Huidige markt jaarlingen (vraagprijs)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dantalion
Berichten: 110
Geregistreerd: 13-01-14

Huidige markt jaarlingen (vraagprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 19:10

Hoi allemaal,
Ik heb veel oudere topics terug gevonden, maar gezien we momenteel alweer in een hele andere type markt onder de paarden leven, ben ik toch zelf een nieuwe topic gestart.

Hoe zijn jullie bevindingen onder de vraagprijzen van jaarlingen (1.5 jaar)? de prijzen lopen zoals altijd toch redelijk uit elkaar en verschilt enorm wat je er voor terug krijgt als je het even zo mag noemen. Ik zie veulenv voorbij komen voor 3000, maar ook 6000 of hoger. Dit zelfde geld voor jaarlingen. Nu zie ik veel dat de dressuurtypes vaak wat duurder ook zijn dan de springers. toch wat meer spraak door de ouder dieren. Hengst merrie of ruin zie je soms ook invloed hebben. Ik moet zeggen dat tegenwoorden best lastig vind om in te zien wat nu echt een passende prijs is.

Wij zelf hebben een bwp jaarling op het oog (is nu bijna 1.5). Zijn er ook wezen kijken. Is al geruind, krijgt volop de zorgen die nodig heeft. Entingen alles gehad. Kan halster om, loopt super braaf mee. Ook niet schrikkerig/kijkt vrijwel nergens van op. Kinderen kunnen erbij, mensgericht en een fijn chill character. Grote knuffelkont. Hij is al flink aan de maat. Correct gebouwd. Zowel moeder en vader lijn geven relaxte veulens en ouder dieren/opa's etc. Is dus ook inderdaad een top braaf paard. Kent veel standaard handelingen ook al. En ook gewend aan verkeer. Ouder dieren en lijn erachter hebben ook kwaliteit in de sport laten zien of doen dit nog steeds. Staat te koop i.v.m. dat eigenaren (overigens ook de fokkers) niet meer qua tijd redden om een jong beestje straks te gaan opleiden. Hij staat verder daar niet in de weg dus wordt alleen verkocht bij een goed gevoel. De vraagprijs die er momenteel voor wordt gevraagd is 8500,-

De meningen verschillen hier enorm over. De markt is natuurlijk ook flink veranderd door de tijd heen.

Ymijnpaardju
Berichten: 20
Geregistreerd: 30-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:12

sorry dat ik net jou te pakken heb, nee grapje. maar hoe plaats je zelf een formum of topic of hoe dat ook heet?

Dantalion
Berichten: 110
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 19:14

Ymijnpaardju schreef:
sorry dat ik net jou te pakken heb, nee grapje. maar hoe plaats je zelf een formum of topic of hoe dat ook heet?



Als je 1 van de forum paginas aanklikt zie je meestal links bovenin een knop/balkje staan waar je op kan klikken om zelf een topic te kunnen starten!

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:16

Ja als deze echt zo,n goed papier heeft en uit een goede sportstam komt en het lijkt er nu al op dat hij het aardig gaat waarmaken wbt uiterlijk/ karakter dan snap ik de vraagprijs wel.

Maar als het papier eigenlijk maar zo/ zo is dan is hij aardig overpriced. Over het algemeen verkopen jaarlingen helemaal niet zo goed.

Ymijnpaardju
Berichten: 20
Geregistreerd: 30-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:24

Dantalion schreef:
Ymijnpaardju schreef:
sorry dat ik net jou te pakken heb, nee grapje. maar hoe plaats je zelf een formum of topic of hoe dat ook heet?



Als je 1 van de forum paginas aanklikt zie je meestal links bovenin een knop/balkje staan waar je op kan klikken om zelf een topic te kunnen starten!


bedankt.

Fokker321
Berichten: 500
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:29

Dantalion schreef:
Hoe zijn jullie bevindingen onder de vraagprijzen van jaarlingen (1.5 jaar)? de prijzen lopen zoals altijd toch redelijk uit elkaar en verschilt enorm wat je er voor terug krijgt als je het even zo mag noemen. Ik zie veulenv voorbij komen voor 3000, maar ook 6000 of hoger. Dit zelfde geld voor jaarlingen. Nu zie ik veel dat de dressuurtypes vaak wat duurder ook zijn dan de springers. toch wat meer spraak door de ouder dieren. Hengst merrie of ruin zie je soms ook invloed hebben. Ik moet zeggen dat tegenwoorden best lastig vind om in te zien wat nu echt een passende prijs is.



