artikel. Maar het is een begin zullen we maar denken.
VNG tegen gemeenten: 'Bereid je voor op een incident met een wolf' - https://nos.nl/r/511724
Citaat:21 april 2024/Nederland
Hondenkennelhekken voor de schapen: ‘Ik bescherm gewoon mijn dieren’
Het is de zorg voor zijn dieren, die de Zoelmondse hobbyboer drijft. ,,Ik wil ze beschermen, of het nu om een pony, kippen of schapen gaat. Ik heb in het afgelopen jaar vijfmaal een vossenaanval gehad. Nou, dat went nooit. Dus een eventuele wolf ook niet.”
Toen een paar weken geleden werd gemeld dat een wolf rakelings langs een van de weilanden van zijn schapen was gelopen, werd het voor Henk Jan duidelijk dat hij in actie moest komen.
,,Of het nou een wolf is of niet. Het lijkt wel een soort hybride-soort, een wolf die hondengedrag vertoont. Je ziet filmpjes van wolven die met fietsers mee rennen. Nou, dat vind ik eigenlijk hondengedrag. Volgens mij maakt een wolf zich juist meestal uit de voeten als hij een mens ruikt. En dat kan-ie op een kilometer afstand.”
Hij zou er niet eens zoveel moeite mee hebben als een wolf één van zijn schapen te grazen zou nemen. ,,Om op te eten, akkoord, als er één karkas in een weiland zou liggen dan kan ik dat nog begrijpen en redeneren dat het er nu eenmaal bij hoort."
Het is een slachting, terwijl ik echt probeer om mijn dieren een mooi leven te bezorgen.
Maar nu is het gewoon overal een hap nemen en weer verder, vertelt hij. ,,Het is een slachting, terwijl ik echt probeer om samen met mijn moeder en zus onze dieren een mooi leven te bezorgen. Ik zie het met de vossen ook, het is één grote ravage als ze bij je dieren kunnen komen. En dan heb ik nog makkelijk praten, want ik hoef hier niet van te leven. Voor een grote schapenhouder ligt dat anders, dat snap ik.”
Op de kop getikt via Marktplaats
De Zoelmonder heeft zijn hekken op de kop getikt via Marktplaats: ,,Ik ben op zoek gegaan naar hekken die normaal gesproken voor een hondenkennel worden gebruikt. Ik had zelf al een paar van die hekken voor mijn hond."
Het oogt heel stevig, maar ziet er misschien wat apart uit in een weiland. ,,Mensen kijken er wel van op, ze zijn nieuwsgierig merk ik. Ik hoop dat het genoeg is, maar als het nodig zou blijken, moet er ook nog een soort dak op.” Elke avond bergt hij zijn schapen veilig op achter de hekken: ,,Je wil ze liefst toch buiten houden, dat is fijn voor ze.’’
https://www.gelderlander.nl/buren/honde ... a401abfde/
Wintu schreef:DuoPenotti schreef:https://www.ed.nl/buitenland/inwoners-f ... T-pQPPoN1a
deze was al geplaatst als ander artikel toch? Sorry anders voor de dubbel.
Maar ze vermoeden toch steeds meer dat de wolf de kleine Emile heeft gedood
De dorpelingen ja, de instanties niet, maar er kan helemaal niets worden bevestigd, als een volwassene het kind heeft mee genomen en gedood en heeft achtergelaten in het bos, dan kan het zijn aangevreten door wilde dieren en dan krijg je die markeringen ook op de botten. Aangezien botten het enige zijn dat gevonden is, kunnen ze het dus helemaal niet gooien op de wolf.
Wat ik een risico vind door nu naar de wolf te wijzen, is dat wanneer een wolf dit niet heeft gedaan, maar gewoon een mens de dader is, deze dan mooi makkelijk er mee weg komt. Zou toch wat zijn, dat een moordenaar nu in zijn handje staat te lachen, omdat iedereen naar de wolf kijkt.