(Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:43

Je hebt een paard gekocht en daarmee verantwoordelijkheid. Een ziek paard verkopen vind ik al niet chique, maar het is erg onverantwoord om dan al een nieuw paard te kopen als je dan het risico loopt het na een paar maanden niet meer te kunnen betalen. Waar ga je dan op bezuinigen. Een ziek paard kost nou eenmaal geld. En er zullen niet veel mensen staan te springen om een ziek paard te kopen. Dus voor hetzelfde geld duurt dat nog maanden.

Zet je paard op plek 1 en zorg dat het dier de juiste zorg krijgt voordat je het dier gaat verkopen.

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:44

Je gaat hier geen eenduidige morele 'toestemming' krijgen voor de koop van een tweede paard, ook niet van mij. Je hebt een stomme keuze gemaakt en daar moet je mee leven, dat hoort bij volwassen worden. Dat jouw stomme keuze er één van een paar honderd/duizend euro is, dat is simpelweg pech.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:01

Ik heb alles gelezen en begrijp de reacties van de anderen heel goed. Is ook een beetje het gevoel wat mij bekruipt. Spijt van de aanschaf en nu eigenlijk liever een ander willen.

Maar ik lees ook wel dat je probeert het goed te doen voor je huidige pony. Ik kan alleen niet opmaken of er voldoende kennis en kunde bij jou en je omgeving is. Ik lees iets over bevangen en dan op stal, maar heeft ze ook pijnstilling gekregen? Na de box rust, waarbij er wel beweging is geweest mag ie direct met masker de wei weer op. Das niet opbouwen ook met een masker moet je opbouwen. Je moet rekening houden met de voedingstoffen in het gras, dat verschilt per dag/week. Is onderhevig aan veel invloeden.

Verder is door de natuurlijk bekapper benoemt dat de hoeven niet goed bekapt waren en er kneuzingen te zijn. Heeft de bekapper er veel aan verandert? Een hoef is niet zomaar aan te passen aan het ideale plaatje namelijk. Kneuzingen zijn in mijn ogen niet van vorig jaar, maar recenter.

Daarbij vraag ik mij af hoe er hoefbevangen is geconstateerd. Met het verhaal over de kneuzingen zou het maar zo kunnen zijn dat de pony dunnen zolen heeft en nu last heeft omdat ze meer moet doen dan voor de koop. Bij de oude eigenaren stond ze volgens TS namelijk alleen maar op het land. Nu wordt ze bereden en krijgt ze dus veel meer beweging.

Als het dit laatste is dan is het allemaal niet zo dramatisch maar moet je op zoek naar een goede smid. Die zal er een ijzertje met een zooltje of siliconen onder slaan.

Ik zou dus op zoek gaan naar een goede smid, die kan beide dingen heel goed zelf oordelen en handelen.

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:14

Een ijzer eronder en dan een recent bevangen paard verkopen is vrij kansloos denk ik. Het ijzer zal de pijn wel maskeren, maar een evt. nieuwe eigenaar zal je toch verantwoordelijk stellen voor een gebrek, tenzij je het erbij vertelt, en dan zal de verkoopprijs flink moeten zakken. Het duurt ongeveer een jaar voordat een bevangen paard weer helemaal is hersteld; zo lang duurt het weer stevig uitgroeien van de hoefcapsule.
Mocht de verkoop van je Tinker niet vlotten dan is hij met goed management (lees desnoods het boek van Remco Sikkel, dan weet je precies wat wel en niet verstandig is m.b.t. bevangenheid) over ongeveer een jaar weer ok, al dan niet met hoefschoenen.
Wat realiteit is; stel je koopt paard 2, dan is de interesse in de Tinker helemaal weg en hoeveel tijd/zorg/geld ga je daar vermoedelijk dan nog aan besteden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:50

FenrisLoki schreef:
Pantykous schreef:
Wat voor raad wil je precies hebben? Je kunt er geen 2 betalen dus ik zou dan ook niet een tweede kopen.

