Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:39

Zichtmelding Doornspijk
Citaat:
Doornspijk Gelderland
09-04-2024
21.44 uur
Twee wolven gingen van harderwijkerweg 81A
Richting
oldputten die weg loopt door naar de stoopschaarwegingen.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:41

Zichtmelding Putten
Citaat:
Putten Gelderland
09-04-2024
21.50 uur

Wolf gezien op de zuiderveldweg, liep richtig de telgterweg.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=K35XfP

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:53

Dat over het hek springen doen ze soepel en trefzeker zonder weigering. Ik heb er met bewondering naar gekeken. :oo

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:13

tienus63 schreef:
Kogel dreigt voor wolven

https://youtu.be/EYr3hebHv4I?si=9FZQGBJtzkp69Inv

Citaat:
Vandaag, 21:53
Kogel voor wolven dreigt na wolvenaanval achter raster in park de Hoge Veluwe
Wolven hebben drie wilde schapen te grazen genomen achter een wolvenwerend hek in het Nationaal Park de Hoge Veluwe. Dat stelt een beheerder van het park. De moeflons werden in februari deels opgevreten, hun karkassen zijn gevonden achter het raster. Het gaat om verschillende wolven die binnen het wolfwerend raster een schaap aanvielen, zegt Jakob Leidekker beheerder van het park.

Het park deelt deze informatie nu omdat uit dna-analyses van een Duits instituut blijkt dat het gaat om twee wolven. Deze dinsdag bevestigt gedeputeerde Harold Zoet namens de provincie Gelderland dat hij hiervan op de hoogte is gebracht. Zoet: "Ik begreep van het park dat wolven achter het wolfwerend rasters moeflons hebben gepakt. Verder begreep ik dat een muildier - dat er ook tussen staat - wel erger heeft voorkomen."

Over wolfwerend raster
"Het is natuurlijk balen dat de wolven over het raster zijn gesprongen en zo de schapen te pakken hebben gekregen", vertelt Leidekker verder. "Er zijn geen andere sporen onder de rasters."

Het wolfwerende raster in het park is volgens hem zwaarder beveiligd dan gemiddeld: "Ik noem het altijd gekscherend de EBI in Vught (zwaar bewaakte gevangenis voor gedetineerden, red.)"

De parkbeheerder laat vervolgens zien dat er stroom op staat en wijst naar het raster en hekwerk, die ook onder stroom zijn gezet. "We werken dus niet alleen met stroomdraden, maar zetten dit hek ook onder stroom. Het hek is het hoger dan 1 meter 20 en voldoet dus aan de norm, zoals is gesteld door BIJ12 (uitvoerende organisatie namens provincies)."

Zoet voegt toe dat bekend is bij de provincie dat wolven inventief zijn en dat ze soms toch over of onder of door wolfwerende rasters kunnen komen. "Wel is bekend dat rasters wolfwerend zijn en niet wolvenproof", aldus de gedeputeerde.

Twee keer per week inspectie wolfwerend raster
Leidekker heeft geen beelden van de wolvenaanvallen. Verder legt hij uit dat het gaat om zo'n 80 hectare waar kleine wilde schapen staan en in dit geval wolfwerende rasters omheen zijn gezet. "Twee keer in de week inspecteren we het hekwerk. Er is niks gevonden dus hier moeten de wolven dus overheen gesprongen zijn. Er zijn géén andere aanwijzingen dat de roofdieren eronder door zijn geglipt."

Park pleit voor beheer
Nu dna-analyses aangeven dat het, volgens het park, wolven waren betekent dat volgens Leidekker dat wolven een wolfwerend raster één keer gepasseerd zijn om zo schapen te doden. De provincie Gelderland gaf eerder aan wolven die twee keer een wolvenraster passeren af te schieten. De provincie werkt nog aan een plan voor de hele provincie, maar als er een acute situatie is, wil Gelderland daar niet langer op wachten.

Of dit nu gaat gebeuren is afwachten, maar volgens Leidekker is het een optie: "We zijn nu in gesprek met de provincie om te bekijken wat dit betekent. Er zijn meerdere beheeropties en afschot is er één van."

