(Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:40

staan ze op die stal de hele winterperiode ook in de wei?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:41

FenrisLoki schreef:
De kneuzingen waren er van voor ik het paard had gekocht, van bij de vorige eigenaars, waar ze blijkbaar niet goed bekapt werd. De kneuzingen zijn nu zo goed als weg. De dierenarts die maandag komt heeft ook een opleiding als smid, dus zal het haar ook eens vragen



kneuzingen van 9 maanden geleden?

FenrisLoki
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 12:48

Poekkie schreef:
Ongeacht de leeftijd - als je die training en opvoeding niet bijhoudt gaat het heel snel bergafwaarts. Verkijk je daar niet op - als je echt heel onzeker en angstig bent krijg je van zelfs de meeste opgevoede 20’ers nog een rotbeest gemaakt.

Verder ben je wel erg naïef. Een koudbloed 24/7 op een volle wei is 99% van de tijd miserie (dekhengsten, drachtige merries of heel veel in het werk uitgesloten), ongeacht hoe lang die ervoor al zo stond. Gewoon niet willen. De meesten ponies ook niet trouwens, voor het geval je de pony hetzelfde zou willen huisvesten.


Daarom juist dat ik dacht er goed aan te doen haar te verkopen, bij mij gaat ze precies bergafwaarts, ondanks hulp, dan is het toch beter dat ze naar iemand gaat die er beter mee overweg kan?

Ik vind mijzelf nu niet echt naïef om er van uit te gaan dat ze op gras kan als ze daarvoor ook al altijd op gras heeft gestaan. Natuurlijk wist ik dat ik ging moeten opletten. Ze staat ook enkel met andere koudbloeden en ponys die allemaal geen problemen hebben op dezelfde weide

FenrisLoki
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 12:49

fokfanaat schreef:
staan ze op die stal de hele winterperiode ook in de wei?


De weide wordt dan afgesloten zodat ze maar op 1 deel kunnen

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:58

Bij mij gaan er eerlijk gezegd allemaal alarmbellen rinkelen bij wat je zegt, je paard staat 24/7 op stal. Geen goede dierenartsen in de buurt, altijd op gras en anders op stal. Klinkt niet als een gezonde omgeving voor jouw huidige, maar ook je toekomstige paard.

Niet aan 2 paarden beginnen, zorg eerst dat je huidige paard zich oké voelt

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:10

FenrisLoki schreef:
Poekkie schreef:
Ongeacht de leeftijd - als je die training en opvoeding niet bijhoudt gaat het heel snel bergafwaarts. Verkijk je daar niet op - als je echt heel onzeker en angstig bent krijg je van zelfs de meeste opgevoede 20’ers nog een rotbeest gemaakt.

Verder ben je wel erg naïef. Een koudbloed 24/7 op een volle wei is 99% van de tijd miserie (dekhengsten, drachtige merries of heel veel in het werk uitgesloten), ongeacht hoe lang die ervoor al zo stond. Gewoon niet willen. De meesten ponies ook niet trouwens, voor het geval je de pony hetzelfde zou willen huisvesten.


Daarom juist dat ik dacht er goed aan te doen haar te verkopen, bij mij gaat ze precies bergafwaarts, ondanks hulp, dan is het toch beter dat ze naar iemand gaat die er beter mee overweg kan?

Ik vind mijzelf nu niet echt naïef om er van uit te gaan dat ze op gras kan als ze daarvoor ook al altijd op gras heeft gestaan. Natuurlijk wist ik dat ik ging moeten opletten. Ze staat ook enkel met andere koudbloeden en ponys die allemaal geen problemen hebben op dezelfde weide


Ja die zal idd een andere baas (of samen met jou en veel begeleiding) nodig hebben maar ik doel op een tweede pony. Die gaat net dezelfde spiraal in gaan als je niet oppast.