En het verhaal over je huidige paard is ook vaag, je weet niet goed wat er mee is dus logisch dat een ander er dan geen interesse in heeft.


Misschien was het niet duidelijk geformuleerd, maar ik kan met gemak 2 paarden betalen. Ik weet gewoon niet of het slim is de pony te kopen zonder zekerheid dat ik mijn huidig paard verkocht krijg. Ik wil gewoon niet voor maandenlang 2 paarden onderhouden, ik ben nog jong en vind dat zonde van mijn geld. Er is overigens wel genoeg interesse naar mijn paard, daar niet van, maar ik ga ze uiteraard niet verkopen zolang ik geen uitsluitsel heb van de dierenarts of het inderdaad hoefbevangenheid is of iets anders. En indien er inderdaad iets mee scheelt, krijg ik ze dan wel verkocht? Vermoedelijk wel als wandelpaard, dat doet ze heel graag, maar de zekerheid is er natuurlijk niet.


DuoPenotti schreef:
Geen tweede erbij.
Maar ook kijken hoe jij je huidige paard beter kunt houden. Stalrust is geen eerlijke optie. Ook al bevalt hij niet. Hij is nog wel jou zorg.


Ik weet maar al te goed dat stalrust niet eerlijk is, maar aangezien wij enkel weides hebben is dat momenteel de enige optie om haar even van het gras te houden tot de dierenarts komt. Ze krijgt nog steeds haar dagelijkse beweging.


Poekkie schreef:
Heel eerlijk?
Je hebt hals over kop een paard gekocht,

daar amper tijd in gestoken (binnen het half jaar staat ie al terug te koop?),

een ongeschikte leefomgeving geboden (een koudbloed met weinig beweging op een volle wei ==> wees maar zeker dat die binnen de korste keren hb staat)

Slechte zorg geboden (paard staat al een maand zo mank dat zelfs draven niet meer wil)

En nu wil je hem zo snel mogelijk van de hand doen terwijl die kapot is en onmiddelijk vervangen door een ander paard waar je gezien je verhaal hoogstwaarschijnlijk terug tegen zo iets gaat aanlopen.

Ik zeg niet kopen, paard dat je nu hebt opknappen en dan maar even op zoek naar een verzorgpaard. Want iemand met die handelswijze is imo absoluut geen paard waardig.


Ik heb inderdaad halsoverkop een paard gekocht, en daar heb ik spijt van, was helemaal niet slim, i know. De rest van jouw statements vind ik wat overdreven, ik heb snel de belangrijkste punten in heel het verhaal aangehaald, belange niet alles vermeld. Tijd heb ik er wel ingestoken, van verschillende mensen hulp gekregen, etc. maar dat neemt niet weg dat ze gewoon echt geen goede match is voor mij, ze is dominant en ik durf haar niet op haar plek zetten.

Bij aankoop heel duidelijk gevraagd of ze 24/7 op gras kan staan, de vorige eigenaars hadden haar sinds veulen en daar had ze ook altijd 24/7 op gras gestaan, met beperkte beweging, dus zag er geen kwaad in. Bij mij kreeg ze trouwens meer beweging dan daar.

Ze stond niet mank toen ze een maand geleden niet meer wilde draven, ze heeft sinds de komst van de dierenarts geen enkele manke stap meer gezet, gisteren was de eerste keer, en toen was de dierenarts al gecontacteerd. Dat ze niet wou/wilt draven was niet omdat ze mank liep, anders had ik uiteraard de dierenarts sneller laten komen. Het manke stapje dat ze nu 2 maal heeft gezet was ook beide keren op kiezelstenen. Ze is niet kapot. Op straat loopt ze overigens wel vlot door, en lijkt er niks mis te zijn.


