Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wintu

Berichten: 2992
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:48

Dreamboy schreef:
Hier zijn nog geen zichtmeldingen of aanvallen geweest en ik heb ze ook nog steeds 24/7 buiten lopen. Het is een dilemma. Moet ik ze nu al op gaan sluiten voor iets wat er nog niet is. Aan de andere kant kunnen die van mij straks de eerste zijn. Ik steek mijn kop zeker niet in het zand maar ik wil mezelf ook niet gek maken want dan heb je ook geen leven meer. Komende winter of zonodig eerder gaan ze sowiezo op stal

Hier zitten we er middenin en heel eerlijk, buiten laten staan, vind ik hier geen optie meer.
Hier in de buurt staan nog best veel buiten het klokje rond en niet enkel grote paarden, maar ook Shetjes, oudjes en drachtige ponies.

Dreamboy

Berichten: 2450
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:50

Wintu schreef:
Dreamboy schreef:
Hier zijn nog geen zichtmeldingen of aanvallen geweest en ik heb ze ook nog steeds 24/7 buiten lopen. Het is een dilemma. Moet ik ze nu al op gaan sluiten voor iets wat er nog niet is. Aan de andere kant kunnen die van mij straks de eerste zijn. Ik steek mijn kop zeker niet in het zand maar ik wil mezelf ook niet gek maken want dan heb je ook geen leven meer. Komende winter of zonodig eerder gaan ze sowiezo op stal

Hier zitten we er middenin en heel eerlijk, buiten laten staan, vind ik hier geen optie meer.
Hier in de buurt staan nog best veel buiten het klokje rond en niet enkel grote paarden, maar ook Shetjes, oudjes en drachtige ponies.


Nee, dat snap ik. Dat zou ik ook niet doen. Zodra er hier 1 de grens over komt gaan ze bij mij ook op stal hoor.

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:54

Zolang het niet in de buurt is kan het nog wel lijkt me.

Maar zou wel heel erg goed de emp map in de gaten houden.

Celebi
Berichten: 3673
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 18:04

Die EPM kende ik nog niet maar wat een berg aanvallen staan daar op zeg.. |(

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 18:54

Celebi schreef:
Die EPM kende ik nog niet maar wat een berg aanvallen staan daar op zeg.. |(

En niet onbelangrijk EPM site en pagina werken de lijsten bij aan de hand van BIJ12 in Nederland, dus alle gevallen waar DNA van ingestuurd is.
Op hun Facebook pagina worden alleen aanvallen gemeld met toestemming van de eigenaar.
Soms zie je een opmerking langs komen schapen gedood in provincie…… en dat is alles of verder helemaal niets maar kun je als dierhouder EPM wel op de hoogte stellen en als je vraagt dat er verder niets van openbaar gemaakt wordt, dan blijft dat bij hen.
En ze proberen de feiten te checken bij nieuws over aanvallen, zonder fact check geen bericht en bij twijfel plaatsen ze het niet.

Andere Europese landen vullen de EPM lijst voor hun eigen land aan.

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:16

Celebi schreef:
Die EPM kende ik nog niet maar wat een berg aanvallen staan daar op zeg.. |(


Oja EPM, lettertjes door elkaar gehaald. :o

Nou ik zag daar dus ook aanvallen die ik anders nooit meegekregen zou hebben.

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:42

Dreamboy schreef:
Hier zijn nog geen zichtmeldingen of aanvallen geweest en ik heb ze ook nog steeds 24/7 buiten lopen. Het is een dilemma. Moet ik ze nu al op gaan sluiten voor iets wat er nog niet is. Aan de andere kant kunnen die van mij straks de eerste zijn. Ik steek mijn kop zeker niet in het zand maar ik wil mezelf ook niet gek maken want dan heb je ook geen leven meer. Komende winter of zonodig eerder gaan ze sowiezo op stal

Ja dat is inderdaad een lastige overweging. Ik wilde niet “had ik maar..” denken. Daarbij wat ik al schreef, stal is voor mijn paarden geen straf. En hier lopen ze wel al rond en zijn al aanvallen.

