Voor het eerst in jaren weer rijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Voor het eerst in jaren weer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 22:30

Ruim vier jaar geleden overleden mijn paardjes (beide op dezelfde dag). Sindsdien ben ik nauwelijks nog bij een paard in de buurt geweest. Een keertje mee geweest met een oud-stalgenootje naar haar merrie. Ik vond het een fijn idee dat beiden mijn eerste paard gekend hebben. En ook dat de merrie uiterlijk heel anders is dan mijn eigen paardjes waren (het is een grote Gelderse).

Een paar weken geleden, in de tweede helft van juni, verhuisde ik. Ik wist van tevoren dat mijn buren, waar ik ook mijn woninkje van huur, paarden aan huis hebben staan. Wat ik niet wist is hoe ik daar op zou reageren. Inmiddels weet ik dat ik mij niet aan een paard wil verbinden. Voornamelijk emotioneel niet, maar ook financieel en praktisch niet. Ik vind het wel prima om niet in de regen met drijfnat hooi te zeulen of in de winter vastgevroren drollen los te bikken. Of in de zomer paarden in te smeren tegen de teken en vliegbeesten en weides te onderhouden. Ik heb het met liefde gedaan. Maar het is nu ook tijd voor wat aandacht voor mijzelf.

Wat ik wel wil is een handiger ruiter worden. Ik rijd naar mijn idee (maar wie vindt dat nou niet van zichzelf ;) ) niet heel beroerd. Ik houd van eerlijk ruiterschap. Bij mij houdt dat onder andere in: biomechanisch rijden, en graag ook op een zadel en in een broek waarin je zelf moet zitten en niet wordt vastgeplakt. Naast natuurlijk mijn eigen fitheid. Ik ben weer gaan hardlopen, zwemmen en fitnessen om wat in vorm te komen. Omdat ik er nou eenmaal van ben overtuigd dat je dan een prettiger ruiter bent voor een paard om te dragen.

Ik heb een stal gevonden in de buurt van waar ik nu woon. En overmorgen heb ik daar een proefles. Ik ben heel benieuwd, en ik hoop dat ik daar kan bereiken wat ik graag wil: veel verschillende paarden rijden en mijn eigen rijden bijschaven. Zodat ik, als er over een paar jaar weer een eigen paard komt, ik een zo fijn mogelijke ruiter voor hem kan zijn :)

Geen idee wat ik verder met dit topic wil. Ik wil het vooral even ergens kwijt, en hopelijk is bokt dan de plek waar mensen me misschien begrijpen. Ik mis mijn paardjes nog te veel. Maar ben wel graag met paarden bezig, dat gaat denk ik (hoop ik) nooit meer over. En omdat ik van een volgend paard, in de toekomst, niet alleen wil houden maar ook een goede ruiter wil zijn, ga ik nu daar "zonder binding" aan werken :)

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 23:48

Ik hoop van harte dat je weer lol in het paardrijden krijgt.
Helaas heb ik het niet weergevonden nadat mijn eigen paard is gestorven, nu alweer negen jaar geleden. (Hij was 30 en twee jaar met pensioen.)
Al heb ik altijd nog de hoop dat ik toch nog een oplossing vind.
De vrijheid van het rijden van je eigen paard is zó bijzonder. Dat ben ik mij achteraf pas echt gaan realiseren. Niemand die iets van je verwacht of bepaalt wat je doet.
Heel af en toe maak ik nog een buitenrit. De herinneringen aan de tijd met mijn eigen paard worden alleen maar dierbaarder.
Weer een eigen paard is voor mij geen optie. Maar ik hoop dat het voor jou anders uitpakt. Veel plezier gewenst.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 02-09-23 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Berichten: 2450
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 23:48

Succes en vergeet vooral niet om te genieten.

Lieser
Berichten: 1505
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Voor het eerst in jaren weer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 07:52

Leuk, hopelijk ga je het naar je zin krijgen bij die stal. En wie weet over een tijdje een lease- of bijrijdpaard. Dat is niet hetzelfde als een eigen paard (weet ik inmiddels) maar kan ook heel leuk zijn.