Flubberboot schreef:
Eerlijk? Ik zou voor je huidige paard een andere stal zoeken die beter bij hem past (zandpaddocks met hooi) Die eerst opknappen en verkopen en dan pas in de buurt van een paard komen wat te koop staat, dus ook niet zoeken/browsen op verkoopsites


Helaas zijn er in de omgeving van waar ik woon geen stallingen waar ze zandpaddocks hebben, daarom dat ik bij aankoop ook uitdrukkelijk had gevraagd dat ze zeker op gras kon...


Elisa2 schreef:
Niet doen, besteed het geld van de aankoop van de droompony aan gedegen medisch onderzoek en behandeling van degene van die je nu hebt.

Waarschijnlijk is je droompony ook maar even leuk en braaf bij je en omdat je ervaring mist zul je daar ook tegen bepaalde zaken gaan aanlopen. Nu heb je nog profijt van de opvoeding en training van een ander.


Mijn huidig paardje is ook een stuk jonger (ze is 8) dan de "droompony" (hij is 13). Daarmee wil ik zeggen, de pony is al volledig getraind en opgevoed, het is een pony waarvan ik kan bijleren, niet zoals mijn paardje waar ik nog vanalles aan moet leren (wat dus niet lukt).


Wiwabalia schreef:
Geen tweede erbij. Ik heb er twee enhet zijn niet enkel de kosten, maar je hebt ook de zorg/aandacht voor twee paarden.

Als jij erg onzeker bent, neem grondwerklessen (zodra ze opgeknapt is), en ga aan jullie band werken. Je moet in ieder paard tijd en geld investeren. Een band moet groeien, dat kost tijd. Anders gewoon geen eigen paard nemen maar een paard gaan bijrijden.


Grondwerklessen heb ik ook al genomen. We deden/doen meer grondwerk dan rijden. Er was verbetering te zien, maar als ik er alleen mee aan de slag ga gaat het snel weer downhill. Vermoedelijk door mijn schrik die ze voelt.


En wat wil je met de droompony doen? Geen enkel volwassen paard kan 24 uur op het gras....kans dat 'droompony' ook gaat kreupelen bij je is dus zeer aannemelijk.

Tip: lees boeken/internet over het houden van paarden en de exacte oorzaak van de pijn die jouw Tinker heeft wordt je duidelijker.

Verdiep je in hoefbevangenheid, spierziekten, management, gewicht en gebruik per type paard.

Leer hoe paarden werken door lessen te nemen.

Vanuit daar kun je hem beter helpen en voorkomen dat jouw nieuwe paard hetzelfde overkomt.

Ik heb het te doen met je tinker!

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:51

Montgri schreef:
Even out of the box he…
Je zegt dat er genoeg mensen zijn die interesse hebben in jou paard.
Maar geldt dat ook nu? Nu ze niet goed loopt en waarschijnlijk hoefbevangen is. Want wellicht kunnen die nieuwe mensen wel de zorg geven die je tinker nu nodig heeft zoals een paddock, andere hoefsmid, ander voermanagement etc. Ja wellicht voor een vriendenprijsje dan. Maar als ze op voorhand al geïnteresseerd waren en nu nog steeds, why not? Als jij hem niet kan bieden wat ie nodig heeft en hun wel en hun willen dit avontuur aangaan…is dat vele male eerlijker voor het beessie.

En verder tja ik zou sowieso opzoek gaan naar een andere plek. Een winter met alleen een stuk weide en niets van zand/verhard succes, dat moet je niet willen.

Als er werkelijk mensen zouden zijn die interesse hebben in jouw paard zoals hij nu is en hem weer op de rit kunnen krijgen, dan zou je hem daar inderdaad aan kunnen verkopen, wel voor een aangepaste prijs en met het eerlijke verhaal. Mogelijk zou het paard daar dan meer op zijn plek zijn ook wat betreft zijn gezondheid (andere omstandigheden).

