hippisch centrum de delft verloot paard ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troetjoek
Berichten: 158
Geregistreerd: 08-12-06

hippisch centrum de delft verloot paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 21:59

Ik kwam even op internet de advertentie tegen dat hippisch centrum de delft een paard zou verloten vandaag. Staat ook op hun Facebookpagina -O-
Het is dat 1 april allang geweest is

Freyr
Berichten: 693
Geregistreerd: 20-07-17

Re: hippisch centrum de delft verloot paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:06

Dit is traditie daar, maar het paard wordt niet zomaar aan jan en alleman meegegeven dacht ik. De echte hc de Delfters moeten zich maar even mengen in dit topic, maar het is niet per definitie zielig.

Anoniem

Re: hippisch centrum de delft verloot paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:07

Klopt. Dit staat ook op de Facebookpagina van oplichting in de paardenwereld… er zijn al meerdere instanties ingeschakeld omdat dit tegen de wet is.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:07

In Nederland is het verboden om dieren te verloten of op andere wijze als prijs uit te reiken (Artikel 2.13 Wet dieren).

troetjoek
Berichten: 158
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 22:09

Freyr schreef:
Dit is traditie daar, maar het paard wordt niet zomaar aan jan en alleman meegegeven dacht ik. De echte hc de Delfters moeten zich maar even mengen in dit topic, maar het is niet per definitie zielig.


Dat is fijn dat het paard niet aan jan en alleman word gegeven toch is het echt onzin om een paard te gaan verloten.
De berichten op Facebook zijn niet mals en schijnbaar mankeert het dier ook van alles te.
Traditie of niet het is verboden

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: hippisch centrum de delft verloot paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:12

het is inderdaad verboden om een dier te verloten. Geloof dat elk jaar deze discussie weer terug komt.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:16

Van de site van de manege:

We verloten een pony met GRATIS loten.

We geven een BINGO weg, met zadel en hoofdstel en poetsspullen aangeboden door de Tijdgeest.

De meeste leerlingen weten het nog wel, maar de jonkies weten het nog niet. We geven een pony gratis weg en proberen op deze manier de wet te omzeilen. De wet zegt je mag geen pony met commerciële bedoelingen verloten.

Daarom doen we het GRATIS.

Ik wens u veel succes en we gaan genieten van de OPEN DAG.

Bij voorbaat geniet ik nu al en nu maar afwachten of we een reactie krijgen van de NVWA.

Gr Ron


Bron: https://www.hippischcentrumdedelft.nl/2 ... update-70/

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:19

Benfan schreef:
het is inderdaad verboden om een dier te verloten. Geloof dat elk jaar deze discussie weer terug komt.


Al heel wat jaren... De Partij van de Dieren is er al sinds minstens 2011 mee bezig.
Wat heb je aan zulke wetgeving als zo'n vent het een sport vindt om door een maas van de wet te glippen.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:20

Het feit dat ze zelf al schrijven dat ze hiermee proberen de wet te omzeilen vind ik wel echt tenenkrommend..

DuoPenotti

Berichten: 29520
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: hippisch centrum de delft verloot paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:22

Wat een misselijk bedrijf.
Ze weten dat ze fout zitten maar doen het toch.
Waar is dan het hart voor dieren?

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:22

Ik vind het een hoop ophef om weinig. Elke idioot kan op de markt een paard voor een appel en een ei halen en daar hoor je weinig over. Iedereen kan een paard erven of krijgen van iemand. Maar dit is dierenmishandeling etc etc. En nee ik ben geen fan van De Delft of Dhr van Eerden, verre van.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:23

Ja dit gebeurt al zeker 25 jaar. Maar het stomme is dat ze echt niet zomaar een pony verloten. Eerder hadden ze een gigantisch bord met 1000 gaatjes waarin lot 0001 tot 1000 duizend zat. Dan prikte je met een stokje in dat gat en welk nummer je kreeg, Dat betaalde je ook, 0001 was 1 cent, 1000 was tien euro/gulden etc. Dan werd er voor de loting eerst een bieding gehouden. Mocht diegene die de pony lootte de pony niet willen, dan kon iemand de pony direct van de winnaar over kopen. Meestal ging dat om een bedrag tussen de €1500,- en €3000,-. Dus wanneer het winnende lot werd getrokken kon diegene dus kiezen voor de pony of het geldbedrag. Meestal werd er gekozen voor het geldbedrag omdat veel mensen de pony niet konden onderhouden. De winnaars van de pony werden ook in het begin begeleid door de manege. Er wordt dus niet zomaar een pony in je handen gedrukt en dan toedeloe, er wordt ook aan nazorg gedaan.

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:26

Ik heb het gevolgd via Facebook vandaag. Ik lees dat men denkt aan de hand van het voorbrengfilmpje dat de pony kreupel is en dat de loting inderdaad heeft plaatsgevonden. De pony heeft dus een nieuwe eigenaar. Vanwege privacyredenen is onbekend wie dit is. De nvwa is ingeschakeld en zou er inmiddels bovenop zitten.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:26

Celebi schreef:
Het feit dat ze zelf al schrijven dat ze hiermee proberen de wet te omzeilen vind ik wel echt tenenkrommend..


Er zijn mensen die dat heel stoer vinden en tegelijkertijd niet zien waarom dieren tegen verloting moeten worden beschermd. En zo kan die man nog steeds zijn brood verdienen met een manege en op zo'n manier zijn jaarlijkse verloting aankondigen.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:30

Niqui schreef:
De nvwa is ingeschakeld en zou er inmiddels bovenop zitten.


