Ervaringen fascia release voor paard met spanning

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hartje
Berichten: 1941
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Ervaringen fascia release voor paard met spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 12:51

Ik heb een gezond paard, 12 jaar. Hij is sensibel en staat altijd een beetje "aan". Een lieve grote knuffel maar op wedstrijd is er altijd spanning. Hij kan groot reageren als hij iets spannend vindt. Inmiddels kan hij steeds beter omgaan met nieuwe situaties.
Ik heb van het weekend het advies gekregen om eens een fascia behandeling bij hem te laten doen.
Hebben jullie ervaringen met een paard die gevoelig is en het resultaat na een (of meerdere) fascia release ?

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Re: Ervaringen fascia release voor paard met spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:14

Hier hele goede ervaringen met fascia behandelingen. Ik ging van een heel bloederig en wakkere merrie naar een chill ontspannen paard. Hiervoor zijn wel meerdere behandelingen nodig geweest (de eerste keer vond ze ook echt niet oké en zijn we het hele terrein over gegaan en heeft de therapeut aardig wat tandjes en achterbeentjes moeten ontwijken.) Ik weet nu precies wanneer ze weer wat strakker in het lijf komt te zitten, dan staat ze niet meer rustig haar tijd uit te staan met poetsen/opzadelen. Onder het zadel is ze nooit kijkerig of schrikachtig geweest dus daar geen ervaring mee.

Ik had het bestaan hiervan graag eerder geweten! Mijn merrie is inmiddels erg blij met de behandelingen (en heb zelf ook al wat basistechnieken geleerd voor als onderhoud).

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ervaringen fascia release voor paard met spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:17

Ik volg even! Heb een paard met eenzelfde soort probleem. In verleden blessures gehad, nu weer volledig terug in training op oude niveau, maar blijft op dezelfde plek zijn spanning "opslaan" in zijn lijf en blijft hierdoor in de bovenlijn achter qua bespiering.

Heb voor mijzelf mogen ervaren hoe veel baat een goede fascia release kan doen, dus ben erg benieuwd naar de resultaten die mensen hebben met hun paarden. :j

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Ervaringen fascia release voor paard met spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:02

Ik heb hele fijne ervaringen met fascia behandelingen bij paarden. Mijn merrie was na de 1e behandeling goed kreupel. Ze was en is stuk en de behandelaar had haar te los gemaakt waardoor ze meer last kreeg van haar aangeboren afwijking. Maar dat netjes overlegd en sindsdien houden we haar in een basisspanning ipv helemaal los en doet ze het beter dan ooit. Ze trekt haar hele CTO regio strak en kan dan niet meer los bewegen maar met af en toe een fascia behandeling en aangepaste training zijn haar voorbenen weer onder de goede hoek gekomen ipv dat ze onderstandig stond en loopt ze tegen de verwachtingen van alle dierenartsen weer rad en rijden we vrolijk rond.

Ik heb een dierenartsrapport wat stelt dat deze DA, niet de minste, deze afwijking nog nooit zo sterk had gezien en zei dat ik elke stap rad moest vieren, want het konden er nooit meer erg veel zijn. We zijn ondertussen ( fingers crossed) 2 jaar verder en rijden vrolijk, en voor zover ik kan beoordelen pijnvrij, rond.

Elisa2

Berichten: 37231
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen fascia release voor paard met spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:54

Ja zeker, hele goede ervaringen mee. Twee behandelingen en wat goede training en paard was weer losser, rechter en in al die tijd alleen maar meer ontspannen geworden. Zit duidelijk beter in het velletje.

Oskarrino
Berichten: 798
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:00

Hele goede ervaringen hiermee!

Mijn paard stond aan, altijd strak, kon geen spanning loslaten en z'n emmer liep dus continue over. Hij was bijterig, chagrijnig en boos. Hele harde hals, harde spieren.

Zijn fascies zaten zo vast.... Echt zielig... Hij heeft meerdere behandelingen gehad en nu zo nu en dan z'n onderhoud nog. Hij is een heel ander paard geworden. Hij is lief, vrolijker, bijt niet meer uit frustratie/pijn en loopt 10x beter. Daarbij kan hij nu wel afkauwen en gapen na spanning, dus z'n emmer loopt zelden nog over. Daarbij is z'n hele lichaam verandert, positief.

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Ervaringen fascia release voor paard met spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:19

Interessant!
Hoe ziet zo’n behandeling eruit?
En wie heeft het bij jullie paard gedaan?
Zijn daar erkende opleidingen voor?