3heathcliff5
Berichten: 454
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 08:34

Herkenbaar hoor. Na de dood van mijn paard heb ik jaren niet (structureel) gereden, want geen enkel ander paard kon me dat gevoel geven wat mijn paard me gaf tijdens het rijden. Ik ben er uiteindelijk weer ingerold door op vakanties en later bij m’n oude manege af en toe buitenritjes te doen.

Gewoon lekker gaan rijden en met verschillende paarden aan de slag gaan. Dan merk je vanzelf of je er voldoening en plezier uit kan halen. Ik merkte zelf dat ik in eerste instantie vooral het rijden met mijn paard miste en niet zozeer het paardrijden. Dus af en toe een buitenrit was voldoende. Dat is toen langzaam overgegaan in misschien is een bijrijdpaard wel leuk. Door de vrijheid die ik had met m’n bijrijdpaard, ben ik me gaan realiseren dat ik toch wel weer al m’n vrije tijd in een paard wil en kan steken.

Ik ben dus blij dat ik toen heb doorgezet, want een aantal jaren en bijrijdpaarden verder, heb ik toch weer mijn volgende droompaard aangeschaft. Een proces van 10 jaar, van nooit meer willen rijden, naar af en toe rijden, naar bijrijdpaard met veel vrijheid maar geen eigen paard meer willen, naar voor die ene bijzondere ga ik een uitzondering maken, naar ik kom die ene bijzondere tegen en heb weer een eigen paard gekocht.

Succes bij je proefles! Hopelijk ga je het plezier in paarden weer helemaal terugvinden.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Voor het eerst in jaren weer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 08:43

Lijkt me alleen maar goed wat je wilt gaan doen! dit is een mooie manier ook om te kijken hoe je je er verder bij voelt en als het goed gaat dan gaat het soms ook weer kriebelen. Van veel verschillende paarden rijden in combinatie met een goede instructeur kun je heel handig worden en ook meer bedenken wat er bij je past.

En mocht je ooit weer een eigen paard kopen dan is het wellicht fijn om deze in pension te zetten, zodat je niet die hele "zorg" er omheen hebt.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 10:00

Wat fijn dat er mensen zijn die het herkennen :) Het is niet zozeer het rijden wat ik mis. Mijn merrie was een shet, die niet eens was ingereden. En mijn ruin had een voor iedere ruiter lastige bouw: heel zwaar front en overbouwd. Qua rijden liep ik vaak vast met 'm. Hij was heel netjes ingereden en wilde ook absoluut graag werken. Maar hij had niet zo'n handig lijf, hij was lastig door dat hele lijf te rijden. Pas in de laatste anderhalf jaar dat ik hem reed hadden we een fijn lesmens wat mij ervan bewust maakte hoe veel een ruiterlichaam inwerkt op een paard, en andersom. En dat je met hele kleine hulpen eigenlijk het meeste bereikt. Zo heeft deze instructrice, die zelf driegangers heeft en ook bijna alleen maar klanten met driegangers heeft, mijn IJslander met één opmerking aan het tölten gekregen. We konden het ineens gewoon, omdat zij me zei een hulp te gebruiken waarvan ik niet eens wist dat die bestond :P Ik had heel graag nog wat langer met mijn paard zo willen werken.