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:12

Mer1980 schreef:
Ik ga er niet zo hard in als de rest. Als je nu interesse hebt voor je tinker ondanks het feit dat deze niet goed loopt: doe weg, de nieuwe koper kiest bewust voor een project mits die wel zandpaddocks en arm voer kunnen bieden zul je dat terugzien ik de prijs die je ervoor krijgt. Er zijn meerdere mensen die daar wel voor open staan.

En als je je droompony hebt gevonden, je partner staat erachter en je kan er 2 betalen, waarom niet gewoon doen.


Waarom niet?
1) Iemand die duidelijk aangeeft heel onzeker te zijn ==> grote kans op hetzelfde gedrag
2) een pony 24/7 op een volle wei ==> grote kans op hetzelfde probleem, ponies kunnen daar ook helemaal niet zo goed tegen. 99% heeft dan tenminste ernstig overgewicht, alle andere miserie volgt vanzelf
3) verkoop van de eerste kan nog maanden duren in deze staat en TS geeft aan eig geen twee paarden te willen betalen (begrijpelijk)

Waarom wel dus?

Mer1980

Berichten: 18857
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:16

Nou en? Er staan zat paarden 24/7 op het gras jaarrond. Hoeft niets mis mee te zijn. En daarnaast er is zoveel verschil in rassen en gedrag, het kan zomaar wel de juiste match zijn. Ik zie het probleem niet, ze moet het lekker zelf weten. En aldoende leert men.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:23

Nouja er eten ook zat kinderen alleen maar chips en ijs een hele dag door…
Er met die visie al aan beginnen voorspelt weinig goeds.
(En nee ik ken eig geen enkel gezond paard of pony <20 jaar oud met minder dan dagelijks rijden of mennen dat het goed doet op een wei 24/7. Stuk voor stuk moddervet of erger. Maar ja ze staan er wel op idd. Mag van mij onder mishandeling geschaard, die morbide obesitas gevallen).

Mer1980

Berichten: 18857
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:38

Er staan er ook zat 27/7 op stal.... of af en toe een uurtje buiten, tsja.... Mijn paarden staan ook 24/7 buiten met loopstal (toevallig wel een paddock, maar met die moussons af en toe in NL is zelfs die af en toe niet droog te krijgen ondanks drainage) maar als ik bokt moet geloven is op stal niet goed, op de wei niet goed. er is nooit iets goed. Het moet bij het ras passen, maar TS zegt nergens dat er geen schuilplek of droge plek is, dus kan daar niet over (ver) oordelen. Dat de Tinker niet op dit management kan is duidelijk, dan verkoop dat dier ZSM aan iemand die er wel iets mee kan, incl. verhaal en gereduceerde prijs en koop lekker je droompony die wellicht ander ras wel helemaal super gaat hierop. Er staat nergens dat TS niets met het dier gaat doen, wellicht rijdt ze dat dier wel 5 / 6 x per week (wat dan ook weer door de bokt politie wordt veroordeeld, want de één zegt dit en de ander dat) who cares. Ik denk dat TS het hart op de juiste plaats heeft en een beetje dom is geweest het op bokt te plaatsen met deze berg hysterische moraalridders die overal wel iets ergs van weten te vinden. TS ga er lekker voor!

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:45

Als iemand hier komt zeggen een paard te kopen voor 24/7 op stal te houden zal dat hier idd ook niet aangeprezen worden. Gelukkig.

Arme dieren wel waar zo als voorwerpen mee wordt gesleurd.

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:51

Wat als het moeilijke gedrag nou eens weg komt van pijn?
En dat als ze, wanneer de gezond is gewoon weer dat brave paard is wat je kocht?

Vergeet je niet dat het voor een paard ook wennen is? Nieuwe situatie? Nieuwe eigenaar?
Kan wel een jaar duren.

En wat als je volgende paard ineens na de koop ook lastiger blijkt te zijn als wat ze was?

