(Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:54

Ik denk dat veel berichten verkeerd gelezen worden.
Denk dat de meeste verkoop niet perse verkeerd vinden maar wel verkoop van een ongezond paard.
Oke als iemand dat wil met het juiste verhaal, oke, maar meestal liggen dat soort kopers niet voor het oprapen.
En dan is eerst zelf opknappen toch wel het eerlijkste naar het paard toe.
Want ja je hebt misschien wel geen match, daar kan het paard niets aan doen en heb je gewoon je zorgplicht.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:58

SunnyHorse schreef:
Sommige reactie lees ik tussen de regels door dat je haast moet boeten voor je keuze of iets dergelijks. Daar ben ik het absoluut niet mee eens! Je hoeft geen verantwoording af te leggen, zou wel goed kijken of het nu handig is om alvast tweede paardje te kopen, komt namelijk best veel op je af zo (qua beslissingen, kosten en emotioneel)

Verantwoording afleggen? Nee, zo bedoel ik het in ieder geval niet.
Maar je hebt wel een verantwoordelijkheid naar je dier, en verkopen zonder dat je enig idee hebt wat het dier daadwerkelijk mankeert is niet je verantwoordelijkheid nemen :n En dat is niet eerlijk tegenover het dier.
Het gaat er niet om dat er iemand moet boeten, het gaat er om dat je je verantwoordelijkheid neemt als eigenaar van een dier.

SunnyHorse
Berichten: 1256
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 10:26

Daar kan ik me ook in vinden, dus laat een dierenarts goed vast stellen wat er is, vraag om het “behandelplan” , geef alvast uitvoering eraan en maak dit verhaal duidelijk aan de eventuele kopers. En dan hopelijk iemand vinden die dit wil overnemen.

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 11:30

SunnyHorse schreef:
Daar kan ik me ook in vinden, dus laat een dierenarts goed vast stellen wat er is, vraag om het “behandelplan” , geef alvast uitvoering eraan en maak dit verhaal duidelijk aan de eventuele kopers. En dan hopelijk iemand vinden die dit wil overnemen.

En dan maar hopen dat je iemand treft die dat dan werkelijk ook doet en niet iemand die enkel een goedkoop paard wil scoren.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 11:56

SunnyHorse schreef:
Daar kan ik me ook in vinden, dus laat een dierenarts goed vast stellen wat er is, vraag om het “behandelplan” , geef alvast uitvoering eraan en maak dit verhaal duidelijk aan de eventuele kopers. En dan hopelijk iemand vinden die dit wil overnemen.


En iemand gaat die miserie in zijn/haar nek laten schuiven? Dat zou ik dus nooit vertrouwen.

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:52

Hey TS,
Ik schrik een beetje van de reactie's hier.
Ik heb mijn paard ook gekocht met 1 keer kijken, was niet mogelijk nog een keer te komen kijken helaas(kwamen dagelijks mensen langs voor hem).
Daar hoeft niks mis mee te zijn maar dan kan het dus wel voorkomen dat je niet een goed beeld van het paard krijgt.

Ik herken je gevoel eigenlijk best wel, als ik nu goed kijk heb ik helemaal niet het paard dat ik wil, ik heb ook vaak het gevoel dat hij iemand nodig heeft die veel meer ervaring heeft. Mijn paard heeft Lyme en lichte kissing spines (zo licht dat die er geen last van moeten hebben).
Ik heb ook meermaals verkoop overwogen en als ik het lees wil je jou pony niet wegdoen omdat die iets mankeert maar om het missen van een klik/ gevoel hebben dat dit niet jou paard is.

Ik heb mijn shetlander om dezelfde reden verkocht, ik hield veel van haar maar we paste niet bij elkaar. Ik denk inderdaad dat je er dan beide gelukkiger van word om een nieuw plekje te zoeken voor je pony/paard.
Wel is het natuurlijk ingewikkeld dat die nu iets heeft, ik geloof dat je dat al aan het uitzoeken bent dus geen commentaar daarop.
Dan is het een afweging aan jou of je haar zo wil verkopen als projectpaard of het eerst zelf volledig wil uitzoeken en eventueel "oplossen" om daarna een goed plekje te zoeken.


Als jij ruim de tijd hebt en genoeg geld voor een paard erbij kun je dat natuurlijk doen.
Wel kan een paard met onbekende blessure plots heel duur worden dus hou dat dan in gedachten zou ik zeggen, als je dan plek hebt voor een paard erbij en nu je droompaard gevonden hebt zou ik het doen (wellicht heel even de aankomende da afspraak afwachten).