En die problemen bij die anderen ponies en koudbloeden op die wei komen met de jaren nog wel, geloof me vrij ;)

Achterom
Berichten: 23035
Geregistreerd: 28-09-04

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:15

Ik snap dit dus echt niet :n Geen zandpaddocks in de buurt? Wat is dan in de buurt?
Wat poekkie schrijft ben ik het ook mee eens, die "droompony" gaat sowieso een verhuizing doormaken, dat kan al wat doen in gedrag. En als jij dan niet duidelijk genoeg durft te zijn, zoals je dat blijkbaar richting je huidige paard ook niet bent, dan heb je kans dat die pony óók de leiding overneemt en zit je weer met hetzelfde probleem als nu.

Knap eerst je huidige paard op, geef jezelf een flinke schop onder de kont en ga serieus aan jezelf werken. Je komt nogal verwend en egocentrisch over...

Pantykous

Berichten: 10488
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:16

FenrisLoki schreef:
Pantykous schreef:
Wat voor raad wil je precies hebben? Je kunt er geen 2 betalen dus ik zou dan ook niet een tweede kopen.

En het verhaal over je huidige paard is ook vaag, je weet niet goed wat er mee is dus logisch dat een ander er dan geen interesse in heeft.


Misschien was het niet duidelijk geformuleerd, maar ik kan met gemak 2 paarden betalen. Ik weet gewoon niet of het slim is de pony te kopen zonder zekerheid dat ik mijn huidig paard verkocht krijg. Ik wil gewoon niet voor maandenlang 2 paarden onderhouden, ik ben nog jong en vind dat zonde van mijn geld.


Dit staat in je OP:
Citaat:
k ga er vanuit dat ik mijn eigen paardje ooit wel verkocht zal krijgen, en financieel kan ik wel voor heel even de kosten van 2 paarden dragen


Heel even is niet makkelijk.

Ik zou eerst je huidige paard oplossen. Idd goede smid erbij, DA erbij en dan plan van aanpak en duidelijke verkoop advertentie.

pol013

Berichten: 8999
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:34

Nog los van wat ik er verder van kan zeggen.

Puur financieel is het gewoon onverstandig om een tweede paard er bij te kopen op dit moment.
Je geeft aan een tijdje best 2 paarden te kunnen financieren. Dat is duidelijk niet langdurig.

Op dit moment heb je nog geen idee van de ernst van de situatie bij je huidige paard. Dus ook nog geen idee van hoe lang herstel gaat duren. Daarmee is de factor tijd tot verkoop dus super onzeker. Je hebt geen idee hoe lang je dan 2 paarden moet onderhouden of tegen welke kosten je aan gaat lopen met je huidige paard cq hoeveel (of weinig) deze nog op kan brengen bij verkoop.

Financieel heel verstandig is pas verkopen als deze verkocht (en betaald) is.
nog enigszins verstandig is, zicht hebben op de hersteltijd van deze en dan pas gaan zoeken.
Financieel heel onverstandig is je nu in een nieuw avontuur storten voor je het huidige probleem getackeld hebt.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 01-09-23 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

diesuus
Berichten: 192
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: over de grote sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:34

Helaas heb je een verkeerde keus gemaakt, wat je zelf ook wel weet, maar daar moet je wel de gevolgen voor dragen. Dus eerst een ander plekje zoeken voor je huidige paard, als dat met jou is of iemand anders is om het even, maar een zandpaddock is toch wel raadzaam. Verkopen zal best lastig zijn nu, wie durft die gok te nemen.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:37

Ik zou me niet te druk maken over de verkoop van je ene pony, als deze gezond was. Om goed te weten wat er aan de hand is, zul je ook foto's moeten maken en mogelijk een echo. Daar zitten best wel kosten aan. Pas als je precies weet wat hij heeft, kun je een inschatting maken hoe verkoopbaar hij nu is. Mogelijk ga je een revalidatietraject in van 6 maanden of langer en ben je 2000 euro verder voor je de diagnose hebt. Calculeer dat even in ook. Daarbij gaan we al richting najaar, dan wordt de verkoop ook moeilijker. Een en ander hangt dus echt af van je budget voor de dierenarts en hoe lang je dubbele stalkosten en dierenartskosten, medicatie etc kunt betalen. Als hij in al die tijd nog niet rad geweest is, dan mag je er vanuit gaan dat dit niet heel simpel op te lossen valt in de meeste gevallen. Tenzij misschien je bekapper hem er heel slecht opgezet heeft.