Maar dat was niet de voornaamste reden dat hij er was. Hij was er omdat hij bij mij hoort, en ik bij hem. Met al onze mankementen. Hij was er omdat het voor mij goed is als er iemand is die slim en zelfverzekerd is waar ik mee kan sparren. Dankzij dit paard begrijp ik dat paarden het aan mensen bewonderen dat we slim zijn, en dat je ook met een heel slim paard nog nét iets slimmer moet zijn om die bewondering in stand te houden. Elke vorm van geweld won hij omdat hij had geleerd dat hij sterker is dan de mensen. Ook sterker dan vier grote kerels bij elkaar. Dat wíst hij. Dus moest je het op een andere manier aanpakken met hem. We hebben echt wel onze intellectuele krachtmetingen gehad :P En af en toe zag je hem dan kijken van: "damn, heeft ze me weer tuk ^) " Het is ook dankzij dit paard dat ik een ruitereigenschap in mijzelf vond die ik niet had kunnen vermoeden: ik ben goed met paarden die zichzelf opnaaien in hun hoofd. Van die paarden die als je opstijgt zich al helemaal opblazen zodat je de spanning er af moet halen, en dan als je de teugels hebt opgepakt weer. En die gewoon ontspannen aan het werk gaan als je maar eerst hun hoofd rustig hebt gemaakt. Ik heb mijn type paard ontdekt.

En we hebben ook heel veel plezier gehad. Hij zorgde voor mij. En ik vond het leuk om een mooi trackje voor hem te bouwen en een pony voor hem te zoeken die bij hem kon wonen.
Die pony was dus mijn shet. Zij kwam heel veel brengen wat er op dat moment in mijn leven ontbrak. Zoals liefde, geduld, zachtheid en vertrouwen. Ik heb zo veel aan haar te danken. En ik heb heel veel bewondering voor die pony, die het een tijdje niet makkelijk heeft gehad maar die toch zo zacht en lief bleef. En die na een tijdje openbloeide en heel voorzichtig haar mening begon te geven. Dat was echt een gouden hart in ponyvorm <3 Zij bracht ook de stabiele, aardse energie die mijn heethoofd ruin en ik nodig hadden. Als ik haar maar zag werd ik al zacht en lief van binnen, die uitwerking had zij. En niet alleen op mij.

Als er in de toekomst weer een paard komt zal het hopelijk een heel ander type zijn. Een Spanjaard of arabier ofzo. Fysiek anders, omdat het echt een ánder paard moet zijn. Maar wel intelligent en gevoelig, en eentje die goed bij mijn lichaamsbouw past. Tegen die tijd wil ik ook zeker weer alles zelf doen. Als ik bij paard ben wil ik mij niet tot andere mensen hoeven verhouden. Maar voor nu geniet ik van de tijd die ik voor mijzelf heb, en komt er af en toe een uurtje paard bij :) Met een lespaard heb je natuurlijk veel minder contact en interactie. En dat is ook precies de bedoeling. Ik wil nu niet wat ik met mijn paardjes had. Juist omdat het met een ander paard altijd anders zal zijn, en je toch ongemerkt gaat vergelijken en je dan van een volgend paard niet echt kunt houden om wie hij is. Wat ik nu zoek is gewoon lekker rijden en leren, en dan uiteindelijk zo graag verder willen met een paard dat je er eentje voor jezelf gaat zoeken. Het juiste paard komt op het juiste moment, daar ben ik van overtuigd.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 22:02

Het is lang geleden dat ik mij ergens zo op mijn plek heb gevoeld als op deze stal. Ik ben heel vriendelijk en uitgebreid ontvangen, met een rondleiding en alle rijpaarden inclusief de wedstrijdpaarden en hengsten werden aan mij voorgesteld. Het was er rustig en fijn, met aardige mensen. Daarna rustig paard opzadelen en lekker aan de slag op de baan :) Vanwege het warme weer hebben we aan buiging, verzameling en nageeflijkheid gewerkt in stap en tölt. En vooral aan mijn houding want had al zeker 6 jaar niet "onder toeziend oog" gereden.