Ik denk dat de vraag "wat kost een jaarling" te vaag is. Dat is net vragen als "wat kost een auto van 1 jaar oud". Het hangt af van de gezondheid (RX'en goed + klinisch goed), de stokmaat (is ie (te) groot of (te) klein of normaal), de moederlijn, de afstamming, hoe beweegt hij/zij zelf in beweging, indien springpaard: hoe springt ie over een sprongetje, ...

Heb je een spring- of dressuurjaarling?

Dantalion
Berichten: 110
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 19:35

Fokker321 schreef:
Dantalion schreef:
Hoe zijn jullie bevindingen onder de vraagprijzen van jaarlingen (1.5 jaar)? de prijzen lopen zoals altijd toch redelijk uit elkaar en verschilt enorm wat je er voor terug krijgt als je het even zo mag noemen. Ik zie veulenv voorbij komen voor 3000, maar ook 6000 of hoger. Dit zelfde geld voor jaarlingen. Nu zie ik veel dat de dressuurtypes vaak wat duurder ook zijn dan de springers. toch wat meer spraak door de ouder dieren. Hengst merrie of ruin zie je soms ook invloed hebben. Ik moet zeggen dat tegenwoorden best lastig vind om in te zien wat nu echt een passende prijs is.



Ik denk dat de vraag "wat kost een jaarling" te vaag is. Dat is net vragen als "wat kost een auto van 1 jaar oud". Het hangt af van de gezondheid (RX'en goed + klinisch goed), de stokmaat (is ie (te) groot of (te) klein of normaal), de moederlijn, de afstamming, hoe beweegt hij/zij zelf in beweging, indien springpaard: hoe springt ie over een sprongetje, ...

Heb je een spring- of dressuurjaarling?



Excuses als mijn doelstelling niet voleldig duidelijk is, wist ook niet zo goed te verwoorden.waar uiteindelijk heen wilde met de topic is is inderdaad welke vraagprijzen zouden passen bij welke omstandigheden van een jaarling. Is het een nette vraagprijs of juist niet. Ik heb degene die wij op het oog hebben dan als voorbeeld genomen. Of het geen wat die te bieden heeft bijvoorbeeld een beetje overeen komt met de gevraagde vraagprijs

Bwp'r springer

Dantalion
Berichten: 110
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 19:37

Elisa2 schreef:
Ja als deze echt zo,n goed papier heeft en uit een goede sportstam komt en het lijkt er nu al op dat hij het aardig gaat waarmaken wbt uiterlijk/ karakter dan snap ik de vraagprijs wel.

Maar als het papier eigenlijk maar zo/ zo is dan is hij aardig overpriced. Over het algemeen verkopen jaarlingen helemaal niet zo goed.



Ja precies, ik begrijp wat je bedoeld.

gomir

Berichten: 25535
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Huidige markt jaarlingen (vraagprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 20:03

Volledig afhankelijk van afstamming, gezondheid en exterieur (correct op de benen, voldoende maat etc).
8500 euro is niet idioot veel voor een paard waarvan de verwachting is dat hij straks leuk mee gaat draaien in de springsport en waar zo te lezen ook al tijd en aandacht aan is besteed.

Vind de veulens dit jaar over de hele linie wel weer wat minder duur dan andere jaren, maar als je de kosten van een jaar stalling meeneemt zit je voor een beter veulen een jaar later ook zomaar op die 8500.

Dantalion
Berichten: 110
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 20:15

gomir schreef:
Volledig afhankelijk van afstamming, gezondheid en exterieur (correct op de benen, voldoende maat etc).
8500 euro is niet idioot veel voor een paard waarvan de verwachting is dat hij straks leuk mee gaat draaien in de springsport en waar zo te lezen ook al tijd en aandacht aan is besteed.

Vind de veulens dit jaar over de hele linie wel weer wat minder duur dan andere jaren, maar als je de kosten van een jaar stalling meeneemt zit je voor een beter veulen een jaar later ook zomaar op die 8500.



De aandacht wordt er inderdaad vol in besteed en dit merk je echt terug aan het gedrag. Het karakter van het paard is ook de hele reden waarom ze hem niet als veulen verkocht hebben. Ze vinden hem zelf onwijs leuk, maar ze vinden het ook zonde als hij op langer termijn blijft staan omdat zij het steeds drukker krijgen met hun bedrijf. Maar inderdaad als we even van de ideale situatie moeten uit gaan waarbij het dier correct op de benen staat, lichamelijk gezond is etc dan zij mijn gevoel inderdaad ook wel dat het bedrag niet super gek is. Uiteraard blijft het een bedrag. Maar in verhouding wat dan ook weer ingestopt is vind dat wel normaal zegmaar.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Huidige markt jaarlingen (vraagprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 08:35

Ja maar kosten voor stalling er bij op rekenen, zo werkt het niet..dan zou hij als 3 jarige al bijna 40.000 moeten opleveren.