Ook Zoet geeft dit aan, maar tot nu toe is er één wolvenaanval geweest, dus het is de vraag of er een nieuwe wolvenaanval achter het wolfwerend raster komt."Ik hoop het niet" zegt Leidekker: "Dat is afwachten."

Geen taxateur actief in het park na wolvenaanval
Normaal gesproken komt een taxateur van BIJ12 de zaak inspecteren en worden monsters afgenomen, die vervolgens naar een laboratorium worden gestuurd om te checken of het gaat om een wolvenaanval. In het park is dit na de wolvenaanval niet gebeurd, omdat het park daaraan niet meewerkt en dit niet toestaat.

Verschillende woordvoerders, van zowel BIJ12 als de Zoogdiervereniging, kunnen daarom niet reageren bij gebrek aan informatie. Een woordvoerder van BIJ12 stelt: "Wij kennen de situatie in het park niet." Het park maakt er overigens geen geheim van dat ze geen informatie deelt. Leidekker stelt: "BIJ12 wil ons niet alle gegevens geven na dna-analyses. Daarom kiezen we voor een ander instituut, dat wel alles deelt."


Bron gld/ geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=K35XfP


Niko Kofferman kan weer naar de rechter stappen. De ervaring leert dat noodzakelijke maatregelen op die manier eindeloos worden uitgesteld en getreineerd.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:12

Afbeelding

Ik was even aan het appen met een kennis uit de buurt en die stuurde dit. Kennelijk zegt de expert zelf dus al dat wolf werende hekken niet werken.

Hier de download van de Hoge Veluwe.
Afbeelding

Afbeelding

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:44

Zichtmelding Otterlo gisteravond
Citaat:
Otterlo Gelderland
09-04-2024
20.20 uur

Gisteravond in Otterlo om 20.20 uur wolf gesignaleerd langs het fietspad in de buurt ban de Roekelsebosweg.
Ik was op de fiets net een stukje waar je niet met de auto mag komen.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:50

Zichtmelding Noord-Sleen 9.30 uur

Citaat:
2 wolven gezien aan Hegemzand/Wolfsgarenweg Noord-Sleen.
Wolven renden via de straat tussen de woningen door het open veld in.

Afbeelding

Bron dorps pagina Noord-Sleen/meldingen wolven in Westerveld
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6721468253

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:50

Ik lees de laatste tijd ineens veel zichtmeldingen hier in de regio.
Vrees dat er binnenkort wel meldingen van aanvallen zullen volgen.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:38

Dat denk ik ook.. tenzij ze alleen op doorreis zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29582
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:41

Ik zag net een artikel staan over doxing in het AD.
Dacht eens klikken op de pagina van bescherm je vee.
Maar die lijkt weg te zijn gehaald. Of kijk ik verkeerd?

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:06

Pagina is nog steeds in de lucht. Openbaar, 280 leden.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:13

Provinciale Staten Gelderland heeft motie voor verlaging van beschermde status wolf aangenomen.
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88699
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:18

Als ik goed geteld heb 26 tegen en 28 voor... dat is wel een heel kleine meerderheid.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:28

Ik had niet verwacht dat CDA tegen zouden stemmen. CU verbaast me ook.
Ik tel 29 voor, 26 tegen.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:29

tienus63 schreef:
Zichtmelding Noord-Sleen 9.30 uur

Citaat:
2 wolven gezien aan Hegemzand/Wolfsgarenweg Noord-Sleen.
Wolven renden via de straat tussen de woningen door het open veld in.

[ [url=m/Saj2zx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bron dorps pagina Noord-Sleen/meldingen wolven in Westerveld
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6721468253

Loos alarm, bleek om twee grote ontsnapte honden te gaan.

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:01

DubbelFun schreef:
Als ik goed geteld heb 26 tegen en 28 voor... dat is wel een heel kleine meerderheid.

Dat is inderdaad maar net… wel fijn dat het dan toch gelukt is.

DuoPenotti

Berichten: 29582
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:04

Nou CDA was ooit een partij voor de boeren, is al lang niet meer en nu is ook wel duidelijk waarom...

Partij voor de dieren... niet te begrijpen, die vinden die moordpartijen dus goed.... zijn niet te filmen die lui. Maar goed niks nieuws daarmee.