XladyX

Berichten: 1333
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 21:18

Ik heb hier ook twee paarden die respectievelijk 10 en 3 jaar 24/7 buiten hebben gelopen en nu weer af en toe op stal komen. In ons geval omdat we er individueel voeren dus stal=positief. Scheelt ook dat de stallen licht, ruim en overzichtelijk zijn. Verder gebruiken we ze ook in geval van noodweer, oud en nieuw, dierenarts en hoefsmid bezoeken en alle hebben er geen enkele moeite mee om binnen te staan tegen mijn eigen verwachting in. Mocht de wolf in deze regio komen (noord holland) dan is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om ze buiten te laten lopen snachts. Dan maar trainen om ze daar rustig te leren staan, meer mestafval en wat meer arbeid. Maargoed, liever nog de wolf op de juiste manier beheren

pillow
Berichten: 7812
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 23:04

De fb pagina van Bescherm je vee is ook weer lekker bezig. Gewoon foto's plaatsen van weilanden met dieren en opmerkingen die ver bezijden de waarheid zijn. Ze worden niet gehinderd door enig verstand van zaken. En als je een opmerking cq verbetering plaatst wordt je een beperking opgelegd.
Zij beweren ook dat je wettelijk verplicht bent om je dieren te beschermen. Dat is toch helemaal niet zo, of heb ik iets gemist.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 23:08

Citaat:
16-04-2024
4 schapen gedood + 1 gewond in Geesbrug, Drenthe, Nederland

Rapport op de kaart:
https://ep-map.com/report/28307

Locatie van de aanval (NIET exact!)
https://ep-map.com/map?lat=52.732439&ln ... port=28307

Pas op uw dieren!

https://ep-map.com

U heeft een wolf gezien of een vermoedelijke wolfaanval gehad?
U heeft foto's, videomateriaal of andere informatie? OF
U hebt een fout opgemerkt, een misplaatst rapport gevonden (en kunt de juiste locatie aangeven middels een coördinaat) of aanvullende gegevens voor in een rapport?
✅️ Mail epmregistratie@gmail.com OF Pb ons via Messenger

Afbeelding

Bron EPM
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 7171751769

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 23:15

Pilot met KBH’s op Wierdense Veld en Sallandse Heuvelrug.
De praktijk blijkt volgens de bevindingen in het rapport nog wel wat haken en ogen te hebben. En incidenten.
Citaat:
Pilot Kuddewaakhonden in de Nederlandse Schapenhouderij: Preventie van Predatie door Wolven. 26 februari 2020. De doelstelling van de pilot is divers: opdoen van ervaringen met kuddewaakhonden binnen de Nederlandse context, opzetten van een demonstratieproject met operationeel preventiesysteem van kuddewaakhonden en elektrische rasters, vergroten draagvlak voor kuddewaakhonden en genereren van aandacht voor schadepreventie.
De spil van het project wordt gevormd door tweetal schaapskuddes voor natuurbegrazing inzetten in de natuurgebieden het Wierdense Veld (Landschap Overijssel) en de Sallandse Heuvelrug (Staatsbosbeheer).

Link: https://www.bij12.nl/wp-content/uploads ... uderij.pdf



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Bron Van Straaten research en ARK
https://m.facebook.com/groups/609452909 ... tid=K35XfP

Wintu

Berichten: 2992
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 00:10

tienus63 schreef:
Pilot met KBH’s op Wierdense Veld en Sallandse Heuvelrug.
De praktijk blijkt volgens de bevindingen in het rapport nog wel wat haken en ogen te hebben. En incidenten.
Citaat:
Pilot Kuddewaakhonden in de Nederlandse Schapenhouderij: Preventie van Predatie door Wolven. 26 februari 2020. De doelstelling van de pilot is divers: opdoen van ervaringen met kuddewaakhonden binnen de Nederlandse context, opzetten van een demonstratieproject met operationeel preventiesysteem van kuddewaakhonden en elektrische rasters, vergroten draagvlak voor kuddewaakhonden en genereren van aandacht voor schadepreventie.
De spil van het project wordt gevormd door tweetal schaapskuddes voor natuurbegrazing inzetten in de natuurgebieden het Wierdense Veld (Landschap Overijssel) en de Sallandse Heuvelrug (Staatsbosbeheer).

Link: https://www.bij12.nl/wp-content/uploads ... uderij.pdf



[ [url=m/s90tVW.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nktLzh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DOA4SR.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/404rAp.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bron Van Straaten research en ARK
https://m.facebook.com/groups/609452909 ... tid=K35XfP


Ik heb hier een tijd geleden ook zo een rapport gepost, misschien dezelfde?

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 00:18

Interessant dat hier een hoogte van 1.40-1.50m genoemd wordt qua omheining.
En sec dat de omheining flink wolfwerend moet zijn om de honden binnen te houden. Naast nog een oei stroomdraad bovenlangs is eigenlijk echt noodzakelijk. Kijk een paar yt filmpjes over zulke honden in amerika en het goede omheining ivm ondergraven en overheen springen waarschuwingen zijn standaard te horen.

Wintu

Berichten: 2992
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 00:27

Wintu schreef:
Iemand dit al gelezen over dat proefjaar van de kbh in Twilhaar? Daar wil je toch geen leek mee aan het werk hebben en de schapen zijn ook niet altijd veilig en anderen dan de eigenaar ook niet, ik schrik er wel wat van.
file:///C:/Users/31640/Downloads/Pilot-Kuddewaakhonden-in-de-Nederlandse-Schapenhouderij%20(1).pdf

https://www.bij12.nl/onderwerp/faunasch ... en/wolven/

De laatste download, over de pilot KBH en dan pagina 49 tm 51


Deze.. is idd dezelfde, had ik 8 maart gepost. Staat ook gewoon op Bij12.

Is toch geen optie om door geheel Nederland te doen.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 00:39

Excuus, dat had ik niet in de gaten.

Maar het is inderdaad geen doen, daar wordt niemand blij van.
De feiten die in de pilot naar voren komen, zijn voor velen een eyeopener voor degenen die denken dat een KBH de dieren wel even veilig houdt, hoop ik.

Celebi
Berichten: 3673
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 00:40

Je zou die beesten maar tegenkomen als je aan het wandelen bent met je hondje of kind..

Wintu

Berichten: 2992
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 07:39

tienus63 schreef:
Excuus, dat had ik niet in de gaten.

Maar het is inderdaad geen doen, daar wordt niemand blij van.
De feiten die in de pilot naar voren komen, zijn voor velen een eyeopener voor degenen die denken dat een KBH de dieren wel even veilig houdt, hoop ik.


Oh joh geeft niets :D

Ik volg al een tijdje een insta over een boerderij in Amerika. Ze hebben drie kbh tegen de vele coyotes daar. Wel mooi om te zien hoe die dieren daar wel tot hun recht komen. Zij hebben zover ik kan zien wel een normale omheining, maar drie kbh. Ik heb ze ook op youtube gevonden voor wie het interessant vindt.
https://www.youtube.com/@raventreeranch

Hettieheks
Berichten: 1251
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 07:44

Oh Wintu dat is zeker interessant!
Spoiler:
Ook mooi voor mijn lesmateriaal


Hier in NL is zoiets gewoon geen doen, daarvoor zijn we echt een te kleine postzegel.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 07:51


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34657
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 07:57

Celebi schreef:
Je zou die beesten maar tegenkomen als je aan het wandelen bent met je hondje of kind..


Ze zijn echt heel waakzaam. Wat ook hun taak is. Maar niet passend in dit land. Mijn ouders en hun ruwhaar teckel hadden op de alm in Zwitserland een ontmoeting met dit soort honden mijn vader is omgedraaid met teckel en nog een ruime kilometer achtervolgd op afstand zodat ze zeker wisten dat hij hun gebied uit liep. Mijn moeder heeft toen maar in haar eentje de berg verder beklommen. Ze weten bijna zeker dat wanneer mijn vader verder gelopen was met mijn moeder mee de teckel het niet na had kunnen vertellen.

DuoPenotti

Berichten: 29588
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 08:05

Hier liep er een in de buurt.
Blafte elke fietser en voetganger na.

Ik zat hier in de auto en heb hem even in de gaten te houden. Hij was daar zijn waterbak aan het beschermen tegen de schapen.
Ga er vanuit dat ze vast wel eens mogen drinken, maar toen niet.

Maar vooral het iedereen na blaffen, daar word je knettergek van.
En daar op die plek gaat dat wel, maar dichterbij huizen?