Voor mij, zeker bij een springveulen hangt het grootste gedeelte echt af van het lijntje waar hij uit komt. Als dit echt een kneitergoed lijntje is met allemaal top springpaarden en hij lijkt er zelf op..en ook dat hij niet te klein oid blijft dan is hij de prijs wel waard. Maar ze hebben hem al gecastreerd dus dat is een teken dat ze hem iig niet als eventueel toekomstig ggk hengst zagen.

Ga maar gewoon eens vergelijken op veilingen en verkoopsites wat springgefokte jaarlingen uit een zelfde soort lijntje opbrengen. Dat zal een indicatie geven.

Dantalion
Berichten: 110
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 07:09

Elisa2 schreef:
Ja maar kosten voor stalling er bij op rekenen, zo werkt het niet..dan zou hij als 3 jarige al bijna 40.000 moeten opleveren.

Voor mij, zeker bij een springveulen hangt het grootste gedeelte echt af van het lijntje waar hij uit komt. Als dit echt een kneitergoed lijntje is met allemaal top springpaarden en hij lijkt er zelf op..en ook dat hij niet te klein oid blijft dan is hij de prijs wel waard. Maar ze hebben hem al gecastreerd dus dat is een teken dat ze hem iig niet als eventueel toekomstig ggk hengst zagen.

Ga maar gewoon eens vergelijken op veilingen en verkoopsites wat springgefokte jaarlingen uit een zelfde soort lijntje opbrengen. Dat zal een indicatie geven.



Reden castratie weet ik toevallig.

Het fokken is iets wat ze er "hobbymatig" bij doen. Dit doen ze met 2 vaste merries die ze hebben. De hengsten die hiervoor gebruikt worden zijn meestal van stoeterij Meulenhof.

De veulens worden meestal als veulens al verkocht dus dan zijn ze indeedaad nog niet gecastreerd.

Deze is gecastreerd puur uit emotionele waarde. Ze kon het niet om hem uiteindelijk te verkopen omdat ze hem allemaal zelf onwijs leuk vonden, dus er misschien zelf mee aan de gang wilde. Is gecastreerd omdat ze niet wilde dat hij apart moest blijven staan, maae gewoon lekker na afspenen etc gewoon met andere vriendjes kon staan. Dit vonden ze belangrijker dan behouden van hengst.

Op verkoop sites heb ik zeer zeker al alles afgestruimd qua hoe de markt is voor vergelijkbare soort. Dit is ook redden waarom hier post puur om eens te zien wat men verder er van vind omdat dan nog steeds allws erg uiteen loopt. Lopen rond met goede afstamming voor 20.000 van deze leeftijd en ook van bijv 3000. En zonder idem.

Afstamming van deze jaarling is (Simba M × california WZ × Alexis Z) op het korte lijntje (vader) dus een jonge lijn die wel al laten zien potentie hebben, maar dus nog niet lang op de wereld. Overigens als verder de lijn in gaat wel redelijk wat goede springers er tussen zitten (1.60 paarden) zoals Heartbreaker en Jenson van't Meulenhof

Uiteindelijk blijft een koop inderdaad een stukje is het het dier waard en vind je het zelf waard. Maar voor het stukje is dier het waard soms fijn om met andere erover te sparren.

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Huidige markt jaarlingen (vraagprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 07:21

Hij staat in de opfok? Dan had hij tot minimaal 3 gewoon hengst kunnen blijven?

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Huidige markt jaarlingen (vraagprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 07:26

Ik zou ook kijken hoe de moederlijn is. Die bepaald wat mij betreft meer de prijs.

En over nu al ruin. Niks aan de hand. Ik heb ze ook met n jaar al ruin omdat k ze aan huis heb en geen inrichting heb voor hengsten. Niet alle hengsten die potentie hebben worden dekhengst..

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Huidige markt jaarlingen (vraagprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 08:51

Ja ik wilde ook al schrijven, kijk naar de moederlijn wbt sportprestaties.

https://www.horsetelex.com/horses/pedig ... t-vennehof

Dit is de moederlijn, zo te zien een aantal goede springpaarden gegeven. Wel weinig predikaten.

Ik zou gewoon een bod doen als je het dier ziet zitten en kijken wat hij voor jou waard is.

Dantalion
Berichten: 110
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 21:38

Peelie schreef:
Hij staat in de opfok? Dan had hij tot minimaal 3 gewoon hengst kunnen blijven?