Melzazu
Berichten: 1786
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Ervaringen fascia release voor paard met spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:23

Ik volg ook even mee. Altijd heel interessant dit soort info.

Oskarrino
Berichten: 798
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:30

SunnyHorse schreef:
Interessant!
Hoe ziet zo’n behandeling eruit?
En wie heeft het bij jullie paard gedaan?
Zijn daar erkende opleidingen voor?


Ik heb altijd Miranda van Dravendsucces, kan ik zeer zeker aanbevelen. Ze heeft een duidelijke website en ook haar insta is interessant. Ik dacht dat het een erkende opleiding is? Weet het niet zeker...

Meestal paard van te voren aan de longe om te oordelen, dan de behandeling zelf (soort luxe massage zeg ik altijd maar, was m'n paard het eerst niet mee eens :') ) Daarna opnieuw aan de longe voor t verschil. Fijne is dat Miranda je zelf ook laat voelen, tips geeft en super fijn uitlegt.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Ervaringen fascia release voor paard met spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:07

Het is idd een opleiding. Gegeven door Karin Leibbrandt. Die is dierenarts en geeft ook een opleiding tot revalidatietrainer.

Elisa2

Berichten: 37231
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:19

SunnyHorse schreef:
Interessant!
Hoe ziet zo’n behandeling eruit?
En wie heeft het bij jullie paard gedaan?
Zijn daar erkende opleidingen voor?


https://www.horserelease.nl/?utm_source ... m=referral

Staat ook wel op hoe zo,n behandeling er uit ziet.

Mijn paard vond de behandeling niet fijn en liet dat ook duidelijk merken. Maar ze nam steeds goed de tijd en rust voor het herstellen van het vertrouwen en ervoor te zorgen dat het niet To much werd.

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:27

Mijn paard vond ook de behandeling echt niet fijn, eerlijk gezegd vond ik het er zelf niet prettig uit zien. Ook merkte ik geen verschil, had goede hoop want het klinkt allemaal erg mooi maar ik heb besloten er niet mee verder te gaan. Ik geloof echt wel dat het wat kan zijn maar voor mij wogen de voordelen van de behandeling (die ik niet opmerkte) niet op tegen de nadelen tijdens de behandeling.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ervaringen fascia release voor paard met spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:34

Zowel paard als ik hebben bindweefselmassage gehad. (De ouderwetse naam...)

Persoonlijk kan ik melden dat de eerste paar behandelingen zeer deden.
In het onderhuids bindweefsel zitten pittig wat zenuwen, kan ik melden uit theorie en praktijk.

Ik heb Knollie de eerste keer ook een paar keer boos zien kijken (wat ik volkomen snap) - maar de behandelaar was rustig en sympathiek en dat hielp.

Bij mij hielp het tegen chronische pijn, Knollie werd er lekker soepel van.

Oskarrino
Berichten: 798
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Ervaringen fascia release voor paard met spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 21:15

Bij Oskar waren de eerste keren ook niet fijn. Nu geniet hij echt heel erg tijdens en na de behandeling!

Sintara

Berichten: 7400
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 21:23

Mijn paard laat zich niet echt behandelen door vreemden, een stalgenoot op mijn vorige stal had o.a. een cursus fascia release gedaan. Zij heeft mel kunnen behandelen omdat ze haar dus kende *D en dat heeft echt wat geholpen. Er zat vrij diep wat dingen vast dat ik niet met rust of training voor elkaar kreeg op te lossen.
Ik heb nu een stalgenootje die sportmassage bij paarden doet ( :+ ), maar zij vindt eigenlijk niks meer op de plekken die voorheen zo vast zaten

Sherivey
Berichten: 8641
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:12

Oskarrino schreef:
SunnyHorse schreef:
Interessant!
Hoe ziet zo’n behandeling eruit?
En wie heeft het bij jullie paard gedaan?
Zijn daar erkende opleidingen voor?


Ik heb altijd Miranda van Dravendsucces, kan ik zeer zeker aanbevelen. Ze heeft een duidelijke website en ook haar insta is interessant. Ik dacht dat het een erkende opleiding is? Weet het niet zeker...

Meestal paard van te voren aan de longe om te oordelen, dan de behandeling zelf (soort luxe massage zeg ik altijd maar, was m'n paard het eerst niet mee eens :') ) Daarna opnieuw aan de longe voor t verschil. Fijne is dat Miranda je zelf ook laat voelen, tips geeft en super fijn uitlegt.