Dreamboy

Berichten: 2450
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:10

Elisa2 schreef:
Dat denk ik ook.. tenzij ze alleen op doorreis zijn.


Ook dan moeten ze eten.

Afanaisa91

Berichten: 1346
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 07:30

pien_2010 schreef:
A... schreef:
Qua geregistreerde Europese wolvenaanvallen stond Frankrijk in de periode 2018-2020 op de 1e plaats met 9840 incidenten in die gehele periode. Lijkt me sterk dat die trend plots veranderd is. Ik zal eens kijken of er al een update vrijgegeven is.



Er zijn in Frankrijk volgens dit artikel 1104 wolven aanwezig. Frankrijk is vele male groter als Nederland. Dus je moet het wel in verhouding zien. Toch nemen de bijt incidenten toe waarnaar gekeken gaat worden volgens onderstaand Artikel

https://www.ouest-france.fr/sciences/an ... 23343662bc

Citaat:
KAART. Wolven: waar zijn ze en hoeveel zijn er in Frankrijk?
Aanstaande maandag 18 september 2023 presenteert de regering het nieuwe ‘wolvenplan’, dat verantwoordelijk is voor het schetsen van de grote lijnen van het wolvenbeheer voor de periode 2024-2029. Dit plan moet zich richten op de bescherming van fokkers, in een context van een sterke toename van de wolvenpopulatie en het aantal gepleegde aanvallen. We maken de balans op van de aanwezigheid van wolven in Frankrijk.


De wolf strekt zich uit tot in Frankrijk
Hoewel de telling van het Franse Biodiversiteitsbureau (OFB) door de verenigingen als onderschat wordt beschouwd, geeft het toch een visie op de dynamiek van de wolf in Frankrijk.

Toen de wolf in de jaren negentig in de Franse Alpen aankwam, vestigde hij zich in het zuidoosten en heeft sindsdien zijn territorium uitgebreid naar het noorden en tot aan de Pyreneeën. Hier is de evolutie van de pakketten geïdentificeerd door de OFB tussen 1996 en 2020:


De wolf wint geleidelijk terrein richting het Westen en het Noorden. Onlangs zijn geïsoleerde individuen waargenomen in Sarthe , in Manche en zelfs in Finistère .

Lees ook: Wolvenbeheer in Frankrijk, een echte hoofdpijn


Tel de wolven

Wolfmonitoring gebeurt in Frankrijk via het Loup-Lynx-netwerk. Het netwerk bestaat uit professionals en vrijwilligers die aanwijzingen in het veld verzamelen en centraliseert observaties en sporen van de aanwezigheid van wolven. Deze operaties worden elk jaar uitgevoerd van oktober tot april, een periode waarin wolven zich minder bewegen.



De veldrapporten worden vervolgens onderworpen aan statistische verwerking om het aantal individuen op nationale schaal te schatten. Van 25 wolven in 1999 is het aantal individuen de afgelopen tien jaar vermenigvuldigd, wat heeft geleid tot een schatting van 1.104 wolven aan het einde van de winter van 2022-2023:


Volgens de fokkersverenigingen wordt dit cijfer grotendeels onderschat en is het voor de OFB vooral noodzakelijk om haar statistische verwerking van sporen van aanwezigheid te herzien, evenals het protocol voor de verwerking van vermoedelijke aanvallen .

Maar de wolf laat zich niet gemakkelijk tellen. Het probleem doet zich niet alleen voor in Frankrijk, maar ook bij onze buurlanden. De Europese Commissie lanceerde begin september een campagne waarin ze “lokale gemeenschappen, wetenschappers en alle geïnteresseerde partijen uitnodigde om tegen 22 september 2023 bijgewerkte gegevens over wolvenpopulaties en hun impact in te dienen”.

De Commissie moet daarom verspreide gegevens van de verschillende nationale en regionale bureaus, wetenschappers en verenigingen samenbrengen om te proberen de zaken duidelijker te zien. De conclusies van dit onderzoek zouden kunnen leiden tot herziening van de status van de wolf , die momenteel een van de strikt beschermde soorten is.