Gewoon een paar vragen.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:53

Mer1980 schreef:
Er staan er ook zat 27/7 op stal.... of af en toe een uurtje buiten, tsja.... Mijn paarden staan ook 24/7 buiten met loopstal (toevallig wel een paddock, maar met die moussons af en toe in NL is zelfs die af en toe niet droog te krijgen ondanks drainage) maar als ik bokt moet geloven is op stal niet goed, op de wei niet goed. er is nooit iets goed. Het moet bij het ras passen, maar TS zegt nergens dat er geen schuilplek of droge plek is, dus kan daar niet over (ver) oordelen. Dat de Tinker niet op dit management kan is duidelijk, dan verkoop dat dier ZSM aan iemand die er wel iets mee kan, incl. verhaal en gereduceerde prijs en koop lekker je droompony die wellicht ander ras wel helemaal super gaat hierop. Er staat nergens dat TS niets met het dier gaat doen, wellicht rijdt ze dat dier wel 5 / 6 x per week (wat dan ook weer door de bokt politie wordt veroordeeld, want de één zegt dit en de ander dat) who cares. Ik denk dat TS het hart op de juiste plaats heeft en een beetje dom is geweest het op bokt te plaatsen met deze berg hysterische moraalridders die overal wel iets ergs van weten te vinden. TS ga er lekker voor!

Dat vind ik eigenlijk ook wel ,Bokkers vinden nooit iets goed .En als iemand raad vraagt dan wordt hij\zij volledig afgekraakt. Daar heeft ze niets aan en haar paard ook niet.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:53

Is de tinker op pssm getest?

DuoPenotti

Berichten: 29682
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:58

Dat hij lekker in de wei staat is natuurlijk heel fijn.
En daar is de goede bedoeling echt van te begrijpen.
Maar denk dat het voor veel sobere paarden echt niet kan.

Wat ik wel naar vind dat een geblesseerd paard geen andere optie heeft dan stal.
Ik bedoel geen bak? Geen longeerbak? Iets?

Daarnaast weten we natuurlijk niet eens of hij bevangen is.
Verstandig om hem van het gras te halen. Meestal ook goed voor andere dingen.
Maar echt goed onderzoek is er geloof ik niet geweest zo te lezen.


Maar hoe dan ook. Eerst met deze het netjes af handelen dan pas verder kijken.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 19:40

Mer1980 schreef:
Ik ga er niet zo hard in als de rest. Als je nu interesse hebt voor je tinker ondanks het feit dat deze niet goed loopt: doe weg, de nieuwe koper kiest bewust voor een project mits die wel zandpaddocks en arm voer kunnen bieden zul je dat terugzien ik de prijs die je ervoor krijgt. Er zijn meerdere mensen die daar wel voor open staan.

En als je je droompony hebt gevonden, je partner staat erachter en je kan er 2 betalen, waarom niet gewoon doen.


Ben ik het mee eens.

Ik vind dat men (vooral op Bokt denk ik, weet niet of het erbuiten ook zo is) wel heel hard doorslaat in het verantwoordelijkheid opnemen voor je paard. Trouwen doe je tot de dood je scheidt, geldt niet voor een paard kopen, maar echtscheidingen lijken wel meer aanvaard te worden dan een paard verkopen. Ik heb zelf ook wel enkele verkeerde aankopen van paarden gedaan, heb er eentje zonder klik mee 25 (!!!) jaar gehad, het paard heeft het denk ik nooit gemerkt, maar het was wel best energieslopend. Ik heb er nu nog eentje lopen (haar laatste zoon) waar ik niet de klik mee heb als met mijn andere twee, dus ik vermoed dat ik met hem in hetzelfde schuitje zal belanden, is niet eerlijk naar het paard toe, dan zit je ook nog met het schuldgevoel, plus dat je bakken geld kwijt bent aan iets wat je niet wilt (klinkt cru, maar iedereen lijkt hier heiliger dan de paus, ik wil even open kaart spelen, ook al zullen sommigen me nu misschien met de nek aankijken).