Kijk nu al uit naar volgende keer :j

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:15

Wat leuk om te lezen Koper dat je het zo naar je zin hebt gehad.
Mooi avontuur zo met af en toe die paar uurtjes paard +:)+

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 22:18

Ja het avontuur begon meteen al goed met een "heel erg vijfganger" merrie :P Ik ben toch wel van de ruinen en van de viergangers. Maar het was ook juist het doel om een handiger ruiter te worden door verschillende paarden te rijden. En het was een heel eerlijk paard. Op alles wat ik deed reageerde ze :D

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:23

Wat mooi hoe je je ervaringen en overwegingen met ons deelt. Ik gun je van harte dat paarden/paardrijden weer een plaats krijgt in je leven, in welke vorm dan ook.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 22:44

Dank je wel, Maflinger_S :o

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Voor het eerst in jaren weer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 23:22

Wat een super begin. Veel mooie ritjes gewenst.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 08:18

Koper schreef:
Wat fijn dat er mensen zijn die het herkennen :) Het is niet zozeer het rijden wat ik mis. Mijn merrie was een shet, die niet eens was ingereden. En mijn ruin had een voor iedere ruiter lastige bouw: heel zwaar front en overbouwd. Qua rijden liep ik vaak vast met 'm. Hij was heel netjes ingereden en wilde ook absoluut graag werken. Maar hij had niet zo'n handig lijf, hij was lastig door dat hele lijf te rijden. Pas in de laatste anderhalf jaar dat ik hem reed hadden we een fijn lesmens wat mij ervan bewust maakte hoe veel een ruiterlichaam inwerkt op een paard, en andersom. En dat je met hele kleine hulpen eigenlijk het meeste bereikt. Zo heeft deze instructrice, die zelf driegangers heeft en ook bijna alleen maar klanten met driegangers heeft, mijn IJslander met één opmerking aan het tölten gekregen. We konden het ineens gewoon, omdat zij me zei een hulp te gebruiken waarvan ik niet eens wist dat die bestond :P Ik had heel graag nog wat langer met mijn paard zo willen werken.

Maar dat was niet de voornaamste reden dat hij er was. Hij was er omdat hij bij mij hoort, en ik bij hem. Met al onze mankementen. Hij was er omdat het voor mij goed is als er iemand is die slim en zelfverzekerd is waar ik mee kan sparren. Dankzij dit paard begrijp ik dat paarden het aan mensen bewonderen dat we slim zijn, en dat je ook met een heel slim paard nog nét iets slimmer moet zijn om die bewondering in stand te houden. Elke vorm van geweld won hij omdat hij had geleerd dat hij sterker is dan de mensen. Ook sterker dan vier grote kerels bij elkaar. Dat wíst hij. Dus moest je het op een andere manier aanpakken met hem. We hebben echt wel onze intellectuele krachtmetingen gehad :P En af en toe zag je hem dan kijken van: "damn, heeft ze me weer tuk ^) " Het is ook dankzij dit paard dat ik een ruitereigenschap in mijzelf vond die ik niet had kunnen vermoeden: ik ben goed met paarden die zichzelf opnaaien in hun hoofd. Van die paarden die als je opstijgt zich al helemaal opblazen zodat je de spanning er af moet halen, en dan als je de teugels hebt opgepakt weer. En die gewoon ontspannen aan het werk gaan als je maar eerst hun hoofd rustig hebt gemaakt. Ik heb mijn type paard ontdekt.

En we hebben ook heel veel plezier gehad. Hij zorgde voor mij. En ik vond het leuk om een mooi trackje voor hem te bouwen en een pony voor hem te zoeken die bij hem kon wonen.
Die pony was dus mijn shet. Zij kwam heel veel brengen wat er op dat moment in mijn leven ontbrak. Zoals liefde, geduld, zachtheid en vertrouwen. Ik heb zo veel aan haar te danken. En ik heb heel veel bewondering voor die pony, die het een tijdje niet makkelijk heeft gehad maar die toch zo zacht en lief bleef. En die na een tijdje openbloeide en heel voorzichtig haar mening begon te geven. Dat was echt een gouden hart in ponyvorm <3 Zij bracht ook de stabiele, aardse energie die mijn heethoofd ruin en ik nodig hadden. Als ik haar maar zag werd ik al zacht en lief van binnen, die uitwerking had zij. En niet alleen op mij.