Eens hoor, Pien. Er zit echter grote verschillen tussen de manier van dataregistratie binnen de EU lidstaten, waardoor de vergelijkingen lastig te maken zijn.
De Franse cijfers, die ik hier al eerder had geleverd, zijn in ieder geval op dezelfde criteria geincludeerd als die van de andere EU landen, en daarom iets meer op gelijke voet dan gegevens van in een ongefilterd stadium.

Er wordt momenteel veel meer gepubliceerd dan ik kan bijhouden, dus mogelijk zijn er al recentere cijfers die ruimte geven voor een interpretatie op internationaal niveau, dat kon de studie waar ik aan refereer (zie bron eerdere berichtgeving) zeker nog niet.

Ik zit nu meer in de gedragshoek, en als ik zie dat wolven echt alles eten (van zeehond, bever, tot kat, muis en ook periodes weten te overleven op bessen, zaden enz), hoe groot hun aanpassend vermogen dus is, dan verwacht ik dat het nog wel even duurt voordat de mens beseft wat wel en geen leefbare locaties voor ze zal zijn of ooit zal worden. Echt, wij mensen onderschatten ze enorm vrees ik.

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:16

Ik zit net op WNL te kijken, toch meer realistische kijk op de zaken, dat een wolfwerend hekwerk enkel tijdelijk werkt, fijn om te zien dat het op het landelijke nieuws is.

Mellow

Berichten: 6471
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:24

Wintu schreef:
Ik zit net op WNL te kijken, toch meer realistische kijk op de zaken, dat een wolfwerend hekwerk enkel tijdelijk werkt, fijn om te zien dat het op het landelijke nieuws is.


Werd tijd dat het wolvensprookje die sommige wolveconsulenten en experts in stand houden door dingen de wereld in te helpen die niet kloppen. Hopelijk komen er eindelijk meer van die geluiden.
Want ik vind het nog steeds bijzonder dat iemand die zo gefascineerd is van zo'n dier dus betaald krijgt om adviezen enzovoort te geven terwijl het imo meer lijkt op het verdedigen van hun "hobby" ipv echt objectief en oprecht te kijken naar wat er gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Mellow op 11-04-24 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29582
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:31

Wat fijn! Laat de wolf is leuk bubble en de "boeren" doen niks maar eens knappen

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:43

Citaat:
Ik zit nu meer in de gedragshoek, en als ik zie dat wolven echt alles eten (van zeehond, bever, tot kat, muis en ook periodes weten te overleven op bessen, zaden enz), hoe groot hun aanpassend vermogen dus is, dan verwacht ik dat het nog wel even duurt voordat de mens beseft wat wel en geen leefbare locaties voor ze zal zijn of ooit zal worden. Echt, wij mensen onderschatten ze enorm vrees ik.


Eens. Daarom zou ik heel graag echte realistische wolvenexperts (dus niet de enkel applaudicerende mensen cq de geen wolf mensen) als opdracht geven om een plan te ontwikkelen voor echt wolvenbeheer. De wolf is een prachtig inventief roofdier dat nu boven aan de voedselketen staat. Dat is een fout signaal dat wij afgegeven en wat mij betreft gaat zsm in Europa een realistisch plan komen om de wolf weer bang van ons te maken zodat de mens weer boven aan de voedselketen staat en de wolf zich dat heel goed realiseert. Dan gaan ze meer de gebieden mijden waar mensen wonen en dat maakt het veiliger voor mens en (huis) dier.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:52

Mee eens!

Toch fijn om te zien dat de motie aangenomen is, ondanks de wel voorspellende uitslagen van sommige partijen. Die imo nogal boter op hun hoofd hebben.

pillow
Berichten: 7811
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:11

Elisa2 schreef:
Mee eens!

Toch fijn om te zien dat de motie aangenomen is, ondanks de wel voorspellende uitslagen van sommige partijen. Die imo nogal boter op hun hoofd hebben.

Dat CDA tegen heeft gestemd vindt ik ronduit vreemd. Hier is CDA juist één van de partijen die zich het meest verzetten tegen de wolven. In hun verkiezingsprogramma waren ze ook duidelijk tegen. Dit zal wel een persoonlijke keuze zijn.