Er zijn ook nog veel alsen en maren: paard is nog maar recent geblesseerd, nog geen diagnose door DA, dus kan zijn dat het een storm in een glas water is, maar het kan ook een lange weg zijn waarbij het paard het ene probleem na het andere krijgt en niet opknapt, waardoor je er blijft mee zitten. Dus als er geïnteresseerden zijn die het hele verhaal kennen, en die je kan vertrouwen dat ze paard niet gaan onder pijnstiller zetten en dan voor grof geld doorverkopen, dan zou ik het aandurven.

En wat boxrust betreft: de orthopeed die hier was voor mijn merrie haar peesblessure, die zei dat hij bij hoefbevangenheid 6 weken boxrust adviseert zodat het hoefbeen zeker niet kan kantelen, dus de meningen zijn hierover wel verdeeld. Weliswaar moet het een dik ingestrooide stal zijn zodat ie zacht kan staan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 19:46

Als er zoveel interesse is in het huidige paard snap ik niet waarom ze niet al verkocht is. Van wat ik lees kan ze niet veel beroerder terecht komen kwa zorg. Dan kan jij vrolijk je "droompony" kopen en over zes maanden een nieuw topic openen.

Popstra
Berichten: 13778
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 22:03

hwn schreef:
Mer1980 schreef:
Ik ga er niet zo hard in als de rest. Als je nu interesse hebt voor je tinker ondanks het feit dat deze niet goed loopt: doe weg, de nieuwe koper kiest bewust voor een project mits die wel zandpaddocks en arm voer kunnen bieden zul je dat terugzien ik de prijs die je ervoor krijgt. Er zijn meerdere mensen die daar wel voor open staan.

En als je je droompony hebt gevonden, je partner staat erachter en je kan er 2 betalen, waarom niet gewoon doen.


Ben ik het mee eens.

Ik vind dat men (vooral op Bokt denk ik, weet niet of het erbuiten ook zo is) wel heel hard doorslaat in het verantwoordelijkheid opnemen voor je paard. Trouwen doe je tot de dood je scheidt, geldt niet voor een paard kopen, maar echtscheidingen lijken wel meer aanvaard te worden dan een paard verkopen. Ik heb zelf ook wel enkele verkeerde aankopen van paarden gedaan, heb er eentje zonder klik mee 25 (!!!) jaar gehad, het paard heeft het denk ik nooit gemerkt, maar het was wel best energieslopend. Ik heb er nu nog eentje lopen (haar laatste zoon) waar ik niet de klik mee heb als met mijn andere twee, dus ik vermoed dat ik met hem in hetzelfde schuitje zal belanden, is niet eerlijk naar het paard toe, dan zit je ook nog met het schuldgevoel, plus dat je bakken geld kwijt bent aan iets wat je niet wilt (klinkt cru, maar iedereen lijkt hier heiliger dan de paus, ik wil even open kaart spelen, ook al zullen sommigen me nu misschien met de nek aankijken).

Er zijn ook nog veel alsen en maren: paard is nog maar recent geblesseerd, nog geen diagnose door DA, dus kan zijn dat het een storm in een glas water is, maar het kan ook een lange weg zijn waarbij het paard het ene probleem na het andere krijgt en niet opknapt, waardoor je er blijft mee zitten. Dus als er geïnteresseerden zijn die het hele verhaal kennen, en die je kan vertrouwen dat ze paard niet gaan onder pijnstiller zetten en dan voor grof geld doorverkopen, dan zou ik het aandurven.

En wat boxrust betreft: de orthopeed die hier was voor mijn merrie haar peesblessure, die zei dat hij bij hoefbevangenheid 6 weken boxrust adviseert zodat het hoefbeen zeker niet kan kantelen, dus de meningen zijn hierover wel verdeeld. Weliswaar moet het een dik ingestrooide stal zijn zodat ie zacht kan staan.

Als het de verkoop wegens geen klik een gezond paard betreft hebben Bokkers heus niet zo veel moeite mee.

Het gaat hier om een paard wat iets mankeerd. Dat ga je als je goed fatsoen hebt niet zo maar ff weg schijten!