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:39

Hé TS; Ik lees dat je eigenlijk op zoek bent naar bevestiging hier op het forum; dat de keuze van verkopen de juiste is. De reacties hier houden je eigenlijk een mooie spiegel voor. Want die bevestiging ga je hier niet krijgen.

Je vertelt dat je onzeker bent, dus ik kan me voorstellen dat dit een lastige situatie voor je is en dat je gewoon ook echt niet weet wat je moet doen. Ik zie ook dat je wel hulp inroept en het allemaal niet op zn beloop laat. Je doet je best.

Wat mij vooral opvalt is dat je paardje begon te manken nadat je hem te koop hebt gezet; je schrijft dat je paard dominant is. Maar ik denk dat je paardje juist heel onzeker is en dat hij/zij behoorlijk onder stress staat. Mede veroorzaakt door 'het niet gewenst zijn' en daardoor uit balans is geraakt en wellicht ook wat defensief. Nu krijgt hij niet de juiste zorg, omdat ie op stal staat. Jouw paardje ruimte nodig en daarnaast ook jouw aandacht en liefde.

Als ik je een advies mag geven; koop dat andere paard niet. Het gras is niet altijd groener aan de andere kant ;-)

Kies nu voor je huidige paard; kies ervoor om hem ruimte te geven en aandacht. Kies ervoor om samen te groeien, ik verwacht dat je eigenlijk heel veel van elkaar kan leren.

MarliesV

Berichten: 15199
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:42

TS, lees je eens goed in wat hoefbevangen inhoud.

Want op het gras, na 2 weken stalrust, is zeker geen goed idee. Net als nu helemaal op stal (beter dan in de wei inderdaad) maar wel dagelijks beweging.
Als ze bevangen zijn, dan moet je geen gedwongen beweging geven, rust, pijnstillers en bij voorkeur op zand met arm hooi is de eerste actie.

Opbouwen van beweging en gras nooit direct in de acute fase. Als je straks een gekanteld hoefbeen hebt of zelfs een zool perforatie dan ben je nog veel verder van huis met dat dier.

Ik zou zeker geen 2e paard nu kopen, ga eerst eens goed voor je 1e paard zorgen en besteed daar je tijd, geld en energie aan.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:44

Het heeft geen zin om ts af te katten. Ze heeft haar eerste paard gekocht en loopt nu tegen problemen aan. En ze vraagt hier om advies.Het kan best zijn dat dit paard toch geen match is met ts. En dan kan het beter zijn dat ze hem weer verkoopt, maar het probleem is nu dat er medische klachten (slecht\kreupel lopen) zijn ontstaan. Wat er precies aan de hand is moet door een DA worden vastgesteld. Een ziek of kreupel paard kan niet verkocht worden, die moet eerst gerevalideerd worden. Als hij weer goed is en het qua karakter nog steeds niet matcht dan is er niets mis mee om hem te verkopen en een andere te zoeken. Als je rijk genoeg bent om meerdere paarden te onderhouden dan kun je natuurlijk ook al eerder een tweede aanschaffen.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:06

ik had erover heen gelezen dat het huidige paard nog ziek was. Ik dacht dat deze inmiddels weer hersteld was. Maar inderdaad een ziek paard kun je niet inruilen, maar moet je je verantwoording voor nemen en zorgen dat hij eerst hersteld.

Esplen
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-04-20

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:23

Zo te lezen wil je geen tijd en energie meer steken in je huidige paard. In mijn ogen is het het eerlijkst naar het dier toe om eerst te kijken wat er aan de hand is en dat te behandelen. Aangezien jullie geen match zijn en het paard niet op de wei kan, zou ik kijken naar een trainingsstal die het paard voor jou kan trainen en verkopen wanneer die beter is. Mocht je dat willen zoek dan een stal waar het paard op de paddock kan. Zo loop je geen risico dat hij weer hoefbevangen raakt.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:38

Eerst zorgen dat het paardje eens goed onderzocht word. Ga naar een kliniek er mee!!

Dan zorgen dat ze beter word en vooral blijft!!