Het lijkt me een ontzettend vervelende situatie en vanaf een scherm zie ik natuurlijk niet alles dus ik wens je vooral heel veel wijsheid toe :)

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 13:03

Ik zeg het niet vaak, maar hier zou paard zoekt baas misschien wat zijn. In mijn ogen ben je niet goed bezig als je een ziek paard verkoopt, en de kennis en middelen ( zandpaddock oa) heb je ook niet. Dan ben jij er vanaf.
Maar dan, die nieuwe? Die kan wel tegen 24/7 wei alleen? Dat vind ik nogal discutabel eerlijk gezegd. Ik zou eens goed te rade gaan of een paard houden zoals je nu doet niet geleid heeft tot het zieke paard.

hwn
Berichten: 4720
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:05

Pauline schreef:
Ik zeg het niet vaak, maar hier zou paard zoekt baas misschien wat zijn. In mijn ogen ben je niet goed bezig als je een ziek paard verkoopt, en de kennis en middelen ( zandpaddock oa) heb je ook niet. Dan ben jij er vanaf.


Kan idd een optie zijn als het paard effectief HB is, maar stel dat het paard enkel gevoelige zolen heeft en verder niks mankeert, dan hoef je je paard daarom toch niet gratis weg te geven? DA komt maandag langs, dus ik denk dat we nu nog niets kunnen adviseren, straks is het een storm in een glas water.

Sabri

Berichten: 1403
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:54

Ts als jou probleem is dat je niet zelf dominant genoeg bent zal ieder paard uiteindelijk zo kunnen worden als je Tinker nu.
Want ieder paard heeft een leider nodig.
Investeer beter in jezelf. Ook heb je zo te lezen niet veel kennis opgedaan over hoe een paard goed te houden. Dat de verkoper iets zegt (bv kan hele dagen in een wei) hoeft niet de werkelijkheid te zijn.
Daarnaast krijg ik de indruk dat je wellicht wat zorgen maakt als er slecht nieuws uit de dierenarts komt in de zin van dat je hem dan helemaal niet goed kunt verkopen. Maar wat wil je dan? Een ander opzadelen met de problemen die je vermoedelijk zelf veroorzaakt hebt?
En inderdaad, ook ponys kunnen niet goed tegen 24/7 wei. Ik heb zelf ook een sober paard gehad maar deze ging enkel in de wei 24/7 als de koeien het al opgegeten hadden en kregen een klein stukje wei zodat ze absoluut niet te dik werden. Ik krijg de indruk dat jij daar nog niet over nagedacht hebt?

Verder is de keus aan jou, al koop je er nog 10 paarden bij. Uiteindelijk zullen ze alle 10 ook vervelend kunnen worden als jij niet de juiste omgang en verzorging biedt.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 02-09-23 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57965
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:58

Sabri schreef:
Ts als jou probleem is dat je niet zelf dominant genoeg bent zal ieder paard uiteindelijk zo worden/zijn als je Tinker nu!
Want ieder paard heeft een leider nodig.

Investeer beter in jezelf. Ook heb je zo te lezen niet veel kennis opgedaan over hoe een paard goed te houden. Dat de verkoper iets zegt (bv kan hele dagen in een wei) hoeft niet de werkelijkheid te zijn.
Daarnaast krijg ik de indruk dat je wellicht wat zorgen maakt als er slecht nieuws uit de dierenarts komt in de zin van dat je hem dan helemaal niet goed kunt verkopen. Maar wat wil je dan? Een ander opzadelen met de problemen die je vermoedelijk zelf veroorzaakt hebt?
En inderdaad, ook ponys kunnen niet goed tegen 24/7 wei. Ik heb zelf ook een sober paard gehad maar deze ging enkel in de wei 24/7 als de koeien het al opgegeten hadden en kregen een klein stukje wei zodat ze absoluut niet te dik werden. Ik krijg de indruk dat jij daar nog niet over nagedacht hebt?

Verder is de keus aan jou, al koop je er nog 10 paarden bij. Uiteindelijk zullen ze alle 10 ook vervelend kunnen worden als jij niet de juiste omgang en verzorging biedt
.


Elk paard heeft een leider nodig maar niet elk paard heeft hetzelfde "level" van zelfzekerheid nodig. Ik heb hier nu een PRE en een merrie lopen die extreem dominant zijn en elke millimeter pakken die ze krijgen en dat type paarden moet je inderdaad niet aan iemand geven die onzeker is. Maar ik heb ook eentje lopen die veel zachtaardiger is en die matched prima met iemand die minder zeker is want hij accepteert veel meer leiding. Hij gaat veel minder in tegen een "nee doen we niet." Dan de PRE en de merrie. :)
Dus het is onzin dat TS met elk paard hetzelfde probleem gaat hebben puur omdat ze onzeker is. Zolang ze een juiste (stabiele) match vindt loopt dat wel los. Het enige wat me zorgen baart is dat ik twijfel of TS dat zelfinzicht heeft.

Jessicauvita

Berichten: 2578
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 16:06

Allereerst een passende stal vinden voor je tinker waar hij op paddock kan. Op stal opsluiten is echt een no go omdat hij niet het weiland opkan vanwege zijn bevangenheid.
Waarom neem je straks geen lessen met hem om wat meer vertrouwen in elkaar te krijgen ?

Mijn fjord was ook een verschrikking in het begin dat ik haar had. Helaas ook bevangen geworden door weiland . Paddock opgedaan, speciaal beslag eronder, en heel veel tijd in steken en dan komt het echt wel goed hoor.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 20:33

Sabri schreef:
Ts als jou probleem is dat je niet zelf dominant genoeg bent zal ieder paard uiteindelijk zo kunnen worden als je Tinker nu.
Want ieder paard heeft een leider nodig.
Investeer beter in jezelf. .


Wat een onzin. Ik moet ook geen dominant paard, weet dat van mezelf en heb een paard waar het vanaf dag 1 mee klikt. Hij is uit zichzelf gevoelig, respectvol en onderdanig. Hem heb ik juist met geduld meer vertrouwen moeten geven. Maar hij zal nooit misbruik maken als ik de touwtjes laat vieren of een keer niet super consequent ben.

TS: ik begrijp je struggle. Hopelijk valt het maandag mee, het klinkt op mij ergens ook als verkeerd bekapt en gevoelig (want mn op grind?).

Ik zou zelf voor nu nog geen nieuw paard kopen, een paard met blessure kost tijd en kan onverwacht ook veel geld kosten. Aan de andere kant, als je de tijd en financiële ruimte ervoor hebt, waarom niet?

Sabri

Berichten: 1403
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:59

Solistar schreef:
Sabri schreef:
Ts als jou probleem is dat je niet zelf dominant genoeg bent zal ieder paard uiteindelijk zo kunnen worden als je Tinker nu.
Want ieder paard heeft een leider nodig.
Investeer beter in jezelf. .


Wat een onzin. Ik moet ook geen dominant paard, weet dat van mezelf en heb een paard waar het vanaf dag 1 mee klikt. Hij is uit zichzelf gevoelig, respectvol en onderdanig. Hem heb ik juist met geduld meer vertrouwen moeten geven. Maar hij zal nooit misbruik maken als ik de touwtjes laat vieren of een keer niet super consequent ben.



Dominante paarden bestaan niet. Dominantie heeft te maken met gedrag, en dit is aan te leren en af te leren..Geen vaststaand gegeven!
Als je als ruiter je onderdanig opsteld, dan kan het niet anders dan dat dit zo zijn invloed heeft op een paard. En verder is consequent zijn weer wat anders dan dominant.
Ik denk dat TS ook beter kan spreken over leiderschap dan dominantie. Een goed leiderschap betekent ook zorgen voor vertrouwen. Kun jij op het paard vertrouwen en het paard op jou? En dat gaat verder dan alleen je 'droompaard'. Het gaat ook om goede zorg en kan het paard erop vertrouwen dat je hem oa juist verzorgt, hem de juiste plek, voer, medische zorg biedt. Als deze basis al fout is, kan het met ieder paard mislopen.
Ts heeft het erover dat grondwerk helpt. Dus daarom valt nog een hoop te leren.

Mondy

Berichten: 11842
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 22:18

Pauline schreef:
Ik zeg het niet vaak, maar hier zou paard zoekt baas misschien wat zijn. In mijn ogen ben je niet goed bezig als je een ziek paard verkoopt, en de kennis en middelen ( zandpaddock oa) heb je ook niet. Dan ben jij er vanaf.
Maar dan, die nieuwe? Die kan wel tegen 24/7 wei alleen? Dat vind ik nogal discutabel eerlijk gezegd. Ik zou eens goed te rade gaan of een paard houden zoals je nu doet niet geleid heeft tot het zieke paard.


Dit zou ik dus weer niet doen... die verkopen/of hoe ze t ook noemen.. de paarden met een blessure ook rustig door.