Hij staat niet in de opfok maar bij hun thuis. Daarom ook gecastreerd, omdat het houden van nog een hengst niet mogelijk was. Dan hadden ze hem appart moeten houden en ze wilde juist dat samen met andere maatjes kon staan. Andere leeftijd genootjez waren geen hengsten en de hengst die ze had/heeft was veelste druk voor hem. Vond hij niet leuk om bij te staan.

Heeft nu heel leuk ruinen maatje en zoals nu met weide seizoen staat op de wei gemengd tussen alles.

Dantalion
Berichten: 110
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 21:41

Cioccolato schreef:
Ik zou ook kijken hoe de moederlijn is. Die bepaald wat mij betreft meer de prijs.

En over nu al ruin. Niks aan de hand. Ik heb ze ook met n jaar al ruin omdat k ze aan huis heb en geen inrichting heb voor hengsten. Niet alle hengsten die potentie hebben worden dekhengst..


Ja precies zelfde reden voor hun. Overigens maakte ik mij inderdaad daar niet zo druk om. Ze hielden hem uit emotionele waarde, niet omdat ze een dekhengst wilde. Dus naar die potentie hebben ze niet gekeken.

Voor zo ver ik verder weet is de bwp stamboek ook wel echt tich x zo streng in hun selectie van paarden dan de andere stamboeken als bijv kwpn. Wanneer gaat om dekhengsten zegmaar. Worden snel hengsten niet voor de fok geselecteerd. Maar verder dan inderdaad gewoon in orde.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 21:43

Ik zou het teveel geld vinden maar dat is mijn mening. Jonge beesten zijn speels, slopen zichzelf nog wel eens dus het risico voor dat geld zou mij te hoog zijn, met evt overlijden en ook met evt dierenartskosten. Ik zou dan persoonlijk liever een 3-jarige kopen en keuren. Gister op de veiling geweest en daar gingen echt moker goede veulens gewoon niet of rond de 4200. Terwijl ze eerder vliegend voor 7/8/9 gingen. Dus de markt zakt wel wat in. Het is ook nog een ruin. Stel hij blijkt op 3-jarige leeftijd toch niet goed dan kun je er vrij weinig mee terwijl je met een merrie nog een veulentje zou kunnen fokken.

Dantalion
Berichten: 110
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 21:53

Horseloverl schreef:
Ik zou het teveel geld vinden maar dat is mijn mening. Jonge beesten zijn speels, slopen zichzelf nog wel eens dus het risico voor dat geld zou mij te hoog zijn, met evt overlijden en ook met evt dierenartskosten. Ik zou dan persoonlijk liever een 3-jarige kopen en keuren. Gister op de veiling geweest en daar gingen echt moker goede veulens gewoon niet of rond de 4200. Terwijl ze eerder vliegend voor 7/8/9 gingen. Dus de markt zakt wel wat in. Het is ook nog een ruin. Stel hij blijkt op 3-jarige leeftijd toch niet goed dan kun je er vrij weinig mee terwijl je met een merrie nog een veulentje zou kunnen fokken.



Een hoop geld stap ik zeker niet vanaf, dat is iets wat ik ook wel heb gezegd, maar aan de ander e kant als dan nu toch de markt zie en bijv op een sport of e horses kijk zie ik simpele veulens rustig voor 10.000 of meer erop staan. Dus blijft een lastige kwestie.

Net als dat de koop van een dier jong of oud een gok kan zijn. Keuringen blijven moment opnamens. Kan vandaag goed zijn en morgen kapot.

Mijn paard die ik heb zou voorheen fijnloos door de keuring komen want alles 1tjes, rx goed enz. Maar een echo maken van de bekken en si is niet iets wat bij een keuring hoort. Hij heeft zwaar artrose daar. Dit is iets wat ze tijdens keuring nooit zouden hebben vastgesteld omdat hij het niet voldoende liet zien.

Verder ja het klopt dat een ruin is en dat maakt dan ook niet uit wat voor ruin je koopt daar hou je hetzelfde bij dat je niet mee kan fokken.

Echter is zo wij hebben totaal geen ambitie om veulens te gaan fokken dus om die reden ga ik geen paard selecteren paardje moet gewoon goed bij ons passen enz en qua karakter en energie goed voelen. Op uitzondering na ben ik ook niet echt een merrie persoon. whoops.

Oehlala
Berichten: 4308
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Huidige markt jaarlingen (vraagprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:56

vind het persoonlijk wat veel, het lijntje is niet heel apart, en zowel vader als moeder hebben (nog) niets gepresteerd, daarnaast is het een ruin dus voor de fokkerij ook niet meer interessant, maar dat even niet meegenomen. hij lijkt wel goed in elkaar te zitten, heeft een aansprekend oog en hij is veel in de hand geweest. Als hij richting 1.5 jaar gaat kun je evt ook al röntgen mocht je dat willen. Op het einde is een paard wat je graag wilt hebben en gelukkig mee bent nooit te duur geweest.