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 22:09

@Popstra, nee, dat doe je idd niet, maar je kan ook niet verwachten dat TS haar leven on hold zet en het paard bijv. nog 15 jaar houdt en pas op haar 40ste haar droompaard kan gaan zoeken. Paard krijgt volgens mij wel de nodige aandacht en medische zorgen (DA staat ingepland toch?), en is nu ook niet dat ze het paard laat ophalen door de eerste de beste handelaar. Mocht TS niets om het paard geven, dan stelde ze de vraag hier niet op Bokt, toch?

Wintu

Berichten: 3008
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 01:34

hwn schreef:
@Popstra, nee, dat doe je idd niet, maar je kan ook niet verwachten dat TS haar leven on hold zet en het paard bijv. nog 15 jaar houdt en pas op haar 40ste haar droompaard kan gaan zoeken. Paard krijgt volgens mij wel de nodige aandacht en medische zorgen (DA staat ingepland toch?), en is nu ook niet dat ze het paard laat ophalen door de eerste de beste handelaar. Mocht TS niets om het paard geven, dan stelde ze de vraag hier niet op Bokt, toch?


Naar mijn bescheiden mening gooi je een ziek paard niet de handel in.
De kans dat mensen een ziek paard aankopen voor een lage prijs met de kans nog flink te moeten investeren in dierenartskosten, lijkt me erg klein.
Dus neem verantwoording voor het dier, knap het op en verkoop het of maak er een eind aan, maar een ander met je zieke dieren opschepen, ik vind het echt een grote no go. De kans is groot dat het paard dan niet zo een rooskleurige toekomst tegemoet gaat ook.

DDDara
Berichten: 992
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:44

Ik ben het met Mer1980 eens.

Ik zou je paard NU verkopen en het probleem niet zelf op lossen want het is wel duidelijk dat je niet in een situatie zit waarin je dit probleem kunt oplossen. Het is niet eerlijk tegen over je paard om hem opstal te zetten zo als het niet goed is om hem terug op de wei te zetten.
Feit is dat het paard hier nu hoe dan ook de pineut is, verder heb je geen klik dus de drang om het paard met al je energie op te knappen is er ook niet.

Verkoop je paard NU voor een project prijs met een eerlijk verhaal (dit scheelt jou ook alle bijkomende kosten, dus je krijgt minder voor je paard maar hij kost je ook minder)
En koop WEL OVERWOGEN dus bekijk alles goed je DROOMPONY en zorg dat dat wel goed gaat door meteen ook les te nemen"!

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:57

Lindsey_99 schreef:
Een ijzer eronder en dan een recent bevangen paard verkopen is vrij kansloos denk ik. Het ijzer zal de pijn wel maskeren, maar een evt. nieuwe eigenaar zal je toch verantwoordelijk stellen voor een gebrek, tenzij je het erbij vertelt, en dan zal de verkoopprijs flink moeten zakken. Het duurt ongeveer een jaar voordat een bevangen paard weer helemaal is hersteld; zo lang duurt het weer stevig uitgroeien van de hoefcapsule.
Mocht de verkoop van je Tinker niet vlotten dan is hij met goed management (lees desnoods het boek van Remco Sikkel, dan weet je precies wat wel en niet verstandig is m.b.t. bevangenheid) over ongeveer een jaar weer ok, al dan niet met hoefschoenen.
Wat realiteit is; stel je koopt paard 2, dan is de interesse in de Tinker helemaal weg en hoeveel tijd/zorg/geld ga je daar vermoedelijk dan nog aan besteden?


Ik zeg niet dat ze een paard wat last heeft moet verkopen. Ik vraag mij oprecht af in hoeverre het daadwerkelijk bevangenheid is. Als het een dunne zool samen met de kneuzingen zijn een ijzertje met zooltje een uitkomst en valt het enorm mee. Daarom mijn advies zoek een goede smid die hier naar kan kijken. Ik stel mijn vraagtekens bij de diagnose die TS geeft.