Hier komt Miranda ook.

Ons ene paard (heeft een hoop meegemaakt en slechte ervaringen), vond het eerst maar niks. Nu geniet ie ervan en ontspant ie heel makkelijk tijdens behandelingen. Is er fysiek ook op vooruit gegaan. :j

De andere is 3, laatst voor het eerst behandeld. Ging super. Miranda deed echt heel geduldig met hem en hij had dus een hele fijne eerste ervaring met haar. :)

Hartje
Berichten: 1941
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: Ervaringen fascia release voor paard met spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 23:04

Dank voor jullie ervaringen. Ik ben benieuwd hoe het vervolg na zo'n behandeling er uitziet?
Hoe vaak doe je deze behandeling?
Wat is het plan in de dagen na de behandeling?

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 23:12

Bij mijn paard heeft het vorig jaar (1e behandeling) echt veel verschil gegeven. Van het voorjaar weer laten doen maar toen weinig verschil gemerkt.
Ik wil het nog wel een kans geven. Daarbuiten merk dan bijv bij een osteopaat helemaal geen verschil bij mijn paard. Al meerere mensen erbij gehad.

Elisa2

Berichten: 37231
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 08:12

Hartje schreef:
Dank voor jullie ervaringen. Ik ben benieuwd hoe het vervolg na zo'n behandeling er uitziet?
Hoe vaak doe je deze behandeling?
Wat is het plan in de dagen na de behandeling?


Hoe vaak een behandeling nodig is hangt af van de problematiek en hoe vast een paard zit.

Het vervolg er na is longeren (vrij) totdat ze weer hun nieuwe balans hebben gevonden en dan weer rustig op een goede manier gaan trainen. De behandelaar kan het beste aangeven hoe, afhankelijk van waar het paard het meeste vast zat.

Sherivey
Berichten: 8641
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:14

Hartje schreef:
Dank voor jullie ervaringen. Ik ben benieuwd hoe het vervolg na zo'n behandeling er uitziet?
Hoe vaak doe je deze behandeling?
Wat is het plan in de dagen na de behandeling?

Bij die van ons is het meestal een paar dagen erna alleen longeren/ wandelen. Maar ik vraag dat altijd even.

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 14:20

Hartje schreef:
Dank voor jullie ervaringen. Ik ben benieuwd hoe het vervolg na zo'n behandeling er uitziet?
Hoe vaak doe je deze behandeling?
Wat is het plan in de dagen na de behandeling?

De eerste keer heb ik het 3 keer in 3.5 a 4 maanden gedaan. En nu wissel ik het af met de osteopaat. Dus 2x per jaar fascia en 2x per jaar osteopaat, dus ieder kwartaal onderhoud (heeft deze merrie ook wel nodig omdat ze veel spanning in het lijf laat komen. Mijn vorige ruin was heel relaxt en daar was 1x per jaar de osteopaat voldoende). Na de behandeling is het advies bij mij 5 dagen onbelast trainen op balans, meestal vul ik het in met de eerste dag vrij, tweede en derde dag longeren, 4e dag vrij en 5e dag longeren.
Bij mij komt degene die de lessen geeft samen met Karin Leibrandt. Ze woont om de hoek en heeft veel ervaring/is zeker van wat ze doet. Dat maakt veel verschil voor mijn merrie, 1 keer had ze een stagiaire mee en die begon wat onzeker en merrie vond het gelijk niks aan en dirigeerde haar weer buiten haar aura

Hartje
Berichten: 1941
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: Ervaringen fascia release voor paard met spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 23:13

Ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt met Miranda (Dravend succes). Ik ben onwijs benieuwd.

Oskarrino
Berichten: 798
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 23:20

Hartje schreef:
Ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt met Miranda (Dravend succes). Ik ben onwijs benieuwd.


Heb je zeker een topper aan! :) Succes! Laat je even weten hoe jij (en je paard natuurlijk) het hebben ervaren? Hopelijk helpt het!

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaringen fascia release voor paard met spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 19:55

Leuk, ik heb dankzij dit topic een afspraak gemaakt met Horse Release.
Ik ben toch erg enthousiast over de behandeling.
Vandaag is ze behandeld en het voor en na verschil vond ik aanzienlijk!

Leuk om via bokt zulke ervaringen te lezen welke mij weer overtuigen het ook te doen!

Elisa2

Berichten: 37231
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen fascia release voor paard met spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 21:14

Wat een leuke update! Ben benieuwd wat je er verder van gaat merken.