Daarnaast is er dit jaar toch al een hond gebeten door een KbH ?
Waar geeneens aangifte tegen gedaan kon worden?

Afbeelding

Wintu

Berichten: 2992
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 08:08

DuoPenotti schreef:
Hier liep er een in de buurt.
Blafte elke fietser en voetganger na.

Ik zat hier in de auto en heb hem even in de gaten te houden. Hij was daar zijn waterbak aan het beschermen tegen de schapen.
Ga er vanuit dat ze vast wel eens mogen drinken, maar toen niet.

Maar vooral het iedereen na blaffen, daar word je knettergek van.
En daar op die plek gaat dat wel, maar dichterbij huizen?

Daarnaast is er dit jaar toch al een hond gebeten door een KbH ?
Waar geeneens aangifte tegen gedaan kon worden?

[ [url=m/bgcQkc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als ik zo kijk naar de honden op de link die ik plaatste, is het daar heel andere koek, ook gedrag naar het vee. Dus ik denk eerder dat de kbh in jouw voorbeeld gewoon niet goed is opgevoed. En dat is ook gelijk het probleem, je moet wel goed zo een hond op kunnen voeden en daar schort het hier aan.

DuoPenotti

Berichten: 29588
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 08:10

Dit bedoelde ik

tienus63 schreef:
Eerste slachtoffer van KBH’s (kuddebewakingshond) ook gevallen in Nederland.

Een hond is gewond geraakt door twee KBH’s die per ongeluk buiten de omheining zijn gekomen bij de schaapskudde van Hoog Buurlo.
Hond is er af gekomen met lichte bijt en krab wonden. Hij had wel behandeling van veearts nodig.

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/GVSRs5 ... tid=K35XfP

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 17-04-24 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaja

Berichten: 3880
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 08:13

Wintu schreef:
Ik volg al een tijdje een insta over een boerderij in Amerika. Ze hebben drie kbh tegen de vele coyotes daar. Wel mooi om te zien hoe die dieren daar wel tot hun recht komen. Zij hebben zover ik kan zien wel een normale omheining, maar drie kbh. Ik heb ze ook op youtube gevonden voor wie het interessant vindt.
https://www.youtube.com/@raventreeranch

Dat is heel interessant. Ik heb dat hier jaren geleden al aangegeven, maar toen was ik niet goed wijs. Amerika is geen vergelijking met NL. Uiteraard deel ik die mening, echter toont het wel aan dat het mogelijk is.

Neemt niet weg dat deze honden zeer goed gefokt zijn en de oudste twee hun vak enorm goed verstaan. De jongste is door hen opgevoed en tegelijkertijd geïntegreerd in de kudde veedieren, waardoor ze hem blindelings vertrouwen. Deze mensen hebben nog nooit een dier verloren aan een roofdier, in tegenstelling tot de buren. Maar kennis van zaken voorkomt een hoop ellende en de meeste NL’ers kunnen hun hond niet eens opvoeden.


pillow schreef:
Zij beweren ook dat je wettelijk verplicht bent om je dieren te beschermen. Dat is toch helemaal niet zo, of heb ik iets gemist.


Je bent wettelijk verplicht een dier in nood te helpen. Dat je wettelijk verplicht bent je dieren tegen roofdieren te beschermen volgt vanzelf. De staat blijft niet uitkeren.
Laatst bijgewerkt door Kaja op 17-04-24 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 08:14

Wintu schreef:
tienus63 schreef:
Excuus, dat had ik niet in de gaten.

Maar het is inderdaad geen doen, daar wordt niemand blij van.
De feiten die in de pilot naar voren komen, zijn voor velen een eyeopener voor degenen die denken dat een KBH de dieren wel even veilig houdt, hoop ik.


Oh joh geeft niets :D

Ik volg al een tijdje een insta over een boerderij in Amerika. Ze hebben drie kbh tegen de vele coyotes daar. Wel mooi om te zien hoe die dieren daar wel tot hun recht komen. Zij hebben zover ik kan zien wel een normale omheining, maar drie kbh. Ik heb ze ook op youtube gevonden voor wie het interessant vindt.
https://www.youtube.com/@raventreeranch


Is dat die geitenboerderij met Judge?