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 08:06

@ TS, heb je er ook rekening mee gehouden dan een hoefbevangen paard verkopen, maar een fractie meer waard is van de oorspronkelijke aankoopprijs?

Sowieso zou ik eerst uitzoeken wat ze scheelt en ze dan met een eerlijk verhaal verkopen. De interesse zal heel wat minder zijn, maar met dat geluk, vind je mss wel een geschikt huisje.

Alleen zou ik wachten tot deze weg is, want een paard met kanttekening ligt niet goed in de markt, dus reële kans dat ze nog maanden blijft.

Daarnaast, in welke regio zit je, want ook al ga je voor een ander paard, een betere locatie lijkt me geen overbodige luxe, want in de winter, als het vriest, heeft menig paard problemen door dan op gras te staan…

Als derde zou ik ook heel voorzichtig zijn met dat droompaard, want iemand zei het hier al, de markt is nog altijd heel heet en als de pony zooo fantastisch zou zijn, zou die geen maanden te koop blijven staan lijkt me.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:39

Zonde dat dit topic zo'n negatieve lading krijgt.. Dat helpt niet. -O-

Mijn vorige pony wou ook niet meer draven, reageerde niet op de tang, toen haar hoeven te kort waren. Dit door slijten omdat het beestje veel meer in beweging kwam dan ze gewend was. Niemand zijn schuld dus. Duurde ook best even voor dat fijn was uitgegroeid.

Mijn ervaring is ook dat er bekappers zijn (zeker die met een eigen visie) die andere bekappers onderuit halen. Dat geeft namelijk een schrikreactie en de volgende keer kies je toch maar weer deze bekapper uit, die bekapper die nu wonderen heeft verricht. Een goede smid is er helaas een die al helemaal vol zit en bovenstaande trucjes niet nodig heeft. Even heel zwart-wit beschreven!

Als je haar bij de huidige stalling niet kan bieden wat ze nodig heeft zou ik haar toch verplaatsen. Ja zuur dat het uit de buurt is. Maar hoe vaak ga je nu?

Is het een idee om een goede bijrijder te zoeken die jou ook een beetje onder zijn/haar hoede neemt? Als iemand anders je paard weer de duidelijkheid en steun kan bieden, heb jij daar ook profijt van! Als je ziet dat je paard goed reageert op een correctie durf je dit daarna misschien zelf ook beter.

We hebben allemaal wel eens een miskoop gedaan toch? Dat het met een paard grotere gevolgen heeft dan met een shirtje is logisch en vervelend maar laten we nu niet meteen doen alsof het volgende paard ook een miskoop gaat zijn. Of je het volgende paard wel of niet moet kopen kan niemand voor je beslissen. Ongeacht je salaris is een paard erg duur, van die 400 die je per maand kwijt bent heb je snel een vakantie gespaard, alleen jij kan beslissen waar je de prio hebt liggen.

SunnyHorse
Berichten: 1255
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:49

Wat sneu voor jou en je paard! Kopen van je eerste paard is heel bijzonder, althans dat vond ik, en als het zo uitpakt: dat gun ik jou en je paardje niet.

Ik sluit me aan bij een aantal voorgangers:
Verkopen aan een koper met een goede plek en met eerlijke verhaal. Vrees ook dat je rekening moet houden met een aangepaste verkoop prijs.

Sommige reactie lees ik tussen de regels door dat je haast moet boeten voor je keuze of iets dergelijks. Daar ben ik het absoluut niet mee eens! Je hoeft geen verantwoording af te leggen, zou wel goed kijken of het nu handig is om alvast tweede paardje te kopen, komt namelijk best veel op je af zo (qua beslissingen, kosten en emotioneel)

Weet te weinig af van de plek waar je nu staat. Wel goed om goed na te gaan of deze plek geschikt is voor een eventueel nieuw paardje.

Sterkte en succes!