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Huidige markt jaarlingen (vraagprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:58

Prijzen zijn enorm aan t instorten. Wat niet gek is met de huidige prijzen voor het dagelijks leven.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Huidige markt jaarlingen (vraagprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:45

Als ik het goed heb is de vader Simba M.
Hij heeft uit 2 jaargangen tot nu toe alles samen 5 nakomelingen.
Momenteel ziet het er dus naar uit dat dit geen groot vererver wordt. Het kan wel dat hij zich opwaardeert via een goede sportcarrière, maar dat geldt voor alle jonge paarden. Ik vond geen uitslagen van de wedstrijden jonge paarden.

Ook de rechtstreekse moeder presteerde niets speciaals evenals haar vader.

Ik vind die 8500 flink gevraagd.
Het verkoopsverhaal is wel leuk.
Ging hij al op de foto? Alhoewel dat niet zo eel zin beeft bij een jaarling.

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Huidige markt jaarlingen (vraagprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 10:21

Hi, ik volg even mee.

@TS is jouw vraag gebaseerd op NL of BE prijzen?

Ik ben ook een KWPN Merrie tegen gekomen, waar ik binnenkort ga kijken.
Vader is Next Level, dus niet goedgekeurd, en de moeder is een tuiger. de VP was 6800, wat ik echt te veel vindt voor een 1,5 jarige, die ook dringend opgevoed moet worden.
Gelukkig zijn we al dichter bij elkaar gekomen, qua prijs (4500). Vooral omdat papier geen toegevoegde waarde heeft. Moet wel zeggen dat ze echt ruig kan lopen. Ook is ze nog niet op de foto geweest, maar dat laat ik natuurlijk wel doen als ze me "in real life" aanstaat.

Jaarlingen en tweejarigen zijn in mijn ogen echt de lastigste markt, want je kan er eigenlijk nog helemaal niets mee. de meeste mensen zoeken naar een 3 jarige die ze zelf kunnen zadelmak maken, of die dat al is... Ook omdat je ze nog een of 2 jaar heel moet houden drukt dat de prijs denk ik

Dantalion
Berichten: 110
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 10:45

Oehlala schreef:
vind het persoonlijk wat veel, het lijntje is niet heel apart, en zowel vader als moeder hebben (nog) niets gepresteerd, daarnaast is het een ruin dus voor de fokkerij ook niet meer interessant, maar dat even niet meegenomen. hij lijkt wel goed in elkaar te zitten, heeft een aansprekend oog en hij is veel in de hand geweest. Als hij richting 1.5 jaar gaat kun je evt ook al röntgen mocht je dat willen. Op het einde is een paard wat je graag wilt hebben en gelukkig mee bent nooit te duur geweest.



Ik vind het bedrag ook wel flink hoor ben echt eens met men die zegt voornamelijk ook wel gezien je ook zeker van die leeftijd ook voor lagere prijzen ziet. Er is ook nog niks zeker over nemen om die reden. Echter wat wel tot heden heb is dat alles wat verder tegen ben gekomen totaal niet ons aansprak. En dat vind dat wel weer lastig. Heb veel gezien, ook meerdere langsgeweest, maar tot heden alleen was bij deze alleen echt meteen een goede klik zowel met dier als eigenaar. En tot heden geen 1 bij geweest nog die zo braaf en chill van karakter is al op die leeftijd. Dus alles voelt eigenlijk goed, alleen de vraagprijs vinden we inderdaad enen dingetje, dat is ook enigste waardoor nog twijfelen. Wij staan in iedergeval wel tot heden boven aan de lijst van de eigenaren en zij hebben tot heden nog niet iemand anders gehad waar ze zich prettig bij voelen. Wij zitten wel te denken aan eventueel een lager bod uit te brengen en te zien of ze daarop in gaan. Maarja hoeveel lager ga je dan zitten dat het ook acceptabel is en niet neerbuigend. Om maar zo te zeggen. Lastig hoor.

Dantalion
Berichten: 110
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 10:48

onpaard schreef:
Prijzen zijn enorm aan t instorten. Wat niet gek is met de huidige prijzen voor het dagelijks leven.


Ja ik zag inderdaad wel al wat verandering komen vergeleken enkele maand terug. Loopt nu ook erg uiteen. Denk dat ook wel momenteel vele moeilijker van de jonkies afkomen