Daarna pas weer verder kijken wat je wil.
Je komt nu namelijk nogal over als best wel een ontevreden verwend nest en je paard is geen broodje wat je gekocht hebt maar een dier wat zorg, liefde en aandacht nodig heeft!!

Geef die dan ook. Had er anders helemaal nooit aan begonnen!

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 15:03

Heb je haar laten keuren (ook foto’s) met aankoop? Wat nu als blijkt dat ze toch iets mankeer, ofwel bevangen of toch iets anders. Mocht je duidelijk hebben wat er mankeert dan kun je haar sowieso niet voor de volle mep verkopen, ik vind sowieso dat je geen ziek/slecht paard moet verkopen.

Ik zou eerst deze op orde krijgen en dan pas opzoek gaan naar een ander paard.

Wintu

Berichten: 2978
Geregistreerd: 30-01-23

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 15:11

Raar topic TS, volgen tegenstrijdigheden, van 'voor eventjes kan ik 2 paarden wel betalen' naar '2 paarden kan ik gemakkelijk betalen' .

Zorg eerst maar dat je paard nummer 1 opknapt, zolang je daar al moeite mee hebt, moet je niet eens aan een tweede denken.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 15:30

Even out of the box he…
Je zegt dat er genoeg mensen zijn die interesse hebben in jou paard.
Maar geldt dat ook nu? Nu ze niet goed loopt en waarschijnlijk hoefbevangen is. Want wellicht kunnen die nieuwe mensen wel de zorg geven die je tinker nu nodig heeft zoals een paddock, andere hoefsmid, ander voermanagement etc. Ja wellicht voor een vriendenprijsje dan. Maar als ze op voorhand al geïnteresseerd waren en nu nog steeds, why not? Als jij hem niet kan bieden wat ie nodig heeft en hun wel en hun willen dit avontuur aangaan…is dat vele male eerlijker voor het beessie.

En verder tja ik zou sowieso opzoek gaan naar een andere plek. Een winter met alleen een stuk weide en niets van zand/verhard succes, dat moet je niet willen.

Sansevieria
Berichten: 4206
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 15:36

belle_boef schreef:
Desi_2409 schreef:
Je kunt beter je paard proberen in te ruilen.


Van ruilen komt huilen.

Neem je verantwoordelijkheid en zorg voor je paard

_/-\o_ Precies dat.

Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:01

Het is een paard, een levend dier dat totaal afhankelijk is van jou. Geen ding.

Wat moet er van je paard terechtkomen als het zo in de handel verdwijnt?

Daar moet je toch niet aan denken?

Ik zeg ook "neem je verantwoordelijkheid!"

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:20

Deze twee dingen moet je los zien.

Je bent je huidige paardje een nette oplossing verschuldigd waarin je ervoor gaat zorgen dat deze weer gezond wordt. Dat kost geld, meer dan alleen stalling, en dat kost ook effort.

Als je naast die tijd en kosten, nog tijd en geld genoeg hebt voor een tweede paard, dan moet je vooral je droompaard niet laten lopen, want daar krijg je spijt van.

Maar laat dat in ieder geval niet ten koste gaan van paard nummer 1. Die is er nou eenmaal nog steeds en heeft pijn en verdient ook goede zorg en hulp.

Wonkeydonkey

Berichten: 132
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:30

Als je paard ergens staat met alleen weide zou ik sws eens op zoek gaan naar een andere stalling, paddock paradise oid.
De DA eens bellen voor onderzoek ipv zelf aan te modderen.
En vraag hulp van mensen die weten wat ze doen, ga grondwerken en wandelen als hij dat tzt weer kan.
Wordt een team en geef niet zomaar op.

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:43

Ik ga er niet zo hard in als de rest. Als je nu interesse hebt voor je tinker ondanks het feit dat deze niet goed loopt: doe weg, de nieuwe koper kiest bewust voor een project mits die wel zandpaddocks en arm voer kunnen bieden zul je dat terugzien ik de prijs die je ervoor krijgt. Er zijn meerdere mensen die daar wel voor open staan.

En als je je droompony hebt gevonden, je partner staat erachter en je kan er 2 betalen, waarom niet gewoon doen.