Dat het niet de juiste match is en je wilt verkopen vind ik ook niet erg. Is te begrijpen, zoals volgens mij de meeste wel snappen.
Het gaat erom dat je eerst de verantwoording neemt om m iig eerst op te knappen.

pateeke
Berichten: 2219
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 23:07

Een paard hebben is niet enkel “leuk” en ontspannend. Ook minder leuke dingen horen erbij. Dat zal met een nieuw paard net zo zijn.

Het kan natuurlijk zo zijn dat jullie geen goede match zijn, maar zelfs met een paard dat wel helemaal aan je ideale plaatje beantwoordt kan je moeilijkheden en minder fijne kantjes tegenkomen.
Elke dag is anders. Zowel je paard als jij zijn levende wezens met emoties, een eigen karakter, ieder levend wezen kan ziek worden enz.

Als je zegt dat je wel voor twee paarden de kosten kan dragen, geldt dat dan ook als een van beide (of allebei) ziek is (zijn)? De dierenartskosten kunnen hoog oplopen, mispak je daar niet aan…

Ik zou het risico niet durven nemen om nu al aan een nieuw paard te beginnen, zolang je niet weet wat er aan de hand is (en je zicht hebt op de bijbehorende kosten)
Laatst bijgewerkt door pateeke op 02-09-23 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Berichten: 9645
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 23:13

Pauline schreef:
Ik zeg het niet vaak, maar hier zou paard zoekt baas misschien wat zijn. In mijn ogen ben je niet goed bezig als je een ziek paard verkoopt, en de kennis en middelen ( zandpaddock oa) heb je ook niet. Dan ben jij er vanaf.
Maar dan, die nieuwe? Die kan wel tegen 24/7 wei alleen? Dat vind ik nogal discutabel eerlijk gezegd. Ik zou eens goed te rade gaan of een paard houden zoals je nu doet niet geleid heeft tot het zieke paard.

Hou eens op zeg. Dan wordt het dier bij pzb soort cash cow met beschrijvingen als "hoefbevangen geweest, maar prima voor recreatieruiter" et cetera. Hetgeen wat je erna verwoord is ook exact wat daar gebeurd. Bij Cushing hoef je volgens pzb alleen wat op de suikers te letten :+ oftewel handel in niet gezonde dieren zonder de juiste middelen en kennis.

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 00:30

Lees het grote topic over Paard zoekt Baas 'even' door en oordeel dan zelf of het een goede keuze is. Persoonlijk zou ik daar verre van blijven.

Goede grondwerkles en begeleiding gaan je helpen met je paard. Maar eerst weten of en wat het paard wat mankeert of niet. Dan kun je daarna plannen maken.

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 17:18

Ooh ik ken die organisatie wel en ben er niet zonder meer dol op. Maar ik lees dat TS haar paard gewoon zo snel mogelijk weg wil doen. Daar komt er iig nog een dierenarts bij, gezien de kosten die ze zeggen te hebben aan dierenartsen. Lijkt me beter dan een paard weg te laten teren in een eenzame stal.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 17:30

Als het paard echt hb heeft, dan komt verkoop in mijn woordenboek, niet aan de orde.

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:30

nikkel schreef:
Als het paard echt hb heeft, dan komt verkoop in mijn woordenboek, niet aan de orde.


Waarom niet?
Met een eerlijk verhaal kan dit nog wel. Er zijn best al wat mensen die een paard gevoelig aan HB hebben en het houden van dit paard daar helemaal op aangepast hebben. Als die een 2de paard of maatje zoeken, kan dit een prima match zijn. Natuurlijk spreken we dan over een heel andere prijsklasse.

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:54

Ik weet niet of het paardje getest is, maar heb je wel eens aan pssm gedacht. Dit is zelf al te testen door materiaal op te sturen. Dat zou je al kunnen doen als voor werk, voor de dierenarts komt. Het zal niet het eerste paardje zijn met, op het oog, vage klachten.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:29

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de dierenarts gezegd heeft.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:52

Bij mij rinkelt de alarmbel wbt pssm ook...
Symptomen komen overeen met symptomen die mijn pssm2 tinker laat zien.
Testen, en als dat het is is vrij kunnen bewegen zoooooo belangrijk

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:22

Ik neem aan dat de dierenarts inmiddels geweest is, benieuwd naar de uitslag.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:51

Een pony die niet goed is en waarvan je niet weet wat er aan de hand is wil je toch niet zo maar verkopen. Is het omdat je graag wil rijden?