Dat laatste waag ik toch enigszins te betwijfelen als ik lees dat de Partij voor de Dieren in september 2011 al kamervragen over deze kwestie stelde aan de Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, dr. Henk Bleker :D

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: hippisch centrum de delft verloot paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:37


Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Re: hippisch centrum de delft verloot paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 23:42

En dan vragen mensen zich af waarom de paardenhouderij/sport onder vuur ligt :') Belachelijk dat hij denkt dit te mogen en het schijnbaar nog gewoon kan doen ook..

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 01:41

Earth schreef:
Ja dit gebeurt al zeker 25 jaar. Maar het stomme is dat ze echt niet zomaar een pony verloten. Eerder hadden ze een gigantisch bord met 1000 gaatjes waarin lot 0001 tot 1000 duizend zat. Dan prikte je met een stokje in dat gat en welk nummer je kreeg, Dat betaalde je ook, 0001 was 1 cent, 1000 was tien euro/gulden etc. Dan werd er voor de loting eerst een bieding gehouden. Mocht diegene die de pony lootte de pony niet willen, dan kon iemand de pony direct van de winnaar over kopen. Meestal ging dat om een bedrag tussen de €1500,- en €3000,-. Dus wanneer het winnende lot werd getrokken kon diegene dus kiezen voor de pony of het geldbedrag. Meestal werd er gekozen voor het geldbedrag omdat veel mensen de pony niet konden onderhouden. De winnaars van de pony werden ook in het begin begeleid door de manege. Er wordt dus niet zomaar een pony in je handen gedrukt en dan toedeloe, er wordt ook aan nazorg gedaan.


Prima systeem toch?

Als ik morgen een berichtje zet met ‘ik zoek een gratis paard, goed plekje geboden’ dan krijg ik 50 gratis paarden en ponies van 20+ waar mensen niet meer voor kunnen of willen zorgen. En hier is er begeleiding en keuze… wat is het probleem? Ik vind het wel een leuk idee eig, zie er geen graten in.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: hippisch centrum de delft verloot paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 06:28

Weet iemand waar dat voorbrengfilmpje te vinden is? Ik ben wel benieuwd.

Als je de pony wint kan hij voorlopig blijven staan waar hij staat, dus dat scheelt. Je kunt kiezen uit geld of de pony. Beetje uitdagend van die Ron om het op deze wijze te doen. De pony zelf komt wel goed denk ik.

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 07:31

imaudy schreef:
Weet iemand waar dat voorbrengfilmpje te vinden is? Ik ben wel benieuwd.

Als je de pony wint kan hij voorlopig blijven staan waar hij staat, dus dat scheelt. Je kunt kiezen uit geld of de pony. Beetje uitdagend van die Ron om het op deze wijze te doen. De pony zelf komt wel goed denk ik.

Je hebt een pb.

Ik lees dat de pony mee is met "een jonge meid".

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 10:30

Flubberboot schreef:
En dan vragen mensen zich af waarom de paardenhouderij/sport onder vuur ligt :') Belachelijk dat hij denkt dit te mogen en het schijnbaar nog gewoon kan doen ook..


Een paard weggeven mag :D En dat doet-ie. Hij heeft tig liefhebbers voor z'n gratis paard, en daar trekt-ie een kandidaat uit.
Hij heeft een mooie maas in de wet gevonden. Hij geeft een gratis paard weg, en doet dat door de mensen die geinteresseerd zijn een nummertje te laten trekken ("lootje") en hij bepaalt welk nummertje het paard krijgt.

En dat is dus geen loterij want de lootjes kosten geen geld.
En dat is de maas in de wet.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: hippisch centrum de delft verloot paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 11:35

En misschien is een kreupele pony beter af bij een jonge meid dan dat hij op de manege zijn rondjes moet lopen.

eukje

Berichten: 329
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 11:47

Ibbel schreef:
Flubberboot schreef:
En dan vragen mensen zich af waarom de paardenhouderij/sport onder vuur ligt :') Belachelijk dat hij denkt dit te mogen en het schijnbaar nog gewoon kan doen ook..


Een paard weggeven mag :D En dat doet-ie. Hij heeft tig liefhebbers voor z'n gratis paard, en daar trekt-ie een kandidaat uit.
Hij heeft een mooie maas in de wet gevonden. Hij geeft een gratis paard weg, en doet dat door de mensen die geinteresseerd zijn een nummertje te laten trekken ("lootje") en hij bepaalt welk nummertje het paard krijgt.

En dat is dus geen loterij want de lootjes kosten geen geld.
En dat is de maas in de wet.


Heeft er een rechter ooit een uitspraak gedaan dat lootjes geld moeten kosten om van een loterij te spreken?

Volgens de Van Dale is de definitie van een loterij: een gelegenheid om mee te dingen naar prijzen waarbij de winnaar door het lot wordt aangewezen.

En dat lijkt mij hier toch gewoon aan de orde?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 11:53

Wat een ongelooflijke banketstaaf de behanger met die reactie zeg. Lekker de wet omzeilen, stoere jongen hoor.

BeFunny

Berichten: 10544
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:14

Hij geeft gewoon een paard weg. Dat lootjes of nummer gedoe is gewoon om meer betrokkenen te krijgen en dus reclame voor zichzelf.

Maar het paard gaat naar een paardenliefhebber er wordt begeleid.

Hij kiest zelf wie er wint (dus waar het paard terecht komt ;) )

Voor het paard maakt het echt niks uit of die verkocht wordt of op deze manier weggegeven.

Ik snap ook de ophef niet zo.