Als er in de toekomst weer een paard komt zal het hopelijk een heel ander type zijn. Een Spanjaard of arabier ofzo. Fysiek anders, omdat het echt een ánder paard moet zijn. Maar wel intelligent en gevoelig, en eentje die goed bij mijn lichaamsbouw past. Tegen die tijd wil ik ook zeker weer alles zelf doen. Als ik bij paard ben wil ik mij niet tot andere mensen hoeven verhouden. Maar voor nu geniet ik van de tijd die ik voor mijzelf heb, en komt er af en toe een uurtje paard bij :) Met een lespaard heb je natuurlijk veel minder contact en interactie. En dat is ook precies de bedoeling. Ik wil nu niet wat ik met mijn paardjes had. Juist omdat het met een ander paard altijd anders zal zijn, en je toch ongemerkt gaat vergelijken en je dan van een volgend paard niet echt kunt houden om wie hij is. Wat ik nu zoek is gewoon lekker rijden en leren, en dan uiteindelijk zo graag verder willen met een paard dat je er eentje voor jezelf gaat zoeken. Het juiste paard komt op het juiste moment, daar ben ik van overtuigd.


Wat mooi en liefdevol omschreven.

Ik snap wel dat als je zo diep en intens hield van je paarden dat het een hele stap is voordat er eventueel weer een ander komt.

De stal klinkt in ieder geval heel goed, het is heel belangrijk om je op je plek te voelen.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 12:08

Ja, dat is het, Elisa2. Ik heb nu "neutraal gebied" nodig voordat er weer een emotioneel gebied (mijn paard-gebied) kan komen. Lespaarden zijn neutraal. En de paarden die ik gisteren zag staan er tiptop bij, goed verzorgd en ontspannen. Ik vond dat er correct en respectvol en gedacht vanuit het paard met ze wordt omgegaan :)

Dat mijn paard-gebied gaat trouwens nog wel even duren. Heb het vandaag ontzettend te kwaad met het verdriet en verlies. Was ik wel een beetje bang voor. Maar dan is het er maar uit, laten we maar zeggen ;)

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Voor het eerst in jaren weer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 13:16

Het zal een onderdeel zijn van het verwerkingsproces denk ik, zeker bij diepe liefde kunnen zulke processen langdurig zijn en heel diep gaan. Het hoort er bij. :-)

Mirjam79

Berichten: 1716
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Voor het eerst in jaren weer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 14:29

Wat een mooi topic heb je geopend Koper. En wat een herkenbaar gevoel!
Heel bijzonder hoe je het ervaart en wat je toelaat bij jezelf en waar je bewust voor kiest om het niet té dichtbij te laten komen. Sommige dingen raken je dan ineens heel erg hard.
Ik wil je in ieder geval heel veel plezier wensen!

Voor mijzelf hoop ik ook weer een keertje op zo'n zelfde punt te belanden.

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Voor het eerst in jaren weer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 14:42

Rouw is (omgekeerde) liefde. Hopelijk worden de randjes minder scherp en kun je toch weer vorm geven aan je grote hobby.
Sterkte.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 17:17

Dank jullie wel, jullie zijn lief <3 Het klopt inderdaad dat er op allerlei momenten ineens een stukje verdriet los komt. De afgelopen jaren zijn er verschillende mensen overleden die dichtbij mij stonden (o.a. mijn zus), en elke keer komt er dan een stukje verdriet om paard ook weer bovendrijven.

Volgend jaar wil ik graag op cursus bij de stoeterij waar hij geboren is. Toen ik 'm net gevonden had was ik van plan om samen met hem te gaan. Nu ga ik dan alleen. En dat zal best een beetje lastig worden. Maar ik merk dat dat nog in de weg staat: een plan voor ons samen wat ik niet met hem heb uitgevoerd.

Mirjam ik hoop voor jou dat je ook ooit weer wil en kunt rijden. Dat er voor jou ook iets gebeurt wat dat mogelijk maakt :knuffel: